Beetje een oude discussie, maar ik vind het wel een interessant onderwerp, dus ik bump hem gewoon
Namen zijn verschrikkelijk lastig. Ik probeer altijd zo vroeg mogelijk een naam te bedenken, want hoe meer details ik over een personage heb bedacht, hoe moeilijker het wordt om een naam te vinden die lijkt te kloppen. Als ik eerst de naam heb, groeit het personage er zo'n beetje in. Zo is het met Thaoryn uit mijn verhaal ook gegaan, die begon zelfs lang geleden als een personage in een flauwe rpg op een forum van een vriendin... Super onbelangrijk, dus makkelijk om een naam te bedenken.
Ik schrijf meestal fantasy, en dan vind ik het belangrijkste dat de namen een beetje bij elkaar passen. Dat namen die uit dezelfde cultuur komen, dus dezelfde soort klanken hebben. In mijn verhaal houd ik bijvoorbeeld de regel aan dat er nooit twee medeklinkers achter elkaar komen, en maar af en toe twee klinkers, en namen hebben maximaal drie lettergrepen. Oh, en geen 'rare' letters zoals Y, X etc. Klopt, Thaoryn past hier niet in. Is een hele goede reden voor

Wanneer er een ander volk in het verhaal zal verschijnen, gaan die weer andere regels krijgen. Misschien dat ik die vast leg, of misschien gaat het meer op gevoel.
Als ik snel een fantasynaam nodig heb, gebruik ik vaak deze generator:
http://nine.frenchboys.net/fanname.html
Met een paar keer klikken komt er meestal wel wat bruikbaars uit.
Ik schrijf ook wel eens verhalen die zich in deze wereld afspelen, en dan denk ik meestal aan de namen die ik ken en pak er een die me aanspreekt. Maar ik heb al een tijdje niet meer zulke verhalen geschreven, dus ik weet niet echt meer of het me veel moeite kostte

Ik denk dat het ook is wat ik eerder noemde: als het betreffende personage nog niet ver is uitgewerkt, is het makkelijker om een naam te kiezen. Best logisch: over het algemeen was je zelf ook nog niet ver ontwikkeld toen je je naam kreeg.
Pff, dit wordt wel een lang verhaal, en ik wilde nog iets over uiterlijk zeggen. Het lastigste vind ik altijd om bij beschrijvingen verder te gaan dan haar en oogkleur. Sowieso beschrijf ik oogkleur niet snel, omdat het toch iets moeilijker opvalt van een afstandje. Zelf let ik er zelden op bij andere mensen, waarom zouden mijn personages het dan wel doen? Dan blijf je zitten met haarkleur en kapsel, terwijl er toch veel meer eigenschappen zijn die het uiterlijk van een persoon definiëren... Vaak probeer ik iets met het postuur te doen, soms kleding, en af en toe opvallende kenmerken in het gezicht, maar die zijn nog wel het moeilijkste goed te beschrijven. Het beste is denk ik om één of twee opvallende kenmerken te verzinnen, dan blijft het ook het beste hangen bij de lezer.
Verder snap ik niet helemaal het nut van knappe personages

Sowieso is knap ook deels een kwestie van smaak. Ik heb een hekel aan shampooreclame-knap. Ik denk dat je dit moet bekijken vanuit het standpunt van je hoofdpersoon. Het is niet interessant of een personage knap is of niet, het is wel interessant of je hoofdpersonage diegene knap vindt. Als het om het hoofdpersonage zelf gaat... tja, dan kun je je misschien afvragen of je diegene zelf knap zou vinden. Maar persoonlijk vind ik het niet echt interessant. Mijn hoofdpersoon is niet speciaal lelijk, niet speciaal knap, maar heeft vooral een nogal vreemd uiterlijk voor de plek waar ze zich bevindt. Ze zal waarschijnlijk wel mannen tegenkomen die op een exotisch uiterlijk vallen, en ook mannen die een hekel hebben aan gespierde vrouwen
Oeps, had ik al eens gezegd dat ik lang van stof kan zijn?