Overval
Geplaatst: 29 sep 2013 16:20


Om een categorie/genre aan te geven vind ik lastig, want het is een avontuur uit het dagelijks leven, doorspekt met fantasie en enige humor en een tikkeltje 16+.
Dus voor de zekerheid die tac 16+ maar aangevinkt.
Ik wens jullie veel leesgenoegen.
1. Nicole en Nicon.
Als jong meisje had ze een Zoniet camera en maakte ze foto's van al haar vrienden en vriendinnen. Eigenlijk maakte ze van alles wat ze tegenkwam wel een foto. Op school was ze er als de kippen bij om mee te werken aan de schoolkrant en schreef er menig aardig stukje in. Ze vond het heerlijk om een leraar of een lerares te mogen interviewen. En zo als het vaak gaat, als je ergens in slaagt, gaan mensen je er vaker voor vragen.
Bij Nicole Geelman was dat ook niet anders. Nadat ze haar middelbare schoolopleiding had afgesloten met een goed diploma, wilde ze graag naar de fotovakschool en daar leefde zich helemaal uit. Ze slaagde er dan ook binnen de kortste keren met een mooie lijst met cijfers en kon zodoende bij elk magazine of krant aan werk komen.
Op de fotovakschool hadden ze haar de wat verouderde Zoniet afgeraden en een nieuwe Kanon camera aangepraat. Nadat ze daar een tijdje mee gewerkt had, deed ze het zware 'onding' toch van de hand en stapte over op een wat lichtere Nicon. Die vond ze beter bij haar passen en ze had wat met de naam van de camera. Je schiep een band met een dergelijk ding. Ze praatte soms zelfs tegen haar camera en noemde hem dan liefkozend: 'Nic'. Als het haar tegenzat en ze even niet de gewenste foto kon maken werd Nic ook regelmatig uitgemaakt voor: 'Dat kutding'.
Ze lette scherp op wat ze zag en bedacht dan razendsnel of er een verhaal voor de krant in zat. Op den duur leerde ze zo te leven en had er weinig moeite meer mee, zodat ze redelijk vaak bij haar baas een hoge score haalde. Nicole en Nicon waren dan ook onafscheidelijk en als zij sliep, lag de Nicon altijd, voor gebruik gereed, binnen handbereik op het tafeltje naast haar bed, net als haar mobieltje.
Ze woonde in een flat en huurde daar een appartement op de zevende verdieping, van waaruit je een goed uitzicht had over de stad. Boven haar woonde een vrouw van een jaar of zestig, ene Mw. T. H. Dodewaarth, met th, had ze op de brievenbus beneden gelezen. Die twee keer th was haar meteen opgevallen en ze had er even om geglimlacht. Een aardig mens, vond ze.
Dat uitzicht vanaf haar flat had haar eens een primeur voor haar krant opgeleverd, omdat vanuit haar kamer ergens verderop een dikke zwarte rookwolk zag opstijgen. Ze graaide onmiddellijk naar haar jas en haar camera. Nic brulde meteen: "Maak hier een foto!" Ze maakte die foto en stoof vervolgens op haar motor door de stad naar die brand, waar zij al stond te fotograferen, toen de gewaarschuwde brandweer pas kwam aanrijden. Na de eerste stralen water, had ze haar bullen gepakt en was op weg naar de krant gegaan. Ze kwam bij de redactie binnen toen ze daar juist hadden vernomen dat er brand was.
"Je moet als de sodemieter naar garage van Dijk", had de hoofdredacteur tegen haar geroepen. "Die tent schijnt goed in de fik te staan. Zie dat je een goede foto schiet. Vooruit, waar wacht je nog op?"
Nicole keek hem een beetje meewarig aan en zei slijmend hem haar camera voorhoudend: "Nu kijk maar effe, misschien zit er wel een geschikte bij."
Zijn mond zakte open en hij stamelde iets van: "Godsamme, hoe flik jij dat nu weer?" Hij keek haar nog eens streng aan en vroeg: "Je hebt het toch niet zelf aangestoken hè?"
Nicole grijnsde wat en verklaarde: "De eerste foto heb ik vanuit mijn appartement gemaakt. Ik zat net te eten toen ik die rookpluim zag en ben meteen op mijn motor gesprongen. De brandweer was er nog niet eens, daar heb ik nog op moeten wachten, anders was ik hier nog tien minuten eerder geweest."
