Pagina 1 van 1

Omrijden is oplichting

Geplaatst: 14 apr 2008 23:32
door Driek Oplopers
Ja hoor, mij overkwam het een poosje geleden ook. Bij het Centraal Station in mijn geliefde Amsterdam wilde ik een taxi. Naar de Nieuwe Bickersstraat. Het was miezerig regenweer, vandaar. Maar de sjofele taxichauffeur die tegen zijn morsige auto stond aan te leunen en overduidelijk alleen maar in was voor lange ritten, vond dat ik beter kon gaan lopen. “Want het is maar een klein stukje.” Nou, ik verzeker u, het was een pesteind: doornat en met een humeur ver beneden het vriespunt geraakte ik op mijn bestemming. Ik ben dus erg blij met het strenge toegangsbeleid dat is ingevoerd voor de taxistandplaats bij het CS. Nette auto’s en vriendelijke chauffeurs zijn daar nu weer de norm geworden. Zoals het hoort.

Toch is het taxiprobleem hiermee nog niet opgelost. Want allerlei uitschot gooit elders in de stad als taxichauffeur nog steeds de reputatie van onze stad te grabbel. Nog immer worden toeristen de halve stad rondgereden, in plaats van dat ze via een snelle en korte -en dus goedkope- route naar hun bestemming worden gebracht. Opeens herinner ik mij de verhalen uit mijn jeugd. Als je toen op een opgevoerde brommer reed en je werd aangehouden, zo hoorde je steeds vertellen, dan kreeg je je brommer weer aan huis bezorgd in een iets andere vorm. Als een vierkant pakketje schroot. Dát lijkt me een perfecte oplossing voor het taxigebeuren. Ga door met het inzetten van mystery-guests, en wanneer een chauffeur een klant besodemietert door een eind met hem om te rijden, dan dienen er drie dingen te gebeuren. Ten eerste wordt de chauffeur levenslang zijn licentie ontnomen, ten tweede gaat zijn auto rechtstreeks naar de sloperij, en ten derde moet hij zich bij de strafrechter verantwoorden wegens oplichting. Want dat is het natuurlijk wel. Gewoon oplichting. Een misdrijf dus.

Maar hoe zit het eigenlijk met de OV-chipkaart? Die rekent straks in Amsterdam ook af per kilometer, net als de taxi. Maar ook in de tram en de bus worden passagiers soms tegen hun zin in met allerlei omtrekkende bewegingen geconfronteerd. Soms is dat onontkoombaar: een ritje met tram 3 van het Frederik Hendrikplantsoen naar de Van Woustraat valt best wat prijzig uit, maar ja, de Constantijn Huygensstraat, de Van Baerlestraat, de Roefof Hartstraat en de Ceintuurbaan vormen nu eenmaal een halve cirkel. Daar kan het GVB ook niets aan doen. Maar allerlei tram- en buslijnen die omrijden omdat dat in de exploitatie handiger uit zou komen: daar hoeft de reiziger naar mijn mening niet extra voor te betalen. Dit probleem is nog onvoldoende opgelost. Want wat was verkoopargument nummer 1 voor de OV-chipkaart ook alweer? Juist: we gingen eerlijker afrekenen. Voorlopig is daarvan in Amsterdam nog geen sprake, en dat vind ik een regelrechte schande.

Re: Omrijden is oplichting

Geplaatst: 15 apr 2008 09:32
door Sabbientje
Goed stuk :)
Vooral dat stuk met de chipkaart :P

En ik zal je het gedoe met de OV chipkaart nog sterker vertellen.
Als ik bij Rotterdam Beurs via de "koopgoot" het perron op ga, ben ik meer kwijt met mijn OV chipkaart dan dat ik via de andere kant het perron oploop. Het is maar een paar cent, maar ik vind het toch opmerkelijk. Zelfd opstapplaats, zelfde Metro.

Re: Omrijden is oplichting

Geplaatst: 15 apr 2008 15:41
door §Lisa§
Haha, nou hier mijn reactie dan ;)
Goed stuk..,
inderdaad een schande!! Steur het stukje naar de tweedekamer *gelijk groot doen hè :angel =P * misschien overtuig je ze ermee en komen ze met strenge maatregelen.

Liefs Lisa

Re: Omrijden is oplichting

Geplaatst: 16 apr 2008 20:18
door x Sanne
Goede column, origineel gedaan :)