Paul Harland Prijs en andere schrijfwedstrijden

Even niet serieus en tijd voor ontspanning. Bespreek hier onder het genot van een drankje je verhalen met elkaar, of speel een leuk spelletje.
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Hey mensen,

Het leek me leuk/nuttig om op OV eens een lijstje te maken van de schrijfwedstrijden waar je aan mee kunt doen. Waar ik zelf al twee keer aan meegedaan heb en onwijs veel geleerd is de Paul Harland Prijs. Of je nu door de voorselectie komt of niet, je krijgt altijd een uitgebreid rapport van ten minste twee mensen (als je door de voorselectie komt van de hele jury) wat de positieve en negatieve dingen zijn in je verhaal. Er is ook een Maryson Talent Award voor de meest veelbelovende auteur en dan wordt je verhaal door een heuse uitgever bekeken! Ook als jong schrijver wordt je door een uitgeverij extra bekeken (onder de 30 jaar) dus al met al een prima wedstrijd als je eens wilt kijken waar je staat en om jezelf in de kijker te spelen.
Deadline: 1 juli
Woordenlimiet: 10.000
Genre(s): Fantasy, horror, sci-fi (de fantastische genre's)
Website: http://www.paulharlandprijs.eu

Verder ken ik wel wat mensen die aan fantastels meegedaan hebben. Ook een wedstrijd voor de fantastische genre's. Ook hier krijg je een jury rapport en er zijn allerlei prijzen te winnen.
Deadline: Eind van het jaar (als ik mij niet vergis, van 2013 staat er nog geen deadline op de site).
Woordenlimiet: 12.000
Genre(s): Fantasy, horror, sci-fi.
Website: http://fantastels.littera.nl/

Het grappige is dat ik van dat 'wereldje' hier nog geen mensen heb gezien hoewel er wel veel fanatieke fantastelsschrijvers zijn hier. Misschien zijn er wel een paar die zich geheimhouden :P Dat is goed nieuws want dan is de kans groot dat de jury jouw kortverhaal niet gelezen heeft online en je dus prima mee kunt doen. Als je mee wilt doen zou ik je wel aanraden om je verhaal, in ieder geval tijdelijk, van OV te laten verwijderen.
Laatst gewijzigd door Tijgerlelie op 08 mei 2013 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-Maaike-
Computer
Computer

Leuk! Ik had hier ook al eens een topic voor aangemaakt, maar dat liep niet echt :p Hoop dat deze beter loopt ^_^

Lijken me leuke wedstrijden, wel veel woorden. Meestal doe ik mee met wedstrijden voor 1.500 woorden. Goed voor het schrappen en zo, haha. Ik heb meegedaan met de Fantasy Strijd Brugge (twee keer inmiddels) erg leuke wedstrijd!

Maar, gezien de feedback die je terugkrijgt is het wel leuk om eens te kijken of ik iets van 10.000 woorden op papier krijg. Bedankt voor de tip! :D
- Never give up on anything, because miracles happen every day -

My head is a jungle...
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

haha, het is een maximum hoor! Mijn laatste inzending bij de PHP was 5710 woorden.

Die van Brugge heb ik inderdaad ook al mensen over gehoord. Lastige voor mij daar is dat 1500 woorden wel heel weinig is... Meestal krijg ik het niet onder de 3000.
ROMEH
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Wow. Dat lijkt mij ook inderdaad echt heeeeel erg leuk. Kom nooit aan de 10.000 woorden, maar als het inderdaad een limiet is, dan moet het goedkomen. Wat is die site?
“When you play the game of thrones, you win or you die.”
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Staan in de post :) Was ik even vergeten (A)

Zeker de moeite hoor ROMEH, om een keer aan zoiets mee te doen. Krijg je echt de ongezouten mening van mensen die véél verhalen zien.

