Silence, silence, serenade

Hier kun je al je One Shots kwijt die in het genre Romantiek horen. Maak een topic aan en zet ze er allemaal in.
Plaats reactie
BrILjanTje
Potlood
Potlood

silence, silence, serenade

De nacht is nog jong,
een mooi moment voor een strijd
De tijd is nu precies goed,
Doe het nu!
Ga naar buiten
Verklaar de liefde aan je geluk
en wacht op antwoord
Daarna komt de worsteling
Hoop op overwinning,
verafschuw verlies
De nacht is nog jong
en de overwinning, o, zo zoet

Het is eindelijk een van de eerste warme dagen van de nieuwe lente. Een dergelijke dag waarop je voelt dat alles kan en zelfs de grootste sceptici in magie gaan geloven. De krokussen komen uit, de lucht ruikt zoeter en de wind wordt langzaamaan weer warmer. Het perfecte moment voor een Silence, Silence, Serenade.

Tobias staat onder het balkon van Anna en staat op het punt een Silence, Silence, Serenade uit te voeren. Dat gaat als volgt:

Als je een ‘speciaal’ gevoel bij iemand krijgt, een gevoel dat heel goed liefde zou kunnen worden, wacht je op een perfecte avond. Er is meer dan één perfecte avond, dus wees niet bang hem te missen.
Een perfecte avond is een avond waarop alles klopt. De temperatuur is goed, de geur is goed, de wind is goed en het allerbelangrijkste: het gevoel is goed. Je zult weten wat een perfecte avond is als je er één meemaakt. De perfecte avond is ook nooit hetzelfde. Elke keer is zo’n avond net iets anders of radicaal anders van een andere avond. Nogmaals: je zult het merken als je zo’n avond treft.
De tijd van een Silence, silence, serenade is echter wel onbetwistbaar om vier minuten over twaalf, middernacht. Geen minuut eerder of later. De eindtijd hangt helemaal van jezelf af. Je kunt elk moment stoppen, zelfs halverwege, of je kunt er voor kiezen eeuwig door te gaan met. Alleen halverwege stoppen wordt wel beschouwd als zeer onbeleefd.

Maar goed, stap één van de Silence, silence, serenade is de Silence. Je gaat onder, of bij, het balkon, het raam, de boomhut of de kartonnen doos staan van de persoon in kwestie. Waar dan ook, zolang jij maar buiten bent, want buiten gebeurt alle magie.
Je gaat daar dus staan en wacht in complete stilte net zolang tot de persoon in kwestie naar buiten komt, als hij of zij jouw aanwezigheid voelt en daardoor ook naar buiten komt, is dat een teken dat de Silence, silence, serenade kans van slagen heeft. Als je niet kan, of wilt, wachten tot de persoon naar buiten komt of als de persoon simpelweg niet naar buiten komt heeft het Silence gedeelte van de Silence, silence serenade geen succes gehad en kan je naar huis gaan. Komt de persoon wel naar buiten, dan kan je verdergaan met stap twee van de Silence, silence, serenade.

Silence, nog een keer. Je kijkt elkaar aan, zoals het hoort als twee personen elkaar iets belangrijks te vertellen hebben, en je wacht in stilte op het teken. Voor een meisje is het teken als ze met haar linker of rechterhand over de tegenovergestelde wang gaat. Voor een jongen is het teken als hij met zijn linker of rechterhand over de tegenover gestelde bovenarm is gegaan of als hij zijn hand daar geplaatst heeft.
Als het geven van het teken niet gebeurt of als één van de twee geen geduld meer heeft om te wachten, is het tweede Silence gedeelte van de Silence, Silence, Serenade niet geslaagd en kan je wederom naar huis gaan. Als het teken gegeven is kan je doorgaan met stap drie van de Silence, Silence, Serenade.

