Bloederige Tranen

Hier vind je alle voltooide fantasieverhalen!
Saskjezwaard
Computer
Computer

I'm happy, I'm so happy! Eindelijk bij het stuk waar ik al zó lang wilde zijn :D maar daar moeten jullie nog even op wachten, ik heb mezelf een beetje gesaboteerd door te veel gebeurtenissen in de stukjes ervoor te gooien. Hehehe --'
Abel, Emilia, bedankt voor jullie like :D
Jeeej, Dillan is een favoriet personage! Ik was bang dat hij een beetje ondergesneeuwd was omdat iemand hier hem niet vertrouwt... :P heel erg bedankt voor je leuke reactie, Mooonie! :D
Ghehehe, en omdat ik en hyper en niet aardig ben, kap ik het op een heel leuk moment af xD you'll see^^
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Elmen keek naar de vrouw die tegenover hem zat en haar warme honingdrank rondjes liet draaien in haar kroes. Al haar aandacht was erop gericht, alsof dat het interessantste was wat er in de gelagkamer van de herberg gebeurde. Hij wist wel beter, het was een manier om het onvermijdelijke uit proberen te stellen.
Dillan schraapte onrustig zijn stoel naar voren, wat Rose met een ruk deed opkijken. De angst die de hele tijd in haar ogen sluimerde was nu duidelijk zichtbaar. Elmen had het eerder gezien, meer dan tien jaar geleden. Vluchtelingen waren langs hun dorpje gekomen om te schuilen voor de gruwelen van de oorlog. Ook zij hadden die verborgen angst in hun ogen en schrokken op van abrupte geluiden.
Hij had een hekel aan ze gehad. Ze brachten de geur en gedachte aan oorlog mee. Eentje was er voor zijn voeten ineengezakt, de met pus gevulde wond in haar zij was haar te veel geworden. Het was de eerste keer dat hij de dood zag.
Daarna had hun moeder niet meer gewild dat ze buitenkwamen. Laat in de avond, als hij eigenlijk al in bed moest liggen, sprak ze met fluistertoon met hun vader. Hij kon de ongerustheid van haar af zien stralen. In de ochtend droeg ze hem op om goed op Dillan en hun kleine zusje te letten. Hen mocht niks overkomen.
Elmen zuchtte diep en nam een slok van zijn honingdrank. Het was jaren geleden dat hij aan de vluchtelingen had gedacht, maar sinds ze Rose hadden opgepikt, lagen de herinneringen aan de oppervlakten van zijn geest. Het was één van de redenen waarom hij haar liever kwijt dan rijk was. De ander was dat hij zeker wist dat ze problemen zou opleveren.
Hij wist nog steeds niet wat hij met haar moest doen. Het liefste had hij haar met haar geheimen achtergelaten, maar nu ze hier zo voor hem zat als een ineengedoken, trillend vogeltje kon hij het niet over zijn hart verkrijgen.
Wat was het verstandigste?
Dillan had genoeg van de ongemakkelijke stilte gekregen en zette zijn kroes met een klap op de tafel neer. De herbergier keek verstoord op en ging, zodra hij zag dat er niks gebroken was, weer verder met het poetsen van zijn glazen. Verder was er niemand in de gelagkamer, iedereen was op dit tijdstip op de markt. Het gaf hun privacy die Rose waarschijnlijk goed kon gebruiken.
“Elmen, wat bedoelde je met dat Rose de waarheid moet vertellen?” vroeg Dillan aarzelend, “Ze heeft niet gelogen.”
Bij het horen van die woorden kromp ze zichtbaar ineen. Haar steile, lichtbruine haar viel als een glanzend scherm voor haar gezicht, zo haar uitdrukking verhullend. Het was zo duidelijk dat zelfs Dillan het opviel.
“Of wel?”
Elmen had een besluit genomen.
“Rose, ik wil je een voorstel doen.”
Ze duwde haar haren achter haar oren en keek hem achterdochtig aan. Het trekje bij haar mond verraadde dat ze zenuwachtiger was dan ze liet blijken.
“Je hoeft je geheimen niet te vertellen, die zijn jouw zaken, maar dan zou ik je wel willen vragen om ons niet meer lastig te vallen. Jouw paniekaanvallen zijn slecht voor de zaken.”
Dillans mond viel open. Hij sprong overeind om te protesteren, maar Elmen greep zijn pols en dwong hem om weer te gaan zitten. Al die tijd was Rose hem versteend aan blijven kijken, haar groene ogen zo wijd opengesperd dat de amberkleurige vlekken duidelijk te zien waren.
“Of je moet nu je geheimen vertellen, dan kijken we of we je kunnen helpen. Ik wil graag duidelijkheid, zodat we incidenten als zonet kunnen verkopen. Jij wilt toch ook niet dat je elke keer aangestaard wordt alsof je opeens in een dorionach bent veranderd, nietwaar?”
Ze schudde langzaam haar hoofd. Haar blik ging van hem, naar Dillan en weer terug naar hem, duidelijk twijfelend wat ze moest kiezen. Dillan haalde adem om iets zeggen, maar voor het eerst in zijn leven had hij de tact om zijn mond te houden. Met grote ogen keek hij naar haar, alsof hij het antwoord uit haar wilde trekken.
Ondanks alles hoopte Elmen dat ze zijn aanbod aan zou nemen. Het was duidelijk dat ze niets van geld afwist, ze hadden het haar een paar keer uit moeten leggen voordat ze kon beginnen met verkopen en anders had ze geen goudstuk gegeven voor een kraampje dat nauwelijks twee zilver waard was. Het beetje goud dat ze had zou snel op zijn en wie wist wat ze dan moest doen om aan de kost te komen.
Hij was niet harteloos. Alleen kwam voor hem zijn familie op de eerste plaats.
“Ik zal het vertellen,” zei Rose uiteindelijk zachtjes. Met een gebalde vuist voor haar mond en haar blik op de houten tafel gericht, begon ze te praten:
“Ik kom uit Nadir, een klein dorpje dat al honderden jaren afgesloten is van de buitenwereld. Andere wezens dan mensen komen bij ons alleen maar voor in sprookjes. Ik was daar gelukkig, verloofd met een geweldige man, Duyrk. We zouden nu over een paar dagen trouwen,” zei ze met verstikte stem.
Tranen stroomden over haar wangen; hij had niet het gevoel dat het de laatsten zouden zijn. Hij hield niet van huilende vrouwen, ze maakten dat hij zich ongemakkelijk voelde en niet wist wat hij moest doen. Tot zijn verbazing stak Dillan aarzelend zijn hand uit en legde die op Rose’ arm. Dat had hij nooit achter hem gezocht. Rose keek met een magere glimlach op, haalde diep adem en vertelde verder.
Het was een gruwelijk verhaal. De wrok jegens haar vaagde bij ieder woord een beetje weg, totdat er niks meer van overbleef. Haar woorden kwamen haperend en de pijn op haar gezicht was duidelijk zichtbaar toen ze sprak over de dood van haar moeder, haar verloofde en al die andere dorpelingen.
Dillans gezicht was vertrokken van medelijden, maar er kwam ook langzaam besef op. Elmen gaf hem een schop onder tafel en schudde zijn hoofd toen Dillan met een ruk zijn kant op keek. Nog niks zeggen, ze moesten het eerst zeker weten.
En weer verbaasde Dillan hem door zijn mond te houden.
Het vermoeden dat Elmen had, werd bevestigd door wat ze vertelde over de drie herinneringen die ze had doorgekregen van die Jonathan.
“Die vrouw…ze sprak over een of andere Arin, nee- Anor… ik weet het niet meer.” Ze schudde lichtjes haar hoofd en haalde huiverend adem om verder te spreken. Elmen greep die onderbreking aan.
“Is het toevallig Aneirin?”
Rose keek naar hem op, haar ogen rood van het vele huilen. “Ja, volgens mij wel. Hoe weet jij dat?”
“Omdat heer Aneirin de stadhouder is van Myniadèn en hij is een half jaar geleden aangevallen. Hij is de enige die het overleefd heeft. Ik denk dat ik weet wie Jonathan is, hij is-”
And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
Mooonie
Vulpen
Vulpen

Nee! Niet daar eindigen! ZO gemeen ben jij :( En nu ben ik heel nieuwsschierig geworden naar dat stukje waar je al zo lang wilde zijn. Komt Jonathan terug? :)
Abel
Potlood
Potlood

Neeeee, waarom! Argh, nu weet ik nog niets! :(.
Maar ik heb wel gezien dat je het uiterlijk van Rose in dit stukje hebt gepropt. Super goed, want ik wist dus helemaal niet meer dat ze bruin haar had.. haha. Ik heb in dit stukje niet gelet op fouten, maar als ik straks wat meer tijd heb en ze toch tegenkom, zal ik ze hier even vermelden :).
En nu ben jij verplicht om verder te gaan. Ik wil echt heel graag het einde weten. Pfff.
Dus hup, schrijf en plaats :D.
Ik geloof in monsters onder mijn bed.
ejell
Toetsenbord
Toetsenbord

Saskia is op de marteltoer door halverwege in een zin te stoppen ^^
When the power of love overcomes the love of power.
-Maaike-
Computer
Computer

Zat ik er net lekker in, stopt ze midden in een zin! :O Wat is dat voor kwaadaardig gedrag :O

Wil je nog een keer uitleggen welke soorten wezens er nu allemaal rond wandelen in je verhaal? :angel Ik raak een beetje in de war wie nu goed en slecht is. En wie er allemaal zijn...

Ik vind het trouwens nog steeds heel spannend (ondanks ik vreselijk achterliep). En ook super moedig van Rose dat ze haar hele verhaal verteld aan de twee broers. Al vraag ik me af, of Elmen haar echt zal/kan helpen.

