Mijn gedachten

Plaats reactie
artikel
Computer
Computer

Met school hadden we vorig jaar twee maanden besteed aan alleen al de eerste wereldoorlog. Ik zat vandaag daar weer eens aan te denken en begon wat te kladderen op papier. Dit is het resultaat daarvan. Het is een verhaal in de stijl van wat de hoofdpersoon denkt.

Veel leesplezier :D
____________________________________________________________________________________
Mijn gedachten

Ik weet nog hoe ik vroeger dacht. Hoe erg ik uitkeek om naar het front te mogen. Het gaf toen nog een kick, een energiestoot. Vechten voor je vaderland. Het klonk toen allemaal zo heldhaftig. Het klonk allemaal zo simpel. Iedereen dacht er makkelijk over. We schieten die vuile indringers zo terug naar hun vervuilde land. Maar niets bleek waar te zijn. Ik zit nu al enkele weken in deze loopgraaf. Eerst was ik begonnen met het tellen van de helse dagen die ik hier meemaak op het slagveld. Maar daar ben ik mee gestopt nadat ik er hopeloos van werd. Er leek geen eind aan te komen. We hadden eerst nog hoop, we geloofde erin. De sfeer was eerst goed. Maar al snel was deze veranderd. Het blijkt allemaal niet zo makkelijk te zijn.
Slapen lukt niet meer. De granaten die ontploffen, de non-stop kogels die je over je hoofd hoort vliegen. Ik verlang zo naar de stilte van vroeger. Naar de geur van het groene gras, de spelende kinderen op straat. Maar het meest verlang ik nog naar de vrede. Vroeger vond ik de geur die de koeien bij ons op de boerderij hadden al vies. Ik kneep mijn neus altijd dicht op het moment dat ik door de stal heen moest. Maar ik verlang nu zo naar de geur van toen. Het slagveld ruikt naar de hel, naar de dood van vele mannen. Het rotten van de doden ruik ik de hele dag.

Ik geef het op. Ik kan niet meer. Enkele dagen geleden zijn mijn laatste mannen waarmee ik hiernaartoe ben gekomen, op pad gestuurd. Ik was de enige die nog een lichtpuntje van hoop had dat ze zouden terugkeren. Maar deze hoop is vertrokken, net zoals de wil om verder te gaan. Ik kan er niet meer tegen, deze paar metertjes waar ik al zo lang op leef. Alles lijkt op mij af te komen.
Vroeger zaten we hier met vele mannen. Amerikanen, Frans, Engels. We wilde de hoop niet opgeven, we wilden doorgaan tot het einde. De groep waar we eerst mee waren begonnen is nu verkleind naar ongeveer een kwart van wat we eerst hadden. De rest hebben de uitweg gevonden. De dood redde de verscheurde zielen van deze jongens. Er komen soms nog nieuwelingen binnen. Ze zijn opgewekt, hebben nieuwe hoop. Maar al snel is ook bij hun deze verdwenen.
Morgen ga ik het doen. Rennen, rennen naar de overkant. Proberen om de vijand die aan de andere kant zit weg te jagen. Maar ik doe het niet meer voor het vaderland. Ik ren de kogelregen in om ervoor te zorgen dat ook ik deze helse plaats eindelijk mag gaan verlaten.

Edit: verbeteringen van Maaike en Glen
Laatst gewijzigd door artikel op 11 sep 2013 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
It's okey to be afraid!
Ellie Goulding
-Maaike-
Computer
Computer

Heftige one-shot. De oorlog was sowieso al erg heftig, maar dat heb je hier in dit korte fragment goed in kaart gebracht. Vooral het laatste stukje spreekt boekdelen.
Maar dan ben ik mee gestopt nadat ik er hopeloos van werd.
dan = daar

Goed geschreven!
- Never give up on anything, because miracles happen every day -

My head is a jungle...
glenovic
Fijnschrijver
Fijnschrijver

Ik sluit me aan bij Maaike je hebt het zeker goed vertelt vooral omdat niemand van ons er daadwerkelijk bij was.

één klein dingetje:
Vroeger zaten we hier met vele mannen. Nederlands, Frans, Engels. We wilde de hoop niet opgeven, we wilden doorgaan tot het einde.

Nederland was neutraal in de Eerste Wereldoorlog en wou dat ten koste van alles blijven. Zelfs door een klein diplomatiek gevecht met de Engelsen. Het feit dat jij suggereert dat er Nederlanders aan de kant van de geallieerden vochten strookt niet geheel met de werkelijkheid ^^

Maar alsnog met plezier gelezen!
My ego is to big for a conversation so thats the reason I write because writing is the best way to talk without being interrupted.
artikel
Computer
Computer

@Maaike, dankjewel voor je opmerking :P Ik ben blij dat het mij is gelukt om een heftige gebeurtenis in het kort te beschrijven. Ik zal de schrijffout snel eruit halen, en natuurlijk bedankt voor het opmerken van de fout!

@Glen, ook met jouw opmerking ben ik erg blij. Je hebt inderdaad gelijk over dat de Nederlanders niet meevochten in de Eerste Wereldoorlog, deze zal ik wel veranderen naar de Amerikanen :P Maar bedankt voor het verbeteren!
It's okey to be afraid!
Ellie Goulding
Plaats reactie

Terug naar “Oorlogs one-shots”