Thaoryn

Stap naar binnen en beland in werelden waar alles kan. Het zal je fantasie prikkelen.
MarquiseCarabas
Balpen
Balpen
Contacteer:

Ho, ze heeft nooit een toernooi gewonnen, alleen een potje sparren tegen een willekeurige boerenpummel die toevallig beter een zwaard kon vasthouden dan ze verwachtte :P

We hebben die punten inderdaad al vrij uitgebreid besproken, en ik ben het deels wel met Chris eens. Ik heb al een manier bedacht om de tweede zwaardkwijtraakactie te verbeteren, het klopt dat die op deze manier erg onhandig overkomt. Bij de eerste was mijn redenering inderdaad wat Melian beschrijft, maar ik ga nog een keer rustig kijken hoe ik wil dat haar skills daar overkomen en hoe ik dat ga aanpakken.
Wel een goed punt over wapenrusting of het gebrek daaraan, daar moet ik inderdaad ergens wel wat aandacht aan besteden.

Wat de actie van de harpijen betreft: dom of niet (ik vond het alternatief van aanvallen dommer), die hele besluitvorming is in detail uitgewerkt in mijn hoofd en wie weet komt er nog iets van in het verhaal terug.

En over Zoagan: ik heb hele goede redenen voor bijvoorbeeld die 'loze' bedreiging, die ik je allemaal niet ga vertellen :P Misschien zou de zin zelf iets mooier en minder standaard kunnen, maar de algemene strekking blijft.

Geen enkel bezwaar trouwens tegen het op elkaar reageren, ik vind het juist leuk/handig om te weten hoe verschillende mensen over die punten denken :)

Edit: Hey, nieuwe pagina! 45, raarste postaantal per pagina dat ik heb gezien tot nu toe :P
Afbeelding
MarquiseCarabas
Balpen
Balpen
Contacteer:

Speciaal voor jullie een extra lang stuk. Ik heb ook het vorige fragment weer iets aangepast.
De weg en de bomen vielen in snel tempo weg in de diepte. Het was een bekend beeld, maar vanuit een nieuw en weinig geruststellend perspectief. Thaoryn probeerde het positieve van de situatie te zien: de harpijen konden niet van plan zijn om hen te pletter te laten vallen, want dan hadden ze hen even goed een warmer onthaal kunnen beloven.
Ze liet die aanname nog eens door haar hoofd gaan en draaide toch haar rechterarm om een vogelpoot stevig vast te pakken.
Zoagan vloog voor haar, op dezelfde manier door twee harpijen gedragen, zijn donkere mantel wapperend achter hem aan. Ze wilde dat ze zijn gezicht kon zien, want ze kon op geen andere manier aflezen wat hij van de situatie vond en of dit ook bij zijn briljante plan hoorde.
Harpijennagels staken door haar kleren in haar huid. De arm die twee weken geleden nog door een pijl doorboord was, begon gevoelloos te worden. De dragers vlogen ongeveer gelijk, maar alsnog werd ze heen en weer geschud en werden haar schouders nu eens in elkaar gedrukt en dan weer uit elkaar getrokken. Vleugels zwoegden terwijl ze langs de helling omhoog klommen, de grijze, dreigende lucht tegemoet. Ook op de lage berg van de ruïne groeiden bomen, maar ze waren kleiner en stonden meer verspreid dan die langs de valleiwanden. Thaoryn zag het pad omhoog slingeren waar ze hadden kunnen lopen. Toen stegen ze boven de top uit en lag de ruïne in volle vergane glorie voor hen.
Het was onduidelijk wat het ooit had moeten voorstellen. Anderhalve verdieping van een vierkante toren markeerde het hoogste punt. Daar omheen lagen resten van muren, overgroeid door mos, klimop en lang gras. Een harpij vloog op van een van de buitenste muren, waarschijnlijk om de koningin van hun komst op de hoogte te stellen. Anderen keken omhoog toen ze passeerden en wezen met hun vleugels. In een beschutte hoek ontdekte Thaoryn twee vogelwezens die op mannen leken, in de weer met een verfomfaaid bolletje veren dat alleen een harpijenkind kon zijn.
Voor hen uit draaide de zogeheten raadsvrouw zich om in de lucht en kraste een serie onverstaanbare bevelen. Meteen begon de afdaling en werd hun bestemming duidelijk: een vierkante binnenplaats aan de voet van de toren. Thaoryn trok haar benen op om de top van een zuil te ontwijken. Het volgende moment verdween de druk op haar bovenarmen en rolde ze door stekelige planten. Zoagan landde naast haar en viel onhandig op handen en knieën. Ze grijnsde onwillekeurig, met niet de minste intentie om hem omhoog te helpen.
Vijf harpijen streken neer in een cirkel om hen heen. Voor het eerst viel het op dat de raadsvrouw een zilverkleurige halsketting droeg, als een soort onderscheidingsteken. Minstens vijf anderen bezetten de pilaren en resten dak van de galerij. Thaoryn reikte naar haar zwaard en trof enkel de lege schede, wat haar een roofdierlijke grijns van een van de bewakers opleverde. Ze ontblootte haar tanden ten antwoord en wreef over haar linkerarm om er weer leven in te krijgen.
‘Lopen!’ commandeerde de raadsvrouw, haar vleugelpunt gericht op het midden van de binnenplaats.
De troon van de harpijenkoningin leek nog het meest op een vogelbadje. Boven de ronde, stenen kom hing een roestige stralenkrans, gedragen door drie dunne metalen bogen, als een kroon boven koningin Rakha’s hoofd. Ze zat gehurkt op de kom en leek in Thaoryns ogen identiek aan iedere andere harpij, behalve dat ze van top tot teen behangen was met sieraden. Van glimmend metaal tot felgekleurde kralen: haar nek, poten, middel en verentooi hingen er mee vol en zelfs in haar gespreide vleugels waren versieringen verwerkt.
De koningin bekeek hen uit de hoogte, waar ze enige moeite voor moest doen omdat ze voor Thaoryn op ooghoogte zat. ‘Geef één reden,’ zei ze met schelle stem, ‘waarom ik niet nu mijn krijgsters laat aanvallen.’ Dreigende kreten vanaf de randen van de binnenplaats vielen haar bij.
Thaoryn bleef op een afstandje van de troon staan, armen over elkaar geslagen, en keek om naar Zoagan. Dit was zijn plan, hij mocht zich eruit redden. De tovenaar slaagde erin om zijn arrogante houding vast te houden, maar ze meende tot haar genoegen te zien dat hij zijn gewicht op één been probeerde te plaatsen.
‘Als je krijgers aanvallen, zullen ze allemaal sterven,’ zei Zoagan. Er klonk een hele reële dreiging in zijn stem door. Thaoryn wilde dat ze wist waartoe deze man in staat was.
Rakha richtte zich iets hoger op. Voor zover Thaoryn harpijengezichten kon lezen, was er op dat van haar een uitdrukking van plezier verschenen. ‘Dat klinkt als een uitdaging, oude man en vechter-zonder-zwaard,’ kraste de koningin. Ze hief rinkelend een vleugel. ‘Krijgsters…’
Met een enkele vleugelslag stond haar raadsvrouw naast de troon. De harpijen wisselden een paar woorden in hun eigen taal, Rakha duidelijk geïrriteerd. Nu vielen de verschillen tussen de twee op. De veren van de koningin waren gladder en regelmatiger en haar bewegingen sneller.
‘Korha zegt dat jullie me wilden spreken,’ zei ze ten slotte met tegenzin. ‘Spreek!’
Thaoryn keek om zich heen. Direct achter haar stonden twee harpijen, maar schuin langs de troon zag ze een mogelijke vluchtweg. Het belangrijkste was om zo snel mogelijk een kleine ruimte te vinden, waar de vleugels van haar tegenstanders enkel in de weg zouden zitten. Hopelijk zou ze de gelegenheid krijgen om een transformatie voor te bereiden, want dat leek de beste kans om hier heelhuids uit te komen als het mis ging.
Zoagan stapte naar voren. Als ze zijn houding mocht geloven, maakte hij zich nergens zorgen om. ‘Vanaf nu,’ kondigde hij aan, ‘is deze bergtop van mij. Jullie zijn indringers en zullen mijn eigendom zo snel mogelijk verlaten.’
Rakha lachte kakelend. ‘Nee,’ antwoordde ze, haar vleugel opnieuw klaar om een teken te geven.
‘Met welk recht beweer je dat?’ vroeg Korha.
‘Het recht van de sterkste,’ antwoordde Zoagan. ‘Het recht van de magiër die jullie allemaal moeiteloos kan wegvagen.’
De koningin keek hem achterdochtig aan. ‘Je kunt misschien één van ons neerbliksemen, maar voor je ook maar naar de volgende kunt kijken, ben je in stukken uiteen gereten,’ beloofde ze. Een onrustig geritsel van vleugels klonk van alle kanten.
‘De vraag is: wie wordt die ene?’ hielp Thaoryn, maar Zoagan hief een hand om haar tot zwijgen te brengen. Hij liet een schamper lachje horen.
‘Je hebt ongetwijfeld gelijk,’ zei hij. ‘Daarom is dat niet wat ik ga doen.’ Hij zette een paar passen naar achteren en schudde zijn mouw omhoog. De vier bewakers strekten tegelijk hun vleugels, klaar om in actie te komen, maar de tovenaar legde enkel zijn hand op Thaoryns schouder. ‘Ik zal mijn metgezel veranderen in een gigantisch, vuurspuwend monster,’ zei hij. ‘Daarna mogen jullie je opnieuw afvragen hoe graag je hier wil blijven.’
Thaoryn schudde zijn hand weg. ‘Wat, nu?’ siste ze. Ze voelde er niets voor om zich uit te kleden midden tussen de harpijen, bijna nog minder dan naast de tovenaar.
Hij keek haar recht aan. ‘Ja, nu.’
‘Dat kun je niet,’ riep Rakha op de achtergrond, licht aarzelend.
‘Goed dan,’ zei Thaoryn, ‘laat me even –’
De woorden stokten in haar keel toen een stekende tinteling door haar nek trok, om zich snel te verspreiden door haar hele lichaam. Zoagans strakke blik leek gaten in haar hoofd te branden, tot haar pijnlijk vertrokken gezichtsspieren de beslissing voor haar maakten om haar ogen dicht te knijpen. Toen ze ze weer opende, keek ze ruim over hem heen naar de verbijsterde blikken van drie harpijen.
Iets kneep haar ingewanden bij elkaar. Ze reikte naar haar middel met vingers die uit zichzelf verkrampten en ontspanden en wist de gesp van haar riem te vinden, maar het ding stond te strak om er beweging in te krijgen. Ze hoorde stof scheuren en koordjes breken. Een leren armbeschermer viel tegen een nu veel te kleine schoen. De inmiddels donkergrijs glimmende arm zwol tot tweemaal de dikte nu hij de ruimte kreeg. Gejaagd schopte Thaoryn met haar ene voet tegen de hiel van de andere. Op het moment dat ze de eerste schoen uit kreeg, braken scherpe nagels door de neus van de tweede naar buiten.
Donkere vlekken dansten voor haar ogen. Ze voelde een haal over haar rug en besefte pas waar die vandaan kwam toen ze gevleugelde schimmen om zich heen zag draaien. Boven en onder werden een onduidelijk waas. Ze verloor haar evenwicht en eindelijk schoot de riem los. Liggend op haar zij probeerde ze tussen het schokken van haar veranderende lichaam door een hap lucht binnen te krijgen. Een gedaante dook opnieuw op haar af en ze vond een onvolgroeide vleugel om de harpij mee af te weren. Ze opende haar mond om iets te schreeuwen, brullen, wat dan ook, als het ze maar afschrikte. Het geluid dat eruit kwam, tussen mens en draak, klonk als niets dat ze ooit eerder gehoord had.
De wereld begon tot rust te komen. De langgerekte klank uit haar keel werd meer en meer een vertrouwde drakenbrul. Thaoryn richtte zich op, vier grote klauwen op het gras en steengruis van de binnenplaats. Ze haalde diep adem en brulde opnieuw, nu vol overtuiging.
Laatst gewijzigd door MarquiseCarabas op 26 sep 2013 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Melian
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team
Contacteer:

Wut. o_o Zoagan wordt steeds enger, verandert hij haar nu in een draak? Die transformatie vind ik trouwens wel prachtig beschreven, ik zag het zo gebeuren. Ik vraag me nu wel af waarom je dat überhaupt ooit vrijwillig zou doen, zo onaangenaam als het klinkt.

Een paar dingetjes:
MarquiseCarabas schreef:Ze wist haar rechterarm zo te draaien dat ze een vogelpoot kon vastpakken.
Ik vind deze zin een beetje random tussen die alinea's in.
MarquiseCarabas schreef:Ze besefte pas dat een haal over haar rug van buitenaf afkomstig was toen ze gevleugelde schimmen om zich heen zag draaien.
En deze zin snapte ik niet.
MarquiseCarabas schreef:De troon van de harpijenkoningin leek nog het meest op een vogelbadje.
Hier schoot ik in de lach. Way to impress your prisoners. xD

Aiaiai. Ik heb serieus geen idee wat er hierna gaat gebeuren, maar ik vertrouw meneer de magiër voor geen haar en als ik die harpijen was, zou ik maar doen wat hij zegt. Overigens, als ik Thaoryn was, had ik meneer de magiër inmiddels geroosterd, denk ik - hoewel ik me afvraag of hij dat zo makkelijk met zich laat doen.