Wat bij mijn laatste poging wel jammer was, was dat het meest strenge jurylid (die de meest extreme cijfers gaf) me 35 van de 100 punten gaf. Alle andere juryleden kwamen niet onder de 50, had me een aantal plaatsen gescheeld :P Staat trouwens onderaan m'n verhaaltje, als je nieuwsgierig bent hoe zo'n juryrapport er dan uitziet. Ik heb 2 van de 7 beoordelingen erbij gezet. http://onlineverhalen.nl/forum/viewtopic.php?f=7&t=7420
-Maaike-
Computer
Computer

Altijd fijn die ongezouten mening. Haha :P Dat wil er pas na een paar dagen bij mij in. Bij Brugge hadden ze ook feedback de laatste keer, helpt echt om dingen anders te zien :) maar het blijven mensen, als ze hun dag niet hebben kan het maar zo zijn dat ze je verhaal niets vinden en de feedback daarop is gebaseerd :(

Ik ga ook maar even naar de voorwaarden etc. kijken en een ideetje bedenken :D

My head is a jungle...
Tristene
Balpen
Balpen
Contacteer:

Ik ben ook van plan om deel te nemen.
Ik ben al een tijdje aan het proberen om "Tristan en Irene" te herschrijven.
Maar tot nu toe wil het niet echt lukken :(.
Ik wil het zeker insturen uit nieuwsgierigheid voor de feedback.
http://haardvuur.blogspot.be/ The fireplace were true magic happens.
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Haha, ik heb hetzelfde hoor Maaike! Ik ga eerst in de volle verdediging in m'n hoofd :P Maar je kunt ook niet alle kritiek meenemen. Zoals bij X en Y, daar had ik 6 mensen die me dikke voldoendes gaven en 1 die me een van de slechtste van de wedstrijd vond. Dan ga ik me echt niet al teveel aantrekken van die ene. Haters gonna hate :P

Succes Tristene! De feedback is vaak even slikken is mijn ervaring maar zeker de moeite waard!

Alvast een tip, neem geen titel die zo dicht bij een klassiek verhaal ligt (Tristan en Isolde van Wagner is toch vrij bekend). Ik durf je bijna te garanderen dat ze dat niet tof vinden. Tenzij je een werkelijk geniale herschrijving hebt van het klassieke verhaal geef je daarmee ook gelijk je hele plot weg. En op te proberen Wagner te overtreffen is erg gewaagd...
Blieje
Typmachine
Typmachine

Als ik het goed begrijp zijn de genres science fiction, horror en fantasy?
Het laatste contact is altijd het zwaarste.
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Dat is precies wat ik opgeschreven heb ja.
Blieje
Typmachine
Typmachine

Haha, dat zijn uitgerekend genres waar ik niet zo in thuis ben, dat wordt nadenken! :D

Maar sta er wel voor open om mee te doen met een van of beide wedstrijden!

Groetjes Blieje :app:
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Er zijn vast ook wedstrijden voor andere genres maar daar ben ik dan weer niet zo in thuis. Misschien andere leden hier? En anders moet je even goed googlen op je favoriete genre en schrijfwedstrijden, komt er vast wat boven.

Het is echt onwijs leuk en nuttig en spannend om een keer aan zoiets mee te doen in ieder geval.
Tristene
Balpen
Balpen
Contacteer:

Tijgerlelie schreef:Haha, ik heb hetzelfde hoor Maaike! Ik ga eerst in de volle verdediging in m'n hoofd :P Maar je kunt ook niet alle kritiek meenemen. Zoals bij X en Y, daar had ik 6 mensen die me dikke voldoendes gaven en 1 die me een van de slechtste van de wedstrijd vond. Dan ga ik me echt niet al teveel aantrekken van die ene. Haters gonna hate :P

Succes Tristene! De feedback is vaak even slikken is mijn ervaring maar zeker de moeite waard!

Alvast een tip, neem geen titel die zo dicht bij een klassiek verhaal ligt (Tristan en Isolde van Wagner is toch vrij bekend). Ik durf je bijna te garanderen dat ze dat niet tof vinden. Tenzij je een werkelijk geniale herschrijving hebt van het klassieke verhaal geef je daarmee ook gelijk je hele plot weg. En op te proberen Wagner te overtreffen is erg gewaagd...
Allereerst bedankt voor de toffe aanmoediging :).

