Hoe/waar schrijf jij?

Even niet serieus en tijd voor ontspanning. Bespreek hier onder het genot van een drankje je verhalen met elkaar, of speel een leuk spelletje.
Plaats reactie
DOminator
Balpen
Balpen

Iedereen heeft een paar dingen waarbij hij het fijnste schrijft.

De een gaat het liefste op zijn/haar eigen kamer zitten om zo in alle rust te kunnen werken. De ander zet keiharde muziek op (die soms zelfs invloed kan hebben op het verhaal).
Schrijf je op papier of gooi je het liever meteen op de computer?

Ikzelf werk het prettigste als ik alleen thuis ben. Zodat mijn moeder tenminste niet om de zoveel minuten een verhaal tegen me begint of iets vraagt of wat dan ook. Wat ik ook altijd nodig heb is mijn muziek. Soms selecteer ik de muziek op mijn verhaal. Wanneer ik een droevig stukje schrijf gebruik ik droevige muziek (vrolijke muziek heb ik alleen niet... dus vandaar dat mijn verhalen nooit zo vrolijk zijn :P). Soms gooi ik gewoon wat aan en let ik er verder niet echt op.

Op papier schrijven is voor mij niet handig. Sowieso heb ik mijn motoriek tegen. Bij een verhaal wil je nog wel is dingen bijschrijven of doorstrepen. Bij een normaal mens kan dat geen kwaad, maar bij mij kan je er dan geen wijs meer uit worden en blijft er een beetje raar gekrabbel over.
Ik schrijf dus alles direct op mijn computer.

Het jammere is dat mijn moeder heel veel thuis is, waardoor het me soms dagen niet lukt ook maar een woord uit mijn toetsenbord te krijgen.
Schrijf niet wat je wil schrijven, schrijf wat je hand schrijft en vergeet nooit je hart te volgen.
P_Westdijk
Typmachine
Typmachine
Contacteer:

De computer staat op mijn werkkamer, waarvan een muur zinkgrijs van kleur is en de overige muren blauw. Zelfs met een bloedhete zomer lijkt het hier altijd een paar graden koeler te zijn dan in de aangrenzende woonkamer, terwijl allebei de vertrekken op het zuiden liggen. Bijna omringd door boeken werk ik hier achter mijn bureau. Ik heb bewust geen laptop omdat ik waarschijnlijk anders na mijn werk de rest van de dag achter de computer door breng.

Ik werk in eerste instantie meestal in stilte mijn idee uit om met een paar zinnen het verhaal gestalte te geven. Ik begin zelden te typen zonder te weten hoe het eindigt. De zinnen groeien in veel gevallen uit tot alinea's. Als er iemand aanwezig is kan deze me soms horen praten als ik het hardop aan me zelf voorlees. :lol: Het helpt me bij het opmerken van minder goed lopende zinnen.
Naarmate het verhaal in een ver gevorderd stadium is wordt er een CD met de greatest hits van Shania Twain opgezet, waar ik niet meer door heen praat. :P

Als het voor mijn gevoel af is laat ik de printer ratelen om met pen de laatste opmerkingen, onduidelijkheden, etc erbij te krabbelen. Het gebeurd op een comfortabele stoel in de woonkamer waar ook een muur zinkgrijs is, maar de overige muren in een lichte of donkere tint geel zijn gekleurd. Heel kleurrijk geheel bij mij, maar goed, dat is een ander onderwerp. :) Het verhaal leeft op papier meer voor mij dan als ik het van het scherm lees. Merkwaardig misschien, maar het voelt anders. Vervolgens kruip ik achter de computer om de laatste wijzigingen aan te brengen. Daarna blijft het meestal een paar dagen liggen tot ik met een glas wijn erbij nog eens achter de computer kruip. Negen van de tien keer verander ik dan nog iets en verstuur het, als ik het tenminste met anderen wil delen. Een heel ritueel als ik het zo terug lees.
Selene
Puntenslijper
Puntenslijper

Ik schrijf het liefste als ik alleen ben. Ik typ alles rechtstreeks op de pc, gewoon schrijven werkt niet ivm doorstrepen en aanvullen. Op de een of andere manier ben ik dan echt mijn overzicht kwijt. Zodra ik mijn overzicht kwijt ben verdwijnt het verhaal ook gelijk in de prullenbak. Vandaar dat ik tegenwoordig alles direct op de pc doe.