Ga zo door!
- Never give up on anything, because miracles happen every day -

My head is a jungle...
Saskjezwaard
Computer
Computer

Hahaha, speciaal voor jou dan Maaike, zal ik dan een nieuw stukje posten :P
En de wezens: Lys: elfen, mensen en wynings (zij zijn 'goed')
Tywell: dorionach, dorchôn en nádúra (zij zijn 'slecht'). Dus hou maar in je achterhoofd dat de rare namen slecht zijn, dan heb je het 3 van de 4 keer goed xD
@ Mooonie: Hahahah, neee, Jonathan komt niet terug xD er komt een heel leuk personage waar ik al heel lang naar uitkeek om te schrijven :D ik kan je alvast één ding verklappen: hij houdt niet van glitters :P
@ Abel: Haha, mooi, ik dacht al dat jullie vergeten waren welke haarkleur ze had. Heb ik die eigenlijk ooit verteld? Ach, als ik het zelf al niet meer weet hahaha xD maar al een beetje meer beeld gekregen van haar?
@ Emilia: Hahah, jaaa, ik dacht, ik zal maar weer eens gemeen zijn, muhahaha :twisted:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

“Hij is de zwarte verrader!” fluisterde Dillan indringend en boog zich naar Rose toe. Die fronste verbaasd haar wenkbrauwen.
“Wat is de zwarte verrader?”
Die vraag sloeg de twee broers met stomheid. Iedereen wist wie de zwarte verrader was. Langzaam begon bij Elmen een vermoeden te dagen.
“Je dorp is echt helemaal afgesloten geweest van de buitenwereld.”
Rose knikte. “Dat zei ik toch. De enige weg naar de rest van de wereld ligt in het zuidoosten en is ontzettend moeilijk begaanbaar. Bijna niemand wil zijn leven wagen om Nadir te verlaten. Maar wat is de zwarte verrader nou?”
“De meest gehate man op Aeron,” siste Dillan woedend. Op zijn normaal bleke wangen was nu een vurige blos verschenen.
Elmen zag het hoofdschuddend aan. Zijn broertje liet zijn gezonde verstand altijd overschaduwen door zijn emoties als het om de Tywell ging. Hij liet zich te veel meevoeren met de stemmingsmakerij van de soldaten, die ervan hielden de gruwelen van de Tywell op te sommen en die van hunzelf te vergeten. Hijzelf wachtte liever totdat duidelijk was welke rol elke partij had gespeeld voordat hij een conclusie trok.
Hoewel Dillan in het geval van de zwarte verrader wel eens gelijk kon hebben.
“Je kent de legendes van de Lys en Tywell?”
Rose knikte en deed haar mond open om het te vertellen, maar hij onderbrak haar met een zwaai van zijn hand.
“Dat hoef ik niet allemaal te weten, dank je. Je weet dat door de aangeboren haat nog nooit een Tywell met een Lys heeft samengewerkt en andersom?”
Weer knikte ze.
“Die eeuwenoude zekerheid heeft de zwarte verrader aan stukken gescheurd door voor geld en macht naar de vijand te stappen. Hij werkt voor de keizerin, de machtigste van de dorionach. Ze heeft zijn krachten perfect gebruikt door van hem een moordenaar te maken.”
“Vuile rat,” mompelde Dillan en nam grimmig kijkend een slok van zijn drank. Elmen negeerde hem en ging verder:
“Doordat de verrader een wyning is, kan hij zichzelf veranderen en opgaan in de menigte, waardoor hij op plekken kon komen waar nog nooit een Tywell voet had gezet. Het duurde lang voordat de Lys geloofden dat het werkelijk een wyning was die willekeurig leden van de adel vermoorde, waardoor hij lang vrij spel had. Hoe konden ze anders? Er was nog nooit iemand zo verderfelijk geweest om zijn ziel te verkopen voor iets simpels als geld en macht.
Maar toen werden er meer adellijke Lys gedood en de weinige overlevenden vertelden dat het een wyning was met gloeiende blauwe ogen en blond haar.”
Elmen lachte schamper. “Daar hadden we niks aan. Je hebt zelf al gezien dat veel Lys blauwe ogen en blond haar hebben.
Rose huiverde. “Vooral die blauwe ogen,” zei ze zachtjes en staarde naar het tafelblad. Dillans gezicht verloor zijn grimmigheid. Hij glimlachte zwakjes en kneep haar voorzichtig in haar hand. Met eenzelfde magere glimlachje keek ze naar hem op, voor ze zich tot Elmen richtte.
“Sorry, ik onderbrak je, ga vooral verder.”
“De verrader werkte snel en geheel willekeurig. Je hoefde maar een beetje machtig te zijn en op een avond zou je hem en zijn zwaard tegenkomen. Die willekeurigheid in combinatie met alle machtige namen werkte perfect. Veel adellijke Lys werden bang en probeerden zo min mogelijk op te vallen. Ze namen hun verantwoordelijkheden niet meer, maar besteedden al hun tijd aan hun beveiliging verscherpen.”
Hij schudde zijn hoofd.
“Het hielp niets, om een of andere reden wist de verrader overal doorheen te glippen en zijn aangewezen slachtoffers te vermoorden. Niemand wist hem te verslaan.
Totdat hij bij heer Aneirin langsging. Die was in een gevecht sterker dan de verrader, maar toen hij hem wilde doden, vluchtte de verrader als de laffe wezel die hij in werkelijkheid is. Maar niet voordat heer Aneirin had gezien dat hij een gruwelijke wond op zijn borst heeft.”
Trots welde in hem op bij het uitspreken van die woorden. Hij had heer Aneirin altijd al bewonderd, hoe die zich na het verlies van Inedar zich weer op had weten te werken tot stadhouder. De man was rationeel en maakte goede besluiten. Dat zag je soms te weinig bij de Lys die verschillende steden onder hun beheer hadden.
“Aneirin heeft het signalement aan alle steden doorgestuurd en die hebben zich daarop ingesteld. Iedere man die een stad wil binnenkomen, moet zijn borst laten zien.”
“Ah, dat moest ik ook!” onderbrak Dillan hem, voor hij zijn wenkbrauwen fronste en zijn broer aankeek. “Hoezo weet jij dat allemaal?”
Elmen glimlachte fijntjes. “Ik luister en let op de Lys om me heen in plaats van overal met mijn grote mond doorheen te tetteren. Rose, wat zei je dat er met Jonathan gebeurd is?”
Ze zag er overdonderd uit door alle informatie die ze had gehoord. Het duurde even voordat ze reageerde. “Dood.”
Dillans ogen vlogen wijd open en zijn gezicht lichtte op door een grote grijns. “Weet je dat zeker? Dat is geweldig nieuws, ik had-”
“Sst,” kapte Elmen hem af. Dillan keek hem even boos aan, maar de glimlach kwam al snel weer terug.
Elmen boog zich naar Rose toe om haar recht aan te kunnen kijken. “Zou je kunnen beschrijven hoe het is gebeurd? Je zou niet de eerste zijn die hij voor de gek heeft gehouden.”
Ze beschreef aarzelend hoe de vreemde pissebedachtige beesten haar hadden aangevallen en hoe Jonathan haar gered had. Haar stem nam in kracht toe terwijl ze vertelde over dat ze bij zijn stille lichaam neergeknield was en zijn hartslag had gevoeld. De hoeveelheid details die ze voor de geest wist te halen, haalde hem over.
De zwarte verrader was dood.
Hij glimlachte breder dan hij zich kon herinneren ooit eerder te hebben gedaan. “Dat is geweldig! Dat moeten we heer Aneirin vertellen, dan kan hij het nieuws verspreiden.” Hij dacht even na. “Hm. Dillan, ik denk dat jij het beste met Rose mee kan gaan naar zijn paleis, dan blijf ik hier om de rest van de vruchten te verkopen, Maiie zal het vast heel druk hebben met twee kraampjes. Mijn rustuurtje moet dan maar even wachten.”
Hoe graag hij Aneirin ook wilde ontmoeten, hij wist dat hij Dillan niet alleen met het kraampje moest achterlaten. Dan zou bij zijn terugkomst vast alles in de fik staan of was er iemand met al hun geld vandoor omdat zijn broertje niet op had staan letten.
En hij kon Maiie niet langer vragen om op hun kraampje te passen. Hij had het ook een paar keer voor haar en haar man gedaan, maar dat was maar voor een uur geweest. Het zou hen te veel geld kosten als ze nog langer voor hem moest inspringen.
“Dat zullen we dan maar doen,” zei Rose kleintjes. “Bedankt, Elmen.”
Hij glimlachte lichtjes naar haar. “Als je terugkomt verwacht ik dat alle problemen zijn opgelost. Dan kunnen we eindelijk onze oogst verkopen.”
And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
-Maaike-
Computer
Computer

Zoo, ik moest eerst even mijn twee wekelijkse mail achterstand van OV wegwerken :P Maar nu ben jij weer aan de beurt. Dank je wel voor het extra stukje! Nu kan ik de volgende de les straks zonder afleiding bijwonen :D :P

En ook bedankt voor het lijstje! Dat helpt heel erg :D

Dat stukje dat Elmen beseft dat hij zijn broer niet bij het kraampje kan laten, kon ik zo voor me zien. Ik zie al zo'n chaoot wapperend met zijn armen rond het kraampje springen omdat de vruchten vlam hebben gevat, haha!

Het verhaal over de Zwarte Verrader vind ik heel goed in elkaar gezet. Het is heel aannemelijk dat het zo is gebeurd :) Maar door Elmen ga ik wel weer twijfelen of Jonathan wel echt dood is. Misschien kan hij zijn hartslag "uitschakelen" en was het onderdeel van een plan... Ugh, als ie nog leeft laat hem dan maar weer snel op het toneel verschijnen. Als ie echt dood is.. tjsa mmm dan issie vast al opgegeten door pissebedden of andere onderkruipsel :P

Ga zo door!