Ten tweede mijn verhaal, Tristan en Irene, heeft niets te maken met Tristan en Isolde. Mijn verhaal ligt daar ver van af :).
Ten derde, Wagner heeft zijn opera gebaseerd op een oude Keltische legende gebaseerd die, ra ra ra, Tristan en Isolde heet. Met andere woorden Wagner is niet de bedenker van dat prachtige liefdesverhaal :).
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Tristene schreef:Ten tweede mijn verhaal, Tristan en Irene, heeft niets te maken met Tristan en Isolde. Mijn verhaal ligt daar ver van af :).
Ten derde, Wagner heeft zijn opera gebaseerd op een oude Keltische legende gebaseerd die, ra ra ra, Tristan en Isolde heet. Met andere woorden Wagner is niet de bedenker van dat prachtige liefdesverhaal :).
Maar hij is wel degene die het weer in bekendheid getrokken heeft door er een stuk van te schrijven en op zijn interpretatie van het verhaal borduren we nog steeds voort.

Het maakt mij niet uit of je verhaal er wel of niet mee te maken heeft. Ik wil je alleen waarschuwen dat iedere lezer die link automatisch zal leggen en dat de kans groot is dat je dat meer kwaad dan goed doet omdat die link is met een nogal episch en wereldberoemd verhaal waar een groot schrijver en componist zich al aan gewaagd heeft.
Tristene
Balpen
Balpen
Contacteer:

Daar heb je wel gelijk in, Ik zal dan maar de naam van het mannelijk hoofdpersonage veranderen. Probleem opgelost :D
Bedankt voor de waarschuwing Tijgerlelie :)
lisbeth
Vulpen
Vulpen

De enigste schrijfwedstrijd waar ik nu een paar keer aan mee gedaan heb is Write Now.
http://www.writenow.nu/schrijf-je-in/reglement/

Is wel enkel voor mensen tussen de 15 en 24 jaar. Alle gerne's mogen en je mag ook gedichten inzenden.
Jammer genoeg krijg je geen Jury rapport op het einde.
Het leven is zinloos. Nou, in die zinloosheid zit ik te schrijven, om er toch een zin aan te geven.
Blieje
Typmachine
Typmachine

Pfff, het is lastiger dan ik dacht. Ik meende een verhaal voor een kwart klaar te hebben, blijkt het toch niet zo geweldig te zijn... moet ik binnen die korte tijd iets nieuws bedenken... :o :shock:
Tristene
Balpen
Balpen
Contacteer:

Ik heb al een idee welk verhaal ik ga gebruiken, maar ik zou op zoek moeten naar poeflezers om het verhaal te verbeteren :).
@Blieje, ai, dat is minder fijn. Je vindt snel genoeg wel iets anders :)
Blieje
Typmachine
Typmachine

@Tristene, ik weet het niet, ben zo bagger in die categorieën... :cry: :?:
Tristene
Balpen
Balpen
Contacteer:

Weet je wat ik meestal doe als ik geen inspiratie heb?
Dan heel ik één van mijn meest geliefde boeken naar boven, Mijn blauwe sprookjesboek :).
Ik weet dat het idioot klinkt. Waarom zou een jongen van 20 nog in het bezit zijn van een sprookjesboek.
Aan de ene kant komt dat omdat ik al van kleins af aan een enorme dorst heb naar folkloristische boeken, mythen,legenden en sagen ( het verbaasd me nog altijd dat ik geen antropologie studeer of letterkunde :)).
Aan de andere kant is dit boek geen gewoon boek. Naast de bekende sprookjes staan er ook volkssprookjes vanuit heel euopa in en verhalen van minder bekende sprookjesvertellers.
Ik heb geen idee hoe dit jou nu zou helpen.
Maar wat ik wou zeggen is, ga eens op zoek naar volksverhalen dan krijg je wel inspiratie.
.http://www.volksverhalenbank.be/index_nieuw.htm Hier heb je een goede site van de universiteit van Leuven . Veel plezier :)
Tristene
Balpen
Balpen
Contacteer:

Hier heb je de Nederlandse versie
http://www.verhalenbank.nl/
Blieje
Typmachine
Typmachine

Ik zal er eens naar kijken, Tristene! Bedankt!

