Idylle

Hier kun je verhalen vinden waar langer dan een half jaar niet aan geschreven is of op gereageerd. De verwachting is dat deze verhalen niet meer afgemaakt worden. Staat jouw verhaal hier en wil je verder schrijven? Neem dan even contact op met één van de moderators, dan wordt je verhaal teruggezet.
Gesloten
Patrick
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

*
Afbeelding
**
Liefde en passie nemen elke drempel weg
Ik roer verveeld met mijn teen kringetjes in het water. Het is paasvakantie en ik had besloten rond te gaan hangen bij het zwembad. De zomer is te vroeg gekomen dit jaar en het weerbericht voorspelt dan ook een hitte golf. Ik heb mijn ogen tot spleetjes geknepen, omdat het voorjaarszonnetje fel in het water reflecteert. Het is bloedheet en het zwembad is nog enigszins verkoelend, net als een ijsje dat ik af en toe ga kopen bij de ijscoman die zich tactisch geplaatst heeft. Hoewel iedereen de hele tijd aan het klagen is over de brandende zon, vind ik het nog wel meevallen. Ik houd wel van wat warmer weer. De kou? Dat is niets voor mij, doe mij maar een hitte golf.
Het buitenzwembad is druk bezet met mensen; er is nauwelijks plaats voor nog meer zwemmers, zonnebaders en andere recreanten. Naast me zit een meisje met donkerblonde haren in een paardenstaart die om en neer beweegt wanneer zij met haar hoofd draait. Ze heeft kleine, bruine kraaloogjes die je doordringend kunnen aankijken wanneer ze het niet met je eens is. Vandaag had ze gekozen voor een oranje, bebloemde bikini. Ze praat tegen me, ik weet het, maar luisteren doe ik niet echt. Af en toe knik ik even, maar ik ben meer geïnteresseerd in de ronde kringetjes die na het produceren groter worden en langzaam vervagen in het water of overgaan in een lichte golf. De rondjes variëren elke keer en je kan nooit weten hoe het uit zal zien en hoe ze zullen verdwijnen. Ik besef dat het leven net zo is, het leven is ook variabel. Elke beslissing die je maakt, heeft gevolgen op de rest van je leven. Had je een andere beslissing genomen dan had je leven er heel anders uitgezien. Ik heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht. Zou ik een zonnesteek hebben? Of krijg ik nu dan eindelijk dat langverwachte verstand?
Het meisje naast me praat nog steeds tegen me, ze heet Cynthia. Ik ken haar, zij mij. Zij had mij meegevraagd naar het zwembad, de reden is voor mij onbekend. Ik heb nooit echt veel met haar gepraat, ze behoort dan wel tot mijn vriendengroep, maar we hadden nooit echt contact met elkaar gehad. Maar zij vind blijkbaar dat ze nu in het honderduit mag praten nu ik eenmaal ‘ja’ gezegd heb.
Ik schrik op wanneer ik een por in mijn zij krijg. Blijkbaar was ik vergeten bevestigend te knikken en had zij het doorgekregen dat ik niet echt luisterde.
‘Luister je wel,’ vraagt ze me kattig.
‘Huh?’ Het komt er erg vermoeiend uit.
‘Luister je wel naar wat ik allemaal gezegd heb?’ Ze is inmiddels opgestaan en staat nu imposant voor me.
‘Je staat in de zon, ik lig nu in de schaduw,’ grap ik, proberend serieus te blijven.
Ze zucht hard en gaat weer zitten op het witte ligbedje. Het is even stil en ik sluit mij ogen voor een poosje. Na een tijdje begint Cynthia er weer op los te ratelen als een machine. Ik probeer me er voor af te sluiten en op een gegeven moment stopt ze dan ook.
Het is stil. Te stil. Ik voel dat er iemand dichter op me schuift en dat die iemand het zo zacht mogelijk probeert te doen. Snel open ik mijn ogen en spring op. Ik zie dat het Cynthia was.
‘Ik ga nog een ijsje halen,’ zeg ik snel. Voordat ze ook maar iets kan zeggen, ben ik al weggelopen terwijl zij mij verbaasd nakijkt. Ik kies dit keer voor een simpel waterijsje met een aardbijen smaak. Terwijl ik terug slof naar mijn ligbedje vangen mij ogen haar op. Het is alsof ik niemand anders meer zag, alsof het zwembad opeens veel minder druk is. Maar het is wel druk, maar toch heb ik alleen maar aandacht voor het meisje dat is aan het pootjebaden in het water. Ik loop langs Cynthia die hoopvol opkijkt – ze zag waarschijnlijk een glimlach van hier tot Tokio op mijn gezicht -, maar ik loop straal langs haar heen. Ze zit aan de andere kant van het bad en ik loop erom heen in de richting van haar. Ik wandel zo langzaam als maar mogelijk is om haar maar zo goed mogelijk te kunnen bekijken. Haar bruine, krullende haren wapperen in op en neer. Nee, dat is niet waar, want wind is er niet op deze windloze, bloedhete dag. Die mooie bruinen haren heeft ze wel. Haar ogen zijn groot en hebben een prachtige diepe, zeeblauwe kleur. Eigenlijk meer de kleur van de lucht op dit moment. Ze twinkelen vrolijk en ook haar kleine volmaakte mondje glimlacht. Heel even denk ik, dat ze zag dat ik naar haar keek, maar ik realiseer me dat ze niet had opgekeken. Vertwijfeld loop ik verder, steeds zelfzekerder. Ik moet met haar praten, fluister ik mezelf in. Dat zelfzekere gevoel verdwijnt letterlijk als sneeuw voor de zon wanneer ik naast haar sta. Ze kijkt niet op en ik besluit naast haar te gaan zitten.