My head is a jungle...
Mooonie
Vulpen
Vulpen

Wauw, Elmen laat zijn middagdutje schieten, haha :) Nou, nu weet ik eindelijk waarom Dillan zijn shirt uit moest trekken. Ik had eigenlijk verwacht dat er iets duisters achter zat, daarom vertrouwde ik hem niet.
Die twee zijn een stuk blijer met de dood van Jonathan dan ik :( Wel leuk trouwens die bijnaam, de Zwarte Verrader...lekker duister :)
Saskjezwaard
Computer
Computer

@ Maaike: Mooi, mooi^^ en waarom twijfelt iedereen aan Jonathans dood? :| irritante lezers zijn jullie, haha, jullie gaan gewoon je eigen gang met mijn verhaal xD
@ Mooonie: Hahaha, ik had al gemerkt dat je niet zo blij was met Jonathans dood :P en mooi dat de bijnaam duister is^^ het was eerst de strijder van de koningin, maar dat klinkt nog iets te netjes xD
Ik blijf gewoon lekker stukjes doorplaatsen! Als jullie vinden dat het te snel gaat, trek aan de bel, dan zal ik wat meer tijd ertussen stoppen. En we zijn bijna bij het stukje met Aneirin :D ik ben heel benieuwd wat jullie uiteindelijk van hem zullen vinden^^
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dillan voelde zich niet meer op zijn gemak bij haar. Ze zag het aan alles, hoe hij aan zijn witte blouse frunnikte, hoe hij haar af en toe steels aankeek, hoe hij zijn mond opendeed om iets te zeggen, maar toch stil bleef. Het deed verrassend veel pijn. Hij was de enige vriend die ze had –Elmen beschouwde ze meer als een kennis- en nu ze zich kwetsbaar naar hem had opgesteld, wist hij zich geen houding te geven.
Het was nog nooit zo lang stil tussen hen geweest. Somber richtte Rose zich op de meute schapen die de weg voor hen blokkeerde. Een paar Lys schreeuwden woedend naar de eigenaar, die zo goed mogelijk probeerde de mekkerende dieren de goede kant op te leiden.
“Hoe is die Aneirin?” vroeg ze om de stilte tussen hen te verbreken.
Dillan schokschouderde. “Weet niet. Ik heb me nooit in hem verdiept.”
Zwijgend keken ze toe hoe de laatste schaap naar de veemarkt gedreven werd en de weg weer vrij kwam. Het uitstel was voorbij.
Zenuwen woelden door haar buik. Ze had geen idee wat ze van de stadhouder moest verwachten. Stel dat hij een kille man was? Dan moest ze zich op haar kwetsbaarst laten zien. Het was al een hele opgave geweest om het Dillan en Elmen te vertellen.
De straten waar ze doorheen liepen, werden steeds rustiger en de huizen werden bij elke hoek die ze omsloegen steeds iets groter. Ze viel volledig uit toon met haar slordige kleren. Ze had op de markt nog wat lappen stof willen kopen die ze om zou kunnen naaien tot een jurk of een rok, maar dat was ze glad vergeten.
Een vrouw die hen tegemoet kwam lopen, trok afkeurend haar neus op toen ze hen zag. Ze had zelf een sierlijke jurk aan, met glinsterende juwelen in een kruisend patroon op haar lijfje genaaid. Waarschijnlijk kon Rose met het geld voor die jurk voor een jaar lang onderdak kopen.
Ze besloot haar aandacht niet te verspillen aan de Lys om haar heen, die kenden haar verhaal toch niet.
“Eh… hoe gaat het met je?”
Verbaasd keek ze op naar Dillan, die haar heel even aankeek voor hij zijn blik weer op de weg richtte.
“Eh, ja, gewoon.” Het viel weer stil. Rose kon het niet langer aan. “Hoe denk je dat Aneirin reageert?” flapte ze eruit.
Weer een snelle blik. “Geen idee. Gewoon, denk ik. Hij zal blij zijn met het nieuws. Je zou het eigenlijk aan Elmen moeten vragen, die heeft Aneirin als zijn grote idool.”
“Aha,” mumde ze. Daar had ze niet veel aan om zich beter te voelen.
Ze sloegen de hoek om en verbijsterd haperde Rose in haar passen. Voor haar strekte een park zich uit, waar een paar kaarsrechte wegen naar het grote paleis leidde. In het midden van het grasveld spoot een fontein water de lucht in en aan de zijkanten waren talloze bloembedden geplant. Rose keek of ze een paar bloemen kon herkennen, maar ze kwam niet verder dan lelies en hyacinten.
Om het paleis heen was een hek gebouwd dat uitnodigend open stond. Ze liepen er doorheen, zich ondertussen vergapend aan de versieringen die boven de grote voordeur waren uitgehakt. De zilveren slang die zich om de lelie wikkelde was zo levensecht dat hij bijna van de muur af leek te glijden.
Twee mannen in volle wapenuitrusting stonden op wacht. In hun gehandschoende handen hielden ze een hellebaard geklemd.
“Kan ik u helpen?” vroeg de linker. Hij had een stem die klonk als het rommelen van de donder.
Dillan keek aarzelend naar Rose. “Eh, ja, we willen heer Aneirin graag spreken.”
“Als u de hal binnenloopt staat er een houten bank. Als u daar wilt wachten, komt er zo iemand bij u.”
Met die woorden ging de grote deur open en mochten ze doorlopen.
De hal was hoog, Rose moest haar hoofd in haar nek leggen om het plafond te kunnen zien. Versieringen waren erin gekerfd en ingekleurd met heldere tinten. Ze botste tegen Dillan op terwijl ze alles in zich op probeerde te nemen.
“Sorry,” mompelde ze.
Hij wuifde haar excuses nerveus weg.
Haar blik ging naar de deuren die op de hal uitkwamen en bewaakt werden door wachters, gewapend met hellebaard en afstandelijke blik. Meteen verdween de gedachte aan al het moois om zich heen en voelde ze zich niet meer welkom. Dat werd versterkt door de spiegelende vloeren en het bijna steriele witte marmer om haar heen. Voor haar gevoel ademde het paleis alleen maar kilte uit, bedoeld om je nederig te laten voelen. Dat was gelukt.
Stilletjes gingen ze op de bank zitten.
Het duurde een paar minuten voordat er iemand aankwam. Zijn galmende voetstappen waren al eerder te horen voordat de man zelf te zien was. Hij droeg een paars uniform met op zijn borst het wapen van Myniadèn. Zijn zwarte haren waren strak naar achteren gebonden, zo zijn puntige oren accentuerend. Een wyning.
Ze kwamen overeind toen de man dichterbij kwam en uiteindelijk voor hen bleef staan. Hij maakte een korte buiging.
“Goedendag. Waar kan ik u mee helpen?” vroeg hij met de meest monotone stem die ze ooit had gehoord. Met hem vergeleken sprak Elmen als een geboren troubadour.
“We willen graag heer Aneirin spreken. Het is dringend,” zei Dillan.
“Gaat het over een ontvoering?”
Dillan keek Rose met gefronste wenkbrauwen aan. Technisch gezien was het een ontvoering, maar waarom zou hij ernaar vragen?
“Ja, zo kun je het wel noemen,” zei Rose uiteindelijk.
De man vertrok zijn hoekige gezicht in iets wat op medeleven moest lijken. Hij was niet echt goed in emotie tonen. “Het spijt me om van uw verlies te horen, maar heer Aneirin kan er op dit moment niet veel aan doen. Of u moet nieuwe informatie hebben?”
Verward keek Rose naar Dillan, die niet-begrijpend zijn schouders ophaalde. Ergens ging er iets mis in de communicatie.
“Eh, volgens mij wel?”
“Als u me dan wilt volgen? Heer Aneirin heeft helaas op het moment geen tijd, maar wil graag alle informatie over de ontvoeringen ontvangen. Hij zal er alles aan laten doen om uw kind weer terecht te laten komen.”
De man draaide zich om en liep weg. Het duurde drie stappen voordat hij doorhad dat Rose en Dillan hem niet volgden.
“Eh… er is geen kind weg, ik was ontvoerd.”
Voor het eerst kwam er een echte emotie op zijn gezicht: verrassing. “Geen kind? Oh, het spijt me voor dit misverstand. Er is de laatste tijd een kinderkidnapper in Myniadèn actief en ik dacht dat u ook slachtoffer was geworden.”
“Aha,” mompelden Rose en Dillan tegelijkertijd.
De man zette weer een pas in hun richting. “Als u me deze onbeleefdheid vergeeft, wie was degene die u heeft ontvoerd?”
Rose aarzelde, maar gaf uiteindelijk toch antwoord. Misschien kon het hen helpen. “De zwarte verrader.”
Weer lichtten zijn donkerblauwe ogen op van verbazing. “De zwarte verrader? Weet u dat zeker?”
Ze knikte zelfverzekerder dan ze zich voelde.
“Ik denk dat heer Aneirin dan voor u wel een uitzondering kan maken. Als u hier nog heel even wilt blijven wachten, dan zal ik hem gaan zoeken en hem uw zaak voorleggen. Ik probeer zo snel mogelijk met een antwoord terug te komen.”
-Maaike-
Computer
Computer

Wat is een "hellebaard"? Op de een of andere manier zie ik een oranje pluizige baard voor me, maar dat zal het wel niet zijn? :P

Awh, arme Rose. Zit ze opgescheept met iemand die niet meer tegen haar kan/wil praten :( En dan moet ze ook nog naar zo'n kill paleis. Is dat het principe van min + min = positief? En is die Aneirin een vreselijk vriendelijk persoon? :angel

Ga zo door!

My head is a jungle...
glenovic
Fijnschrijver
Fijnschrijver

Een hellebaard is een lange houten stok waaraan een speerpunt zit. net onder de speerpunt zit een bijl die door loopt in een punt. hier mee kon met dus steken (als je cavalerie tegen had), hakken (met de bijl) en door een harnas heen steken (met de punt) je kun ontwapenen, iemand van zijn paard of gooien en doden met één wapen
My ego is to big for a conversation so thats the reason I write because writing is the best way to talk without being interrupted.
ROMEH
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Hey Saskiaaaa. Ik had de laatste tijd niet echt tijd en behoefte om verhalen te lezen, maar ik word gewoon zo blij van jouw verhaal. De wereld waarin je ons meeneemt, doet me alles om me heen even vergeten.
Alsof als iedereen deed dat ze vrolijk waren, ze ook vrolijk zouden zijn.
Hoort die 'als' er tussen? Want het leest heel rot..