De Serenade. Let wel, bij dit onderdeel hoeft niet noodzakelijk gezongen te worden. Het gaat om de symbolische alliteratie. Je zegt wat je wilt zeggen tegen de persoon in kwestie, wat je voor hem of haar voelt en wat je zou willen dat hij of zij wordt van jou. Bijvoorbeeld een vriend, een liefde, een zuster, een vader of moeder. Alles is mogelijk. De Silence, Silence, Serenade is wijd toepasbaar, want liefde bestaat in vele verschillende vormen.
Als laatste vertel je aan die persoon wat je zelf allemaal zou doen voor die persoon en wat je van hem of haar wilt worden.
Als je alles gezegd hebt wat je wilde en moest zeggen kijk je de persoon in kwestie diep aan. Als de persoon het teken herhaalt, is dat het teken dat de Silence, Silence, Serenade succesvol is geweest. Je hebt nu de belofte van die persoon dat hij of zij alles zou proberen te worden wat ze met het herhalen van het symbool beloofd heeft. Daarbij is de belofte aan twee kanten bezegeld en heb jij beloofd alles te proberen te doen voor die persoon wat je in het Serenade gedeelte gezegd hebt. Als het teken niet herhaald wordt is de Silence, silence, serenade alsnog niet geslaagd en kan je naar huis.
De Silence, silence, serenade is een heilig ritueel en wordt door iedereen herkend en erkend. Er dient met het meest mogelijke respect mee omgegaan te worden.

Tobias staat nu al bijna een half uur zenuwachtig onder het raam van Anne te wachten en ondanks de warme lente wind begint hij het toch wel koud te krijgen. Maar hij zet door zoals het hoort bij een echte Silence, Silence, Serenade. Hij heeft een speciaal gevoel bij Anne. Precies het gevoel waarbij een Silence, Silence, Serenade op zijn plek is. Zou Anne snel naar buiten komen?

Na nog een paar minuten gewacht te hebben komt Anne naar buiten, haar balkon op. Tobias schrikt als hij haar ziet. Zij ziet er mooi uit in het licht van de maan, maar heeft ze nou gehuild? Tobias staart haar zwijgend aan en Anne kijkt terug. Hij blijft zich afvragen wat er toch met haar aan de hand is. Hij weet nu zeker dat ze gehuild heeft. Dat kan hij zien aan de natte plekken op haar wangen. Door haar maar diep genoeg aan te kijken probeert hij erachter te komen wat er met haar aan de hand is.

Het is niet zeker hoe lang Tobias en Anne uiteindelijk daar staan in de eerste fase van de Silence, Silence, Serenade. Wat wel zeker is, is dat het voor de twee geen seconde te lang is. Op een gegeven moment gaat de linkerhand van Anne langzaam naar haar rechterwang en, precies zoals het hoort, veegt ze even over haar wang. Alsof Tobias haar op de een of andere manier voldoende getroost heeft en haar verdriet minder geworden is. Ze blijven elkaar daarna nog een tijd zwijgend aankijken voordat Tobias zijn mond open doet voor zijn Serenade. Hij vertelt Anne een prachtig verhaal over verlangen, hoop en goede manieren met als moraal dat het leven zin heeft als je met zijn tweeën bent. Het verhaal klinkt als een avontuur vol met huilende prinsen en stoere prinsessen die ze komen troosten op bonte paarden gewapend met magische zwaarden. Over een gemene koning met een duister kasteel die ze samen bevechten en overwinnen. Een verhaal waarin, ook al had je er ergens in het midden niet meer op durven hopen, aan het einde alles natuurlijk toch nog goed komt.

Aan het einde van het verhaal kijken Tobias en Anne elkaar nog steeds diep in de ogen. Tobias heeft inmiddels een rustige glimlach om zijn lippen gekregen.
Na een tijdje maakt Anne hetzelfde gebaar als voordat Tobias zijn verhaal vertelde. Anne vertrouwt volledig op de oprechtheid van Tobias. Hij kijkt naar haar met een gelukkige glimlach op zijn gezicht. Hij ziet dat er zijn haast geen sporen meer te zien van de tranen van Anne. ‘Zal het verdriet over zijn?’ Vraagt hij zich af. Hij hoopt van wel. In ieder geval hebben Tobias en Anne na deze nacht genoeg tijd samen om daar achter te komen. Anne verdwijnt van het balkom om een tijdje later uit de achterdeur the komen. Ze loopt naar Tobias toe en ze bezegelen hun Silence, Silence, Serenade belofte aan elkaar met een lange kus.

-edited aan de hand van het commentaar van xILY.
Laatst gewijzigd door BrILjanTje op 14 jun 2012 12:06, 3 keer totaal gewijzigd.
Kara Thrace and her special destiny? That sounds like a bad cover band.

