Zonder vleugels (kort verhaal, tips gevraagd)

Heb jij een verhaal dat nergens anders past? Plaats hier dan alle overige verhalen.
Plaats reactie
YanaaChan
Nieuw
Nieuw

Hoi allemaal :)

ik ben helemaal nieuw op deze site. Ik schrijf vaker stukken, maar dat zijn eigenlijk altijd informatieve stukken of zoiets... nooit zulk soort verhalen. Ik zou graag tips willen hebben bij het schrijven ervan. Hoe ik het verhaal interessanter zou kunnen maken. Ik wist niet precies waar ik het verhaal het beste zou kunnen plaatsen... fantasy vond ik een beetje twijfelachtig. Wat ik vooral wil, is dat mensen meeleven met de hoofdpersoon (of in ieder geval dat ze zich de situatie van de hoofdpersoon in gaan beelden). Daarnaast komen er vrij veel dingen in voor, die een symbolische betekenis (zouden kunnen) hebben. In de meeste gevallen is het zo dat de lezer wat dat betreft zelf conclusies kan trekken of iets op zijn manier interpreteren. Een aantal schrijftips zou ik erg waarderen!

Liefs, Yanaa

Zonder vleugels

In deze wereld die jij kent leef ik. Ik ben een mens, maar ik heb een bijzondere eigenschap: ik kan vliegen. Ik heb geen vleugels, zoals een engel of een elf, maar gebruik mijn armen. Ik wapper ze heen en weer als een vogel. Bij die eerste bijzondere eigenschap hoort eigenlijk nog een tweede: ik kan voor korte tijd onsterfelijk zijn. Ik sta alleen op straat. Als uit het niets komt er een vrouw met een mes op me af. De vrouw wil me doden. Er is namelijk gezegd, dat degene die mij dood, de eigenschap over zal nemen om te kunnen vliegen en zich tijdelijk onsterfelijk te maken. De vrouw steekt het mes dwars door mijn hart heen en trekt het er daarna weer uit. Er gebeurt niets. Geen druppel bloed, geen verwonding. Opeens voel ik dat ik bijna weer sterfelijk ben. Ik word enorm angstig voor deze vrouw en ben bang dat ze mij zal doden. Ik probeer te ontsnappen en flapper mijn armen heen en weer als een vogel. Dan stijg ik op… ik vlieg… het werkt! Wapperend met mijn armen vlieg ik steeds hoger en hoger. Op een gegeven moment is de vrouw met het mes uit het zicht. Een enorm gevoel van bevrijding komt over me heen en tegelijkertijd een enthousiast gevoel, omdat ik kan vliegen! Ik vlieg steeds verder weg van de vrouw die me wilde doden. Af en toe merk ik dat ik hoogte verlies. Op een gegeven moment vlieg ik zelfs bijna tegen een schutting op. Ik wapper mijn armen enorm snel heen en weer, waardoor ik weer een stuk hoger kom te vliegen en uiteindelijk toch veilig over de schutting heen kom. In een tuin staat een man. Ik daal neer en vraag hem waar ik heen moet. “Die kant op”, zegt de man met een vriendelijke lach, een bepaalde richting uit wijzend. Ik voel me goed bij het zien van zo veel vriendelijkheid en eindelijk eens iemand die me niet wil doden. Ik vlieg verder en vlieg de hele dag door. Op een gegeven moment begint het schemerig te worden. In de verte zie ik een soort ronde tentjes staan. Ik besluit neer te dalen en in een van de tentjes de nacht door te brengen. Ik loop naar binnen in een van de tentjes en ga tegen de wand liggen, opgerold en met mijn gezicht naar de muur. Ik sluit mijn ogen. Opeens heb ik het gevoel dat er buiten iemand rondloopt…. langs de tent waar ik in lig! Ik houd mijn adem in. Ik hoor hoe iemand de tent binnen komt en zachtjes naar mij toe loopt. Nog steeds doe ik alsof ik lig te slapen, maar ondertussen bonkt mijn hart van opwinding. De persoon buigt zich over mij heen. Ik voel een hand op mijn schouder. Wie is deze persoon? Is het de vrouw met het mes die mij had willen doden? Wie het ook is, ik voel me sterk en klaar om de strijd aan te gaan. Ik ben niet meer bang.
savrom
Balpen
Balpen