En het spijt me heeeeel erg, maar ik vertrouw Dillan nog steeds niet. :$ Een beetje schuchter, zenuwachtig en verlegen doen. Volgens mij zijn die zenuwen voor iets heel anders....
“When you play the game of thrones, you win or you die.”
Saskjezwaard
Computer
Computer

@ Maaike : Hahaha, dat vind ik een mooi beeld xD Glenn legde het al mooi uit, maar ik zal er ook even een plaatje bij doen:
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Je zult Aneirin vanzelf zien, ben benieuwd wat jullie van hem vinden^^
@ Glenn: Jep jep, mooie beschrijving! Klopt helemaal^^
@ Romy: dat vind ik fijn om te horen ;) zal ik maar snel een extra stukje plaatsen^^ en met die zin, die 'als' kan niet weg, maar ik kan er wel een komma inbouwen. Alsof, als iedereen deed dat ze vrolijk waren, ze ook echt vrolijk zouden zijn.
Hahah, arme Dillan :P ik vind het nog steeds heel grappig xD
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Binnen tien minuten was de man terug. “Als u mij wilt volgen, dan breng ik u naar de privévertrekken van heer Aneirin.”
Ze liepen achter hem aan de hal door, een trap op, door een gang met uitzicht op een grote binnentuin, nog een trap op en hielden uiteindelijk stil bij een stel lakhouten deuren. De man klopte erop voordat hij ze openduwde en hen de kamer voorging.
De kamer was licht door de witgeschilderde muren en de grote ramen die van het plafond tot aan de vloer liepen. Vaag ving Rose een glimp van het adembenemende uitzicht op de stad op, voor haar blik getrokken werd door de man die aan het grote bureau zat.
Zijn haar gloeide platinawit op door het licht wat van de kroonluchter boven hem afkwam. Hij had opvallende paarse ogen die haar doordringend opnamen. Ze voelde zich alsof ze in haar blootje voor hem stond en hij al haar geheimen kon lezen. Even was er niets van vriendelijkheid op zijn bleke gezicht af te lezen, toen glimlachte hij charmant en kwam overeind.
“Wees welkom in mijn paleis.” Hij maakte een uitnodigend gebaar naar de met fluweel beklede stoelen die voor zijn bureau stonden. “Gaat u vooral zitten. Wilt u misschien iets te drinken?”
“Wijn graag,” zei Dillan terwijl hij zich op een stoel liet zakken.
Rose volgde zijn voorbeeld. “Ook wijn graag.”
“Yorath, als je daar voor wilt zorgen?”
De man boog en verdween de kamer uit. Aneirin ging weer zitten en zette zijn ellebogen op tafel, met de vingertoppen tegen elkaar. Een geamuseerde lach speelde om zijn smalle lippen.
“Ik moet toegeven dat ik nieuwsgierig ben naar uw verhaal. Een ontvoering die geen ontvoering meer is, want u zit hier gezond en wel voor me, en dan ook nog ontvoerd door de zwarte verrader. Vertel, vertel.”
De zenuwen laaiden plotseling zo erg op dat haar lichaam niet meer aan haar bevelen wilde gehoorzamen. Moest ze het nu meteen vertellen?
De glimlach verdween van Aneirins gezicht. Hij boog zich naar haar voorover, haar indringend aankijkend. “Ik kan u verzekeren dat, wat u vertelt deze kamer niet zal verlaten. Het is moeilijk om je open te stellen tegenover iemand die u niet kent. Ik zou het heel fijn vinden als u het probeert, elke informatie over de zwarte verrader is welkom. Misschien kunnen we hem dan ooit stoppen.”
Ze knikte met opeengeperste lippen. Hier zou ze niet onderuit kunnen, het was té belangrijk.
Na een huiverende zucht begon ze te vertellen.
Haar blik was gericht op haar handen die gespannen in haar schoot lagen, maar ze zag ze niet. Voor haar netvlies speelden zich de beelden van de afgelopen dagen af, niet zo scherp als de eerste keer dat ze het vertelde, maar het was nog steeds genoeg om de tranen over haar wangen te laten stromen.
Ze had niet door dat Yorath weer binnenkwam en een bokaal wijn voor haar neerzette, net zomin als ze doorhad dat hij een geparfumeerde zakdoek in haar handen drukte. Ze voelde wel dat er iets van stof over haar wangen streek toen ze de tranen probeerde weg te vegen, maar dacht er niet over na.
De hand die zich om de hare sloot, voelde ze echter wel. Haar blik gleed van zijn pols, naar zijn arm, naar zijn groene ogen die haar bezorgd aankeken. Van pure opluchting begon ze nog harder te huilen. Ze was Dillan niet kwijt als vriend.
Het duurde een tijdje voordat ze zichzelf genoeg had herpakt om verder te kunnen praten. Uiteindelijk kwam ze bij het einde aan. Nog lichtjes snuffend veegde ze haar wangen af met de zakdoek die naar lelies rook.
“Dat is een indrukwekkend verhaal,” verbrak Aneirin uiteindelijk zachtjes de stilte. “Dus je komt me vertellen dat de zwarte verrader dood is?”
Rose knikte.
In plaats van de verwachte vreugde, leunde hij achterover in zijn stoel en streek nadenkend over zijn kin. “En je kan je zeker niet meer herinneren waar zijn lichaam lag?”
Ze schudde haar hoofd. Ze had geen idee hoever ze afgedwaald was sinds ze die koorts had gekregen.
“Hm. Dat is lastig. Je moet begrijpen dat ik vaker Lys hier krijg die beweren dat zijzelf de zwarte verrader hebben gedood of hem dood hebben zien gaan. Als je een gehaat man bent, wil iedereen je graag dood zien en daar kunnen de Lys heel creatief in worden.”
Hij grinnikte. “Zo was er iemand die vertelde dat hij de zwarte verrader gedood had zien worden door een gevleugelde slang, gestuurd door Lyrian. Alsof de heilige geest zich bezig houdt met gewone stervelingen.
Maar je moet begrijpen dat ik, zonder iets om je verhaal te bevestigen, geen nieuws in de wereld kan rondzenden. Stel dat het niet waar is, dan verlies ik mijn geloofwaardigheid. Ik kan soldaten sturen om de omgeving uit te kammen, maar dan moet ik wel ongeveer weten waar ik ze moet laten beginnen met zoeken. Kan je je dat nog herinneren?”
“Ik weet nog wel ongeveer waar we Rose hebben gevonden,” zei Dillan aarzelend.
Een tevreden glimlach kwam op het gezicht van de stadhouder. “Dat is mooi, dan hebben we in ieder geval al iets. Zijn er trouwens meer Lys die van dit verhaal afweten?”
“Alleen mijn broer, Elmen. We hebben hem achtergelaten bij de markt om op ons kraampje te passen.”
“Hm.”
Heer Aneirin kwam overeind en liep nadenkend naar het raam toe. Met zijn armen achter zijn rug bleef hij naar het uitzicht staren.
Rose pakte haar glas en dronk er iets van. De wijn was lekker zacht van smaak. Steels keek ze naar Dillan. Hij wipte onrustig op zijn stoel en zag er net zo slecht op zijn gemak uit als zij zich voelde. Even was ze bang dat ze hem weer had afgeschrikt, maar toen hij zag dat ze naar hem keek, grijnsde hij flauwtjes en wiebelde met zijn wenkbrauwen. Glimlachend wendde ze zich weer af.
“Jij bent toch nieuw in Myniadèn, Rose?” vroeg Aneirin plotseling. Hij keek haar niet aan, maar bleef door het raam naar buiten staren.
“Ja, heer.”
“Wat zou je ervan vinden als ik je een deel van de stad laat zien terwijl we Elmen op gaan halen? Het wordt weer eens tijd dat ik de grote markt ga bekijken, dat heb ik dit jaar nog niet gedaan.”
Ze knipperde verbaasd met haar ogen. “Eh, dat zou ik heel fijn vinden, heer.”
Glimlachend draaide hij zich om. “Dan is dat geregeld. Yorath, rij mijn koets naar voren, dan gaan we op pad.”

Edit: aangepast na Romy's feedback
ROMEH
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Ja, nu die komma er tussen staat, begrijp ik de zin iets meer. Haha. Dan leg je de klemtoon ergens anders, zegmaar. Maar goed.. ik vind Dillan echt een schatje, maar ik zweer 't je.. er komt een punt in het verhaal dat dat helemaal omslaat. Nee, ik heb geen idee. Ik verzin ook maar wat hoor, maar ik word nogal paranoïde door je verhaal. Iedereen kan het kwaad zijn? En wat wilt Aneirin in godsnaam met Elmen doen? ....
Verderrrr.
Ze had niet door dat Yorath weer binnenkwam en een bokaal wijn voor haar neerzetten, net zomin als ze doorhad dat hij een geparfumeerde zakdoek in haar handen drukte.
neerzette*
want Yorath is één persoon, toch? (:

@Silk: Nah, die Aneirin doet zich wel leuk en aardig voor, maar volgens mij heeft hij inderdaad niet veel goeds in de zin hoor.
Laatst gewijzigd door ROMEH op 05 sep 2012 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Silk
Balpen
Balpen

Ben ik nu de enige die nattigheid voelt? Volgens mij heeft die Aneirin iets te maken met de ontvoerde kinderen en is "De Zwarte Verrader" een mooi excuus om zich achter te verstoppen... Rose en consorten, pas maar goed op. Elmen zou misschien mee in het complot kunnen zitten gezien hij hen naar ginder stuurde (maar kan ook onschuldig zijn en gewoon willen meewerken hebben aan het onderzoek).
-Maaike-
Computer
Computer

Ik ben het met Silk eens, er klopt iets niet aan die vent. Hij is te vriendelijk voor zo'n persoon.

Rose heb je trouwens goed beschreven! Ik zie haar al snikkend voor me, zonder dat ze door heeft wat er gebeurt ^_^

Ga zo door!

