De Dood

De titel zegt het al. One shots die nergens anders bij passen mogen in dit board geplaatst worden.
Plaats reactie
Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Ik zeg het er vantevoren maar even bij, dit is niet een verhaal dat ik zelf verzonnen heb. Mijn vader heeft het me een keer verteld, en hij heeft het vast ergens gelezen. Hij leest veel.

Het was in de namiddag en de tuinder was bijna klaar met zijn werk. Plotseling zag hij de Dood door de tuin lopen. De Dood zag hem ook, en hij richte zijn bijl met een schokkerige beweging in de tuinder zijn richting. Die schrok ontzettend, en rende naar zijn meester.
"Meester, meester! De Dood loopt door uw tuin, en ik denk dat hij voor mij komt." zei hij hijgend.
"Mijn hemel.... Waarom denk je dat?" vroeg zijn meester geschrokken.
"Wel," zei de tuinder, "hij maakte een soort gebaar met zijn bijl naar mij, alsof hij mij zocht. Maar, leen mij uw beste paarden en een kar, dan kan ik vanavond nog in de stad zijn aan de andere kant van de woestijn."
"Goed." zei de meester. "Als jij denkt dat dat je helpen zal, vind ik dat goed. Dat is jouw keuze."
"Dank u, meester. Duizendmaal dank!" En de tuinder haastte zich weg.

De meester wilde nu zelf ook wel zien dat de Dood door zijn tuin liep, dus hij ging kijken. En inderdaad, daar zag hij hem lopen. Hij liep op de Dood af, hij dacht, hij kan evengoed voor mij komen, en als dat zo is dan moest het zo zijn.
"Dood, wat doe je in mijn tuin?" vroeg hij recht op de man af.
"Nou," zei de Dood, "ik loop door je tuin, want het is een mooie tuin."
Even was de man verbaasd, maar toen zij hij: "Goh, nu, je hebt mijn tuinder nogal aan het schrikken gemaakt."
"Echt waar?" vroeg de Dood. "Waarom?"
"Wel, je hebt, naar zijn zeggen, een soort gebaar gemaakt met je bijl, en toen is hij in paniek naar mij toe gegaan."
Even dacht de Dood na, het leek alsof hij het niet wist. Maar toen scheen hij het zich te herinneren en hij zei: "Oh, ja, nu je het zegt. Ik deed het onbewust, denk ik. Ik was namelijk verbaasd. Ik dacht 'hé, wat vreemd dat ik híer een man zie die ik vanavond moet ophalen in de stad aan de andere kant van de woestijn...

Dit is (in verhaalvorm uiteraard) ongeveer letterlijk hoe mijn vader het vertelde. Ik vond dat de Dood en de meester niet zo formeel met elkaar omgingen vreemd. M'n vader vroeg me of ik wist wat de moraal van dit verhaal was. Ben benieuwd wat jullie erover kunnen zeggen. ;-)
Laatst gewijzigd door Artemiss op 02 aug 2008 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles draait om jou en mij en wij, we draaien overal omheen...

-Herman van Veen
x Sanne
Ex-staflid
Ex-staflid
Contacteer:

Apart maar wel mooi op een bepaalde manier :) Ik kan niet echt omschrijven wat de moraal van dit verhaal is, maar ik ben wel benieuwd wat je vader ervoer zegt!
The quiet scares me cause it screams the truth
Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Volgens mijn vader is de moraal van dit verhaal dat je niet weg kunt rennen voor je lot, de Dood komt je toch halen. Je kunt wel vluchten naar de andere kant van de woestijn, maar dan komt de Dood je daar halen. Dan was dat je lot.
Inderdaad best freaky, ik vond het wel iets om hier te posten.
Laatst gewijzigd door Artemiss op 02 aug 2008 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.

-Herman van Veen
Sabbientje
Fijnschrijver
Fijnschrijver

volgens mij behoort het plaatsen van een verhaal wat je niet zelf verzonnen/ geschreven hebt tot plagiaat ;-)
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet

Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel.
Marieke
Puntenslijper
Puntenslijper

Toch niet als je het er van tevoren bij zet? Lijkt me niet in ieder geval... Volgens mij is plagiaat het letterlijk overnemen van een tekst zonder er bij te zeggen dat het is overgenomen of van wie. Ik zou het in ieder geval niet erg vinden als er iemand is die een stuk uit een van mijn verhalen overneemt omdat hij/zij dat een mooi stuk vind of zo. Zolang diegene maar eerlijk zegt dat het van iemand anders is.
Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Inderdaad, plagiaat plegen is iets letterlijk overnemen en doen alsof je het zelf verzonnen hebt. Als je er bij zet dat het niet van jou is, is het geen plagiaat.

-Herman van Veen
Patrick
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Haar vader heeft het verhaal haar verteld, ze vermeld het erbij. Dus als je het mij vraagt is het geen plagiaat.