I don't want to be human ! ... I'm a machine! And I can know much more!
xILY.
Toetsenbord
Toetsenbord

Oké, ik had het gelezen en ik dacht: ik reageer een andere keer wel. Maar toen dacht ik (zo'n tien minuten later): nee, ik reageer nu wel. Wisselvallig :P
Maar hierbij dus toch een reactie! Ik vind het een vreselijk lief verhaaltje, vooral omdat het een happy end heeft, dat heb ik zelf al een poosje niet meer gezien, dus daar ben ik blij om (:

Paar kleine opmerkingen, als je wilt dat ik alles kritisch ga nakijken moet je het maar zeggen (: Nu alleen even een paar dingen ;)
Je hebt niet overal waar je 'Silence, Silence, Serenade' hebt, twee komma's ertussen staan ;) Trouwens, is het niet mooier om alleen die eerste Silence met hoofdletter te doen? Aangezien er geen punten tussen staan, maar komma's... Nouja, moet je maar even zien (:
Wat me daarna opviel, is de '25' in je verhaal. Persoonlijk zou ik dat veranderen in:
Tobias staat nu al bijna een halfuur (of: dertig minuten) zenuwachtig onder het raam van Anne. Ondanks de warme lentewind (aan elkaar) begint hij het toch wel koud te krijgen, maar hij zet door, zoals hoort bij een echte Silence, Silence, Serenade.

Oké, laat op de avond reageren is geen goed idee, ik weet de helft niet meer wat ik wilde zeggen :P
In elk geval, dat waren de dingetjes die me het meest opvielen. Nogmaals: als je meer feedback wil, moet je het maar zeggen, dan kom ik weer terug! (gnagna :D)

Leuk geschreven, het gedicht aan het begin vind ik ook leuk (:
Liefs, Marit.
I'm jealous of my parents, I'll never have a kid as cool as theirs.
BrILjanTje
Potlood
Potlood

Dankje voor je snelle reactie :) Ik ben inderdaad wat wisselvallig met hoe ik SSS schrijf. Daar zal ik nog wel even naar kijken.

O en meer feedback is natuurlijk altijd welkom! Daar kan ik alleen maar beter van worden :D
Kara Thrace and her special destiny? That sounds like a bad cover band.

I don't want to be human ! ... I'm a machine! And I can know much more!
xILY.
Toetsenbord
Toetsenbord

Zo, hierbij de uitgebreide feedback! Ik ga nu heel erg op alles zeuren, alvast sorry daarvoor ;)
Zo’n dag waarop je voelt dat alles kan en zelfs de grootste sceptici in magie gaan geloven.
Deze zin vind ik mooi (:
Je zult weten wat een perfecte avond is als je er een meemaakt.
... als je er één meemaakt. --> leest fijner
De perfecte avond is ook nooit hetzelfde, elke keer is hij net iets anders of radicaal anders van een andere perfecte avond.
Deze zin vind ik niet mooi. Je hebt twee keer 'perfecte avond' en heel vaak het woord 'anders' of 'andere'. Ik zou de zin ombouwen, zodat je die woorden niet zo vaak hoeft te gebruiken, of ik zou synoniemen gebruiken. Bijvoorbeeld:
De perfecte avond is ook nooit hetzelfde: elke keer verschilt hij een klein beetje of heel veel van een andere volmaakte avond.
De eindtijd hangt helemaal van jezelf af, Je kunt elk moment stoppen, zelfs halverwege, of je kunt er voor kiezen eeuwig door te gaan met de Silence, Silence Serenade. Maar halverwege stoppen wordt wel beschouwd als zeer onbeleefd.
In de eerste zin heb je na een komma een hoofdletter, of de komma moet een punt worden, of de hoofdletter een kleine letter ;)
Dat laatste zinnetje vind ik er niet zo goed bij passen. Ik zou er voor kiezen om het weg te halen, of om het in de zin daarvoor te plakken. Bijvoorbeeld:
De eindtijd hangt helemaal van jezelf af. Je kunt halverwege stoppen - al wordt dat wel beschouwd als zeer onbeleefd - of je kunt ervoor kiezen om voor eeuwig door te gaan met de Silence, Silence, Serenade; alles is mogelijk, je kunt elk moment stoppen.
Je gaat onder, of bij, het balkon, raam, boomhut of kartonnen doos staan van de persoon in kwestie voor wie die Silence, Silence, Serenade bedoeld is.
Deze zin klopt niet helemaal, want het is wel het balkon en het raam, maar het is de boomhut en de kartonnen doos. Ik zou de zin dus ombouwen en dat laatste deel van de zin helemaal weglaten; dat is wel duidelijk ;) Bijvoorbeeld:
Je gaat onder - of bij - het balkon, raam, de boomhut of kartonnen doos staan (evt.: van de persoon voor wie de serenade bedoeld is).
Je gaat daar dus staan en wacht in complete stilte net zolang tot de persoon in kwestie naar buiten komt. Als de persoon in kwestie jouw aanwezigheid voelt en daardoor dus ook naar buiten komt is dat een teken dat de Silence, Silence Serenade kans van slagen heeft.
Je hebt een paar keer 'de persoon in kwestie', ik zou daar de tweede keer van maken: 'deze persoon'.
Tussen twee persoonsvormen hoort officieel een komma, ik vind dat zelf ook altijd heel fijn lezen (: Dan zou je tweede zin worden:
Als deze persoon jouw aanwezigheid voelt en daardoor dus ook naar buiten komt, is dat een teken dat de Silence, Silence, Serenade kans van slagen heeft.
Als je niet kan of wilt wachten tot de persoon naar buiten komt of als de persoon simpelweg niet naar buiten komt heeft het Silence gedeelte van de Silence, Silence Serenade geen succes gehad en kan je naar huis gaan.

