Waar haal jij je inspiratie vandaan?

Even niet serieus en tijd voor ontspanning. Bespreek hier onder het genot van een drankje je verhalen met elkaar, of speel een leuk spelletje.
Plaats reactie
Saskjezwaard
Computer
Computer

Volgens mij is deze er nog niet, dus bij deze:

Waar halen jullie je inspiratie vandaan? En zouden jullie dan ook met voorbeelden kunnen komen van waar het precies vandaan komt? Ik ben heel erg benieuwd :D
And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

Muziek ,
Tekeningen,
Andere verhalen,
Films :P
Uhmmm verder weet ik zo niet :P

VOor ZV ( zonvloed in vlammen.)

Het boek Schaduwgrens heeft me geprikkeld om weer fantasy te gaan schrijven.
Het hoofdplot komt van de film Reign of fire.
Draken hebben me altijd al geinterreseerd. De betuiging van een draak ( wat nog niet in het boek is voorgekomen ) Komt van de boeken van Temeraire ( heel goedals je van draken houdt ) En How to train your dragon xD hehehehe
uhm muziek, ik heb nog niet echt muziek voor dit verhaal wat me inspireert...dat heb ik bij andere verhalen vaak wel. Misschien komt het nog.
Oh en de bekleding en hoe de steden eruit zien, ( ook een film die me heeft geprikkeld om dit te schrijven ) De prince of persia.

Dat was denk ik wel mijn inspi bron voor dit verhaal :P
Maar trouwe lezers zijn ook altijd van groot belang :D hehehe
Regenboog of regenboog, waarom ben je krom?
Anders heette je regenstreep en dat klinkt zo stom
Jelle
Potlood
Potlood

Ik haal mijn inspiratie uit films, series en boeken, maar het meest van alles het dagelijks leven. Verhalen die ik hoor of om me heen zie rijg ik aan één tot een verhaal. Natuurlijk wel een beetje gedramatiseerd.

Muziek inspireert me ook wel. Vooral wanneer het aankomt op dramatische wendingen of romantische. Een goed uitgekozen speellijst kan zeker bij dragen aan het goed uitschrijven van dergelijke emoties. Ik hou vooral van het jonge Amerika. (pionierstijd). Western films zoals Legends of the fall, en dergelijke kunnen me helpen bij de details van die tijd. Zo ook series als het kleine huis en dr. Quinn.
[b]Herinner Gisteren
Droom Van Morgen
Leef Vandaag
[/b]
DOminator
Balpen
Balpen

Voornamelijk uit films en andere boeken. Muziek is voor mij ook heel belangrijk, niet zo zeer voor inspiratie, maar om de rust in mij te vinden (wat heel logisch is met metal :P).

Zoals ik ook al bij mijn verhaal aangaf, is Findor gebaseerd op Krutor van de donkere tijd en de naamloze tovenaar op Saruman van Lotr.
De afgelopen jaren heb ik vrij weinig gelezen, waardoor mijn inspiratiebronnen niet zo groot zijn. Sinds ik in de donkere tijd begonnen ben, wil ik weer meer lezen. Dus heb ik me sinds vorige week eindelijk weer is aangemeld bij een bibliotheek.
Schrijf niet wat je wil schrijven, schrijf wat je hand schrijft en vergeet nooit je hart te volgen.
Aile
Vulpen
Vulpen

Ik gebruik boeken, films en series vooral als inspiratiebron.
Voor mijn verhaal de bloedrode vos heb ik als inspiratie Watership down (Watershapsheuvel) en The animals of Farthing wood (Beestenbos is boos) gebruikt, alleen de laatste tijd heb ik het een beetje moeilijk, waardoor ik (bijna) niet meer kan schrijven.

Xxx Aile
"There are many worlds, but they share the same sky —
one sky, one destiny."
marly
Typmachine
Typmachine

Ook ik gebruik boeken maar dan voornamelijk voor de opbouw of het genre van een verhaal. Ik probeer gewoon verschillende schrijfstijlen uit en kom dan vanzelf tot een verhaal. Soms werkt de omgeving of het weer ook wel mee. Bij onweer krijg ik namelijk al snel de neiging om een spannend verhaal te gaan schrijven. Dit zijn echter alleen maar omgevingsfactoren en niet de inhoud zelf. Ik denk dat ik gewoon op let wat er om me heen gebeurd en uit tig verhalen dingen haal en die weer combineer tot één verhaal.
Afbeelding
pebblooz
Balpen
Balpen

Mijn inspiratiebronnen zijn bijna te beschamend om op te schrijven, maar ja...

