Lees het goed door, het kan anders zijn dan je gewend bent. Natuurlijk blijft het spel in principe hetzelde.
Uitleg
Weerwolven van Wakkerdam is een kaartspel waarbij iedere speler in het spel een rol krijgt toegewezen. Er zijn twee “kanten”, je hebt de goede spelers waaronder een aantal rollen vallen en je hebt de slechte spelers: de wolven. Deze wolven zijn verborgen tussen de andere spelers en de taak van deze wolven om de rest van de spelers te "vermoorden" (Psst: natuurlijk niet echt!). Dit doen ze door middel van een moord die iedere spelnacht moet worden gekozen, ook wel een "lunch" genaamd.
Om deze spelers er uit te halen kan iedereen iedere speldag een stem uitbrengen, het persoon dat de meeste stemmen krijgt ligt eruit en zijn of haar rol zal bekend worden.
Varianten
Op het internet kan dit spel op twee manieren worden gespeeld.
- De eerste manier is door in een speltopic dat zal worden geopend door de spelleider een discussie te starten. Deze discussie moet worden gestart en op gang gehouden door de spelers zelf en door vragen te stellen aan spelers moet je door middel van deductie bepalen wie de slechte spelers zijn. Vervolgens stem je iedere speldag op een persoon.
- De tweede manier stel ik voor omdat dit een verhalenforum is. Je plaatst jezelf in een door jezelf gecreëerd personage waar je de discussie mee voert. Je speelt het spel door de ogen van dit personage.
Noot: Ik denk dat het verstandig is om de eerste ronde nog niet personages te spelen.
Uitvoering
De uitvoering is vrij simpel, een spelleider houdt alle rollen bij en verdeeld deze door alle ingeschreven spelers een PM te sturen met deze rol. Deze spelleider zorgt dat iedere speldag eindigt met een lynch en er iedere spelnacht een lunch wordt geplaatst, hij geeft dan de rollen van de doden vrij. Alle andere speciale acties van de spelers die speciale rollen geeft hij ook aan in het topic wanneer nodig.
Een spelnacht en een speldag is vaak iets anders dan een echte nacht of dag, vaak duurt de dag langer en de nacht niet zo lang. Tijdens de nacht mogen spelers niet praten.
Deadline
Ik ben van plan te werken met een deadline, alle acties van speciale rollen en de lunch van de wolven moeten worden ingestuurd voor deze deadline. Na de deadline kan ook niet meer gestemd worden.
Na de deadline zal de spelleider alles verwerken en zo snel mogelijk vermelden wat er die dag en nacht is gebeurt. Dit zal gaan volgens de volgorde van de dag. Tussen de deadline en dit verhaal mag niet worden gepraat in het topic. Dit doe ik zodat we zo weinig mogelijk tijd verspillen aan de nacht, dat is toch nergens voor nodig.
Tijdnood?
Inschrijven klinkt misschien angstaanjagend omdat je jezelf dan verplicht om ergens tijd voor te nemen, maar dat is het spel natuurlijk waard. Het draait ook een beetje om activiteit, iemand die de tijd neemt om het goed door te lezen en met waardevolle argumenten komt zal nu eenmaal succesvoller zijn dan een ander. Deze eerste ronde zal een speldag twee dagen duren, dit betekend dat jullie meer dan genoeg tijd hebben. Nu is het geen ramp als je een deadline mist maar de deadline daarop moet je dan wel halen. Dat houdt in dat je in vier dagen tijd minstens een half uurtje de tijd zult moeten nemen om te besteden aan dit spel (meer is natuurlijk beter). Maar zoveel is dat toch niet gevraagd?
Contact
Al het contact verloopt via het speltopic, natuurlijk zijn er een paar uitzonderingen zoals de wolven en de geliefden. Ik vertrouw erop dat jullie hier zo eerlijk mogelijk mee omgaan en noch irl noch per PB verder over het spel zullen spreken.
Rollen
Goede rollen
- Burgers
De meeste spelers zullen waarschijnlijk burger zijn, zij hebben geen speciale krachten.
- De Burgemeester
Aan het begin van het spel wordt er een burgemeester gekozen, deze mag bij gelijkspel de speler kiezen die sterft. Als de Burgemeester sterft dan mag hij zijn opvolger kiezen.
- De ziener
De ziener kan iedere nacht de rol van een persoon bekijken. Hij kan niet zien of iemand geliefde is. Als er veel spelers zijn is de ziener soms verdeeld in een even- en een oneven ziener. Deze kunnen op even- en oneven dagen zien. Hij mag geen contact hebben met diegene die hij ziet.