En nee, er is helemaal niets raars aan het feit dat jij nog sprookjesboeken leest. Ieder mag toch zelf weten wat hij of zij doet? :D En ieder mens blijft toch nog een beetje kind. :app: Ik heb zo ook wat kinderlijke trekjes af en toe, heel normaal! :D
Tristene
Balpen
Balpen
Contacteer:

Bij mij gaat het toch een heel stukje verder. Ik kan er van genieten als ik in een tweedehandswinkel of in een bibliotheek een folkloristisch boek kan vinden vol verhalen en verklaringen waarom die verhalen bestaan :).
Geweldig gewoon :D
Blieje
Typmachine
Typmachine

Dat is wel mooi! :D Gewoon blijven doen wat je leuk vindt! Of het nou kinderachtig is of niet. Het is jouw leven, toch? :super
-Maaike-
Computer
Computer

Er gaat nooit iets boven een sprookjesboek <3 dat zullen altijd de beste verhalen blijven (A)

Alleen heb ik nog een idee nodig en m'n hoofd is leeg :o

My head is a jungle...
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Als ik de vorige winnaars zo lees betwijfel ik ten zeerste of ik als hobbyist enige kans maak :P Ik ga het denk ik maar niet proberen ;=)

Heel veel succes gewenst aan de mensen die meedoen! Maak er wat moois van!
Suppose you toss a coin enough times
Suppose one day, it lands on its edge
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Gaat ook niet echt om het winnen Christian! Maar om de spanning en de rapporten ;)

En Boukje Balder won uit het niets! Niemand wist wie ze was toen ze de PHP won. Dus wie weet :) Bovendien hebben ze mij 16e laten eindigen en ik was niet de hoogste amateur!
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Tijgerlelie schreef:Gaat ook niet echt om het winnen Christian! Maar om de spanning en de rapporten ;)
Klopt, zat er nog even over na te denken dat ik de rapporten eigenlijk veel belangrijker vind dan de kans om te winnen :P

Als ik een goed idee heb voor een 10k woorden kortverhaal in het fantastieke genre, dan zal ik kijken of ik op tijd iets op papier krijg waar ik tevreden genoeg mee ben :)
Blieje
Typmachine
Typmachine

Ik ben al met een verhaal bezig, gisteren begonnen en nu al meer dan 2000 woorden. Maar nu komt het lastige, dit was nog maar een soort inleiding, er gaat in dat verhaal iets gebeuren en dat wilde ik iets horror- of fantasy achtigs laten worden. Dus dat wordt nog wel even pezen! :lol:
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Ik heb wel een aardig idee, eens kijken of t wat gaat worden ^^
Blieje
Typmachine
Typmachine

Ben ik scheel of is dit een vreemde zin?

19. De deelnamekosten moeten uiterlijk maandag 1 juli 2013 overgemaakt zijn en het deelnamegeld moet binnen vijf dagen daarna binnenkomen.

:shock: :?
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Kan lag zitten tussen het moment van overmaken en de dag dat het binnen komt op de andere bankrekening. Dus zolang jij kan aantonen dat je het voor 1 juli hebt overgemaakt en het voor 5 juli op hun rekening staat kun je delenemen.
Blieje
Typmachine
Typmachine

Ow, nou snap ik hem! Vond het al zo vreemd, bedankt Tijgerlelie! :D

Ik snap gewoon één vijfde van het reglement niet of zo, het is echt erg ook... :lol:
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

K snap reglementen sowieso niet :P (Hun functie dan, zijn er alleen voor mensen die moeilijk willen doen en willen mierenneuken en die mogen ze van mij gewoon uitsluiten van deelame omdat ze vervelend zijn :P)