- Koreaanse drama's. (het liefst waar mijn favoriete bandleden in spelen)
- Pokemon films. (ik weet het...)
- Mijn verhalen die ik geschreven had toen ik iets van 8 was. (ik had ook een eigen web-log)
- Mijn dagboeken. (ik lach me dood)
- In de auto zitten, met de ramen open en dan rondscheurend zingen. (geen commentaar)
Hey Playboy, it's about time, and your time's up.
I had to do this one for my girls you know.
Sometimes you gotta act like you don't care,
that's the only way you boys learn.
Saskjezwaard
Computer
Computer

Haha, dat zijn wel inderdaad de vreemdste inspiratiebronnen die hier bij staan, maar ach, whatever works for you, right :P? Dagboeken zijn trouwens wel heel handig om allerdaagse gebeurtenissen te lezen die je uiteindelijk toch zou vergeten. Ik wou dat ik de discipline had om daarin te blijven schrijven, maar jammer genoeg ben ik na een dag of drie al gestopt --'

Leuk om te lezen waar jullie precies alles vandaan halen. Er zijn heel veel dingen hetzelfde, maar ze werken toch anders per persoon. En voor sommige dingen is het juist logisch, bijvoorbeeld bij jou, Jelle, dat je inspiratie haalt uit films uit die tijd. Het is toch een tijdperk waarvan je niet alles meteen weet, je moet wat onderzoek doen. En als je zo'n film kijkt, zie je het toch in het 'echt'.

Zelf haal ik vooral mijn inspiratie uit boeken en plaatjes, films wat minder en muziek helemaal niet. De omgeving is ook belangrijk, voor de kleine, dagelijkse dingen en de handelingen die personen doen en hoe iemand is. Ik 'steel' eigenlijk gewoon stukjes uit boeken en stop ze dan, vermomd in mijn eigen idee, in mijn verhaal. Daarbij haal ik mezelf gewoon over om te denken dat ik het zelf bedacht heb^^ het is zelfs al zo erg dat ik niet meer weet waar ik mijn verhalen precies vandaan heb :P maar het is voor een deel ook bedenken en dan kijk ik wel waar ik kom.

Het enige wat ik me nu kan herinneren dat ik uit een boek heb gehaald, zijn de machtslijnen op het lichaam van een wyning. In 'de poort des doods'-serie van Margeret Weis en Tracy Hickman, bestaat een soort en die heeft op zijn hele lichaam rood-blauwe runen getatoeëerd. Dat vond ik leuk en heb ik gecombineerd met de blauwe tekeningen die mensen uit Schotland (was het geloof ik. Alba) op hun gezichten tatoeëerden.

Van plaatjes van fantasy krijg ik altijd zo'n triest en verlangend gevoel, dan wil ik dat die plaatjes echt zijn. Sommigen zijn echt heel mooi getekend/gemaakt! Maar als ik aan Zilveren Nacht wil werken en een nieuwe soort moet bedenken, kijk ik door mijn verzameling heen en ben ik meteen in de stemming. Van sommigen haal ik dan ook iets weg en vorm dat om tot mijn eigen wezen, met zijn eigen idee en eigen uiterlijk. Weet iemand of dat plagiaat is?
And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

Als dat plagiaat is, is denk ik iedereen die over elfen schrijft plagiaat aan het plegen :O volgens mijishet alleen plagiaat als je er patent op vraagt, en zodra je er ook maar een klein dingetje aan veranderd is het al geen plagiaat meer
Regenboog of regenboog, waarom ben je krom?
Anders heette je regenstreep en dat klinkt zo stom
Saskjezwaard
Computer
Computer

Ahh, thanks, ik was al bezorgd :angel pak van mijn hart, nu kan ik weer rustig gaan slapen en jou nog langer laten wachten op je stukje :P
DOminator
Balpen
Balpen

Ik heb ooit 'This is football 2005' gehad. Die mochten duidelijk niet de bestaande clubs mocht kopiëren. Dus wat voor namen vond je terug in het spel (weet het niet precies meer, is lang geleden, maar even wat mogelijkheden) :P:

Stom (Stam)
Van der Ser
Davits
Kuit
Zeedorf

Echt allemaal namen die 1 letter veranderd waren om aan de beschuldiging van plagiaat te ontduiken.
Dus idd, plagiaat ontduiken is vrij simpel ;).

