black butterflies

Strijk hier neer om te zwijmelen in het maanlicht over de Liefde en Romantiek.
Plaats reactie
aaliyah-s
Nieuw
Nieuw

BLACK BUTTERFLIES
Laatst gewijzigd door aaliyah-s op 07 mar 2012 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Saskjezwaard
Computer
Computer

Ten eerste wil ik je van harte welkom heten op de site :D we hebben een voorsteltopic : http://www.onlineverhalen.nl/forum/viewforum.php?f=15 waar je jezelf kunt voorstellen. Dat laatste zal wel als een verrassing komen :P
Nu over je verhaal. Het spijt me om te zeggen, maar ik kom er niet doorheen. Het is één massieve blok tekst waarbij ik bij de eerste zin de weg al kwijtraak. Ik moet echt zoeken naar wat waar staat.
Als je wilt dat mensen je verhaal lezen en niet meteen de draad kwijtraken, moet je er alinea's instoppen. Bij elke keer als er een klein tijdsprongetjes is of iemand met een andere handeling bezig is, kan je een nieuwe beginnen. Iemand had als tip gegeven dat, als je zelf je tekst naleest, dat je bij elke keer als je adem moet halen omdat het teveel wordt, je op enter moet drukken. Kijk zelf maar wat het beste voor jou werkt ;)

Wat ik ook opmerkte, was dat je gesproken zinnen niet tussen aanhalingstekens zet. Elke keer als iemand iets zegt, moet dat tussen of ' of " zodat de lezer weet dat iemand iets zegt. En als iemand anders iets zegt, moet dat op een nieuwe regel. Zo kun je voorkomen dat je tekst te massief wordt. Dus:
'Waarom ben je nog niet weg?' vroeg Rana geïrriteerd.
Haar moeder antwoordde op dezelfde toon. 'Wil je me zo graag weghebben dan?'

Het is maar een voorbeeld, maar zo wordt het veel overzichtelijker. Als je in een boek kijkt, zie je dat het daar ook staat ;)

Een tweede ding, getallen schrijf je altijd voluit en zeker die onder de tien. Dus 3=drie en 110=honderdtien. Dat leest makkelijker weg.

En namen zijn altijd met hoofdletters, dus Rana en Zuhal. Af en toe doe je dat goed, maar af en toe vergeet je dat. Let er wel op, dit komt niet ten goede van de verzorgdheid van je verhaal.

En zij (van zeggen) is zei =)

Verder kan ik niet veel over je verhaal vertellen, omdat ik telkens de draad kwijtraakte. Als je het in alinea's opdeelt en alle gesproken zinnen tussen aanhalingstekens zet, zal je waarschijnlijk meer lezers krijgen ;) nog wel één ding: je vertelt heel veel in het eerste stukje. Mijn mening is, maar dat is persoonlijk, dat het leuker is om de lezer al lezende meer over de hoofdpersoon te weten te laten komen. Maar dat is dus mijn mening, je moet zelf maar zien wat je ermee doet.

Nog veel succes met schrijven!
And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
Plaats reactie

Terug naar “Het Romantische Prieel”