‘Goedemiddag,’ groet ik haar beleefd.
Why are you so frightened? Have you no faith?
Patrick
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Dit is de oude versie van dit stukje. Een paar post omlaag, staat de nieuwe.
------------------
Ze antwoordt niet. Er is nog een grote ruimte tussen ons, maar ze zou me zeker gehoord moeten hebben. Het ijsje heb ik inmiddels al op. Ik spring in het water, ga helemaal kopje onder en kom boven water vlak voor haar. Ze schrikt op en kijkt me verward aan.
‘Hallo,’ mompel ik nog terwijl ik mijn natte haren uit mijn gezicht veeg.
Haar ogen kijken verbaasd. Ze maakt een draaiend gebaar met haar hand. Toen begreep ik waarom ze me niet gehoord had.
‘Kun je liplezen,’ vraag ik haar, duidelijk articulerend en langzaam pratend.
Ze knikt verlegen, waarna ze me een beeldschone glimlach cadeau doet.
‘Goedemiddag dus.’ Ik probeer eraan te denken goed te articuleren.
Ze zwaait lief terug naar mij en ik glimlach naar haar terug. Ik weet eigenlijk niet goed wat ik tegen haar moest zeggen, ik ken haar nauwelijks. Eigenlijk had ik nooit in liefde op het eerste gezicht geloofd, maar na vandaag weet ik dat het echt mogelijk is. Haar ogen twinkelen wanneer de onze kruisen.
‘Wil je een ijsje,’ vraag ik haar en maak een gebaar alsof ik een denkbeeldige likstok in mijn hand had.
Ze knikt en lacht verlegen. Ik spring uit het zwembad en sta dan weer met mijn blote, natte voeten op de warme tegels. Ook zijn staat op en volgt me met een blosje op haar wangen. Ik betaal haar ijsje en samen zitten we dan weer terug bij haar ligbedje. We lekken synchroon de smeltende lekkernij op. Ze kijkt me dan lief aan en dan weer snel weg. Ik blijf naar haar kijken en zij heeft het door, ze wordt een beetje meer verlegen. Na een aantal minuten zijn we allebei klaar met onze vorm van verkoeling. Zij staart weer voor zich uit en ik naar haar.
Na een tijdje besluit ik haar iets te vragen en dus tik ik haar tegen de schouder. Ze draait haar hoofd vloeiend om, om te zien waarom ik haar had aangetikt.
‘Heb je MSN,’ vraag ik.
Ze knikt en springt op. Ik kijk haar verbaasd na en zie dat ze in haar tas aan het rommelen is. Na een paar seconden is ze al weer terug. Met een pen schrijft ze op een klein stukje papier een MSN-adres en geeft het dan aan mij. Ik steek mijn duim op als bevestiging dat het goed is.
We kijken een paar minuten naar elkaar. Als ik naar haar kijk, voel ik me even geen mens meer. Ik voel me meer dan een mens: lichter, gelukkiger, vrijer. De schaamte ben ik voorbij en dus geef ik haar een kus op de wang. Ze bloost, maar glimlacht toch. Met een paar gebaren omschrijft ze dat ze moet gaan. Ik articuleer de woorden: ‘Oké, ik spreek ze wel op MSN,’ duidelijk uit en zij knikt bevestigend. Even later is ze verdwenen en blijf ik alleen achter. Ik besluit dan toch maar terug te gaan naar mijn eigen stoel. Cynthia kijkt boos voor zich uit, wanneer ik aankom. Ze zegt niets en ik pak mijn spullen.
‘Ik ga naar huis,’ zeg ik tegen haar. Geen reactie.
Met vlinders in mijn buik stap ik op de fiets om terug naar huis te gaan. Het briefje heb ik stevig in mijn hand geklemd. Ik voel me als een vis in het water, als een vogel in de lucht. Ik vlieg!
Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Leuk verhaal! Ik ben dol op dit soort verhalen, daarom schrijf ik ze zelf ook. ;)
Het onderwerp is erg leuk gekozen, verliefd op een doof meisje.
Verder vind ik wel dat je moet letten op typefoutjes, die ben ik een aantal keer tegen gekomen. En 'ok' schrijf je in schrijftaal als 'oké'.
En ook hier weer: vraagtekens geven net als punten en uitroeptekens het einde van een zin aan. De zin in de directe rede, oftewel de zin tussen aanhalingstekens mag dan wel klaar zijn, de hele zin is dat nog niet en dan moet er een komma staan. Dus hier bijvoorbeeld:
pbrouwers schreef:‘Heb je MSN?’ vraag ik.

