Ruilverkaveling Sauwerd na 19 jaar afgerond
07 jun 2007 17:37
De ruilverkaveling rondom het Groningse Sauwerd is gisteren na 19 jaar officieel afgrond.
De akte van toedeling passeerde gisteren. Bij het project, waarvan gedeputeerde Gerard Beukema op 25 maart 1988, een ontwerpplan maakte, is 6.000 hectare landbouwgrond betrokken. Dankzij de ruilverkaveling is het aantal percelen dat bij het kadaster geregistreerd staat teruggebracht van 5.023 naar 1.700.
Sauwerd in het nieuws! Dat brengt me op het idee om de vooruitgang persoonlijk te gaan bekijken. Het boeken van een kamertje op een opgeleukte boerderij is nog geen probleem zo voor de vakanties losbreken, en twee nachtjes op het platteland moet te overleven zijn. Volgende week mag ik al komen, heel aardige mensen die Noorderlingen!
Is Groningen leuk?
Dat weten we eind volgende week. Vol verwachting kijk ik uit naar nieuwe belevenissen, want daar doe je het toch voor. Met mijn Friese voorvaderen moet de taal geen probleem zijn, zo ver liggen die twee taalgroepen toch niet uit elkaar. En misschien verstaan ze wel Engels of zo. In Bulgarije lukte het ook.
In ieder geval zijn de percelen in Sauwerd drie keer zo groot geworden daar, gemiddeld dan. Ik hoop niet dat ze allemaal vierkant gemaakt zijn, hoewel ik met mijn agrarische achtergrond dat heel goed begrijpen kan. Wat is er mooier dan een grote, rechthoekige lap grond waar je met de trekker eindeloos kan zaaien en maaien zonder iedere keer voor een baggerslootje te moeten stoppen. En ik ben nog nooit een natuurliefhebber tegen gekomen die zei: zal ik dat prachtige , niet verkavelde boerenslootje dan even voor u schoonmaken en uitbaggeren? No way: ze willen er alleen maar even langs lopen, naar de kikkers kijken en daarna de boer met het werk laten zitten. Natuur, dat is toch van iedereen? Betaal dan ook de rekening daar voor!
Geen beter leven dan een boerenbestaan. We zullen zien.
J++
ruilen doet huilen
Eh.. Is dit een verhaal? Er zitten nogal moeilijke woorden in :S
"It's the regular days, the ones that start out normal, those are the days, that end of being the biggest, and today, with you, it was beautiful." – Grey’s anatomy