Ontwerpster van de Tijd.
Geplaatst: 15 mei 2014 20:50
Voor dit verhaal heb ik een klein beetje research gedaan, maar ik hoop dat de feiten die erin voorkomen correct zijn.
Hopelijk is het ook een beetje interessant en leuk om te lezen.
Bedankt! xx
979 woorden.
Astrolabium.
Schilderij.
Balpen.
(evt. zonnebril)
Ontwerpster van de Tijd.
Newcastle, juli 2014.
Met olieverf was haar naakte lichaam afgebeeld op het doek. Haar linkerhand reikte naar boven, naar de hemel, terwijl haar rechterhand haar vrouwelijke delen beschermde met lange, gouden lokken haar. Een doek lag op de grond, verfrommeld. Misschien diende het als jurk, die de afgebeelde dame naderhand had uitgedaan.
Fronsend leunde Puck naar voren om het schilderij beter te kunnen bekijken. Onder het portret hing een bordje. Hypatia, Charles William Mitchell.
Hypatia. De naam kwam haar bekend voor, alleen wist ze niet waarvan. Puck haar ogen speurden naar een jongeman met kakishorts. Zodra ze zijn helderbruine ogen gevonden had wenkte ze hem naar zich toe. Toen hij bij haar aankwam pakte hij liefdevol haar hand vast en haalde de zonnebril van haar hoofd, waardoor een roodbruine krul voor haar ogen viel. Met een grijns zette hij de zonnebril over zijn gewone bril op zijn neus. Ze lachte voor ze naar het schilderij wees.
“Hypatia,” zei ze zachtjes, omdat men in een musea nooit hard praat. “Haar naam komt me zo bekend voor. Wie was ze?” vroeg ze, wetend dat hij het antwoord wist. Hij wist altijd een antwoord en zo niet dan verzon hij wel iets; toegeven dat hij onwetend was zou hij hem niet zomaar overkomen.
Een schuine glimlach verscheen op zijn gezicht. Zoals altijd als hij een verhaal zou gaan vertellen pakte hij een balpen uit het borstzakje van zijn blouse en liet het om zijn vingers dansen, van de wijsvinger naar de middelvinger, als een ballerina op de dansvloer.
“Nou,” begon hij terwijl hij haar met een verduisterde twinkeling in zijn ogen aankeek, “in 355 na Christus kreeg Theoon van Alexandrië een dochter, Hypatia. Zij zou uitgroeien tot een zeer geliefde vrouw van Alexandrië. Op volwassen leeftijd werd zij een gewaarde wiskundige en filosofe. Zij gaf les aan jonge elites over het neoplatisme. In het bestuur van Alexandrië werd zij vaak gevraagd voor advies, alleen was de kerk aan de macht en waren er enkelen die het niet eens waren met haar standpunten…”
Alexandrië, januari 415.
Na de ruzie tussen de paus en Orestes had Orestes zich onder Hypatia haar rokken verscholen. Zij zat met enkele leerlingen op kussens op de grond. De wiskundige stelsels lagen voor hen. Hypatia zelf hield een rond instrumentje vast. Op het instrument stonden enkele radertjes, ingekraste cijfers en letters met wat wijzers en cirkels eraan. Orestes had geprobeerd de astrolabium te lezen, maar zelfs na de vierde keer had hij niet begrepen hoe men de tijd ermee kon afkijken. Niet dat Hypatia het vervelend vond hem te onderwijzen: ze deed niet anders met haar studenten. Alleen had Orestes zichzelf stompzinnig gevoeld.
Enkele jaren geleden had een zeer getalenteerde leerling Hypatia zelfs zijn eigen versie van de astrolabium gestuurd. Zij was blij met Synesius zijn manier van denken. De afgelopen jaren had hij echter niets meer van zich laten horen. Hoe het met hem en zijn zonen ging was onbekend, wat voor Hypatia een klap in het gezicht was geweest. Natuurlijk, wist Orestes, was zij sterk en kon ze veel hebben. Synesius, echter, was als een jongere broer voor haar geweest.
De mannen in de stad, wist Orestes, aanbaden Hypatia. Niet alleen wegens haar schoonheid – de lange haren, brede dijen en volle lippen trokken menig man zijn aandacht –, maar ook haar heldere manier van denken vonden zij belangrijk.
Er was slechts één man in Alexandrië met hoog aanzien die op haar neerkeek. Orestes kreeg een zure smaak in zijn mond toen hij aan zijn voormalige vriend Cyrillus dacht, de paus van Alexandrië. Nadat Cyrillus Hypatia’s idee van het neoplatisme in wilde zetten kreeg hij een steen tegen zijn hoofd van een dorpeling. Vanzelfsprekend gaf hij Hypatia de schuld en Orestes vreesde voor het leven van de vrouw.