- De heks
De heks heeft twee drankjes, een levens- en een doodsdrankje. Als zij het levensdrankje inzet dan voorkomt het de lunch van de nacht daarna. Als de heks het levensdrankje wilt inzetten moet zij dat vermelden vóór de lunch.
Als zij het doodsdrankje inzet sterft er iemand die nachts.
- De jager
Als de jager sterft dan pakt hij zijn geweer en schiet hij met zijn laatste adem de laatste die hij ziet. De naam van die speler moet hij zo snel mogelijk na zijn dood sturen.
- De beschermengel
De beschermengel kan iedere dag een persoon uitkiezen die hij wilt beschermen, als de wolven dit persoon uitkiezen om geluncht te worden dan zal hij dit overleven en te horen krijgen in het topic. Hij mag zichzelf eenmaal beschermen maar dan zal hij wel zijn krachten verliezen.
- Cupido
De cupido kan met zijn pijl en boog twee spelers met liefde verbinden, zij winnen en sterven dan samen. Per PM mogen zij met elkaar het spel buiten het topic om bespreken. De ziener kan niet zien dat ze geliefden zijn en ziet gewoon hun originele rol. Ze behouden overigens ook hun originele rol. Cupido mag ook zichzelf aan een andere speler verbinden.
- Dorpsoudste
De dorpsoudste kan één lunch overleven, als de wolven hebben geprobeerd hem te lunchen zal dat vermeld worden in het lunchverhaal. Als de dorpsoudste sterft dan raakt de ziener zijn krachten kwijt.
- De dorpsgek
Hij kan een lynch overleven, als hij een lynch overleeft zal dat vermeld worden in het topic. Zijn stem telt daarna niet meer maar hij blijft leven.
Slechte rollen
- De weerwolven
De wolven mogen elke nacht een speler uitkiezen die zij zullen vermoorden, hun doel is om alle goede spelers te elimineren. Dit moeten ze bespreken per PM en deze moeten ze voor de deadline insturen.
- De conversieweerwolf
De conversieweerwolf mag op de derde nacht een speler uitkiezen die hij wilt converteren, deze zal dan een wolf worden. De beschermengel en de heks kunnen hem hiervoor wél beschermen.
- De welp
De welp is een jonge wolf die op dag twee opgroeit tot een volwaardige wolf, tot die tijd weet hij niet wie de wolven zijn en mag hij ook geen contact hebben met hen.
- De Sjamaan
De Sjamaan is een ziener die voor de wolven werkt. Hij weet niet wie de wolven zijn, als hij de wolven ziet mag hij met hen praten, niet de apostaat.
*Is geen volwaardige wolf en als alle wolven dood zijn terwijl er goede spelers leven verliest hij.
- De apostaat
De apostaat mag elke dag iemand uitkiezen, hij heft dan de krachten van de beschermengel op. Dan kunnen de wolven dat persoon gewoon lunchen, ongeacht de beschermengel hem beschermt. Hij weet niet wie de wolven zijn.
*Is geen volwaardige wolf en als alle wolven dood zijn terwijl er goede spelers leven verliest hij.
Er zijn nog veel meer rollen maar dit lijkt me een mooie selectie om mee te beginnen, ik kan niet garanderen dat ze allemaal in het spel zitten.
Wie wint wanneer?
- De wolven winnen wanneer ze in de meerderheid zijn.
- De goede spelers winnen wanneer alle wolven dood zijn, een welp telt als een wolf.
- Als er nog een wolf en een goede speler over is dan wint de wolf, ongeacht de rol van deze goede speler.
- De geliefden winnen als ze in de meerderheid zijn.
Volgorde van de nacht
Omdat we met een deadline werken en zonder nacht is het belangrijk om te weten wat de volgorde van de nacht is, zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan. Alles moet wel vóór de deadline van de lynch worden ingestuurd; voor de duidelijkheid.
- Lynch
- Heks
- Beschermengel
- Apostaat
- Lunch/infectie
- Ziener
- Sjamaan
* Het schot van de jager volgt altijd pas de volgende dag.
Het kan dus zo zijn dat de beschermengel in eerste instantie het lunchdoelwit beschermde maar eerder stierf door de lynch of de heks en dan dus niet meer kan beschermen.
Vragen? Stel ze gerust. Ik bijt natuurlijk wel, maar goed niet hard hoor.