Ben benieuwd!
MarquiseCarabas
Balpen
Balpen
Contacteer:

Dat vogelpoot vastpakken is een directe reactie op haar gedachten uit de vorige alinea, vanwege de tegenstelling toch weer op een nieuwe regel. Maar dat komt dan blijkbaar niet over, ik zal eens kijken hoe ik dat kan verbeteren.

In de tweede zin die je citeert had ik nogal moeite met het juiste woord vinden. Het idee is dat een klauw van een harpij over haar rug krast, maar doordat ze nauwelijks door heeft wat er gebeurt, kon ik dat niet direct beschrijven. Ze denkt dus bijna dat het gewoon het zoveelste ding van de transformatie is, tot ze harpijen ziet rondvliegen. Maar als het zo onduidelijk is, haal ik het misschien wel gewoon weg.

En over de onaangenaamheid van de transformatie: nu weten we dat er een reden is dat ze zich normaal gesproken eerst uitkleedt... ;)
Afbeelding
Melian
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team
Contacteer:

MarquiseCarabas schreef:Dat vogelpoot vastpakken is een directe reactie op haar gedachten uit de vorige alinea, vanwege de tegenstelling toch weer op een nieuwe regel. Maar dat komt dan blijkbaar niet over, ik zal eens kijken hoe ik dat kan verbeteren.
Je bedoelt dat ze een vogelpoot vastgrijpt omdat ze bang is dat de harpij haar anders laat vallen? Want dat staat er volgens mij niet. :)
MarquiseCarabas schreef:In de tweede zin die je citeert had ik nogal moeite met het juiste woord vinden. Het idee is dat een klauw van een harpij over haar rug krast, maar doordat ze nauwelijks door heeft wat er gebeurt, kon ik dat niet direct beschrijven. Ze denkt dus bijna dat het gewoon het zoveelste ding van de transformatie is, tot ze harpijen ziet rondvliegen. Maar als het zo onduidelijk is, haal ik het misschien wel gewoon weg.
Ik zou dat dan iets uitgebreider beschrijven, het niet in één zin proberen te doen. Ze voelde een haal over haar rug; pas toen ze gevleugelde schimmen om zich heen zag draaien, besefte ze dat die niet bij de transformatie hoorde. Dit is misschien ook een beetje een lelijke zin, maar in elk geval is de constructie duidelijker, denk ik tenminste.
MarquiseCarabas schreef:En over de onaangenaamheid van de transformatie: nu weten we dat er een reden is dat ze zich normaal gesproken eerst uitkleedt...
Oh, waarom ze zich normaal gesproken uitkleedt had ik al door. (Wat ik overigens goed vind - haar kleren verdwijnen niet op magische wijze als ze transformeert. Het is wel ontzettend onhandig als je -zoals nu- de kans niet krijgt om je uit te kleden, maar laten we wel wezen, je kan nooit helemaal goed verklaren waar de kleren heen zijn als je schrijft dat ze zomaar verdwijnen.) Het is meer dat het blijkbaar pijn doet, of niet? Dat hadden we bij de eerste transformatie ook al vastgesteld.
MarquiseCarabas
Balpen
Balpen
Contacteer:

Melian schreef:Je bedoelt dat ze een vogelpoot vastgrijpt omdat ze bang is dat de harpij haar anders laat vallen? Want dat staat er volgens mij niet. :)
Klopt! Ze beredeneert eerst waarom ze haar niet zullen laten vallen; dat ze zich alsnog vastgrijpt, wil zeggen dat ze toch niet op haar eigen redenatie vertrouwt zonder dat ik dat letterlijk hoef te noemen. Maar als ik zoiets moet uitleggen, staat het er duidelijk niet goed ;)
Melian schreef:Het is meer dat het blijkbaar pijn doet, of niet? Dat hadden we bij de eerste transformatie ook al vastgesteld.
Zeker. Maar dat heeft ze er voor over (blijkbaar), dit was nog een stukje vervelender. Hoe dan ook zal geleidelijk wel steeds meer duidelijk worden waarom ze het blijft doen.
Afbeelding
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

raadgeefster, prima. (ook al zou ik zelf raadgever gebruiken, dit komt zo over als 'brandweervrouw' :P)

De troon van de harpijenkoningin leek nog het meest op een vogelbadje.
Hehe, vogelbadje xD

‘Geef één reden,’ zei ze met schelle stem, ‘waarom ik niet nu mijn krijgsters laat aanvallen.’
Bam, weer zo'n standaard zinnetje... 'Give me one reason why I *insert threat*. Had hier liever iets originelers gezien.

leren armbeschermer I like!