Hee Yanaa! Ik heb je stukje gelezen, maar het is me niet helemaal duidelijk wat het nu moet overbrengen. Het is een beetje stroef en slordig geschreven en er gebeurt teveel in slechts een paar zinnen. Als schrijf oefening niet verkeerd, maar als verhaal zie ik het niet helemaal zo. Zeker omdat het verhaal niet heel geloof waardig is. Wapperen met je armen en dan kunnen vliegen is een beetje raar om voor te stellen en zeker als mensen daar dus niet van op kijken in je verhaal. Zijn er soms meer mensen zoals je hoofdpersoon? Als je voor even onsterfelijk bent, wanneer is je hoofdpersoon dat dan niet? Het is allemaal een beetje een onsamenhangend geheel.
Je kunt je verhaal misschien ook beter anders beginnen. Dit is veel te inleidend in plaats van beschrijvend. Show don't tell principe. Wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen:
Ik staar naar de donkere hemel waar de sterren naast de maan dansen. Ik glimlach als terug denk aan alle momenten dat ik daar was. De wind onder mijn armen en de zon op mijn gezicht. Het heerlijke gevoel in mijn buik bij elke afdaling. Als een vogel zwevend en vrij. Maar er zijn ook momenten waar ik liever niet aan denk. Alle momenten waarin mensen mijn krachten willen afpakken om ze zelf te verkrijgen. Mijn kracht om te vliegen zonder vleugels en zelfs mijn kracht om tijdelijk onsterfelijk te zijn. Telkens als ik veilig denk te zijn, als ik eindelijk rust heb gevonden, word ik weer opgejaagd. Het houdt nooit op.
Vanuit de schaduwen komt een vrouw gelopen. Haar uitdrukking is dreigend en een mes ligt losjes in haar handen. Ze denkt me te kunnen doden, maar als het mes zich langzaam door mijn zachte vlees boort, voel ik niks. Ze trekt het mes weer terug en rillingen lopen over mijn rug.

Dit is even snel geschreven dus nog steeds niet al te best, maar dan krijg je in indruk Hoe je met andere woorden hetzelfde beeld kan creëren. Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen schrijfwijze en niks is fout (in principe), maar het kan helpen om op Internet schrijftips op te zoeken en zelf heel veel te lezen. Kijk eens naar de verhalen van anderen en het commentaar dat daar bij staat. Daar kan je ook veel van leren.
It is not in the stars to hold our destiny but in ourselves.
Shakespeare
W. Stockmeier
Puntenslijper
Puntenslijper

Beste Yanaa,

Mijn eerste bericht op dit forum. Hopelijk blijf ik hier vaker terugkeren, maar als ik meer verhalen lees als dit zal dat zeker wel gebeuren! ;)

Je zegt dat je je afvraagt of de lezer met de hoofdpersoon kan meeleven. Ik begrijp waarom je dat vraagt, omdat wat de hoofdpersoon kan nogal bijzonder is (tijdelijk onsterfelijk zijn vond ik grappig klinken, omdat onsterfelijk eeuwig is, maar ik begrijp wat je bedoelt - en vliegen!). Toch denk ik niet dat je je zoveel zorgen hoeft te maken. Het is bijzonder wat de hoofdpersoon kan, maar hij/zij is er net zo verbaasd over als de lezer, wat juist een band schept.

"Er gebeurt niets. Geen druppel bloed, geen verwonding. Opeens voel ik dat ik bijna weer sterfelijk ben. Ik word enorm angstig voor deze vrouw en ben bang dat ze mij zal doden. Ik probeer te ontsnappen en flapper mijn armen heen en weer als een vogel. Dan stijg ik op… ik vlieg… het werkt!"

Dit vind ik een sterk deel van het verhaal, omdat je de verbazing beschrijft over het onsterfelijke én het vliegen, maar daarna wordt het vliegen vanzelfsprekend. Dit werkt niet verwarrend, eerder grappig en bijzonder. Oké, we weten dat hij/zij kan vliegen en onsterfelijk is, ik ben benieuwd wat er nog meer gebeurt! Dat zal de lezer zich afvragen.

Dat er symboliek in zit heb ik door, al kan ik die niet goed duiden. Wat ik niet begrijp is of de hoofdpersoon aan het begin van het verhaal nou wéét dat hij/zij kan vliegen of dat hij/zij (volgens mij is het een meisje/vrouw? Ik ga door met 'zij' want 'hij/zij' is zo omslachtig... :P ) dat telkens weer opnieuw leert. Dat zou grappig zijn: iemand die kan vliegen maar dat pas weet op de momenten dat het van pas komt. ;)
Ik voel dat er symboliek zit in het moment dat ze de weg vraagt. "Ik daal neer en vraag hem waar ik heen moet. “Die kant op”, zegt de man met een vriendelijke lach, een bepaalde richting uit wijzend." Het is een soort onbezorgdheid, de hoofdpersoon is blij dat er vriendelijkheid is; er wordt niet eens gezegd "dat hangt ervan waar je moet zijn", maar er wordt gewoon verteld waar ze heen moet - niet meer zelf nadenken, gewoon instructies volgen. En daar heeft de hoofdpersoon duidelijk vrede mee.

Ik ben benieuwd hoe het verder gaat: wie maakt haar wakker en heeft die persoon kwade bedoelingen? Ik moest even denken aan Dombo toen je het had over ronde tenten (circustenten?), maar je schrijft dat de ik-persoon een mens is net als de lezer. Wordt ze opgenomen in een circus als attractie? Dat zou ik jammer vinden, zielig voor haar, maar wel mooi voor het verhaal dus ik laat het aan jou! ;)

Je hoeft je geen zorgen te maken over of de hoofdpersoon kan meeleven. Waar je misschien op kan letten is dat je dingen niet te snel poneert. We leren haar kennen, ze wordt aangevallen, vliegt weg, vraagt de weg en valt in slaap in een circustent waar ze wakker wordt gemaakt door... Het gaat allemaal erg snel. Iets meer ruimte om gebeurtenissen te beschrijven (zoals haar verbazing over het feit dat ze kan vliegen) is wellicht op zijn plek. ;)

Groet,
Mathijs
Plaats reactie

Terug naar “De Grote Zolder”