Goed moraal! Een soort sprookje:p
Why are you so frightened? Have you no faith?
Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Ik heb ff research gedaan, de officiële titel is 'De tuinman en de Dood' en het is van een Perzische edelman, en het is geen verhaal, maar een gedicht. Het gaat zo:

Van morgen ijlt mijn tuinman, wit van schrik,
Mijn woning in: "Heer, Heer, één ogenblik!

Ginds, in de rooshof, snoeide ik loot na loot,
Toen keek ik achter mij. Daar stond de Dood.

Ik schrok, en haastte mij langs de andere kant,
Maar zag nog juist de dreiging van zijn hand.

Meester, uw paard, en laat mij spoorslags gaan,
Voor de avond nog bereik ik Ispahaan!" -

Van middag (lang reeds was hij heengespoed)
Heb ik in 't cederpark de Dood ontmoet.

"Waarom," zo vraag ik, want hij wacht en zwijgt,
"Hebt gij van morgen vroeg mijn knecht gedreigd?"

Glimlachend antwoordt hij: "Geen dreiging was 't,
Waarvoor uw tuinman vlood. Ik was verrast,

Toen 'k 's morgens hier nog stil aan 't werk zag staan,
Die 'k 's avonds halen moest in Ispahaan."

Dus mijn vader wist alleen nog de strekking van het verhaal, niet meer precies hoe het ging. 't Blijft een vreemd verhaal...

-Herman van Veen
Sabbientje
Fijnschrijver
Fijnschrijver

Toch moet je toestemming hebben van de echte auteur om iets ergens anders te plaatsen.

Zouden jullie het leuk vinden als iemand jullie verhaal ergens neer zou zetten met daarbij "ik heb mij toch een leuk verhaal gelezen"?

Ikzelf zou dat dus absoluut niet leuk vinden, als er iemand aan de haal ging met mijn verhalen.

En noem het wat je wilt, plagiaat is het misschien dan niet, maar wel schending van auteursrecht of schending van de copyricht.

Op andere sites die ik ken, kan dit dus een Ban opleveren. Want het werk is niet van jouzelf. ;-)
wat dat betreft zijn ze hier misschien wel heel soepel in dat soort dingen.

Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Het spijt me dat je daar zo over denkt.

En, heel eerlijk gezegd zou ik het wel leuk vinden als iemand mijn verhaal zou plaatsen en netjes mijn naam erbij zou zetten. En dan, kijk eens wat een leuk verhaal ik heb gelezen, dat vind die persoon mijn verhaal dus leuk. Altijd fijn om te weten.

En daarbij komt dat ik niet weet hou oud dit gedicht wel niet is, dus toestemming vragen zal moeilijk worden. En dat het maar om een online forum gaat, daar zal heus niet zo zwaar aan getild worden, hoor. Het is geen boek.

En wat dat bannen betreft, ik zou zeggen, vraag het één van de moderators? Misschien vinden ze dat wel een goed idee... Ik hou je niet tegen.

-Herman van Veen
Sabbientje
Fijnschrijver
Fijnschrijver

Artemiss schreef:En wat dat bannen betreft, ik zou zeggen, vraag het één van de moderators? Misschien vinden ze dat wel een goed idee... Ik hou je niet tegen.
Geloof mij, dat is niet mijn bedoeling. Ik waarschuw alleen. Niet alle sites zijn zo makkelijk.
Het is de bedoeling dat je op een forum je EIGEN werk plaatst en niet dat van een ander ;)

*Huppelt naar de regels* Er staat duidelijk in de regels dat dit eigenlijk niet mag overigens hoor ;)
- Post hier geen verhalen die jij niet zelf hebt gemaakt i.v.b met copyright etc

x Sanne
Ex-staflid
Ex-staflid
Contacteer:

Ik zal Sebas er even over PM'en. :)
Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Oké, is goed. Dacht gewoon dat 't legaal was.

-Herman van Veen
Krestel
Puntenslijper
Puntenslijper

Heey, onder catogorie "Grappig", heeft Sebas zelf ook een verhaal neergezet en eronder vermeld hij dat het door iemand anders geschreven was. (Het verhaal heet Mannen weten wanneer....) Daarbij is het ook netjes eronder vermeld, net als hier...

En verder denk ik als je het eronder vermeld dat het officieel niet mag, maar aan de andere kant weer wel. Ik weet niet. :shock:
x Sanne
Ex-staflid
Ex-staflid
Contacteer:

Ik heb nog niets van Sebas gehoord, maar volgens mij is hij op vakantie. Ik denk trouwens dat het met vermelding erbij wel mag, maar daar ben ik niet zeker van.
Plaats reactie

Terug naar “Nergens Anders Passende One Shots”