Muziek staat bij mij 24u per dag aan *als het aan mij ligt* en de muziek is bij mij ook van invloed op mijn schrijven. Het klinkt misschien gek, maar als ik niet goed in mijn vel zit (dus droevige muziek) dan typ ik de beste stukken. Die stukken hoeven dan niet eens droevig te zijn. Muziek is dan ook meestal een inspiratie bron voor mijn verhaal.
Hope…The one thing that has been trapped in Pandora's box.
Hope…The only thing mankind shall never lose.
Hope…The only thing that is and always will be safe.
Hope…It is in inside everyone of us.
Saskjezwaard
Computer
Computer

Ik schrijf het liefst op mijn kamer, maar nu zitten mijn ouders te zeuren dat ik teveel op mijn kamer zit en bijna niet beneden. Dus, als het mooi weer is, ga ik sinds kort in de tuin zitten :D

Het liefste schrijf ik helemaal in mijn eentje, als iemand over mijn schouder meekijkt, klik ik mijn word weg en ga iets anders doen, net zolang tot de persoon de hint snapt (of zich verveelt^^) en weggaat. Als iemand in dezelfde kamer zit dan gaat dat nog wel. Maar het liefst dus in mijn eentje

Ik ben heel blij met mijn laptop, want dat was echt de reden dat ik serieus verhalen ben gaan schrijven. Ik heb het op school geprobeerd op papier, maar dat werkte niet voor mij. Simpel, mijn gedachten gaan veel sneller dan mijn pen kan schrijven, en na een tijdje doet mijn hand pijn :( haha, verwend kind :P maar met typen lukt het nog redelijk om mijn gedachten bij te houden, hoewel dat nog steeds niet helemaal gelijk loopt.

En het moet in complete stilte gebeuren. Als er muziek opstaat, blijven mijn gedachten plakken bij de muziek en raak ik de draad van mijn verhaal kwijt. Ik ben niet zo'n goede multitasker :P
And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
Mirry
Fijnschrijver
Fijnschrijver

Ik schrijf overal... Over het algemeen midden in de nacht, maar ik kan ook heel goed schrijven in de trein. In de tuin, in de woonkamer, in de keuken, op mijn kamer, in de auto, op het strand, in de stad, in de bieb XD Maakt allemaal niets uit. Ik vind het ook erg fijn om eerst op papier te schrijven en schrijf daarbij kriskras door elkaar :) Ik vind het fijn om tussendoor mensen te bekijken of muziek te luisteren, gesprekken tussendoor of film kijken vind ik ook leuk XD
When the curtain falls, it will be not you name you are judged by but your actions and the ability to show compassion towards others.
marly
Typmachine
Typmachine

Het maakt mij eigenlijk niet zo veel uit waar ik schrijf. Als ik maar niet teveel lawaai om me heen heb. Meestal heb ik ook geen muziek aan tenzij dit de sfeer ten goede komt.
Wanneer het mogelijk is schrijf ik het liefst direct op de computer. Dit omdat ik snel hele delen van het verhaal in mijn hoofd heb en het niet zo snel kan opschrijven. Typen gaat dan veel sneller waardoor ik ook minder vergeet. :)

Wanneer ik geen computer of laptop bij de hand heb schrijf ik nog wel gewoon met pen en papier. Voor aantekeningen maken vind ik het ook zeker ideaal. Vooral in de verloren uurtjes van een collegedag kan het een uitkomst zijn.
Afbeelding
annelotte
Balpen
Balpen