My head is a jungle...
Mooonie
Vulpen
Vulpen

Ik liep weer een stukje achter! :( Maar ben nu weer bijgelezen :) Ik vind Dillan echt een schatje en ik begin hem steeds meer te vertrouwen. Die Aneirin daarentegen...
Ik vind het verhaal nog steeds geweldig, I want more!
Saskjezwaard
Computer
Computer

Hahahhaa, ik vind het echt geweldig dat iedereen Aneirin wantrouwt xD arme Aneirin, je zou maar stadhouder zijn en niemand vertrouwt je :P en ik denk dat hij het nu wel heel erg verpest voor zichzelf hahaha xD
Romy, ik heb het foutje verbeterd^^ en allemaal, heel erg bedankt voor de reacties :D we gaan gewoon verder!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rose staarde naar de gebouwen die traag onthuld werden door de rijdende koets. Vanuit haar ooghoek zag ze heer Aneirin die een geanimeerd gesprek met Dillan hield. Ze luisterde er maar met een half oor naar, haar gedachten wilden te veel aandacht. Ze bleven maar rondcirkelen zonder enige uitkomst te bieden.
Het klopte gewoon niet. Yorath had gezegd dat Aneirin geen tijd had, waarom zou hij dan twee onbelangrijke Lys een rondleiding door de stad geven? Het liefste wilde ze hem naar zijn ware redenen vragen, maar dat zou onbeleefd zijn. Ze wilde de stadhouder niet tegen zich in het harnas jagen.
De koets stopte. Rose herkende het grote, ronde gebouw dat ze door het raampje zag. Ze waren nog maar een paar minuten lopen van de markt af.
Een wachter deed de deur open en hielp eerst Dillan de koets uit, daarna Rose. Zodra ze voet op de grond zette, werd haar aandacht gegrepen door een tinteling die over haar rug liep. Magie! Met een ruk draaide ze zich om. Aneirins ogen gloeiden rood op. Hij zag haar kijken en glimlachte geruststellend.
“Beschermingsmagie. Het is alleen een voorzorgsmaatregel.”
Achterdochtig knikte ze. Ze kon zich nog goed Jonathans ogen voor de geest halen, die waren ook rood gekleurd. Ze wist nog steeds niet of ze er goed aan had gedaan om naar de stadhouder te stappen of niet.
“Welke gang staat jullie kraampje?” vroeg hij aan Dillan. Zijn irissen hadden hun paarse kleur bijna weer terug, er lag nog wel een flauwe rode gloed overheen die je alleen kon zien als je goed keek.
“Tweeëntwintig B.”
Drie wachters sloten achter hen aan, wat ervoor zorgde dat de Lys opzij gingen toen ze de stadhouder en zijn gevolg aan zagen komen lopen.
De meesten bogen naar hem, waarop Aneirin reageerde met een glimlach. Ondertussen vertelde hij verhalen over Myniadèn met een enthousiasme dat ze niet van hem had verwacht. Hij leek erg trots te zijn op zijn stad.
Ze bleven staan voor een groot gebouw dat gebouwd was met zandsteenkleurige blokken. Boven de poort waren een grote weegschaal en de slangarend van wijsheid uitgesneden en met bladgoud versierd. Verder waren er verrassend weinig tierlantijnen.
“En hier is de Hal van het Recht, waar alle misdrijven worden behandeld. Het werd in 3022 opgericht en is één van de oudste rechtsgebouwen van de Lys. We zijn een van de weinige steden die een tweedelig rechtssysteem hebben. Als je je oneerlijk behandelt voelt door de rechters, dan kan je altijd een tweede kans aanvragen, met andere rechters. Het wordt in de praktijk echter niet vaak gebruikt, omdat het voor de meesten te duur is om te betalen. Daarom komen de armere mensen voor een tweede kans naar mij op de audiëntiedag. Mijn woord staat hoger dan die van de rechter.”
Al pratend leidde hij hen naar de markt toe. Er waren nog meer Lys dan toen Rose en Dillan weg waren gegaan, maar ze kregen het op een of andere manier toch voor elkaar om ruimte te maken voor de stadhouder. Ze konden ongedwongen doorlopen.
“De grote markt is er één keer per jaar en duurt anderhalve week. Daarna is er, zoals in iedere zichzelf respecterende stad, dagelijks een markt op dit plein, maar niet zo groot en drukbezocht als deze. Je kan hier dan gewoon je dagelijkse inkopen doen.”
Ze liepen het middelste marktplein op, waar alle artiesten druk bezig waren om de Lys te vermaken. Meteen zwermde een groep acrobaten om hen heen, die Aneirin glimlachend wegwuifde.
“Sorry, een ander moment kom ik graag naar jullie kijken.”
De acrobaten vertrokken teleurgesteld, maar niet voordat ze een handvol glitters over hun stadhouder hadden gegooid. Kennelijk hield Aneirin niet van glitters, zijn glimlach viel weg en met een woord dat bijna snauwend klonk, liet hij ze verdwijnen.
Hoofdschuddend richtte hij zich tot Dillan. “Welke kant is jullie kraampje op?”
“Daarheen.” Hij wees naar een gang die Rose nu ook herkende. De man met de zelfspelende instrumenten was bijna wanhopig door de menigte aan het rennen om klanten te krijgen.
“Aha,” zei Aneirin op zo’n merkwaardige manier dat Rose hem abrupt aankeek. Iets van opwinding scheen op zijn gezicht door.
Hij wendde zich tot de drie wachters die achter hen aanliepen en overlegde zachtjes met hen. Rose probeerde iets van het gesprek te verstaan, maar de rechtse man keek haar zo dreigend aan dat ze een stap achteruit deed. Uiteindelijk bogen de wachters en verdwenen ze de menigte in. Rose wilde ze nakijken om te zien waar ze heengingen, maar Aneirin duwde Dillan en haar een andere kant op.
“Kom, we moeten Elmen opzoeken voordat hij iemand iets kan vertellen,” zei hij glimlachend.
“Waar gaan de wachters heen?” Rose keek achterom, maar kon hen niet meer ontdekken.
Nog steeds met die glimlach op zijn gezicht schudde Aneirin zijn hoofd. “Dat is niet belangrijk. We zijn hier nu voor Elmen.”
Met zijn handen in hun rug dwong hij hen om met hem mee te lopen. De glimlach leek op zijn gezicht geplakt te zijn.
Mooonie
Vulpen
Vulpen

Haha, hij houdt inderdaad niet van glitters :) Ik vertrouw hem voor geen meter, hij gedraagt zich zo apart...Hij vraagt er gewoon om om gewantrouwt te worden.
ROMEH
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Is weer een mooi stukje, Saskia! Ik blijf erbij dat ik óók Aneirin voor geen meter vertrouw.....
yociame
Balpen
Balpen

Ah nogmaals de genoten van niet meer elke dag op het forum kunnen kijken, ,veel stukjes :D
nice nice nice, as always
maargoed ehm ik vertrouw aneirin ook niet meer, maar doordat ik een andere versie heb gelezen, vertrouw ik hem opzich ook weer wel en nouja ik weet gewoon niet wat je aangepast hebt en wat niet.
Trouwens een vraag had je in je eerdere versie ook die kinderontvoeringen willen voegen of heb je dat deze versie pas bedacht?
Felix
Puntenslijper
Puntenslijper

Wow.... ik weet dat ik deze week even niet actief ben geweest (Ik heb een K.U.T. rooster en nu al veel huiswerk etc. etc. en ik kwam er dus gewoon niet aan toe), maar wat heb jij heerlijk veel geschreven Sas!
Uhm, weetje wat ik zal dit weekend even een lekker lange reactie schrijven, met foutjes en over de inhoud en alles, want ik heb nu echt niet tijd ( :gr: ) dus je ziet het hier binnenkort wel staan.
Ik wil wel alvast even snel zeggen dat ik weer super heb genoten van je stukjes en dat ik heeeeeeel erg uitkijk naar de volgende :D
-Maaike-
Computer
Computer

En nu ... wantrouw ik hem nog meer. Straks luist hij hen gewoon in de val en verdwijnen ze van de aardbodem en laat je deel 1 eindigen in een zwarte lichtdichte put...

Je hebt de stad weer mooi omschreven! Zowel de gebouwen, de rechters als de drukte op het plein :)

Ga zo door!

My head is a jungle...
Saskjezwaard
Computer
Computer

@ Mooonie: Hahaha, hij doet er inderdaad niet veel voor om zich te laten vertrouwen :P Jullie zullen heel snel zien waarom hij doet waarom hij doet :D
@ Romy: Bedankt voor je like en reactie^^ Hahaha, ik blijf erbij dat ik het geweldig vind dat jullie hem zo wantrouwen xD Arme Aneirin, snik, snik :')
@ Yociame: Ik kan je wel zeggen dat Aneirin heel erg is veranderd, in de vorige versie was hij een te grote goedzak xD nu wordt hij hopelijk meer zoals ik eerst in gedachten had. En met die kinderontvoeringen, dat was pas in deze versie. Die vorige versie was eigenlijk iets te simpel :P
@ Felix: Ochhh, school! Af en toe mag dat ook wat minder, vind je ook niet :P en ik zit er nu echt helemaal in, dus die stukjes gaan wel goed komen^^
@ Maaike: Ohh, dat was een leuk einde geweest! :D gewoon iedereen in een zwart gat gooien en klaar is klara! Jammer genoeg is het iets anders, ik hoop dat ik je kan verrassen^^