Het gaat waarschijnlijk nog wel een tijdje duren voordat we lezen wat Thaoryn precies is xD
Suppose you toss a coin enough times
Suppose one day, it lands on its edge
-Maaike-
Computer
Computer

Oei, dat kwam niet over alsof ze altijd op die manier veranderd! :O Wat engerd. Ik vraag me af wat hij nog meer voor haar in petto heeft.

Maar, ik denk wel dat ze die harpijen nu verslaan. Gewoon roosteren, allemaal (A)

Ga zo door!
- Never give up on anything, because miracles happen every day -

My head is a jungle...
MarquiseCarabas
Balpen
Balpen
Contacteer:

Ai, meer dan een maand alweer... Ik heb veel te lang niet meer geschreven. Drukte met allerlei dingen, en daarna is het altijd lastig om het weer op te pakken. Ik heb nog steeds veel te doen, maar ben nu vastbesloten om tussendoor tijd te maken! Even wat achtergronden uitwerken om weer in het verhaal te komen en dan hoop ik na het weekend weer een stuk te kunnen schrijven en posten.
Afbeelding
Melian
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team
Contacteer:

Niet teveel gaan persen, als je nog niet tevreden bent gewoon nog niet posten. Ik ken het instappen-na-een-hele-tijd-probleem, dus maak je geen zorgen. Succes met alle drukte! :)
MarquiseCarabas
Balpen
Balpen
Contacteer:

Dat is het probleem... Ik wil heel graag verder, maar ik wil ook graag mijn hoofd heel houden. En op het moment lijkt beide er even niet in te zitten... Ik had mezelf beloofd dat Thaoryn ergens bovenaan de prioriteitenlijst zou komen maar met 2,5 dag per week redelijk zwaar werk plus een opleiding/cursus die vrijdag begint, lijkt het erop dat ze toch nog minstens een paar weken moet wachten... :(
Afbeelding
splinter5570
Puntenslijper
Puntenslijper

Ik lees mee,
en om even een vraag te beantwoorden die je eerder had gesteld, ik had het pas door toen je met het beschrijven van de transformatie begon,
daarvoor zat ik ergens tussen een drakenvriend en magie in mijn gedachten.
a smile is the best armour for the brain.
MarquiseCarabas
Balpen
Balpen
Contacteer:

Dames en heren! Goed en slecht nieuws.

Het goede nieuws is dat ik nog steeds bezig ben met dit verhaal. Het slechte nieuws is dat ik heb gemerkt dat mijn manier van schrijven zo nonlineair is dat het niet werkt om het tijdens het schrijven te posten.

Ik dacht altijd dat ik wel lineair schreef, omdat ik nog nooit een scène van halverwege het verhaal heb uitgeschreven voordat ik aan het voorgaande stuk begon, maar het verzinnen is natuurlijk een belangrijk deel van het schrijven en dat doe ik zo nonlineair als maar kan. Na het schrijven van deze twee hoofdstukken bleek het nodig om wat gebeurtenissen verderop beter uit te werken om een duidelijker beeld te krijgen van waar ik naartoe moest werken, waarbij ik terecht kwam in de achtergrondverhalen van diverse personages, en tegelijk wat grote lijnen aan elkaar knoopte wat ervoor zorgde dat ook in de eerste hoofdstukken wat details toegevoegd zouden moeten worden. Kortom: grote chaos.

Ik heb daarom besloten om dit verhaal niet meer verder hier te posten, behalve misschien nog een keer een preview als ik daar zin in heb. Iedereen die geïnteresseerd is om het te lezen als het verder af is, mag mij in een privébericht zijn/haar mailadres sturen met daarbij of je graag gedetailleerd commentaar geeft of liever gewoon leest met eventueel hier en daar een opmerking. Beide soorten proeflezers ga ik hard nodig hebben als het eenmaal 'af' is (en misschien tussendoor al een keer)!

... al kan ik niet zeggen wanneer dat zal zijn, want ik ben ondertussen ook bezig met vertaler worden (en tussendoor geld verdienen voor de opleiding) waar nogal wat tijd en energie in gaat zitten. Maar als ik je mailadres heb, dan krijg je bericht zodra er wat te lezen is :)

Edit: zonder mailadres kan natuurlijk ook, dan krijg je een pb.
Laatst gewijzigd door MarquiseCarabas op 25 dec 2013 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Hirador
Vulpen
Vulpen

Wat jammer zeg maar wel begrijpelijk

succes ermee
Hodor Hodor Hodor Hodor Hodor Hodor
Plaats reactie

Terug naar “De Poort naar een Andere Wereld”