Alchohol- en tabakreclames
Geplaatst: 22 jul 2010 18:23
UTRECHT - Minderjarigen krijgen regelmatig in bioscopen alcoholreclame te zien. Daarmee overtreden alcoholfabrikanten hun eigen regels. Dat staat in een rapport van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid (STAP), dat maandag is verschenen.
Bij films voor bezoekers van 6 jaar en ouder werd bij ruim 50 procent van de voorstellingen alcoholreclame uitgezonden.
Bij een derde van de voorstellingen waarbij alcoholreclame werd uitgezonden was meer dan een kwart van de bezoekers naar schatting minderjarig.
STAP pleit ervoor dat voor alcoholcontrole in de bioscoop dezelfde regels gaan gelden als voor alcoholcontrole op radio en tv. Daar mag voor 21.00 uur geen reclame voor drank meer worden uitgezonden.
Medewerkers van STAP bezochten voor hun onderzoek vorig jaar in een maand tijd bijna 120 filmvoorstellingen in grote bioscopen in Amsterdam en Rotterdam. Bij 23 films die voor 15.00 uur werden uitgezonden, was achttien keer alcoholreclame te zien.
Code
In een code, opgesteld door alcoholproducenten staat onder meer dat drankreclame geen publiek mag bereiken dat voor meer dan 25 procent uit minderjarigen bestaat. Vorig jaar besteedden de alcoholadverteerders bijna 2,5 miljoen euro in de bioscoop. Dat is ruim 10 procent van alle reclamebestedingen in de bioscoop.
STAP wil dat de reclameregels worden aangepast. In Frankrijk, Noorwegen en Estland is een totaalverbod, In Duitsland geldt een verbod voor 18.00 uur en in Polen mag er geen alcoholreclame zijn voor 20.00 uur.
Bron: nu.nl
Is dit nu te ver gaande betutteling, het aan banden leggen van reclames voor drank en tabak, of is het terecht gezien de ongezonde gevolgen?
En wat vind je van het verbod op dit soort reclames in de (auto- en motor-)sport?
Bij films voor bezoekers van 6 jaar en ouder werd bij ruim 50 procent van de voorstellingen alcoholreclame uitgezonden.
Bij een derde van de voorstellingen waarbij alcoholreclame werd uitgezonden was meer dan een kwart van de bezoekers naar schatting minderjarig.
STAP pleit ervoor dat voor alcoholcontrole in de bioscoop dezelfde regels gaan gelden als voor alcoholcontrole op radio en tv. Daar mag voor 21.00 uur geen reclame voor drank meer worden uitgezonden.
Medewerkers van STAP bezochten voor hun onderzoek vorig jaar in een maand tijd bijna 120 filmvoorstellingen in grote bioscopen in Amsterdam en Rotterdam. Bij 23 films die voor 15.00 uur werden uitgezonden, was achttien keer alcoholreclame te zien.
Code
In een code, opgesteld door alcoholproducenten staat onder meer dat drankreclame geen publiek mag bereiken dat voor meer dan 25 procent uit minderjarigen bestaat. Vorig jaar besteedden de alcoholadverteerders bijna 2,5 miljoen euro in de bioscoop. Dat is ruim 10 procent van alle reclamebestedingen in de bioscoop.
STAP wil dat de reclameregels worden aangepast. In Frankrijk, Noorwegen en Estland is een totaalverbod, In Duitsland geldt een verbod voor 18.00 uur en in Polen mag er geen alcoholreclame zijn voor 20.00 uur.
Bron: nu.nl
Is dit nu te ver gaande betutteling, het aan banden leggen van reclames voor drank en tabak, of is het terecht gezien de ongezonde gevolgen?
En wat vind je van het verbod op dit soort reclames in de (auto- en motor-)sport?