Meer lezers dan een reactie geven

Reageer hier op de discussies, of start je eigen onderwerp.
Plaats reactie
nurias
Vulpen
Vulpen

De titel zegt het al. Ik merk op dat er veel gelezen wordt en weinig reacties gegeven wordt.

Is dit waar of klikken mensen een verhaal aan, lezen een stukje en gaan door naar het volgende verhaal. Waardoor lijkt of verhalen veel gelezen wordt.
Sebas
Erelid
Erelid
Contacteer:

Daar heb je inderdaad gelijk in.
Ik lees best wat verhalen, maar we hebben de afspraak inhoudelijk te reageren. Meestal zijn de punten al gezegd in eerdere reacties, of heb ik geen directe op- of aanmerkingen.
Reacties zoals "snel door" of "ben benieuwd naar het vervolg" heb je als schrijver weinig aan.
Daarnaast zijn alle verhalen ook voor gasten te lezen, wat ook vrij veel nog gebeurd. Zij kunnen ook niet reageren.

Dus wel gelezen, geen reactie :)
artikel
Computer
Computer

De discussie over het reactie geven aan een verhaal is al eens eerder gevoerd. De meningen verschillen daar over. Sommige vinden het ook fijn om een reactie te krijgen van: Ben benieuwd. Andere schrijvers vinden dat weer iets minder. Daarom is er toch uiteindelijk ook de uitgebreide OV+ gekomen.
Soms wordt er ook van te voren gemeld dat een de schrijver het fijn vindt om ook maar iets te horen. Maar zoals ik al eerder zei: het hangt van de persoon af.
It's okey to be afraid!
Ellie Goulding
Blieje
Typmachine
Typmachine

Ik vind het wel jammer dat er vaak wel verhalen gelezen worden, maar niet beoordeeld, zo heb je dus ook geen idee of er nou dingen goed zijn of juist verbeterpunten. Korte reacties zoals schrijf snel verder vind ik niet zo erg om te krijgen, een reactie motiveert mij wel om verder te schrijven, dat geeft me meer het gevoel dat iemand het leest.

Zo heb ik dus ook een verhaal op OV staan waar ik geen reacties meer op krijg en dan weet ik niet wat ik ermee aan moet...
Het laatste contact is altijd het zwaarste.
artikel
Computer
Computer

Blieje, ik begrijp wat je ermee bedoelt. Maar zoals Sebas al had gezegd, er zijn ook gasten die verhalen op het forum lezen. Deze mensen kunnen geen reactie plaatsen. Bij mij is het soms ook niet echt bemoedigend als er geen reacties staan, maar sommige mensen lezen het wel en reageren niet. Ik probeer zo veel mogelijk verhalen te lezen en ook op te reageren om mensen te verbeteren maar ook om ze dat zetje in de rug te geven waardoor ze door blijven schrijven. Met mij zijn vele andere, alleen niet iedereen heeft er altijd tijd voor om (soms al lange verhalen) snel te lezen en te beoordelen. Het beoordelen van verhalen neemt ook zijn tijd.
It's okey to be afraid!
Ellie Goulding
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Het ligt een beetje aan de volgende punten denk ik:

Ik heb inderdaad ook van tijd tot tijd gasten betrapt op het lezen van stukken, die laten dan per definitie geen reactie achter.

Het hangt ook af van het soort verhaal denk ik; ik heb bijvoorbeeld doorgaans niks te zeggen over gedichten of romantische/drama/historische (lang-)verhalen, dat is simpelweg compleet niet mijn ding :p

Ook komt het wel eens voor dat iemand al heeft gereageerd met alles wat ik er over te zeggen heb, dan klik je de pagina ook weer sneller weg.

De meeste lezers hier zijn ook schrijvers. Soms ben je druk met het eigen schrijven, dan schiet reageren er soms even bij in.