Ik schrijf meestal op mijn kamer, of in de tuin als het mooi weer is, tot de acuu van mijn laptop leeg is, dan ga ik weer op mijn kamer zitten :P

Ik schrijf het liefst in mijn eentje, want als er meer mensen in de buurt zijn kan ik me niet concentreren.
Het ligt ook aan mijn concentratieniveau en stemming of ik muziek aan heb staan. Soms kan ik me namelijk helemaal niet concentreren als er muziek aan staat en andere keren weer wel, best wel vaag eigenlijk :P

Ik schrijf mijn verhalen meteen op de computer omdat ik vaak stukken weghaal en opnieuw schrijf. En als je dat op papier doet, wordt het zo'n krasboel :P
Spreken is zilver, schrijven is goud
timbertje2
Balpen
Balpen

Het liefst schrijf ik op papier, Tijdens de studie-uren kan ik gerust 50 minuten achtereenvolgend schrijven zonder dat ik last krijg van mijn hand of wat dan ook. Ik kan gerust binnen een paar weken 2 of 3 schriftjes vol schrijven. Als ik op papier schrijf stop ik minder snel met schrijven en is het makkelijker voor mij om door te schrijven. Op de computer haak ik vrij snel af omdat ik óf afgeleid ben óf andere dingen aan mijn hoofd heb thuis.

Muziek staat bij mij non-stop aan, bands als Girl's Dead Monster, Children of Bodom, Submersed, Simple plan.. Alles speel ik door elkaar. Hoe harder de muziek hoe beter (Al is mijn moeder het daar niet helemaal mee eens) Ik kan niet schrijven zonder muziek, dat lukt mij gewoon niet.. Dan kan ik echt niet concentreren

Net als tekenen schrijf ik een stuk beter en leg ik meer emotie in mijn verhalen als er iets vervelends is gebeurd. Dat klinkt op zich wel logisch maar ook vrolijke verhalen schrijf ik beter als ik juist niet vrolijk ben.

Het liefst schrijf ik als het om mij heen een enorme chaos is, zoals mijn kamer. Alles ligt overhoop en door elkaar, maar dat geeft juist een veilig, huiselijk gevoel. Schrijven in een doodse stilte vindt ik ook niet moeilijk, maar ertussenin vind ik vervelend.

(>'_')># "I was going to give you this waffle.."
#<('_'<) "..But then I was like.. "
(>'#'<) "..I'm hungry"
(>'_'<) "..So I ate it"
(>^_^<) "Hehe"
DOminator
Balpen
Balpen

timbertje2 schreef: Het liefst schrijf ik als het om mij heen een enorme chaos is, zoals mijn kamer.

Iemand die mij begrijpt! :D. Jammer dat mijn moeder er niet zo over denkt :(
Schrijf niet wat je wil schrijven, schrijf wat je hand schrijft en vergeet nooit je hart te volgen.
timbertje2
Balpen
Balpen

Mijn moeder is er ook niet gelukkig mee, maar zolang de grond te zien is, ik zonder op spullen te staan naar mijn bed kan lopen en de deur open kan is het goed (^_^)
Af en toe moet ik een opruim sessie houden, maar dan ligt alles LETTERLIJK binnen een uur weer over de grond..

Als ik bijv. vast zit met een verhaal ga ik op de grond liggen in mijn kamer, zing lekker met de muziek mee en neus ik door mijn rommel heen. Het maakt je hoofd leeg en dan kan ik weer lekker verder met schrijven.