'Heb je MSN," vraag ik.
Er hoort wel een vraagteken te staan in dit geval:
Ik vraag: 'Heb je MSN?'
Snappez-vous? ;) (Zelf houd ik van dubbele aanhalingstekens, maar dat hoeft niet perse.)

Goed, voor de rest is het prima!
Alles draait om jou en mij en wij, we draaien overal omheen...

-Herman van Veen
Patrick
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bedankt voor je reactie!

Bij mij staan er altijd wel typefoutjes in. Ik typ zo snel dat ik mezelf wel eens "voorbijtyp." Ik heb een aantal er nu uitgehaald, maar ik zie ze zelf vaak over het hoofd, omdat ik het niet helemaal lees, omdat de woorden al in mijn hoofd zitten.
Dat van ok(é) was ik vergeten de é te typen, anders had ik de K ook met hoofdletter getypt.
Dat van die , i.p.v. ? wist ik nog niet. Heb ik ook altijd zo geschreven. Ik moet toch eens gaan opletten als ik boeken lees of dat nu echt waar is :D Ik geloof jou, dus heb ik het maar verandert.

Bedankt!
Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Ik waardeer je vertrouwen, en wat ik je vertel heb ik zo op school aangeleerd. Je komt boeken tegen die deze regel negeren, ik denk ook omdat ze die komma achter een vraagzin raar vinden staan. Dat vond ik in het begin ook, maar neem ik het maar voor lief...
Dus niet iedereen hanteert deze regel.

-Herman van Veen
Patrick
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Ik heb het laatste stukje een beetje herscheven, het wat symbolischer gemaakt. Ook heb ik aan het einde iets veranderd, omdat dit beter uitkomt voor een verhaalwending.
---