Voor de mensen die Eragon (Aragorn ;)) gelezen/gezien hebben, die schaduwen zijn ook gebaseerd op de Nazgúl
En zo schijnt dat halve boek uit kopieën te bestaan ;).
Schrijf niet wat je wil schrijven, schrijf wat je hand schrijft en vergeet nooit je hart te volgen.
Babette<3.
Balpen
Balpen

Ik heb geen idee waar mijn inspiratie vandaan komt.
Ik zie denk ik een woord, een zin, hoor een liedje, of ik kan niet slapen, en dan beginnen zich verhalen te vormen in mijn hoofd. Ik heb niet voor niets een blocnote naast mijn bed liggen, want als ik dan in slaap val, zijn mijn ideeen weg.
Soms hoor ik mensen iets zeggen, en dan begint zich een verhaal te vormen en als ik het opschrijf komen er steeds meer ideeen.
Ik vlecht de ideeen samen en haal de onbelangrijke dingen eruit, en dan werk ik zo'n week aan een verhaal, krijg ik een ander idee en begint alles weer opnieuw.
Daarom heb ik dus zo'n 57 onafgemaakte verhalen op mijn laptop die ik sinds 13-11-2010 heb.
DOminator schreef:Ik heb ooit 'This is football 2005' gehad. Die mochten duidelijk niet de bestaande clubs mocht kopiëren. Dus wat voor namen vond je terug in het spel (weet het niet precies meer, is lang geleden, maar even wat mogelijkheden) :P:

Stom (Stam)
Van der Ser
Davits
Kuit
Zeedorf

Echt allemaal namen die 1 letter veranderd waren om aan de beschuldiging van plagiaat te ontduiken.
Dus idd, plagiaat ontduiken is vrij simpel ;).
DOminator over die this is footbal 2005, ik weet niet of het dat spelletje was, maar ze hadden van Huntelaar Stuntelaar gemaakt. :S. & Ja, meisjes kunnen dat spel ook spelen ;), ik ben beter dan mijn neefje.
You can take everything I have
You can break everything I am
Like I'm made of paper
Go on and try to tear me down
I will be rising from the ground
Like a skyscraper.
P_Westdijk
Typmachine
Typmachine
Contacteer:

Uit de wereld om me heen. Mijn zintuigen vangen een heleboel op. Er gebeurd zoveel en met een beetje fantasie kan je het altijd dramatiseren.
Gedurende mijn tijd bij de vrijwillige brandweer heb ik ook wel wat gezien en meegemaakt. Na mijn vertrek zijn bepaalde meldingen uit deze jaren me altijd bij gebleven.
Daarnaast doe ik op het werk een heleboel inspiratie op. Ik beland altijd in situaties waarbij ik regelmatig denk van: de uitdagingen worden steeds groter. Terwijl de mannen uit mijn team waarschijnlijk nog vaker denken: liever hij dan ik. :lol: Het verhaal, Of ik spijt heb? Alleen van de consequenties, is hier een voorbeeld van. Op een vrijdagmiddag in een halfuur geschreven nadat een mevrouw dezelfde vraag op een steeds andere manier stelde omdat mijn antwoord haar niet beviel. Na zeven of acht keer hetzelfde antwoord te hebben gegeven brak ik het 'gesprek' af. In gedachten was het al na de eerste keer gebeurd en daarna kreeg mijn fantasie de overhand. Er zijn mensen... :evil: Nadat ik het van me afgeschreven had ben ik van het weekend gaan genieten. Eigenlijk zou ik haar daarvoor moeten bedanken, maar ik denk niet dat ze het erg op prijs zou stellen als ze het resultaat zag. :)
Flubby
Balpen
Balpen

Ik haal inspiratie uit de tekst van de nummers waar ik naar luister. Als het een romantische tekst is, verzin ik er een romantisch verhaal bij, of bekijk de clipjes van de nummers om een beeld bij mijn ideeën te vormen.

Ook haal ik mijn inspiratie uit mijn eigen leven. Alles wat om me heen gebeurd, maar ook dingen die ik zelf heb meegemaakt. Nou ja, niet echt dingen die mij overkomen, maar waar ik wel midden in zit ofzo, dat gebruik ik ook weleens in een verhaal.
Still got tonight
~Matthew Morrison~
schrijverke
Puntenslijper
Puntenslijper

Saskjezwaard schreef:Volgens mij is deze er nog niet, dus bij deze:

Waar halen jullie je inspiratie vandaan? En zouden jullie dan ook met voorbeelden kunnen komen van waar het precies vandaan komt? Ik ben heel erg benieuwd :D
Mijn inspiratie komt uit de alledaagse dingen die ik tegenkom:Wat ik hoor, zie,lees,mijn gedachten en mijn gevoel. Het geeft mij een bepaalde rust. ik schrijf vooral persoonlijke gedichten,waaronder nu al een aantal jaar bijzondere jaaroverzichten in dichtvorm dat betrekking heeft over iets wat er niet meer is.Hoe ik te werk ga,is o.a. te lezen in het gedicht Tussen hemel en aarde.
Classy Cat
Typmachine
Typmachine