(>'_')># "I was going to give you this waffle.."
#<('_'<) "..But then I was like.. "
(>'#'<) "..I'm hungry"
(>'_'<) "..So I ate it"
(>^_^<) "Hehe"
Saskjezwaard
Computer
Computer

Jeeej, mederommelmensen :D Bij mij is het ook vaak een rotzooi, maar dat ligt meer aan mij dan aan het schrijven :angel zo prop ik bijv. mijn bureau zo vol dat er na een tijdje niks meer bij past. Dan ruim ik de helft op en kan het weer aangroeien :P
Mijn moeder is er jammer genoeg ook niet zo blij mee. Eens in de zoveel tijd verdwijnt mijn laptop (na herhaald aandringen van mijn moeder om mijn kamer op te ruimen) en dan moet ik wel aan de slag :( waarom snappen ouders dat niet^^?
And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
Babette<3.
Balpen
Balpen

Het liefste schrijf ik meteen op mijn laptop.
Als ik het op papier doe heb ik het gevoel dat mijn woorden er niet goed uitkomen en ben ik snel geneigd om hele alinea's door te krassen.
Het liefst werk ik in mijn kamer. Daar kan ik me beter concentreren.
Maar de laatste tijd zit ik ook met mijn laptop buiten, met een koptelefoon op.
Nee, het is niet omdat ik daar meer rust heb,
maar meer omdat mijn ouders zeggen dat ik teveel boven zit en dat ik vind dat ik nodig een beetje moet bijkleuren.
Het liefst zit ik dus in mijn kamer met droevige, rustige muziek te schrijven. Mijn verhalen zijn meestal ook triest. Ik ben niet zo goed in vrolijke verhalen scrhijven. Meestal gaan ze over mensen die familie of vrienden verloren hebben, soms over iemand die in het ziekenhuis ligt... het is steeds iets anders.
You can take everything I have
You can break everything I am
Like I'm made of paper
Go on and try to tear me down
I will be rising from the ground
Like a skyscraper.
pebblooz
Balpen
Balpen

Meestal schrijf ik als ik in bad zit, zonder water met kleren aan. Lekker rustig en stil.
Hey Playboy, it's about time, and your time's up.
I had to do this one for my girls you know.
Sometimes you gotta act like you don't care,
that's the only way you boys learn.
xIMISSYOU
Ex-staflid
Ex-staflid

Het best schrijf ik op papier als ik alleen ben, met muziek op naar gelang het hoofdstuk/verhaal ik aan het schrijven ben. Meestal trek ik me daarvoor terug in mijn kamer om daar op mijn buik op de grond te liggen schrijven. Het nadeel is wel dat vaak mijn gedachten al veel verder zitten aan mijn hand. En uiteindelijk komen de verhalen toch op word terecht.
Als ik op de laptop schrijf dan doe ik dat in de keuken, met mijn oortjes van mijn mp3 in, die zo luid staat dat ik niets meer hoor. Wat mijn ouders weer niet zo leuk vinden omdat ze meer dan vijf keer mijn naam moeten roepen voor ik hen versta. Het hangt ook af hoe mijn stemming is, en hoe goed ik me kan concentreren. Als ik een slechte concentratie heb zal ik me eerder terug trekken met een blocnote, pen, mp3/cd's en een warme chocolademelk op mijn kamer. Bij een goede concentratie durf ik er al snel mijn laptop eens bij te nemen.
Ook ik schrijf liever in een rommel. Het geeft een huiselijk, vertrouwd gevoel maar ook daar zijn ze hier ook niet altijd even blij mee.
Ook schrijf ik beter als ik in een trieste bui ben (maar wel vrolijk genoeg om geconcentreerd te blijven)
~*~
love isn't blind - it sees more, not less.
But because it sees more, it's willing to see less
~*~

Nano: 6670/50 000
Isabelle
Puntenslijper
Puntenslijper

ik schrijf altijd in m'n kamer want daar is het altijd rustig
ik schrijf meestal met de radio aan en dan lig ik gewoon lekker lui op m'n bed te schrijfen
bij mij maakt het niet zoveel uit waar ik op schrijf want open gegeefen moment haak ik toch af
alleen papier is wel zo handig want dat kan je overal doen daarom schrijf ik meestal op papier want ik heb geen computer in mijn kamer, wel een berg rotzooi dat ik ooit eens moet opruimen:p
voorderest maakt het niet zoveel uit in wat voor bui ik schrijf
Babette<3.
Balpen
Balpen