Ze antwoordt niet. Er is nog een grote ruimte tussen ons, maar ze zou me zeker gehoord moeten hebben. Het ijsje heb ik inmiddels al op. Ik spring in het water, ga helemaal kopje onder en kom boven water vlak voor haar. Ze schrikt op en kijkt me verward aan.
‘Hallo,’ mompel ik nog terwijl ik mijn natte haren uit mijn gezicht veeg.
Haar ogen kijken verbaasd. Ze maakt een draaiend gebaar met haar hand. Toen begreep ik waarom ze me niet gehoord had.
Ze wijst eerst met haar handen naar haar oor, waarna ze een met haar handen een zwemmende beweging maakt.
Doof zijn, is als zwemmen onder water.
Ze duikt het zwembad in en wanneer ze weer boven water komt, gebaart ze met haar vinger dat ik er ook in moest springen. Ik spring haar achterna en zij verdwijnt wanneer ik tot haar gezwommen ben onderwater. Na een tijdje verschijnt ze weer boven het wateroppervlak en wijst naar de bodem. Ik begrijp wat ze heeft bedoeld en ga ook kopje onder. We zwemmen samen door het zwembad en op dat moment begreep ik wat ze bedoeld had. Doof zijn, is als zwemmen onder water. Ik snap dat het behoorlijk moeilijk voor haar moest zijn en wanneer we weer boven water komen, zwemmen we beide terug naar de kant.
Eigenlijk had ik nooit in liefde op het eerste gezicht geloofd, maar na vandaag weet ik dat het echt mogelijk is. Haar ogen twinkelen wanneer de onze kruisen.
‘Wil je een ijsje,’ vraag ik haar en maak een gebaar alsof ik een denkbeeldige likstok in mijn hand had.
Ze knikt en lacht verlegen. Ik spring uit het zwembad en sta dan weer met mijn blote, natte voeten op de warme tegels. Ook zijn staat op en volgt me met een blosje op haar wangen. Ik betaal haar ijsje en samen zitten we dan weer terug bij haar ligbedje. We lekken synchroon de smeltende lekkernij op. Ze kijkt me dan lief aan en dan weer snel weg. Ik blijf naar haar kijken en zij heeft het door, ze wordt een beetje meer verlegen. Na een aantal minuten zijn we allebei klaar met onze vorm van verkoeling. Zij staart weer voor zich uit en ik naar haar.
Na een tijdje besluit ik haar iets te vragen en dus tik ik haar tegen de schouder. Ze draait haar hoofd vloeiend om, om te zien waarom ik haar had aangetikt.
‘Heb je MSN,’ vraag ik.
Ze knikt en springt op. Ik kijk haar verbaasd na en zie dat ze in haar tas aan het rommelen is. Na een paar seconden is ze al weer terug. Met een pen schrijft ze op een klein stukje papier een MSN-adres en geeft het dan aan mij. Ik steek mijn duim op als bevestiging dat het goed is.
We kijken een paar minuten naar elkaar. Als ik naar haar kijk, voel ik me even geen mens meer. Ik voel me meer dan een mens: lichter, gelukkiger, vrijer. De schaamte ben ik voorbij en dus geef ik haar een kus op de wang. Ze bloost, maar glimlacht toch.
Mijn GSM gaat af.
‘Met Jonathan,’ zeg ik.
‘...’
‘Ja, ik kom er meteen aan.’
Ik duw de telefoon aan en verontschuldig me.
‘Ik moet naar mijn moeder, mijn mama.’ Ik articuleer duidelijk zodat ze weet waarom ik weg ga. ‘Ik spreek je nog wel op MSN.’
Ze knikt lief en geef me een lieve glimlach cadeau. Ik strijk nog een natte haar uit haar gezicht en vertrek dan. Een paar keer kijk ik nog om en zwaai ik een keer. Als ik dan even later op mijn fiets zit, voel ik vlinders. Met het briefje stevig in mijn hand geklemd fiets ik naar huis. Ik voel me als een vis in het water, als een vogel in de lucht. Ik vlieg!
Artemiss
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Ja, dit is toch wel een verbetering. Keep it up!
Eén ding:
pbrouwers schreef: Ik begrijp wat ze bedoeld en ga ook kopje onder.
Zij bedoelt, zij heeft bedoeld. Als het de persoonsvorm is, moet het meestal met een 't'.

-Herman van Veen
Patrick
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bedankt voor je reactie!
---

Thuis aangekomen, ga ik achterom binnen.
‘Jonathan?’ Mijn moeder roept me en even later komt ze aanrijden in een scootmobile. Ze heeft een paar weken geleden een auto-ongeluk gehad waardoor ze niet goed kan lopen.
‘Waar ben je geweest?’
‘Ik was bij het zwembad, mama. Ik heb daar een leuk meisje ontmoet.’
Moeders gezicht klaart helemaal op en ze kijkt me hoopvol aan met een glimlach op haar gezicht.
‘Ze is doof.’
Haar gezicht verstart en ze rijdt weg. Ik besluit naar boven te gaan. Het is donker in mijn kamer, omdat ik de hele dag de gordijnen gesloten had gehouden. Het is er dus wel lekker koel. Ik start de computer op en realiseer me dan het briefje dat ik in mijn zak gestoken had. Nadat de PC volledig opgestart was, voegde ik het adres van Marijke (zoals ik uit het MSN-adres kon afleiden) toe. Ik klik Internet Explorer open en typ bij Google “gebarentaal” in. Al snel vind ik een goede site; je kunt elk woord uitgebeeld in een filmpje bekijken.
Ik scroll de lijst een beetje af en klik op een paar woorden die me handig lijken.
‘Lief.’ Ik leg mijn hand tegen mijn wang en strijk hem omlaag.
‘Mooi.’ Ik doe alsof ik mijn sikje nawrijf.
Ik zoek nog verder en probeer al een zin uit: ‘Ik houd van jou.’ Ik wijs eerst met mijn vinger op mijn borst, maak dan een klapzoen, (maar in plaats van de hand te kussen, kus ik nu mijn vingertoppen) en wijs op een denkbeeldig persoon.
Een geluidje kondigt aan, dat er iemand online komt. Een balkje schuift omhoog: “Marijke online.”
Ik klik erop en zo opent het venster zich.

