Leuk dat je mee leest, Dreamrose!
En Emena, bedankt voor het corrigeren van de kleine foutjes.
Hier is dan een vervolg:
Roxanne kijkt me overtuigend aan. "Het slaat wel ergens op," zegt ze, "als de geest van chocola houdt weten we dat het een vrouw is, die houden doorgaans het meest van chocola!"
Ik schud mijn hoofd. "Wat een onzin," mopper ik, "mannen houden ook van chocola."
Andrea zucht diep en wil de amulet boven het doek laten zweven maar dan gris ik hem uit haar handen.
"Deze amulet is van mij, die heb ik van pap gekregen," sis ik, "dus ik bepaal wat ermee gebeurt!"
Tim slaat zijn armen over elkaar. "Als het de hele avond zo door moet gaan heb ik er geen zin meer in," bromt hij, "dan doen jullie het maar alleen, als jullie het allemaal zo goed weten!"
Ik zucht en kijk naar Tim. Ik geef hem de amulet.
"Het woord is aan jou," zeg ik tegen hem, "stel jij de geest maar een vraag."
Tim kijkt me verontwaardigd aan. "Nu moet ik opeens een vraag gaan bedenken?" verzucht hij. "Ik wilde alleen-"
Jeffrey pakt de amulet uit de handen van Tim. "Kom nou maar hier met dat ding," zegt hij, "ik weet een hele goede vraag."
Nieuwsgierig kijken we Jeffrey aan. Jeffrey knikt.
"Heeft u in deze stad gewoond toen u nog leefde?" vraagt hij en laat de amulet over het doek zweven.
Ik knik. "Dat is een goeie!" zeg ik.
Alex sist dat ik stil moet zijn.
Nerveus kijken we naar de amulet die nog steeds over het doek zweeft, totdat hij bij de letter V uitkomt.
"De V?" vraagt Bryan verbaasd.
Andrea denkt na. Ze knipt met haar vingers. "Vroeger," zegt ze, "de geest heeft vroeger in deze stad gewoond en is natuurlijk verhuisd!"
Jeffrey denkt na. "Zou goed kunnen," zegt hij en laat de amulet nogmaals over het doek zweven, "klopt het wat Andrea zei?"
De amulet zweeft over het doek en eindigt bij de J.
"Bingo!" roepen we allemaal tegelijk.
Tim glimlacht. "Het is minstens een pientere persoon," zegt hij. "die wil zijn of haar geslacht niet verklappen en heeft hier ooit gewoond."
Jeffrey kijkt Tim verbaasd aan. "Hoe kom je erbij dat de geest pienter is?" vraagt hij.
Tim lacht. "Nou, de geest weet wel precies bij wie hij of zij wat moet vertellen," begint hij. "dat vind ik pienter!"
Jeffrey knikt overtuigd. "Daar zit wat in ja!" zegt hij.
Alex denkt na over wat hij nog zou kunnen vragen. "Is het een goed idee om uiterlijke kenmerken naar boven te halen," vraagt hij, "of kun je een geest daar pijn mee doen?"
Ik kijk Alex spottend aan en pak de amulet uit de handen van Jeffrey. "Nee, natuurlijk niet," zeg ik. "een geest is dood, dus die voelt geen pijn meer."
Bryan kijkt me streng aan. "Je moet echt voorzichtig zijn met wat je zegt, Vicky," begint hij. "geesten dienen, net als mensen, ook serieus te worden genomen!"
Ik lach hard. "Ach, stelletje gelovigen," roep ik. "hoe vaak gaan jullie naar de kerk?"
Roxanne en Bryan kijken elkaar verontwaardigd aan.
Ik zucht en hou de amulet boven het doek. "Was u vroeger sexy?" vraag ik en laat de amulet boven het doek zweven.
Bryan kijkt me gefrustreerd aan en staat op.
Ik vind het wel goed denkt hij.
Jeffrey kijkt Bryan verbaasd aan. "Wat ga je doen, man?" vraagt hij.
Bryan kijkt Jeffrey in de ogen. "Vicky gaat te ver," begint hij. "ze neemt de seance niet serieus en daardoor ziet ze niet in wat voor problemen dat kan geven!"
Jeffrey knikt begripvol.
Bryan zucht. "Dus ik trek me terug," zegt hij, "met geesten hoor je niet te sollen, dus ik stop ermee voordat ik er dadelijk nog te veel bij betrokken raak!"
Hij geeft Roxanne, Andrea en zijn vrienden een hand. "Het beste, jongens," zegt hij, "succes en laat jullie er niet te veel bij betrekken."
"De W," zeg ik, "de geest weet dus niet of die sexy was!"
Ik kijk op en zie dat Bryan wegloopt. "Wat gaat hij doen?" vraag ik spottend. "Toch maar even in de Bijbel lezen of seances nou wel of geen problemen kunnen opleveren?"
Alex zucht. "Hij is ermee gestopt, hij had er geen zin meer in," zegt hij. "Dat is hem goed recht!"
Ik lach erom. "Sááááááái!" zeg ik.