Als ik snelle ideeen heb, schets ik het meestal eerst een beetje uit met pen en papier (klink heel artistiek, maar dat ben ik dus absoluut niet ;D).
Maar als ik echt al een verhaallijn in mijn hoofd heb schrijf ik meestal eerst een samenvatting - echt alles erop en eraan, zodat ik het niet vergeet - op Word, en ga dan beginnen met mijn verhalen.
You can take everything I have
You can break everything I am
Like I'm made of paper
Go on and try to tear me down
I will be rising from the ground
Like a skyscraper.
motionrecord
Puntenslijper
Puntenslijper

Ik schrijf altijd op de computer, met word.
Mensen die schrijven op de pc, welk programma gebruiken jullie?
“So the whole game is fixed by the will of Gramps on his throne while we're down here for what? His entertainment? That makes us chumps, or God's a sadist and either way, I got no use for him.”
- PFC Robert Leckie
Saskjezwaard
Computer
Computer

Word, hoezo, heb je andere programma's dan? (hier spreekt trouwens de leek van OV op technisch gebied, dat je het weet :P)
DOminator
Balpen
Balpen

Ik heb ook tijdje met microsoft works gewerkt. Kon nergens een licentiecode voor mijn word vinden :P. Minder dan 2 weken geleden kreeg ik hem eindelijk aan de praat ;)
Chantalx
Balpen
Balpen

Wanneer ik ideeën heb voor een verhaal pak ik een kladblaadje en schrijf daar snel een paar steekwoorden op, soms iets uitgebreider. Mijn verhalen schrijf ik in Word of hier direct op het forum (met veel ctrl+a en ctrl+c).. Schrijven heb ik geprobeerd, maar voor mijn gevoel had ik dan al bijna een hoofdstuk geschreven, een stuk of 10 pagina's, maar wanneer ik dit digitaal zette was het maar een klein stukje. Nadeel van een redelijk groot handschrift. En wanneer ik het op mijn laptop typ heb ik daar en wat beter overzicht van. Verder kan ik hierdoor overal gaan zitten, laptop op schoot en typen maar. Heerlijk ook in de zomer! Lekker in de zon zitten, laptop op schoot en koud drakje naast je. Perfectie :)
"I love the fact that when I open a new book, I am invited to a new world, a new universe, and a whole new life without leaving my bedroom." - Bookfessions.tumblr.com

Verhaal: Keerpunt (Romantisch Prieel)
Kroontjespen
Potlood
Potlood

Het beste schrijf ik als ik in een depri bui ben. Dan komen meesterlijk mooie verhalen naar voren. Ik schrijf het prettigst tijdens de les - Engels, Nederlands, Economie, Geschiedenis... - als ik eigenlijk aan mijn school moet werken. Helaas ben ik niet goed in het bewaren van die blaadjes en is dus de helft al kwijtgeraakt voor ik ook maar met het idee kwam van; Goh, laat ik het eens in de pc zetten.
Ook schrijf ik heerlijk als ik moe ben en als er muziek op staat. Soms laat ik die muziek uit omdat ik niet in de juiste stemming ben, dan vind ik dat mijn typende vingers al heerlijke geluiden op zich zijn. Als ik geen inspiratie heb en gedwongen word met de honden te lopen, krijg ik vaak wel inspiratie. Helaas ben ik niet van het - ik schrijf een verhaal en ik begin echt niet aan iets anders tot ik het af heb. Dus dat betekend dat er honderden onafgemaakte verhalen op mijn computer staan en dagelijks groeit dat aantal. (A)
"The greatest thing you'll ever learn, is just to love and be loved in return." ~ Moulin Rouge
Plaats reactie

Terug naar “Het Schrijvers Café”