auto's

Plaats hier je columns over de alledaagse gebeurtenissen.
Plaats reactie
J++
Balpen
Balpen

Het in elkaar zetten van een Ikea meubeltje blijft altijd een soort spoorzoeken met een verkeerde kaart.Het resultaat is meestal dat je op het einde wat grote schroeven te kort komt, de achterkant al is gebruikt als onderzijde en het deurtje alleen naar boven kan worden geopend. Pas na drie pogingen, een avondvullend programma dus, staat het kastje zoals het op de tekening was afgebeeld. Een beetje gammel, maar eigenlijk moet je dit soort kasten standaard aan de muur vastschroeven om voortijdig uit elkaar vallen te voorkomen.
Een auto is in principe ook een soort Ikea-product. Want denk vooral niet dat de autofabriek zijn auto's zelf maakt. Ze zetten het ding in elkaar, net zoals een Ikea meubeltje. De onderdelen komen uit heel andere werelddelen, die worden gemaakt waar dat net twee cent per uur goedkoper uitkomt.Het gietwerk van de motor uit Slowakije, de krukas uit Ukraine, het plaatwerk uit India en de bekleding, hoe kan het anders, uit China. Dan wordt er een auto van gemaakt in Duitsland, Frankrijk of Japan.
Toch is het land waar de auto gemaakt wordt wel te herkennen, tenminste, in het verleden. Neem bijvoorbeeld de montage van de carosserie, de spaborden dus en de deuren. In Duitsland boorde men gaatjes, die precies op elkaar pasten, deed er een boutje, een ringetje, een borgringetje en een moertje op en schroefde aldus het spatbord vast aan het chassis. Het was goed ontworpen, grundlich gepast gemaakt, dus dat past altijd.
Zo niet met de Italianen. Die maakten altijd al een design-ontwerp, met mooie bolle, holle, rondlopende vormen. En dan was het nogal moeilijk om die gaatjes precies op elkaar te krijgen. De oplossing was puntlassen. Ze slaan de gaatjes gewoon over.De vonken vliegen om je oren in een Italiaanse autofabriek als ze het spatbord tsjt tsjt tsjt in een paar tellen aan elkaar lasten. Heel handig, totdat je een deuk in je spatbord reed. Want ook in het nieuwe spatbord zaten geen gaatjes.
Heel anders deden de Engelsen het. Ze vervaardigden chassis die op de plaats van het gaatje werden verdikt, zodat ze er een schroefdraad in konden maken. Weliswaar met een Engelse draad, net zoals de kop van de schroef ook in Engelsche Inches was. Buiten Britannia was er dan ook niemand die het kon losmaken, laat staan dat je ergens ter wereld een nieuwe bout kon kopen die dezelfde draad had.Dat had zijn weerslag op de verkoop, daarna op de produktie, en uiteindelijk ging de hele auto industrie daar dood.
De Fransen deden het anders, Ze maakten de gaatjes gewoon langer, zodat je wat kon schuiven. Dan gaf het niets als er iets niet helemaal pastte.Er werden twee borgplaatjes bij elke schroef gebruikt, en als je de schroef flink aandraaide bleef het vast wel een hele poos zitten.
De Amerikanen gingen nog verder, en maakten vierkante sleuven in de onderdelen die aan elkaar moesten. In de sleuf werd een stalen plaatje met daarin een moer gemonteerd , het andere onderdeel kreeg een boutje met een borgring, en assambleren maar, het paste altijd totdat de motorkap dicht moest. Daarom, bij een Amerikaan alle schroeven losjes aandraaien, kijken of alles niet al te scheef op zijn plek zit en daarna pas vastzetten.
Dan de Belgen. Dat waren de uitvinders van de parker. Ze hadden zelf geen automerk, ze zetten ze in elkaar voor iedereen die er voor wilde betalen, net zoals de Nederlanders dat doen. En of de gaatjes nu klein of groot waren, rond of langwerpig, vierkant of driehoekig, met een flinke parker in een luchtdruk montagepistool krijg je alles aan elkaar.Snel en efficient, zoals de klant het graag ziet.
Maar tegenwoordig worden de auto's door robots gemaakt En de robots komen uit Japan. Ik verdenk de Jappen er van dat ze ook robots maken met ingeprogrammeerde foute handelingen, en die sturen ze naar hun concurrenten in Europa en Amerika. Zo behouden Toyota en Honda de top twee in de lijst auto's met de minste storingen.
Nu is het even wachten op de eerste auto zonder aardolieproducten.Die zal vast niet uit Amerika (Texaco) Europa (Shell, BP,) of Japan (Amerikaanse en Europese markt) komen. Ik gok op Noord Korea, daar hebben ze met niemand iets te maken en het zijn toch Koreanen.
Maar het zal nog wel even duren voordat het zo ver is. Denk ik.
J++
x Sanne
Ex-staflid
Ex-staflid
Contacteer:

Interessante column, goed geschreven, maar wat wil je precies duidelijk maken?
The quiet scares me cause it screams the truth
J++
Balpen
Balpen

Bij het in elkaar zetten van dat Zweedse*!@#&*($)kastje vroeg ik me af of ze dat in andere landen beter zouden doen. Nee dus.De volksaard (afgepast,geen schroef te veel en slechts op één manier te gebruiken) van de Zweden zorgt er voor dat je een Zweeds kastje krijgt. En anders krijg je een *!@#&*($)Italiaans kastje, of een *!@#&*($) Belgisch kastje, elk met s 'lands eigenaardigheden.
Geloof je het niet? Gewoon even langs Ikea gaan, dan heb je een hele avond Zweedse montagepret!
J++
ps. En vooral het sleuteltje niet zoekmaken, anders krijg je het ding nooit meer uit elkaar!
Laatst gewijzigd door J++ op 07 okt 2007 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
J++
Roosj
Balpen
Balpen
Contacteer:

Goede column, duidelijke taal ;)
The best way to make your dreams come true, is to wake up
Valerie
Balpen
Balpen
Contacteer:

Weet ik dat ook weer =P
Ik vind het ook een goede column
Veni :)
Sebas
Erelid
Erelid
Contacteer:

Ik zat er net aan te denken een nieuwe kast te kopen, en wat had ik gezien.. Tja, iets van de IKEA dus!!

Misschien maar ff verder zoeken dus ;)

Terug ontopic,
Hele goede column..
Leuk geschreven!
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Ik had deze al een tijdje geleden gelezen en kwam er nu achter dat hij van J++ is... in ieder geval, ik vind dit echt een supercollumn. De stijl is geweldig en er spreekt zowel humor als kennis van zaken uit. Je weet waar je het over hebt (met het Ikea-probleem heb ik ook helaas ervaring en ik kan niet anders zeggen dan dat ik het met je eens ben ;) ) en dat is er aan af te zien, maar niet zo dat het vervelend of te overdreven wordt. Echt heel erg goed :D
Afbeelding
~: Geen loopvogel maar een sloopvogel :~
Plaats reactie

Terug naar “Alledaags”