Grote, lichtbruine ogen vonden de zwarte, diepe ogen van Orestes met een glimlach. Als Venus zo schoon in het licht van de zon veerde Hypatia op van haar kussen en schreed ze naar Orestes toe.
“Mijn heer, we zijn bezig met de astrolabium, wilt u misschien uitleggen aan mijn pupillen hoe het werkt?”
Orestes ogen vernauwden zich enigszins. “Spot u met mij, vrouwe?”
Hypatia haar lach klonk als rinkelende belletjes. “Orestes, ik zou niet durven,” zei ze met een verleidelijke knipoog. De prefect wist echter dat hij daar niets van moest denken; achterin het lokaal zag hij een jonge vrouw met bruine krullen op een sofa zitten. Voor Orestes was dat genoeg informatie om te constateren dat zij geen behoefte had aan mannelijk vizier.
Newcastle, juli 2014.
Glimlachend knikte ze naar het schilderij.
“Hoe liep het af met Hypatia en haar schone dame van het hof?” vroeg ze met een fleem van ironie in haar stem.
Hij tikte haar met zijn balpen aan op haar neus. “Heb je wel opgelet?” vroeg hij speels. “Uiteindelijk is Hypatia gedood. Een gruwelijke dood gestorven, door de hand van de paus, Cyrillus; een handlanger die hij ingeschakeld had sleurde Hypatia uit haar koets, nam haar naar de kerk en bekogelde haar met stenen. Vervolgens zijn haar ledematen uit elkaar getrokken en verbrand op een plek met de naam Kinaron.”
Vol walging keek ze in zijn vertrouwde ogen, die schitterden van genoegen om haar zo te zien. Na de balpen nog een laatste maal rond te draaien tussen zijn vingers, stopte hij het terug in zijn borstzakje. Met gevouwen armen richtte hij zich weer op het schilderij en keek naar het schone figuur dat Charles William Mitchell op het doek had gezet.
Twee handen grepen de pootjes van de zonnebril op zijn hoofd vast en ontnamen hem van de bril. Hij keek naar de jonge vrouw die haar eigendom terug gestolen had; ze had weer een glimlach op haar lippen.
“En, is het al tijd voor een picknick na dit gruwelijke verhaal, of heb je een astrolabium nodig om te zien hoe laat het is?”
Hopelijk is het ook een beetje interessant en leuk om te lezen.
Bedankt! xx
979 woorden.
Astrolabium.
Schilderij.
Balpen.
(evt. zonnebril)
Ontwerpster van de Tijd.
Newcastle, juli 2014.
Met olieverf was haar naakte lichaam afgebeeld op het doek. Haar linkerhand reikte naar boven, naar de hemel, terwijl haar rechterhand haar vrouwelijke delen beschermde met lange, gouden lokken haar. Een doek lag op de grond, verfrommeld. Misschien diende het als jurk, die de afgebeelde dame naderhand had uitgedaan.
Fronsend leunde Puck naar voren om het schilderij beter te kunnen bekijken. Onder het portret hing een bordje. Hypatia, Charles William Mitchell.
Hypatia. De naam kwam haar bekend voor, alleen wist ze niet waarvan. Puck haar ogen speurden naar een jongeman met kakishorts. Zodra ze zijn helderbruine ogen gevonden had wenkte ze hem naar zich toe. Toen hij bij haar aankwam pakte hij liefdevol haar hand vast en haalde de zonnebril van haar hoofd, waardoor een roodbruine krul voor haar ogen viel. Met een grijns zette hij de zonnebril over zijn gewone bril op zijn neus. Ze lachte voor ze naar het schilderij wees.
“Hypatia,” zei ze zachtjes, omdat men in een musea nooit hard praat. “Haar naam komt me zo bekend voor. Wie was ze?” vroeg ze, wetend dat hij het antwoord wist. Hij wist altijd een antwoord en zo niet dan verzon hij wel iets; toegeven dat hij onwetend was zou hij hem niet zomaar overkomen.
Een schuine glimlach verscheen op zijn gezicht. Zoals altijd als hij een verhaal zou gaan vertellen pakte hij een balpen uit het borstzakje van zijn blouse en liet het om zijn vingers dansen, van de wijsvinger naar de middelvinger, als een ballerina op de dansvloer.