De hoofdredacteur schudde nog eens met zijn hoofd en bromde: "Mazzelwijf."
Haar mobieltje ging en toen ze die beantwoordde bleek het Nico Geels te zijn van de plaatselijke recherche, die haar ook al wilde tippen over de brand. Ze wilde hem niet voor het hoofd stoten en bedankte voor zijn tip en zei er gebruik van te zullen maken. Hij zou het morgen wel in de krant zien.
Ze kenden elkaar van het werk dat de deden en op een dag waren ze samen iets gaan drinken op een terras. Van het een kwam het ander en daarom wisselden hun privé adressen en telefoonnummers uit. Nico was niet gebonden en Nicole ook niet en ze wilden beiden dat zo houden. Niet dat ze hem niet leuk vond. Ze kickte eerlijk gezegd wel een beetje op hem.
Nicole wilde echter vrij zijn om te doen wat ze wilde en had geen trek in allerlei verantwoording achteraf. Dus spraken ze wel eens af met elkaar, meestal voor een goede maaltijd bij haar thuis. Hij was zelfs eens een nacht gebleven, met alles er op en er aan. Een relatie mocht het niet genoemd worden. Hij zij altijd 'Niek' tegen haar, daarmee haar dwingend hem dan Nico te noemen, want allebei 'Niek' was ook geen gehoor, vonden ze zelf. Hun beider initialen waren ook al gelijk om de verwarring nog groter te maken.
Journaliste was een veelzijdig beroep vond ze en ze deed haar werk met veel plezier. Ze had een positieve instelling en was altijd vol enthousiasme om ergens op af te gaan en het gebeuren dan vast te leggen. Op een dag werd ze gebeld door iemand van de krant, die haar vertelde dat er in de Hoofdstraat een kind was aangereden door een stadsbus. Of ze even wilde gaan kijken? Het was vlakbij haar huis.
Ze vond er de bus en een ambulance, waarvan het personeel alle mogelijke moeite deed om het kind te redden, omgeven door een drom kijkers. Met haar perskaart wist ze door de menigte heen te wringen en kwam oog in oog met het slachtoffertje en de zwoegende ziekenbroeders te staan. Het zag er afschuwelijk uit en zelfs Nic, die anders toch voor alles een oog had, weigerde iedere dienst. Ze besloot dan ook er geen foto's van te maken.
Een beetje uit het lood geslagen door de aanblik van het gewonde meisje, dat daar op straat lag te knokken voor haar jonge leven, trok ze zich terug uit het gedrang en zag een verdrietige vrouw van in de veertig op een muurtje zitten. Ze hoopte hier een getuige van het gebeuren te treffen en ging naast de vrouw zitten en vroeg of die iets van het incident gezien had. De vrouw vertelde haar half huilend wat er gebeurd was en halverwege het gesprek ontdekte Nicole, dat het niet zomaar een getuige was waar ze mee sprak, maar dat de vrouw de moeder was van het kind.
De vrouw verkeerde beslist in shock. Er knapte iets bij Nicole en samen met de vrouw hadden ze er even zitten janken. Inmiddels had de opgetrommelde politie de omstanders weggestuurd en Nicole wenkte een van de agenten. Ze vertelde hem dat de vrouw bij het slachtoffertje hoorde en droeg hem de zorg voor de vrouw over. Zij nam afscheid van haar en ging in een café een kop koffie drinken. Daar was ze nu wel even aan toe. Opeens was fotojournaliste toch niet meer zo leuk als voorheen. Dit incident zou haar nog lang bij blijven. De krant kreeg deze keer geen foto en geen verhaal, ze kon het even niet opbrengen.
Het hele weekend bleef het door haar hoofd spoken en ontregelde haar normale manier van leven. Later die week stond ze samen met Mw. Dodewaarth, die door de hele flat Tante Tee werd genoemd, in de lift en die had het er ook al over het meisje en de bus gehad.
Thuis gekomen bedacht ze dat ze geen aardappelpuree en geen kerrie meer in huis had. Ze besloot om naar de gele supermarkt met de bijnaam van een olifant te gaan, om haar spullen te gaan kopen. Voor de deur zag ze Tante Tee staan praten met een vrouw en staan wijzen naar iets naast de deur. Nicole ging achter in de winkel op zoek naar de aardappelpuree.