Dan een reden waar ik niet trots op ben, maar wel eerlijk over ga zijn: Soms vind ik verhalen niet 'goed genoeg' om op te reageren. Ik ben iemand die graag ófwel goed overdachte reacties wil achterlaten, of een korte grappige (inside-joke reacties zeg maar). Het spreekt voor zich dat een goed overdachte reactie best wel wat tijd kost om te maken. Als ik dan een verhaal zie waarvan de auteur niet eens de moeite heeft genomen het door de spellingchecker te halen, dan heb ik meteen al geen zin meer om moeite te doen om een reactie achter te laten. Ook grove stijlfouten en incorrecte grammatica kan soms heel snel alle zin om te reageren weg halen. Over het algemeen (voor mij dan): des te meer tijd en zorg er is besteed aan het stuk, des te groter de kans dat ik er op zal reageren.
Zoals ik al zei, ik ben er niet trots op maar het is wel mijn redenatie bij sommige verhalen.

Tenslotte blijft OV geen supergrote site; verwacht niet meer dan een paar mensen die reageren op je verhaal, dat is al best een mooi aantal.
Suppose you toss a coin enough times
Suppose one day, it lands on its edge
LittleLongboardGirl
Balpen
Balpen

Goed, het is al vaker gezegd (waardoor ik dus eigenlijk ook geen reactie meer wilde geven ;) ) maar goed. Ik lees heel veel verhalen als gast, kan dan niet reageren als ik niet inlog, en daar heb ik meestal geen zin in. En dan heb je inderdaad nog de mensen die geen account hebben.
We could be a story in the morning but we'll be a legend tonight.
Blieje
Typmachine
Typmachine

Bij mij zit dan wel altijd het probleem van: "wanneer moet ik nou verder gaan met mijn verhaal?" Want ik wacht dan wel eens op een reactie van iemand, maar die komt dus niet. Ik heb het een paar keer gedaan om toen gewoon verder te gaan met een verhaal, na dat tweede stukje kreeg ik dan wel een reactie. Dus toen dacht ik: "had ik toch nog niet even moeten wachten?" :lol: Dat is dus wel vrij verwarrend. :D
Het laatste contact is altijd het zwaarste.
-Maaike-
Computer
Computer

Ik laat als ik iets lees, altijd wel een reactie achter. Of het is een getypte versie of het is een OV+. Maar, dat hangt er vaak vanaf of iemand terug gereageerd op mijn reactie. Als de schrijver daar de moeite niet voor neemt, of nooit iets met de feedback doet, haak ik uiteindelijk af. :$

Het kan wel eens voorkomen dat ik giga achterloop met een verhaal (A) *slechte gewoonte* maar ik lees mezelf uiteindelijk weer bij. Als je al lange tijd een vaste lezer hebt die afhaakt, kun je wat mij betreft best een aardig PB'tje sturen of daar een reden voor is. Want bij mij schieten soms verhalen nog wel eens aan me voorbij, waardoor ik er geen update meer van krijg en dan vergeet ik ze helaas...

Overigens, ik weet niet of je andere verhalen leest. Maar als je op andere reageert, is de kans dat ze jouw stuk lezen veel groter. Echter, als je alleen lange verhalen open hebt staan, wordt die kans weer kleiner :/
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Kortverhalen doen het trouwens ook altijd goed, bedenk ik me nu ik Maaike's reactie lees.

Mijn doorlopende verhalen hebben doorgaans minder (reagerende) lezers dan mijn kortverhalen (one shots). Komt denk ik doordat een kortverhaal in een keer uitleest en klaar, je zegt er iets over en geen omkijken meer naar. Maar een langer verhaal is toch een soort commitment, zeker als je dan reageert 'verplicht' je jezelf moraal gezien een beetje om telkens terug te komen en het verhaal te blijven volgen. Kan ook uitmaken denk ik :p
Suppose you toss a coin enough times
Suppose one day, it lands on its edge
Silk
Balpen
Balpen

Ik ben waarschijnlijk een moeilijke w.b. reacties, als iets goed is (geen opmerkingen) dan zal ik meestal ook geen reactie geven (hier probeer ik aan te werken nadat iemand me erop gewezen heeft, want 't is eigenlijk een beetje van de domme dat je alleen negatieve dingen gaat zeggen); als er té veel fouten in de tekst staan, dan heb ik geen zin meer om te reageren en vaak ook geen zin om verder te lezen, soms maak ik hierop een uitzondering als iemands schrijfstijl me echt aanstaat.
En daarnaast heb ik, eerlijk is eerlijk, ook niet altijd tijd om te reageren.
Ik lees niet alle genres en heb ook zo mijn favoriete schrijvers hier.
Plaats reactie

Terug naar “Discussie topic”