Elmen keek verbaasd op toen ze opeens voor zijn kraampje stonden. “Is er iets mis gegaan? Oh, heer, ik had u niet gezien!” Hij maakte zo’n diepe buiging dat hij bijna met zijn hoofd de houten rand van het kraampje raakte. Zijn wangen waren rood toen hij weer opkeek. “Kan ik u een myniavrucht aanbieden? Ze zijn nu op hun allerrijpst!”
Aneirin schudde licht glimlachend zijn hoofd. “Dank u voor het aanbod, maar we hebben belangrijke zaken te regelen. Ik zou u willen vragen om met mij mee te komen naar mijn paleis.”
Elmens blik schoot van het kraampje naar de stadhouder en weer terug. Even dacht Rose dat hij zou weigeren, maar hij knikte. “Natuurlijk, heer. Ik moet alleen nog even Maiie vragen of ze op ons kraampje willen passen, dat heeft ze net ook al gedaan, maar-”
Hij onderbrak zich in zijn gebabbel, boog naar Aneirin en liep abrupt weg. Naast haar hoorde ze Dillan grinniken terwijl ze zelf nauwelijks haar lachen kon bedwingen. Dillan had niet gelogen toen hij zei dat zijn broer Aneirin als zijn grote idool had.
Na een paar minuten praten met Maiie, kwam Elmen weer teruggelopen. “Het is geregeld.”
“Goed,” zei Aneirin, “ik zal zo meteen iemand sturen die haar overneemt.”
Elmens grijze ogen schoten wijd open en hij boog zo diep dat hij dit keer wel zijn hoofd stootte. Meteen vloog hij overeind met nog rodere wangen als net. “Dank u wel, heer,” zei hij, ondertussen wrijvend over zijn pijnlijke voorhoofd.
Grinnikend volgden Rose en Dillan Aneirin, die haast leek te hebben. De gesprekken die Elmen met hem probeerde aan te knopen, kapte de stadhouder allemaal af met een simpel “dadelijk”. De Lys die voor hem bogen, kregen nog wel een glimlach terug, maar Rose zag dat de lach zijn ogen niet haalde.
De koets stond nog op precies dezelfde plek waar ze hem hadden achtergelaten, met een strak voor zich uitkijkende bediende op de bok. Rose stapte in, gevolgd door de rest.
Dillan begon Elmen zachtjes bij te praten met wat er was gebeurd. Ondertussen staarde de stadhouder in stilte uit het raampje. Zijn mond stond grimmig, maar zijn ogen nadenkend.
Zodra de koets bij het paleis aankwam, werden ze door Aneirin in een hoog tempo naar zijn studeerkamer geleid. Die was niet langer leeg, maar Fenerald de geweldige zat er aan een stoel vastgebonden, met aan iedere kant een gespierde wachter. Rose bleef verbaasd stilstaan. Wat deed de man daar?
Een ongerust gevoel maakte zich vast in haar maag. Was hij soms een belangrijke misdadiger? Maar hij zag er niet gevaarlijk uit. Zijn gezicht was lijkbleek en bezweet, en zijn onderkinnen trilden van zijn slecht onderdrukte angst. Hij keek hen aan bij hun binnenkomst, maar wendde meteen zijn blik af. Hij zag er niet uit alsof hij ooit een vlieg kwaad zou doen.
Yorath had voor het raam naar buiten zitten staren en draaide zich om toen ze binnen kwamen lopen.
“Heer, ik heb alle maatregelen getroffen die u heeft bevolen.”
Aneirin knikte hem toe terwijl hij achter zijn bureau ging zitten. “Mooi. Hij mag er dadelijk naartoe, ik wil hem eerst in alle rust spreken. Wachters, jullie kunnen de deur bewaken. Zorg ervoor dat er niemand binnen komt. Deze keer laat ik hem niet weer ontsnappen.”
De wachters bogen kort en verdwenen door de deur naar buiten.
“Ga zitten,” beval Aneirin zijn gasten bruusk, “dan kunnen we beginnen.”
In de tussentijd dat ze naar de markt waren vertrokken, was er een extra stoel in de kamer gezet en waren de anderen verplaatst, zodat ze de gevangene aan konden kijken. Zijn stalen stoel was op vijf meter afstand geplaatst en hield zijn polsen en benen gevangen. Tekens wriemelden over het metaal heen alsof het leefde.
“Een goede vermomming,” zei Aneirin met een harde klank in zijn stem. “Jammer dat ik je geheim ken.”
Zijn vingers schetsten een zwart figuur in de lucht dat na een gesnauwd woord op de gevangene afstormde. De weerspiegeling was even duidelijk in de magiërs wijd opengesperde ogen te zien. Toen raakte de magie hem.
De man schreeuwde het uit van pijn en klapte voorover in zijn stoel. Zijn huid gloeide, trilde en bewoog onder de magie. Voor haar ogen zag ze het vet in zijn gezicht wegtrekken en hem lengte geven. Het fluwelen vest werd te klein, zijn dikke buik werd zichtbaar, die slonk en in spiermassa veranderde. De baard trok zich terug in de onderkinnen, die ook verdwenen.
Hij gooide zijn hoofd achterover, zijn gezicht onherkenbaar vertrokken van pijn. Zijn vingers klauwden in de leuning van zijn stoel.
Het donkerbruine haar viel uit en werd goudglanzend. Lichtblauwe lijnen verschenen op de plekken waar zijn huid zichtbaar was. Een laatste spasme trok door zijn lichaam, voor de betovering ophield en hij bewegingloos bleef zitten.
Zijn raspende ademhaling was het enige geluid dat te horen was in de kamer.
Langzaam, als in een droom, zag Rose hem zijn hoofd naar voren buigen. Twee bekende, felblauwe ogen keken haar aan.
“Hallo Rose,” zei Jonathan met schorre stem.

-----------------------------------

En, en, en... ? Heb ik iemand voor de gek weten te houden xD hahaha, volgens mij wilde niemand geloven dat ie dood was, verdorie :P Jullie zijn te kritisch hahah xD
Ohh, en Mooonie, je had toch gelijk, dit was het stukje waar ik zó graag wilde zijn :P ghehehe^^
Mooonie
Vulpen
Vulpen

OMG! Ik wist het! Hij leeft en is terug in volle glorie! Oke, niet helemaal in volle glorie, maar in ieder geval terug :) Ik had al zo'n vermoeden dat dat stukje met die magier die Rose zo geweldig vond niet voor niets was.
IK BEN ZO BLIJ!!
yociame
Balpen
Balpen

AAAAAAAAAAAAAAH
ik wist dat je jonathan niet dood kon laten zijn, dat kon gewoon niet anders dan nou, dan had je te veel veranderd.
Maar ik moet zeggen dat ik heel even getwijfeld had, want je hebt zoveel aangepast.
Jonathan is ook veel te leuk om te laten doodgaan, veel te leuk.
nu ben ik alleen nog benieuwd hoe Aneirin wist dat dit Jonathan was.
ROMEH
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

O MIJN GOD, O MIJN GOD, O MIJN GOD. Ik wist dat Jonathan niet dood zou zijn, maar je hebt ons toch wel mooi om de tuin weten te lijden. Wie had nou gedacht dat hij een onschuldige magiër was.. HAHAHA, ge-wel-dig.
MissRolex
Balpen
Balpen

Lang geleden dat ik hier nog eens gereageerd heb, maar ik had niet zoveel tijd de afgelopen maanden :$ . Maar goed: super stukje! Ik dacht wel al dat Jonathan terug ging komen, hij is volgens mij een veel te belangrijk personage, dus die kun je niet laten sterven hé :angel.
If you believe you can, and believe it strongly enough, you'll be amazed at what you can do.
Saskjezwaard
Computer
Computer

@ Mooonie: Hahahah, je reactie vind ik geweldig xD echt leuk dat je zo blij bent dat ie terug is^^
@ Yociame: Jeej, even aan het twijfelen gebracht :P Alleen jammer dat het zo kort was xD
@ Romy: Hahaha, ook al zo'n geweldige reactie xD gheheh, ben blij dat het met de magiër geluk is :D
@ MissRolex: Leuk dat je reageert :D haha, en inderdaad, Jonathan is veel te belangrijk, zonder hem heb ik eigenlijk geen verhaal xD
Over dit stukje ben ik eigenlijk niet zo tevreden, hoewel het wel heel leuk was om te schrijven xD maar op- en aanmerkingen zijn zoals altijd van harte welkom!

Woedend gebrul liet Rose ontwaken uit de roes van ongeloof en shock die haar omgaf. Dillan sprong op Jonathan af en sloeg hem met al zijn kracht in zijn gezicht. Hij haalde uit voor een tweede klap, maar een ring van magisch licht schoot op hem af en klemde zijn armen tegen zijn lichaam aan. Woedend keek hij om, zijn wangen helrood en zijn haar helemaal door de war.
“Waarom hou je me tegen?” schreeuwde hij met overslaande stem.
Aneirin kwam langzaam overeind achter zijn bureau. “Het ligt niet in mijn beleid om toe te staan dat gevangenen geslagen worden. Tenminste, nog niet. Je gaat nu terug op je stoel zitten, anders zet ik je in een cel om af te koelen. Begrepen?”
In Dillans ogen was de boosheid nog te lezen, maar hij knikte stuurs. Het magische licht verdween. Nukkig liep hij terug naar zijn plaats en liet zich op zijn stoel ploffen. De haat waarmee hij Jonathan bekeek, was net zo intens als zij voelde.
Alleen zijn blauwe ogen die haar nauwlettend opnamen, waren al genoeg om onrust in haar lichaam te veroorzaken. Onbewust sloeg ze haar armen over elkaar in een poging zich te beschermen tegen zijn blik.
“Waarom heb je de wereld geen plezier gedaan en ben je niet dood blijven liggen?” snauwde ze hem toe.
Zijn lip krulde spottend om. “Ik ben nooit dood geweest. Het was een afleidingsmanoeuvre om die shyns weg te krijgen. Kennelijk was jij stom genoeg om ook erin te trappen. De tranen die je om me huilde waren, hoe zeg je dat? … ontroerend. Ik had niet gedacht dat je zoveel om me gaf.”
Haar nagels die zich diep in de huid van haar handpalmen groeven, waren het enige wat haar helder genoeg hield om niet in woede op te springen. Naast haar siste Dillan:
“Eén klap, maar één klap…”
Ze zou er al het geld in de wereld voor over hebben om nu haar haat op de man voor haar uit te leven. Tien minuten, dat was alles wat ze nodig had. Ze zou zijn haar er pluk voor pluk uittrekken, zijn oogballen eruit krassen, met een mes zijn mannelijkheid eraf snijden en hem dwingen het op te eten…
Elmens verrassend rustige stem onderbrak haar uit haar moorddadige fantasieën.
“Waarom heb je alles gedaan? Waarom zou je overlopen naar de vijand?” Hij zag eruit alsof hij het echt niet kon begrijpen. Rose snoof laatdunkend. Ze had hem slimmer ingeschat. Was het niet overduidelijk waar de vent het voor deed? Hij geilde op macht en chaos.
Jonathan lachte grimmig. “Zal ik je eens een verhaaltje vertellen?”
Aneirin liep op hem af, hem doordringend aankijkend. “Dat verhaaltje heb ik al gehoord. Geef hem de werkelijke reden, niet dat sprookje van je.”
De grijns viel weg van Jonathans gezicht en even keek hij verrast. Toen hervond hij de controle over zijn reactie en het gesprek en leunde hij –zover mogelijk- zelfvoldaan achterover.
“Zij geeft mij geld en macht, en in ruil daarvoor snijd ik een paar kelen door.” Hij haalde zijn schouders op. “Ik zie niet in waarom iedereen zich daar zo druk om maakt, alsof ik de enige moordenaar ben die hier rondloopt. Ik denk dat jij, Aneirin, ook genoeg hebt gemoord.”
“Dat waren Tywell,” snauwde Dillan, “die verdienen het niet om te leven.”
Jonathan trok langzaam een wenkbrauw op. “Een elf die anderen dood wil hebben? Kennelijk heb je alleen de luiheid van je volk overgenomen en niet hun vredelievendheid.”
Rose draaide zich met een ruk naar Dillan toe, die trillend van woede naar Jonathan staarde. Een elf? Dat had hij nooit verteld!
Elmens afgemeten stem leidde haar aandacht weer terug naar Jonathan. “Jij hebt geen enkel recht om iets over mijn broertje te zeggen, dus hou je mond dicht.”
Nu kreeg hij Jonathans onverdeelde aandacht. “Oh, geen ruzie deze keer? Ik dacht dat jij daar zo van-”
“Genoeg,” zei Aneirin met een stem die zoveel autoriteit uitstraalde dat iedereen meteen stil werd. “Ik heb je behoed voor klappen, dan zou ik het ook op prijs stellen als je mijn gasten niet beledigt.”
De twee wynings staarden elkaar aan. Het was uiteindelijk Jonathan die zijn blik afwendde en zijn schouders op haalde.
“Als jij het op prijs stelt, stadhouder, dan zal ik me maar naar uw wensen schikken. Misschien dat dat het verschil maakt tussen een langzame, pijnlijke dood of een iets snellere, pijnlijke dood.”
Aneirin glimlachte. “Ach, maar je hoeft je nog geen zorgen te maken over je toekomstige dood, ik wil eerst een paar vragen beantwoord zien.”
Er lag opeens een mes in zijn handen, waarmee hij uithaalde. Even verwachtte Rose bloed te zien opspuiten, maar hij had alleen de stof van de fluwelen wambuis opengehaald. Jonathan keek woedend, maar kon niks doen.
“Ten eerste wil ik weten waarom je eruit ziet alsof iemand je borst uiteen heeft gereten, maar halverwege besloot iets anders te gaan doen.”
Aneirin tekende een figuur op Jonathans huid, die rimpelde en wegsmolt. De littekens die over zijn borst liepen werden zichtbaar, net zoals de rauwe wond. Rose keek naar Jonathans gezicht, in de verwachting er woede op te zien, maar het was bleek weggetrokken en in zijn ogen glinsterde angst.
“H-hoe weet-” Hij onderbrak zichzelf voordat hij de vraag af kon maken en klemde zijn lippen op elkaar.
“Hoe ik weet dat je die wond hebt?” maakte Aneirin de zin voor hem af. “Dat heb je… nee… het zou toch niet?”
Hij verviel in een nadenkend zwijgen en bekeek Jonathan van top tot teen. Die had zich inmiddels herpakt en staarde uitdagend terug.
“Als je denkt dat je iets uit me krijgt, dan hoop ik maar dat je veel geduld hebt, ik ben-”
Aneirin greep opeens Jonathans hoofd vast.
Die bleef verstard zitten, voor zijn ogen wijd openschoten en hij aan zijn boeien begon te rukken in een poging om zichzelf los te krijgen. Het hielp niets, Aneirin bleef zijn hoofd vasthouden terwijl hij magische woorden mompelde.
De haren op Rose’ armen kwamen overeind en alle lucht werd uit haar longen gezogen werd, samen met iets anders, iets ontastbaars. Ze voelde zich steeds slapper worden.
Toen schreeuwde Jonathan het uit.
Een golf pure magie stroomde door de lucht die zo sterk was dat Rose van haar stoel geslagen werd. Versuft krabbelde ze overeind.
Aneirin lag op de grond, een meter van de nog steeds vastgebonden Jonathan af.
“Blijf. Uit. Mijn. Hoofd,” sprak Jonathan met de meest kille stem die ze ooit van hem had gehoord. Zijn huid had alle kleur verloren en zijn ogen puilden bijna uit zijn hoofd. “Of ik zorg ervoor dat ik vrij kom en dan kom ik je achterna en vermoord je op de meest gruwelijke manier die ik ken. En geloof me, ik heb genoeg gruwelen gezien.”
ROMEH
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Zo slecht vind ik dit nog niet eens.. Ik vind dat je het mooi beschrijft, de dialogen zijn ook echt perfect. Ik ben zooooo blij dat de leukste, gruwelijkste, knappe (in mijn hoofd is hij knap) Jonathan weer terug is.
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