Enige dat belangrijk is, is volgens mij woordenlimiet, deadline, toegestane genre,s, waar hoeveel geld heen moet en hoe ze m'n tekst willen hebben. De rest interesseert me echt geen zier.
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Zitten wel meer handige dingen om te weten hoor. Auteursrecht bijvoorbeeld, en publicatierechten, vind ik altijd wel handig om dat even goed te weten ;-)

Altijd alle regeltjes goed doorlezen voor dit soort dingen, kom je in ieder geval niet voor verassingen te staan.
Blieje
Typmachine
Typmachine

Deze zin nekt me wel een beetje:

7. Deelnemende verhalen behoren tot de fantastiek: fantasy, sciencefiction en horror in brede zin. In geval van twijfel over geschiktheid voor deelname beslist de organisatie.

Zie dat die vraag ook al door een ander is gesteld op de site, maar die organisator heeft nog niet geantwoord. Welk genre moet het nou zijn? En wat bedoelen ze met die laatste zin? :lol: :lol: :lol: :lol:
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Blieje
Typmachine
Typmachine

Dat heb ik al gezien, maar moeten die genres allemaal in één verhaal of mag je ook bv een fantasyverhaal schrijven of een horrorverhaal?

Laat maar, de persoon heeft al antwoord. Ik ga het er maar gewoon op gokken met mijn verhaal, anders zijn die 4000 woorden die ik inmiddels al heb voor niks geschreven. :app:

In ieder geval Christian en Tijgerlelie, bedankt voor jullie hulp! :D
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Blieje, je denkt te veel na over wat je leest en je legt de nadruk op de verkeerde woorden. Zo ga je overal betekenissen zien die er niet zijn! Natuurlijk moeten niet alle subgenres van de fantastiek in één verhaal... Dat is zoiets als alle muziekgenres in één liedje stoppen, onmogelijk en waarschijnlijk een slecht idee.

Er staat: "Deelnemende verhalen behoren tot de fantastiek", daar moet je op focussen. Ze moeten binnen de grenzen van de fantastiek vallen ('behoren' betekent "gerekend worden tot" of "in het bezit zijn van"). Mocht er een grensgeval zijn dan beslist de organisatie of het genoeg 'fantastische' elementen bevat.
En dan geeft de organisatie netjes de definitie van wat volgens hen 'fantastiek' inhoudt, namelijk de genre's fantasy, horror en sci-fi in de breedste zin.

Hoop dat dit helpt. Bovenstaande tekst is bedoeld zoals je hem na de éérste keer lezen opvat! Niet wat je de tweede of vierde keer denkt eventueel achter een bepaald woordje te kunnen zoeken ;)
Laatst gewijzigd door Tijgerlelie op 17 mei 2013 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Blieje
Typmachine
Typmachine

Beste Tijgerlelie, bedankt nogmaals!

Ik ben ook net een detective, denken, denken, denken... ben misschien wel wat te perfectionistisch. :lol: Maar goed, ik ga mijn verhaal gewoon verder afmaken en meedoen aan de wedstrijd. :D
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Goed, ik ben begonnen :O

Voor de verandering eens in het genre 'Magisch realisme' schrijven. Kan ik mooi weer eens losgaan op een ander genre ^^

Ben heel erg benieuwd of ik iets ga krijgen waar ik tevreden mee ben :p
Blieje
Typmachine
Typmachine

Sterkte ermee! :super
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Als iemand trouwens wat feedback wil op z'n kortverhaal zonder het online te zetten kun je me wel even pb'tje sturen. Ik wil graag m'n best doen :)
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Doe jij eigenlijk ook mee?
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Misschien... Ik ben aan het proberen 'de zandvogels' op tijd af te krijgen. (Ik ga er even vanuit dat niemand hier jurylid is (A)) Ik vind het zelf een van m'n sterkere kortverhalen tot nu toe en het heeft zeker minder logicafoutjes dan 'x en y' maar ik weet niet of ik er tevreden genoeg over ben... Of het goed genoeg is. Een hoop zal afhangen van het einde, of ik het met gewenst effect op papier krijg.
Plaats reactie

Terug naar “Het Schrijvers Café”