Zelfde punt als hierboven, er hoort komma tussen 'komt' en 'heeft'.
Voor een meisje is het teken als ze met haar linker of rechterhand over de tegenovergestelde wang gaat en voor een jongen is het teken dat hij met zijn linker of rechterhand over de tegenover gestelde bovenarm is gegaan of zijn hand daar geplaatst heeft.
Wauw, dit is een hele lange en lastig te lezen zin. Handiger is als je er twee zinnen van maakt. Na 'gaat' zou ik een punt plaatsten en 'voor' met een hoofdletter beginnen (: Nog een puntje: je hebt voor 'als' in de eerste zin twee spaties ;) En bij het meisje heb je het over 'als' en bij de jongen over 'dat', ik zou dat gelijk maken aan elkaar.
Als het geven van het teken niet gebeurd of als een van de twee geen geduld meer heeft om te wachten is het tweede Silence gedeelte van de Silence, Silence, Serenade niet geslaagd en kan je wederom naar huis gaan. Als het teken gegeven is kan je doorgaan met stap drie van de Silence, Silence, Serenade.
gebeurd = gebeurt (tegenwoordige tijd, geen voltooid deelwoord. Vul het werkwoord 'lopen' in als je niet weet of het met een t of d moet ;) )
een van de twee = één van de twee
...wachten, is...
En in de laatste regel tussen 'is' en 'kan' hoort ook een komma.
Je zegt wat je wilt zeggen tegen de persoon in kwestie,
In één zin twee keer een spatie teveel, dat is knap :P voor 'zegt' en 'kwestie' (:
wat je voor hem/haar voelt en wat je zou willen dat hij/zij wordt van jou.
Met een slash zou ik oppassen in een verhaal, persoonlijk gebruik ik meestal het woordje 'of' ipv '/'. Dat komt meer verhalerig (is dat een woord? xD) over (:
Bijvoorbeeld een vriend, een liefde, een zuster , een vader of moeder.
Spatie teveel voor de komma na 'zuster'.
Als laatste vertel je aan de persoon in kwestie wat je zelf allemaal zou doen voor die persoon en wat je van hem/haar wilt worden.
Wat je van hem of haar wilt worden, heb je een paar regels daarvoor ook al verteld. Ik zou één van de twee weghalen.
Als je alles gezegd hebt wat je wilde en moest zeggen kijk je de persoon in kwestie diep aan en als de persoon het teken herhaalt is dat het teken dat de Silence, Silence, Serenade succesvol geweest is.
Er mogen allemaal komma's bij in deze zin, hij is zo lang :P
Komma tussen 'zeggen' en 'kijk' en tussen 'herhaalt' en 'is'.
Als het teken niet herhaalt wordt is de Silence, Silence, Serenade alsnog niet geslaagd en kan je alsnog naar huis.
herhaalt = herhaald (is voltooid deelwoord, geen tegenwoordige tijd).