En natuurlijk klikte mijn muis weer ergens op en was het hele bericht weg dat ik had getyped --'
Die bleef verstard zitten, voor zijn ogen wijd openschoten en hij aan zijn boeien begon te rukken in een poging om zichzelf los te krijgen. Het hielp niets, Aneirin bleef zijn hoofd vasthouden terwijl hij magische woorden mompelde.
De haren op Rose’ armen kwamen overeind en alle lucht werd uit haar longen gezogen werd, samen met iets anders, iets ontastbaars. Ze voelde zich steeds slapper worden.

He :O dat laatste stukje had je toch helemaal niet in je vorige deel?
En ik zou rose nog wat meer betrekken bij het eerste deel van dit kleine stukje ik denk dat het dan helemaal goed overkomt, dat je dus meer rose haar interpetatie ziet van dat Aneirin jonathan vastpakt :)

verder niets aan te merken :P tot hoever ging het eerste deel eigenlijk door ? xD ghehe :P
Regenboog of regenboog, waarom ben je krom?
Anders heette je regenstreep en dat klinkt zo stom
Mooonie
Vulpen
Vulpen

Net als ik denk dat ik alles begrijp, komen er weer nieuwe vragen opborrelen :) Het blijft geweldig! Al helemaal nu Jonathan weer in beeld is :) Hij is zo cool!
-Maaike-
Computer
Computer

Zie nu wel dat ie nog leefde, haha. :P Maar was Fenerald de geweldige de goochelaar die steeds om Rose heen hing? Want anders heb ik geen idee wie het moet zijn..

Op de een of andere manier verwacht ik steeds dat er "einde deel 1" verschijnt om ons vervolgens in lange tijd in spannende afwachting te laten.. hm, ga je toch niet doen he? :P Je rond het dan toch wel enigszins af?

Ik ben benieuwd of Jonathan zich vrij kan krijgen en of hij Rosa dan weer meesleept.. hehe :P Ga zo door!

My head is a jungle...
Saskjezwaard
Computer
Computer

Emilia, bedankt voor je like en nog bedankt voor de vorige! Ik was hem vergeten te vermelden xD
@ Romy: Haha, dank je :D ik vond vooral dat er een paar stukjes waren die ik iets te snel vond gaan, maar niet wist waar ik moest beginnen om het te verbeteren. Maar Jodie heeft dat mooi aangewezen^^
@ Jodie: dat stukje was in dat pbtje dat je vergeten bent te beantwoorden :gr: gheheh xD maar thanks, ik zal het zo spoedig mogelijk aanpassen, kijken of dat lukt :P
@ Mooonie: Hahaha, daar hou ik van xD kijken of het lukt om dat tot het einde vol te houden, al die vragen :P
@ Maaike: Jep, Fenerald de geweldige was die goochelaar^^ Hahaah, ik zal het wel met grote letters aankondigen als het einde eraan komt xD
En even een klein stukje, maar het is het einde van het hoofdstuk en anders wordt het zo slordig :P
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De deur vloog met een klap open en de twee wachters kwamen naar binnen stormen. De een hield zijn zwaard op de zwaar ademende Jonathan gericht, de ander hielp Aneirin overeind. Die bekeek Jonathan alsof hij een compleet nieuwe diersoort had ontdekt.
“Ik denk dat het ondervraaguurtje voor vandaag voorbij is. Breng hem naar zijn cel, dan gaan we morgen verder. Oh, en zorg ervoor dat het discreet gebeurt,” voegde hij eraan toe terwijl hij zijn kleren rechttrok. “Ik wil niet dat morgen de halve bevolking op de stoep staat, roepend om zijn hoofd. Dat kunnen we niet gebruiken.”
De twee mannen bogen. De linker tekende een magisch figuur op de stalen boeien van de stoel, die vervormden en zich om Jonathans lichaam wikkelde. Zijn armen werden tegen zijn lichaam gedrukt en zijn enkels werden met metalen boeien aan elkaar verbonden.
Hij zag eruit alsof hij elk moment het bewustzijn kon verliezen, het lukte hem niet om zijn hoofd recht te houden en er was alleen maar oogwit te zien. De wachters grepen hem bij zijn bovenarmen beet en voerden hem de kamer uit.
Aneirin streek zijn haar in model en ging weer achter zijn bureau zitten. Hij keek hen drie één voor één aan met een griezelig intense blik. Rose moest zichzelf dwingen om het oogcontact niet te verbreken.
“Jullie drie zijn vanaf nu mijn geëerde gasten, maar daar zitten wel wat voorwaarden aan verbonden. Jullie mogen niet meer naar buiten, de kans is te groot dat jullie onbewust iets vertellen over de zwarte verrader en ik wil niet dat het nieuws uitlekt. Ook mogen jullie niet met iemand anders praten over hem. Begrepen?”
“En wat als we het daar niet mee eens zijn?” wilde Dillan op hoge toon weten.
Aneirin ontblootte zijn tanden in een lach die niets vriendelijks had. “Dan zal ik jullie helaas moeten opsluiten. Deze zaak is te belangrijk om rekening te houden met jullie persoonlijke comfort.”
Hij keek hen weer één voor één aan, wachtend op protest, maar dat kwam niet. Rose was woedend, op hem en op zichzelf. Ze had nooit naar hem toe moeten gaan. Even was ze vrij geweest, maar nu was er weer iemand die haar leven onder controle hield. Waarom lieten ze haar niet met rust?
“Geen bezwaar? Mooi, dan is dat geregeld. Yorath brengt jullie naar jullie kamers. Alle delen van het paleis staan tot jullie beschikking, alleen de kerkers niet. Ik wil niet dat jullie zonder mijn begeleiding naar de zwarte verrader gaan. Hij is daarvoor té gevaarlijk.”
De simpele klop op de deur schrok hen allemaal op. Yorath kwam de kamer ingelopen en boog voor de drie gasten.
“Uw kamers zijn klaar. Als u mij wilt volgen?”
Rose kwam onwillig overeind en liep samen met Dillan en Elmen de kamer uit. Bij de deur draaide ze zich nog even om naar de stadhouder. Die staarde peinzend naar de stoel waar Jonathan op had gezeten, terwijl hij een witte steen tussen zijn vingers door liet glijden.
“Die boeien waren magiedempend,” mompelde hij tegen zichzelf. “Hij zou nooit zoveel magie mogen kunnen produceren. Hoe komt hij zo krachtig?”

Edit: aangepast na Mooonies feedback
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

haha oepss xD ahg moet jij je ook maar aan je belofte houden :P dat je al meer als een week geleden een stukje zou terugsturen xD.
* Nope voelt zich niet schuldig xD *
het lukte hem niet om zijn hoofd recht te houden en er was alleen maar oogwit te zien.

Ik vind oogwit een beetje ver van hoofd afstaan... hmm hoe kun je dat beter uitleggen? In ieder geval zou ik het weglaten of de zin anders forumuleren.
De simpele klop op de deur schrok hen allemaal op.

