Alvast sorry, maar ik ga brutally honest met je zijn. Advocaat van de duivel spelen enzo. Ik weet niet of je iets met je verhaal wil gaan doen, zoals proberen het uit te geven, of dat je het gewoon voor de lol schrijft. Als je het voor de lol schrijft, zou ik mijn commentaar niet zoveel aantrekken. Maar als je er wel iets serieus mee van plan bent, wat ik eigenlijk wel denk, aangezien je bezig bent met de geschiedenis enzo, dan zou ik mijn commentaar toch wel goed overwegen.
Ik wil als eerst even zeggen dat, wat ik hieronder ga zeggen, niet lullig bedoeld is. Het is vooral om je over je verhaal na te laten denken en het te verbeteren. Want ik weet dat het niet leuk is als iemand je verhaal bekritiseert op de essentie.
Als eerste heb ik de vraag die ik ook naar mijn hoofd kreeg, toen ik een deel van mijn plot op een andere site zette. Die vraag zette mij aan het nadenken. De eerste keer las ik hem trouwens aanvallend, maar dat was volgens mij niet zijn bedoeling
Er zijn namelijk veel fantasyverhalen. Wat is er eigenlijk anders aan de jouwe?
Als je dat voor jezelf op een rijtje weet te zetten, heb je meteen al je sterke punten te pakken

Want nu komt het voor mij standaard over, het kan ook doordat je het heel vaag hebt opgeschreven. Land dat in oorlog is met een ander land en waar natuurlijk de goede overwint. Zo komt het op mij globaal gezien over.
En dan heb je ook nog een hele sterke scheiding tussen goed en kwaad. Victory is goed, helder, wit, puur etc. , Vincer is duister, zwart, alleen maar slechte mensen, grauw etc. Persoonlijk vind ik dat saai om te lezen. Want jammer genoeg is goed versus kwaad zo'n uitgekauwd onderwerp geworden dat je met iets heel vernieuwends moet komen om het interessant te maken.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik ook een wereld heb opgebouwd waar ook eerst een hele sterke scheiding tussen goed en kwaad was. Schaduw tegen licht. Dat is namelijk heel makkelijk om te verzinnen. Maar de uitdaging ligt er in om het juist daarvan af te laten wijken.
Wat ik met dat verhaal doe, is om de schaduwvolken een eigen identiteit en cultuur mee te geven waardoor het zwarte karakter meer naar grijs toetrekt. En bij de lichtvolken hetzelfde, meer grijs maken door ze ook gruwelijke dingen te laten doen.
Wat ik je dus zou aanraden is om die sterke scheiding weg te halen. En na te denken wat juist heer Castellius en zijn zuster aandrijft om slecht te doen, dus ze meer menselijk te maken. Want niemand is shining good or pure evil.
Dat geeft je verhaal al meteen een enorme boost. Want er zitten wel leuke dingen in! Zoals die vloek dat alledrie de machthebbers doodgaan, die vind ik leuk^^ zal lekker onverwacht komen haha
En wat ik je ook zou aanraden om over na te denken, is Lucians afkomst. Hoewel ik het heel leuk vind dat die moeder vreemd is gegaan (toch?), is een troonopvolger die het van zichzelf niet weet ook al een uitgemolken begrip in fantasyverhalen. Het grote probleem van fantasy schrijven is vechten tegen de clichés
En daarmee komen we op je eigenlijk vraag --' god, hoop ongevraagd advies erbij gekregen

maar het lijkt mij persoonlijk heel leuk als je je eerste idee doet, maar met een grote MAAR. Kijk eens, heel groot^^ oké, vaag dingetje tussendoor --'
Maar ik zou het persoonlijk leuk vinden als je er een interessante twist aangeeft. Dus dat ze wel naar Catullus gaat, maar dat het verhaal niet verder gaat op de clichémanier die nu meteen mijn gedachten inspringt. Namelijk dat ze dan verliefd wordt op hem en hij op haar en dan uiteindelijk haar niet doodt. Maar juist met een wending erin, dat ze misschien wel verliefd wordt op hem, maar hij niet op haar omdat ze een heel vervelend karakter heeft, en hij haar alleen maar gebruikt voor zijn doelen. Of dat hij thuis een liefje op hem heeft wachten waar hij helemaal dol op is, en daarom niet op haar verliefd wordt. En haar toch blijft gebruiken voor zijn eigen doelen

en hem dan wel een interessant karakter meegeven, zodat de lezer zijn kant steunt, ondanks zijn daden. Lijkt mij leuk om te lezen^^
Hopelijk heb je er iets aan! En kijk maar wat je ermee doet. Het is denk ik het beste als je op dit soort dingen gewezen wordt als je het verhaal nog niet definitief in je hoofd hebt, want dan kan je er nog veel aan veranderen. Anders moet je je in soms hele vreemde bochten wringen om het toch nog goed te krijgen(: