Kerst .
Toen de engel weer op aarde was, vond hij het er erg koud.En donker, vergeleken bij waar hij vandaan kwam. En het regende. Dat was niet verwonderlijk, het was winter. Het was nog net zo donker en koud als tweeduizend jaar geleden, toen hij er voor het laatst was geweest. Deze keer had hij een heel andere opdracht. Hij moest een enquette houden over een missie die tweeduizend jaar geleden was gestart. Eerst moest hij uitzoeken wie en wat een beetje representabel was voor de doorsnee bevolking, daarna de ondervraging en dan nog het eindrapport schrijven .
Veel werk voor een engel alleen, maar hij was er klaar voor en hij had er zin aan.
Het regende niet meer en daarom besloot hij om maar eens te beginnen. Om er in te komen wilde hij wat oefenen met het stellen van de vraag, want de vraag moest toch vlot gesteld worden als je een spontaan antwoord wil krijgen. Dus bij het eerste het beste schepsel dat hij zag lopen in het veld hield hij stil en vroeg wat hij al zijn hele reis had zitten oefenen: Wat betekent het Kerstfeest voor u?
Nu was het schepsel dat hij aansprak geen mens , maar een konijntje.
Dat was geen probleem, want engelen kunnen spreken met elk schepsel. Het konijn keek de engel schichtig aan en zei: praat me niet van Kerstmis. Dat is voor mij een levensgevaarlijke periode, Kerst betekent voor mij of een wildfestijn of een kerstdiner. En dat is geen van beide goed.
De engel zei: ik begrijp het, en dacht: dat beest heeft geen hersens en heeft het toch begrepen, op naar de volgende. Hij liep naar de eerste de beste stad en wandelde door een feestelijk verlichtte straat met prachtige winkel-etalages, volop in de kerstsfeer.
Ze hebben het niet vergeten, zo te zien, wat een aandacht voor het Kerstfeest dacht hij bij zichzelf, dit belooft een geslaagde actie te worden.
Hij bedacht dat de eerste mens die hij het zou vragen iemand was die er professioneel mee bezig zou zijn. Daarom zocht hij naar een pastorie en belde aan. De dominee deed open en hij zei: mag ik u iets vragen? De dominee reageerde een beetje overwerkt en zei: Is het erg dringend, of mag het ook een andere keer? Dit is namelijk de drukste tijd van het jaar, er moet op dit moment van alles georganiseerd worden. Ja, Kerst he. Ik ben zo blij als het weer voorbij is. Eerst vier weken advent met dat gedoe met kaarsen en versjes en kinderen, en dan de kerstnachtdienst met al die goedbedoelde medewerking van koortjes en trompetters, de volgende morgen weer preken en daarna weer de zondagschool, ik ben helemaal afgedraaid als het voorbij is. Kan het over een paar weken of zo?
Wat heb jij te klagen, dacht de engel, dat is toch niks vergeleken bij wat wij deden toen we die ruziende herders op tijd in het veld van Efrata moesten krijgen, en dan allemaal ook nog een beetje bij elkaar omdat het engelenkoor het anders nooit aangezongen kreeg?
Maar hij zei: Ik weet al genoeg. Hartelijk dank voor uw medewerking, en nog een goede middag.
Hij ging verder en zag een huis met een feestelijk versierde tuin, compleet met kerstboom en dakrandverlichting. Hier woont vast een verlicht iemand, dacht hij, en belde aan. Wat betekent Kerst voor u, vroeg hij aan de welvarende mevrouw die opendeed ? Om te beginnen is Kerst voor mij het feest van de gezelligheid, zei de vrouw. Heel druk, eerst inkopen doen en daarna nog heel lang in de keuken. Heerlijke dingen heb ik klaargemaakt. Ik vraag mijn kinderen en andere loslopende familie om bij ons te komen eten, en daarna nog kadootjes uitpakken, heel gezellige dagen. Het kost wel wat, maar dat hebben wij er graag voor over.
Dank u wel en eet smakelijk, zei de engel en ging weer verder. Nu kwam hij in een heel andere buurt. Graffitie op de muren, en de ramen bedekt met ongewassen gordijnen. Hij belde aan. Na een paar minuten deed een man in een witte jurk open en zei: ja? De engel dacht : wat moet die herder hier, en vroeg hem: wat betekent Kerstmis voor u? De man zei: Ik moet werken met de kerst, want de baas zei dat kerst geen feest voor moslims is, dus ik moet gewoon werken. Dat vind ik best, want anders mis ik veel te veel uren. Niet werken is niet betalen zegt de baas. En hij deed de deur weer dicht voordat de engel hem kon bedanken.
De engel dacht, ik moet ook nog een paar jongeren intervieuwen, anders mis ik een doelgroep. Bij een bushokje stonden er een paar te hangen, en hij sprak er een aan. Wat betekent Kerstfeest voor jou?
Ha! Kerst! zei de jongen, we gaan lekker uit met de Kerst. Eerst een paar meiden versieren, en dan naar een coole disco.Maar waar bemoei jij je eigenlijk mee? Ga toch ergens afwassen, ouwe ! Ben je soms van de krisna of zo?
De engel haalde zijn schouders op en ging teleurgesteld verder. Wie moest hij nu nog meer vragen?
Hij liep langs een gewone straat, met gewone huizen en gewone auto's langs de straat geparkeerd. Op de stoep zat een klein meisje te spelen. Hij kon het niet laten om te vragen: wat betekent Kerstfeest, meisje?
Het kleine meisje keek hem aan met haar heldere blauwe ogen en zei : Kerstfeest is het feest van het Kindje in de kribbe en van de engelen, en dan komt er vrede op aarde.
De engel bukte zich en gaf het kind een zoen . Ik zal thuis zeggen dat ze extra goed op jou moeten passen, zei hij, want zo lang er nog kinderen zijn zoals jij is er nog niets verloren. Hij stak zijn papieren in zijn zak en maakte zich op om verslag uit te brengen bij de Baas.
J++
Kerst
Mooi gedaan
Wat betekend = wat betekent

Wat betekend = wat betekent
The quiet scares me cause it screams the truth
Ik krijg er helemaal een kerstgevoel bij 

Veni