Schrikt Aneirin ook? xD

Dat was alles dat me opviel.
En nu jeeeh :D ik ben weer bij! Ben wel een beetje door je voorgaande stukjes gespeed maar ach ik weet toch al wat er gebeurd xD ghehe

OOh mag ik het einde aankondigen xD kijken of ik het goed heb :P gheheh

En dat laatste! Ik weet het ik weet het!
ROMEH
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Hihihihi. Ga alsjeblieft verder. Hmm, een eigen.. mooie.. kamer.. in een kasteel. Zouden ze terwijl ze in dit lugubere gedoe zitten verwikkeld, nog tijd hebben voor een beetje romanceeeeeee? :$
Geen idee, maar ik vind echt dat Rose weer een vriendje verdiend naar Duyrk.
-Maaike-
Computer
Computer

Hm, Jonathan speelt vast weer een spelletje. Misschien moet hij even zn opdracht vergeten en zorgen dat Rose nu eindelijk vrijkomt?

Ik vraag me één klein dingetje af, als zij met z'n drieëen in het paleis worden opgesloten, wie let er dan zolang op het kraampje? Wie zorgt dat het drietal z'n inkomsten krijgt en die overrijpe vruchten, eh, verkoopt voordat ze wegkruipen? :angel Just thinking...

Ga zo door!

My head is a jungle...
Mooonie
Vulpen
Vulpen

Kort maar krachtig stukje :) Goed punt trouwens, Maaike, dat van dat kraampje, haha. Hoe lossen ze dat op? Het ijkt me trouwens helemaal niet verkeerd om in een kasteel opgesloten te zitten :)
Aneirins ontblootte zijn tanden in een lach die niets vriendelijks had.
De 's' bij Aneirins hoort volgens mij niet
ROMEH
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Nou...... die vriendin van Dillan en Elmen let op hun kraampje! En als ze merkt, dat ze te lang weg zijn, komt ze hun redden op de één of andere manier, vind ik. :D
MissRolex
Balpen
Balpen

Oooh, lijkt me wel tof in zo'n kasteel voor een tijdje mogen logeren. Alhoewel hun vrijheid een beetje wordt afgepakt, maar jah, ze hebben waarschijnlijk luxueuze bediening enzow, wat ik leuk zou vinden :P.
Ik denk trouwens dat Jonathan wel een manier zal vinden om te ontsnappen...
Snel verder :D!
If you believe you can, and believe it strongly enough, you'll be amazed at what you can do.
Saskjezwaard
Computer
Computer

@ Jodie: Ooojaa ghehe xD oh, wacht, nee, ik ben nog steeds heel boos omdat je het niet had gelezen! Kan ik het weer uitstellen xD ik wil gewoon dit verhaal afhebben voordat ik daaraan verder ga, het einde is zo dichtbij! Hoewel dat ook wel steeds minder wordt omdat er te veel stukjes tussen zijn xD maar goed :P en you're right! Kijken hoe ik het kan verbeteren^^
@ Romy: jaa, een hele mooie kamer krijgen ze :D en romance komt er inderdaad aan, alleen duurt dat nog wel een tijdje en zitten er -zoals wel vaker bij mijn verhalen- voorwaardes aangebonden^^ you'll see, you'll see :P
@ Maaike: Je stelt altijd zulke geweldige vragen! Echt super :D in een van de aankomende stukjes krijg je antwoord op de myniavruxhten vraag^^
@ Mooonie: Ik heb hem verbeterd! En het lijkt me inderdaad ook niet verkeerd, hoewel Rose het niet zo opvat xD
@ MissRolex: Hahaha, pff, wat is een beetje vrijheid nu als je luxe ervoor terugkrijgt xD ik zou het ook niet echt erg vinden :P
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hoofdstuk 12

Yorath opende buigend de deur voor haar. “Hier is de eetkamer, vrouwe. Als iets u niet bevalt, dan kunt u het altijd aan mij doorgeven en zal ik alles wat in mijn macht ligt aanwenden om het naar uw zin te maken.”
Rose staarde hem zwijgend aan. Dit was allemaal één grote grap, een belachelijke façade van beschaving. Als hij door zogenaamd beleefd te zijn probeerde haar gunstig te stemmen, dan was dit verspilde moeite. Waarom had ze naar Elmens raad geluisterd? Als ze niet naar dit vervloekte paleis was gekomen, was alles nog vredig geweest. Ja, dan waren er nog wel de paniekaanvallen die af en toe opborrelden, maar dat was honderd keer beter dan te weten dat haar grootste nachtmerrie nog levend rondliep.
Ze haatte zichzelf dat ze voor de tweede keer in Jonathans trucjes was getrapt. In Lyriansnaam, ze had hem gráppig gevonden, ze had zijn sterlelies op haar kamer gelegd en was er blij mee geweest. Elke keer als ze eraan dacht, werd ze misselijk van zichzelf.
Zou ze ooit nog een vreemde kunnen vertrouwen?
De wyning voor haar kreeg door dat hij geen antwoord zou krijgen en boog nog een keer. “Tot mijn spijt moet heer Aneirin zich verontschuldigen, zijn zaken nemen te veel tijd in beslag om met u en de andere gasten te dineren.”
Ze snoof. Lafaard.
“Vertel hem maar dat we ons uitstekend zonder zijn geërde aanwezigheid kunnen vermaken en dat hij zich vooral niet moet haasten.”
Yorath boog met een gezicht waar zoals altijd niets op af te lezen was. “Natuurlijk, vrouwe.”
Na nog een buiging gemaakt te hebben sloot hij eindelijk de deur achter zich en was ze alleen in de grote kamer. Als ze hem nog één keer had zien buigen, zou ze hem door elkaar geschud hebben. Ze kreeg de kriebels van hem en van de gladde manieren die alle bedienden hier hadden. Zelfs het kamermeisje dat kwam kijken of alles goed was met de kamer was veel te beleefd. Alsof ze allemaal gehersenspoeld waren.
Hoofdschuddend liep ze de kamer in, waar een grote tafel de meeste ruimte in beslag nam. Haar mond viel open. Zoveel en zo luxe eten had ze nog nooit gezien! Er stonden zilveren schalen met haas en gevogelte, borden met verschillende soorten pasteitjes, en nog veel meer. Was dat voor drie personen?
Ze ging aan tafel zitten en schepte op wat haar lekker leek. Dampende haas, een stuk gestoofde forel, aardappeltorentjes… De verschillende geuren dreven haar neus binnen en maakten haar hongerig.
Ze had al een paar happen van de overheerlijke haas met bessensaus gegeten toen Dillan de kamer binnenkwam. Zijn gezicht lichtte op bij het zien van al het eten en hij schoof snel aan. Met zijn bord helemaal volgeladen begon hij zich vol te proppen.
Knabbelend op een stuk kruidenbrood bekeek ze hem. Hij had niks door en bleef zoveel eten naar binnen schoven als maar lukte zonder te kauwen. Ze wist niet of ze geamuseerd of geïrriteerd moest zijn door zijn gebrek aan tafelmanieren.
Eindelijk drong het tot hem door dat ze hem aanstaarde. Hij keek op, met in zijn hand een stuk selderij. “Sorry,” mompelde hij onverstaanbaar en slikte een gigantische hap door.
“Waarom heb je nooit verteld dat je een elf bent?” vroeg ze nieuwsgierig en bekeek hem nog beter. Zijn gezicht was spitser dan de gezichten die ze gewend was, maar verder was er niet veel anders aan hem te zien.
Zijn groene ogen schoten wagenwijd open. “Wist je niet dat ik een elf ben? Ik dacht dat dat duidelijk genoeg was.” Hij veegde wat van zijn lichtblonde haar opzij zodat ze zijn oor kon zien. De oorschelp kwam in een punt samen.
“Nee. Ik dacht dat je een mens was, net zoals ik. Kan je me wat vertellen over elfen? Ik ken alleen maar wat vage details uit sprookjes.”
Hij tikte met de selderij tegen zijn onderlip aan en nam er verstrooid een hap van. “Eh… we zijn gemiddeld kleiner dan mensen. Zo’n halve kop, denk ik.” Hij grijnsde. “De eerste keer dat ik in Myniadèn kwam voelde ik me opeens mini zeg! Bij ons in het dorp ben ik een van de langste, maar hier ben ik maar een middelmaatje. Oh, en we zijn een stuk tengerder gebouwd! Hier heb je echt van die spierbundels die-”
De opengaande deur onderbrak hem in zijn zin. Elmen kwam de kamer ingelopen met een vreselijk chagrijnig gezicht. De laatste keer dat ze hem zo humeurig had gezien, was toen ze voor het eerst de huifkar weer uit was geweest.
“Waar is heer Aneirin?” vroeg hij kortaf.
Rose haalde haar schouders op. “Geen idee. Yorath zei dat Aneirin andere prioriteiten had dan een stelletje gevangenen.”
Hij kreeg het voor elkaar om er nog chagrijniger uit te zien en draaide zich om om weg te lopen, maar Dillan had andere plannen.
“Elmen, weet jij veel van het verschil tussen mensen en elfen af?”
“Ze wist niet dat we elfen zijn.” Het was meer een constatering dan een vraag, maar toch schudde Dillan zijn hoofd.
“Raar hè, ik dacht dat het overduidelijk zou zijn. Maar ik weet eigenlijk niet zoveel te vertellen, weet jij er meer over?”
Met een zucht die iets weg had van een grom ging Elmen aan tafel zitten. Hij schepte zijn bord vol en nam daar uitgebreid de tijd voor, ondertussen Rose in spanning te laten afwachtend. Ze rolde met haar ogen en ging verder met eten. Dit kon nog wel een tijdje duren.
ROMEH
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Yay. Wat een leuk stukje! Je hebt er echt een leuke draai aan gegeven door plotseling te laten weten dat Elmen en Dillan elfen zijn!
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

Haha ik wilde net zeggen je verzint er steeds nieuwe dingen bij :p

Ik hrb echt niets nuttigs te zeggrn xp krijg je als je een stukje al hebt gelezen haha xp
Uhmm denkdenk nee het komt niet
yociame
Balpen
Balpen

ooh Rose is zo heerlijk onwetend, en boos aan het begin, ik vind haar misschien nog wel het leukst als ze boos is.
En elmen is gewoon elmen, en dat maakt hem leuk :D
ROMEH
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Jup. Me likes Elmen.
Plaats reactie

Terug naar “De Boekenplank”