Hier mijn eerste verhaal op Online verhalen. Het heeft op dit moment enkel nog maar een werktitel. Misschien blijft deze behouden, misschien verandert hij nog.
Misschien zal je na het lezen even twijfelen of dit verhaal wel goed geplaatst is, maar het zal zeker een naar een Fantasy verhaal evolueren. Hier en daar vind je al kleine hints over welk mytisch wezen dit verhaal gaat.

Ik heb ook het 16+ label aangeduid. Ook in dit eerste deel valt daar nog niet veel van te merken, maar er zullen gesprekken volgen tussen het hoofdpersonage en anderen die niet geschikt zijn voor de gevoelige zielen. Bepaalde gebeurtenissen uit haar leven zullen ook onthuld worden, en ook hier twijfel ik of dit wel door iedereen gelezen kan worden. Vandaar... u bent gewaarschuwd

Het verhaal gaat over Briseis, die al tien jaar probeert om de demonen uit haar verleden te verwerken. Of ze daar in zal slagen is een ander verhaal.
Veel leesplezier!

---
Mysterieuze columnschijver/-schrijfster viert vijfjarig jubileum
15 augustus 2011 - Vandaag is het precies vijf jaar geleden dat het eerste cursiefje verscheen van de mysterieuze columnschrijver/-schrijfster ‘Lonely’. De lezers van het weekblad ‘Alles en Niets’ waren meteen verkocht voor de charismatische manier van schrijven waarop ze vanaf die dag elke week getrakteerd werden. Sindsdien is het pseudoniem ‘Lonely’ uitgegroeid tot een echte cultfiguur. De redactie van ‘Alles en niets’ zagen hun oplage in één jaar tijd verdubbelen. Vier succesvolle jaren leidden naar vandaag, maar ook vandaag blijft er die ene vraag die op ieders lippen brandt: wie is nu die persoon die schrijft onder het pseudoniem ‘Lonely’? Is het een goed bewaard geheim of weet de redactie van ‘Alles en Niets’ ook niet wie deze mysterieuze persoon is? Van ons krijg je alvast een profielschets, gemaakt door enkele van de bekendste experts die ons land rijk zijn. Zie blz. 5.
Het leek eeuwen geleden, maar toch was het amper tien jaar. Tien jaar in een eeuwigheid. Wat zijn nu tien jaar? Niets. Ik opende mijn ogen en rook de muffe geur die van de beschimmelde muren afkomstig was. De badkamer, daar was heel dringend werk aan. Ik zucht. Neen, ook al word ik er doodziek van, geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om hem te bellen, hij van wie deze plaats is, mijn vage herinnering. Snel haast ik me naar mijn leefruimte, die net iets groter is dan de vierkante meter waarin ik me daarnet bevond. Als ik om me heen kijk, zie ik alles wat me dierbaar is. Fotolijsten zonder foto’s die me herinneren aan een leegte die me vroeger zo gelukkig maakte. Het klinkt misschien vreemd, maar zo onthoud ik ze , dat ze ooit wel in die fotolijsten zaten , foto’s die nu veilig opgeborgen zitten in mijn hoofd. Een zacht geklop haalt me uit mijn gedachten. Even later komt er een krant van onder de deur piepen. Ik wandel erheen, raap het lichtgrijze papier op en zet me neer op een stoel waarvan de zacht witte lak bijna vergaan is. Het artikel linksonder trekt meteen mijn aandacht. Het geeft de veelbetekenende titel ‘Mysterieuze columnschijver/-schrijfster viert vijfjarig jubileum.’ Snel overlees ik de hap tekst. Het doet me lachen, maar tegelijkertijd maakt het me ook droevig. Vijf jaar al dat ik schrijf onder het pseudoniem ‘Lonely’. Mijn therapie waarmee ik al vijf jaar mijn trauma’s probeer te verwerken, zonder succes. Of nee, dat kan ik niet zeggen. In die vijf jaar zijn er al heel wat lezersbrieven naar de redactie van ‘Alles en Niets’ verstuurd , die daarna hun weg vonden naar mijn anonieme postbus. Al vijf jaar heeft mijn column al tientallen mensen geholpen om hun problemen te verwerken, en dat maakt me enigszins toch een beetje gelukkiger. Maar datgene wat ik vroeger als geluk waande, het moment dat ik me van binnen uit helemaal rustig voelde, dat gevoel heb ik al tien jaar niet meer gevoeld. O geluk, waar ben je? Wat ben je? Zal ik je ooit nog terug zien?
Snel blader ik naar pagina vijf, zoals het lichtgrijze papier me beveelt. In grote felle kleuren zijn groots gewaande titels neergepend, die me van bij de eerste woorden doen fronsen.
‘Ik denk dat Lonely in een huwelijk zit waar ze niet meer uit kan. Ze heeft vast heel wat centen geïnvesteerd in haar gezin die ze er niet terug uit kan recupereren. Ze heeft vast één of meerdere kinderen.’ – Ik ben getrouwd met de duisternis, en van geld is er helemaal geen sprake: het is er niet en het was er nooit. Ik woon op een piepklein appartement, waar verder nog een gestoorde man een oude vrouw wonen, en dat eigendom is van de man die ik het meeste haat. Ergens kan ik me wel vinden in deze mening, maar niet heel dichtbij.
‘Lonely moet dringend leren minder medelijden met zichzelf te hebben. Ze moet terugvechten. Misschien heeft ze nood aan wat sturing’ – Goed, maar wil je in het vervolg er ook nog even bij vermelden waar ik die sturing kan vinden?
‘Ik denk dat Lonely een vrouw is die vastzit in een mannenlichaam. Onbegrepen, zo komt ze over.’ – Hier wil ik zelfs helemaal niet op reageren.
‘Lonely is een sterke jonge vrouw die op zoek is naar een plaats in deze onbekende wereld. Ze heeft al veel meegemaakt en hoopt dat het nu beter zal gaan. Ik hoop voor haar dat ze de juiste weg vindt en gelukkig kan worden. ‘ – Dankjewel! (ook al twijfel ik of 'sterke jonge vrouw' wel goed gekozen is.)
‘Wie is Lonely?’ staat er verder nog in grote letters over het blad gegooid. Ik zou daar heel snel een antwoord op kunnen geven. Ik heet Briseis en ik ben het die onder het pseudoniem ‘Lonely’ schrijft. Ik zwijg al vijf jaar en ik ben niet van plan om deze tactiek de komende vijf jaar aan te passen. Misschien zal ik mijzelf wel nooit bekend maken en zal de cultfiguur ‘Lonely’ binnen dit en zoveel jaar aan een stille dood sterven. Ik weet het niet. Alles is zo onzeker. Even waan ik me weer tien jaar terug, toen ik niet meer zeker was of ik nu nog leefde of gestorven was. Of was het toch iets er tussenin? Ik was herboren, had zogenaamd recht op een tweede leven, maar na tien jaar van dit begin ik me nu stilaan af te vragen of dit alternatief wel de juiste richting in mijn leven is geweest. Het weegt zwaar op me, dit tweede leven. Ik schud mijn hoofd. Wat verlang ik naar een beetje afleiding.
Het is alsof de goden mijn gebeden aanhoren. Plots hoor ik mijn deurbel keihard rinkelen. Verdoofd doe ik de deur open. Een kleurrijk personage komt de kamer binnen gefladderd. Ze lijkt net een engel.
‘Eindelijk heb ik je gevonden. Het heeft me één jaar gekost, maar eindelijk ben ik hier. Lonely, jouw geheim is onthuld. Ik heb je ware identiteit ontdekt.’ Hoort ze een hemelse stem triomfantelijk zeggen. Een nog blekere teint verschijnt er op mijn gezicht, daarna aangevuld met het schaamtevolle roze. ‘Hoe is dit mogelijk?’ vraag ik mezelf af.