Je hebt nog wel een paar keer ergens een spatie teveel, maar ik had geen zin om elke spatie apart aan te geven :D

Tobias staat nu al 25 minuten zenuwachtig onder het raam van Anne en ondanks de warme lente wind begint hij het toch wel koud te krijgen, maar hij zet door zoals het hoort bij een echte Silence, Silence, Serenade.
Deze zin heb ik in mijn vorige reactie al veranderd (:
Na nog een paar minuten gewacht te hebben komt Anne naar buiten haar balkon op.
naar buiten, haar balkon op.
Tobias schrikt als hij haar ziet. Anne ziet er mooi uit in het licht van de maan, maar heeft ze nou gehuild? Tobias kijkt haar zwijgend aan en Anne kijkt terug. Tobias blijft zich afvragen wat er toch met Anne aan de hand is. Hij weet nu zeker dat ze gehuild heeft. Dat kan hij zien aan de natte plekken op haar wangen. Door haar aan te kijken probeert hij erachter te komen wat er aan de hand is.
Je hebt in deze paar regels heel vaak 'Tobias'. Hoewel ik het een hele mooi naam vind, kun je het beter een paar keer vervangen door 'hij'. De lezer weet wel dat het om Tobias gaat. Zo kun je ook 'Anne' voor 'zij' vervangen. Bijvoorbeeld:
Tobias schrikt als hij haar ziet. Anne ziet er mooi uit in het licht van de maan, maar heeft ze nou gehuild? Hij kijkt haar zwijgend en en ze staart terug. Hij blijft zich afvragen wat er toch met haar aan de hand is. Tobias weet haast zeker dat ze gehuild heeft: ze heeft natte plekken op haar wangen. Door haar aan te kijken, probeert hij erachter te komen wat er mis is.
Ik heb ook wat woorden en zinsdelen voor synoniemen vervangen, zo krijg je een gevarieerder stuk (: en dat zinnetje 'dat kan hij zien...' vind ik niet zo mooi in een verhaal lezen, maar ik kan niet zo goed uitleggen waarom niet. Hmm, daar ga ik nog even over nadenken. Misschien wel omdat dat heel beschrijvend is en niet vanuit Tobias zegmaar.
Wat wel zeker is, is dat het voor de twee geen seconde te lang was.

Alles in tegenwoordige tijd: de laatste 'was' moet een 'is' worden (:

Het verhaal klinkt als een avontuur vol met huilende prinses en stoere prinsessen die ze komen troosten op bonte paarden gewapend met magische zwaarden.

'prinses' moet 'prinsen' worden, denk ik? :P
Na een tijde maakt Anne hetzelfde gebaar als voordat Tobias zijn verhaal vertelde.
tijde = tijdje
Anne vertrouwt op de oprechtheid van Tobias. Tobias kijkt Anne met een gelukkige glimlach in de ogen. Hij ziet dat er zijn haast geen sporen meer te zien van de tranen van Anne. ‘Zal het verdriet over zijn?’ Vraagt hij zich af. Hij hoopt van wel. In ieder geval hebben Tobias en Anne genoeg tijd samen om daar achter te komen. Anne komt naar beneden en ze bezegelen hun Silence, Silence, Serenade belofte aan elkaar met een lange kus.
Hier zou je nog wat meer kunnen beschrijven. Je zou in elk geval een kijkje kunnen nemen bij de schrijflessen op het forum, daar staat onder andere de dialoog beschreven. Je hebt in deze one-shot geen dialoog gebruikt, maar het is zeker de moeite waard om te bestuderen. Ook over entergebruik en beschrijven van omgevingen zijn er lessen geschreven, dus ik raad je aan om daar eens te kijken! (:
Wat ik van deze zin zou maken, is bijvoorbeeld:
Anne vertrouwt op de oprechtheid van Tobias. Hij kijkt haar aan met een gelukkige glimlach. Er zijn haast geen sporen meer te zien van Anne's tranen, merkt hij op. Zal het verdriet over zijn, vraagt hij zich af. Hij hoopt van wel. In ieder geval hebben ze genoeg tijd samen om daarachter te komen.
Anne komt langzaam naar beneden gelopen en nadert hem. Haar ronde gezichtje schittert in het licht van de maan en een glimlach verschijnt op haar lippen. Ze zegt niets, maar dat is ook niet nodig. Tobias steekt voorzichtig zijn handen uit en raakt haar aan. Anne komt nog iets dichterbij en hun hoofden bewegen langzaam naar elkaar toe. Ze bezegelen hun Silence, Silence, Serenade belofte met een lange kus.

Snap je wat ik gedaan heb? Ik ben wat langzamer door het verhaal gegaan, heb wat meer tijd genomen om alles te beschrijven, waardoor je een beter beeld krijgt.

Ik ga nu eten en voetbal kijken :D, dus ik hoop dat je hier genoegen mee neemt! Ik hoop dat je er wat aan hebt ;) En sorry dat het zo lang is!

Liefs, Marit.
I'm jealous of my parents, I'll never have a kid as cool as theirs.
Plaats reactie

Terug naar “Romantische One Shots”