Jonathan zegt: “Hallo.”
Marijke zegt: “Hallo.”
Jonathan zegt: “Alles goed bij jou?”
Marijke zegt: “Ja hoor, bij jou ook?”
Jonathan zegt: “Natuurlijk.”
Marijke zegt: “Zullen we weer eens gaan zwemmen?”

Zij vindt mij ook leuk, denk ik. Ik wil het liefst zo snel mogelijk antwoorden, maar dat lukt niet. Mijn hartslag verhoogd en mijn vingers beven, wanneer ik mijn vingers terug op het toetsenbord leg.

Marijke zegt: “Ben je er nog?”
Jonathan zegt: “Ja, ja.”
Jonathan zegt: “Vind je het misschien leuk om morgen met me te gaan fietsen.’
Jonathan zegt: “Samen.”
Jonathan zegt: “Op één fiets!”

Het is even stil, maar ik zie al snel dat onderin staat dat Marijke aan het typen is.
15lila
Balpen
Balpen

Het verhaal is best appard, het is geen standaard verhaal dus wijkt het ook af van andere verhalen dat maakt het bijzonder. ik zou Jonathan in de eerst volgende hoofdstukken duidelijker beschrijven. Verder denk ik dat dit verhaal best iets zou kunnen gaan worden, als het volledig af is zal ik het nog eens over lezen.
Het leven word aangevallen door dromen.
marly
Typmachine
Typmachine

Hallo Pbrouwers,

Enige tijd geleden heb je me gevraagd op een verhaal van je te reageren. Het is een ander verhaal geworden dan je om gevraagd had omdat die andere al toegewezen is aan een ander lid van het Tipex-team.
Het was even zoeken naar de juiste versie van dit verhaal omdat er twee staan maar ik geloof dat ik nu de goede heb. Als dat niet zo is hoor ik dat natuurlijk graag. :)

Als eerste ben ik het eens met degene die voor mij al feedback hebben gegeven. Je verhaal is origineel bedacht en wellicht heb je er zelfs een vaste lezer bij.
De anderen hebben je schrijffouten er niet uitgehaald, dit zal ik wel proberen te doen.

Zo is hittegolf één woord i.p.v. hitte golf.
Maar zij vind blijkbaar
Dit is met dt. Zij vindt blijkbaar dat....
Blijkbaar was ik vergeten bevestigend te knikken en had zij het doorgekregen dat ik niet echt luisterde
Volgens mij kan het woordje 'het' hier tussen weg. Zoals het er nu staat kan wel maar is het niet van belang.
aardbijen
Naar mijn weten is dit nog altijd aarbeien ;)
Haar bruine, krullende haren wapperen in op en neer
Waarschijnlijk moeten de woorden 'de wind' hier nog tussen gezet worden. Zo als de zin er nu staat klopt hij niet helemaal.
zelfzekerder
Dit moet zelfverzekerder zijn. Wellicht een typefout?
We lekken synchroon de smeltende lekkernij op
Lekken moet likken zijn.

Ik zag dat je je tweede post aangepast weer had geplaatst. Misschien is het een optie om dit eerder aan te geven. Nu had ik het pas tijdens het lezen door. Wellicht is je oude stukje ook niet meer relevant om te laten staan en kun je deze vervangen door je nieuwe post.

Het is me in elk geval opgevallen dat je de gekregen feedback goed hebt toegepast. Je aangepaste stuk verhaal spreekt mij ook meer aan.

Je vroeg om een reactie op het inhoudelijke en gevoelsmatige. Wat mij betreft komen beide goed aan bod. In vergelijking met je eerste versie zit er er veel meer gevoel in en breng je dit ook beeldend naar voren. Dit houdt mij als lezer zeker vast.
Inhoudelijk beschrijf je alles uitgebreid maar niet te uitgebreid. Dat kan namelijk ook afleiden. In feite een goed verhaal maar blijf op je spelling letten. Lees het nog een keer over.

Veel succes met dit verhaal. Ik ben benieuwd naar een vervolg.

Als je nog vragen hebt dan mag je altijd een pb sturen.

Met vriendelijke groet,

Marly
Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Het Romantische Prieel”