Bij mij is het eigenlijk heel verschillend waar ik mijn inspiratie vandaan haal.
Soms gebeurt er iets en dan speelt zich plotseling een bepaalde scene af in mijn hoofd wat niet mijn situatie is, maar waarbij de hoofdpersonage zich op een soortgelijke manier voelt als ik. :P
Met bepaalde liedjes heb ik ook vaak genoeg gehad dat ik dacht: hier moet ik een verhaal over schrijven! (tho dat meestal one-shots zijn)
En dingen zoals films en series zijn ook nog wel geschikte inspiratiebronnen, maar het is natuurlijk niet echt leuk en origineel om die rechtstreeks over te nemen.
-Maaike-
Computer
Computer

Ik haal eigenlijk ook mijn inspiratie uit alles wat ik om mij heen zie, hoor en voel, maar de mooiste/beste inspiratie krijg ik meestal voor het slapen gaan, als ik aan het reizen ben en als ik op vakantie ben in de bergen. Kan er niets aan doen, maar bergtoppen met sneeuw zijn een erg goede inspiratiebron ^_^
- Never give up on anything, because miracles happen every day -

My head is a jungle...
knuffelbeertje_jana
Puntenslijper
Puntenslijper

Ik haal mijn inspiratie vooral uit ervaringen.
Zo wil ik eerlijk toegeven dat mijn broer net zoals de broer van het hoofdpersonage in "Dwaalspoor" homoseksueel is en ik daar ook echt geen enkel probleem mee heb. In het begin was het wel lastig om hetzelfde naar hem te kijken, maar na een tijdje besefte ik wel dat hij nog steeds mijn grote (soms vervelende) broer is en altijd zal zijn. Vanaf het moment dat je je daar niet meer tegen verzet is het veel makkelijker om het gewoon te aanvaarden en met hem om te gaan. Dat is toch hoe dat het bij mij is gebeurd XD Mijn ouders hebben gelukkig niet zoals de ouders in Dwaalspoor gereageerd en hebben er ook geen problemen mee. IK heb het in mijn verhaal echt gedramatiseerd omdat we daar anders zo snel over zouden zijn. Nog iets dat ook gewoon uit het dagelijkse leven komt is dat mijn broer de rest van de familie ook nog niet heeft verteld omdat hij dat nog een beetje te beangstigend vindt.
O ja, en één van de personages die nog heel belangrijk zal worden komt ook van een jongen waar ik hopeloos verliefd op ben. Het probleem is alleen dat ik het hem niet durf te zeggen omdat ik bang ben om zijn vriendschap te verliezen en die is veel te belangrijk voor mij :$ Maar genoeg over mijn probleempje, ik verveel jullie daar waarschijnlijk alleen maar mee :roll:

Ik haal mijn inspiratie ook uit muziek. Zo was ik daarstraks naar "we are the fallen-I will stay" aan het luisteren en kreeg ik opeens weer een heleboel inspiratie voor een droevig stukje, maar daar ga ik nog niets over zeggen want dat is nog heeeeel ver weg en zelfs nog iet bewerkt. Alleen maar op een kladpapier geschreven zodat ik het niet zou vergeten. :lol:

Oei, sorry voor de lange tekst. Ik liet mij helemaal gaan
"Write from your heart, write from your soul... make the best of your talent, and don't ever let it go."
Babette<3.
Balpen
Balpen

Inspiratie komt bij mij meestal door muziek, voorwerpen of energydrank. Of als ik savonds niet kan slapen. Ik schrijf het liefst meteen in een word documentje (computergeneratie, gheghe) want ik ben echt heel slecht in met pen op papier schrijven - hoewel ik hier wel talloze schriftjes met flarden verhalen heb rondslingeren.
Ik gebruik droevige muziek voor droevige, The Script voor inspiratieloze en rustige, en top 40 voor normale/blije/hyperactieve stukjes.

Maar meestal stopt de inspiratie heel plotsteling - en dan kijk ik nooit meer naar een verhaal om.
Dit was bij alle verhalen, behalve eentje - maar toen crashte mijn pc & was alles foetsie ;(
You can take everything I have
You can break everything I am
Like I'm made of paper
Go on and try to tear me down
I will be rising from the ground
Like a skyscraper.
Plaats reactie

Terug naar “Het Schrijvers Café”