Leuk stukje, maar er zitten zoveel slordigheidsfoutjes in dat ik er maar even met rood doorheen ga.
Cynthia schreef:dankje wel!
ik zal er de volgende keer wel aandenken!
______
"
Waarom moet je dat nou altijd zo zeggen
,*" zegt
/vraagt mam
. Ze pakt haar bak met melk en cornflakes en gaat aan tafel zitten. Pap pakt de mand met broodjes en haalt wat beleg uit de kast.
"Fijn
, Anne, dat je even je man wil
t helpen en dat je niet op je luie kont al voor je zelf ga
at beginnen!"
Mam schuift haar stoel met een hoop herrie naar achteren
, gaat staan
, pakt haar bord met melk en cornflakes en gooit het
stenen bord op de grond, voor de voeten van pap. "Alsof ik niet genoeg
doe in dit huis!"
En ik, ik sta daar maar bij en ik kijk er naar. Ze beginnen weer te bekvechten
. Een hoop gevloek komt er uit de mond van pap
. Nee
, dit wil ik echt niet! Ik loop naar de keuken, pak een warm broodje wat net gebakken is en ga naar buiten toe. Als ik de deur open
doe komt er een hoop wind in mijn gezicht, het is aardig fris buiten.
Al ongeveer tien minuten sta ik een beetje te
koukleumen buiten. Maar dat kan me niks schelen! Ik ben die ouders van mij echt zat
!/. Wanneer houd
t het nou eens op?
"
Vervelend
, hè? Ouders
," zegt een zware stem.
Geschrokken draai ik me om. Tegen een
gammel hekje leunt iets
. Het heeft een lange zwarte jas en een grote
capuchon die ver over zijn voorhoofd heen valt
. Wat is dat?
"
Wie
ben jij
," zeg
/vraag ik met een piepstemmetje. Een hoop gegrinnik komt er uit het zwarte gevaarte.
"Het verbaast me dat je niet echt vraag
t wat ik ben, maar mijn naam is Valko." Valko?
Wat is dat nou weer voor een achterlijke naam.
"
Nee, alsof jij een normale naam heb
t? Lorena, nee
, geweldig
," zegt hij op een sarcastische manier.
**Maar nadat hij dat zei was hij ineens verdwenen
. Weg! Maar het belangrijkste
dat bij mij opkwam was... hoe weet hij mijn naam?
* Bij deze zin tussen aanhalingstekens en nog een paar andere zinnen heb ik de punt, het uitroepteken of het vraagteken vervangen door een komma. Er is namelijk een regel, dat je aan het eind van een gesproken zin geen './?/!' mag plaatsen, omdat de zin nog niet af is.
Gaan we weer.
"Ik ga naar huis," zei Pietje.
Pietje zei: "Ik ga naar huis."
"Ga je naar huis," vroeg Pietje. (Raar, ik weet het.)
Pietje vroeg: "Ga je naar huis?"
Op die manieren mag het, en niet anders. Als er dus nog wat achteraan komt, een komma.
**Hé, let op! Je verandert hier opeens van tegenwoordige tijd naar verleden tijd. Wel in dezelfde tijd proberen te blijven, over het algemeen.
Nog wat andere opmerkingen.
Het staat netter om iedere zin tussen aanhalingstekens op een nieuwe regel te plaatsen. Maar dat had ik geloof ik al gezegd? Jemig, ik val nu in herhaling bij dezelfde persoon. Het wordt steeds erger.
Bij de zinnen waar ik komma's veranderd heb in punten en kleine letters weer in hoofdletters, hoef je het niet perse zo te doen. Ik vond het op die manier mooier staan, omdat jouw komma's geen opsomming of bijzin aangeven. Maar ik geloof niet dat het echt fout was. Maar ja, ik was toch bezig.
En omdat ik je regelmatig werkwoordsfoutjes zie maken, leek het me ook wel zinnig om dit rijtje nog even te herhalen:
Ik doe
Jij doet
Hij doet
Wij doen
Jullie doen
Zij doen
In de schrijftaal gebruik je geen termen als 'ik doet' of 'ik gaat', dat is dialect in sommige delen van Nederland. Grammaticaal gezien is het gewoon fout, dus vandaar dat je het zo niet mag opschrijven.
Dan tenslotte nog even over die laatste zin. Als eerste, het is het belangrijkste dat, niet wat. Die fout wordt echt verschrikkelijk veel door iedereen gemaakt. Ik schrijf nu voor eens en voor altijd het rijtje op van wat wel kan:
Dat wat
Iets wat
Niets wat
Veel wat
Alles wat
Voor de rest gaat ál het andere met dat.
Als tweede die zin. Hij loopt niet helemaal lekker. Ik zou er dit van gemaakt hebben:
Maar het belangrijkste dat bij mij opkwam was... hoe hij mijn naam wist?
Of iets vrijer:
Maar ik dacht op dat moment maar aan één ding. Hoe wist hij mijn naam?
Ik weet niet zeker of jouw manier fout is, maar ik vond het interessant genoeg om te plaatsen.
Ziezo, ik heb wel weer genoeg pietluttige dingetjes eruit zitten vissen. Geef een seintje als je het irritant vindt, ik draaf altijd een beetje door.
Succes!