“Nou,” begon hij terwijl hij haar met een verduisterde twinkeling in zijn ogen aankeek, “in 355 na Christus kreeg Theoon van Alexandrië een dochter, Hypatia. Zij zou uitgroeien tot een zeer geliefde vrouw van Alexandrië. Op volwassen leeftijd werd zij een gewaarde wiskundige en filosofe. Zij gaf les aan jonge elites over het neoplatisme. In het bestuur van Alexandrië werd zij vaak gevraagd voor advies, alleen was de kerk aan de macht en waren er enkelen die het niet eens waren met haar standpunten…”
Alexandrië, januari 415.
Na de ruzie tussen de paus en Orestes had Orestes zich onder Hypatia haar rokken verscholen. Zij zat met enkele leerlingen op kussens op de grond. De wiskundige stelsels lagen voor hen. Hypatia zelf hield een rond instrumentje vast. Op het instrument stonden enkele radertjes, ingekraste cijfers en letters met wat wijzers en cirkels eraan. Orestes had geprobeerd de astrolabium te lezen, maar zelfs na de vierde keer had hij niet begrepen hoe men de tijd ermee kon afkijken. Niet dat Hypatia het vervelend vond hem te onderwijzen: ze deed niet anders met haar studenten. Alleen had Orestes zichzelf stompzinnig gevoeld.
Enkele jaren geleden had een zeer getalenteerde leerling Hypatia zelfs zijn eigen versie van de astrolabium gestuurd. Zij was blij met Synesius zijn manier van denken. De afgelopen jaren had hij echter niets meer van zich laten horen. Hoe het met hem en zijn zonen ging was onbekend, wat voor Hypatia een klap in het gezicht was geweest. Natuurlijk, wist Orestes, was zij sterk en kon ze veel hebben. Synesius, echter, was als een jongere broer voor haar geweest.
De mannen in de stad, wist Orestes, aanbaden Hypatia. Niet alleen wegens haar schoonheid – de lange haren, brede dijen en volle lippen trokken menig man zijn aandacht –, maar ook haar heldere manier van denken vonden zij belangrijk.
Er was slechts één man in Alexandrië met hoog aanzien die op haar neerkeek. Orestes kreeg een zure smaak in zijn mond toen hij aan zijn voormalige vriend Cyrillus dacht, de paus van Alexandrië. Nadat Cyrillus Hypatia’s idee van het neoplatisme in wilde zetten kreeg hij een steen tegen zijn hoofd van een dorpeling. Vanzelfsprekend gaf hij Hypatia de schuld en Orestes vreesde voor het leven van de vrouw.
Grote, lichtbruine ogen vonden de zwarte, diepe ogen van Orestes met een glimlach. Als Venus zo schoon in het licht van de zon veerde Hypatia op van haar kussen en schreed ze naar Orestes toe.
“Mijn heer, we zijn bezig met de astrolabium, wilt u misschien uitleggen aan mijn pupillen hoe het werkt?”
Orestes ogen vernauwden zich enigszins. “Spot u met mij, vrouwe?”
Hypatia haar lach klonk als rinkelende belletjes. “Orestes, ik zou niet durven,” zei ze met een verleidelijke knipoog. De prefect wist echter dat hij daar niets van moest denken; achterin het lokaal zag hij een jonge vrouw met bruine krullen op een sofa zitten. Voor Orestes was dat genoeg informatie om te constateren dat zij geen behoefte had aan mannelijk vizier.
Newcastle, juli 2014.
Glimlachend knikte ze naar het schilderij.
“Hoe liep het af met Hypatia en haar schone dame van het hof?” vroeg ze met een fleem van ironie in haar stem.
Hij tikte haar met zijn balpen aan op haar neus. “Heb je wel opgelet?” vroeg hij speels. “Uiteindelijk is Hypatia gedood. Een gruwelijke dood gestorven, door de hand van de paus, Cyrillus; een handlanger die hij ingeschakeld had sleurde Hypatia uit haar koets, nam haar naar de kerk en bekogelde haar met stenen. Vervolgens zijn haar ledematen uit elkaar getrokken en verbrand op een plek met de naam Kinaron.”
Vol walging keek ze in zijn vertrouwde ogen, die schitterden van genoegen om haar zo te zien. Na de balpen nog een laatste maal rond te draaien tussen zijn vingers, stopte hij het terug in zijn borstzakje. Met gevouwen armen richtte hij zich weer op het schilderij en keek naar het schone figuur dat Charles William Mitchell op het doek had gezet.
Twee handen grepen de pootjes van de zonnebril op zijn hoofd vast en ontnamen hem van de bril. Hij keek naar de jonge vrouw die haar eigendom terug gestolen had; ze had weer een glimlach op haar lippen.
“En, is het al tijd voor een picknick na dit gruwelijke verhaal, of heb je een astrolabium nodig om te zien hoe laat het is?”