Vissen

De titel zegt het al. One shots die nergens anders bij passen mogen in dit board geplaatst worden.
Plaats reactie
J++
Balpen
Balpen

Vissen
Een van mijn favorite hobbies waar ik nooit aan toe kom is vissen. Het zat er al jong in . Al heel vroeg zat ik al aan de waterkant met een bonenstaak en een stukje draad, waaraan een kurk met een kippenveer en een echt haakje. Dat haakje was het enige waar je erg zuinig op moest zijn, want dat moest je kopen. De rest was wel bij elkaar te scharrelen, maar haakjes kostten geld.Gelukkig waren ze niet duur, maar mijn moeder was erg zuinig .
Toch had zij ook wel plezier in het vissen .Wanneer ik trots met een stuk of wat gevangen voorntjes thuiskwam, haalde ze enthousiast de koekepan uit het gootsteenkastje, deed een stukje margarine erin, en bakken maar. Eerst moest ik ze natuurlijk wel schoonmaken. Dat deed ik dan zo goed mogelijk, want ik moest ze ook zelf opeten.De kop eraf ,ik hoor nog het mes door het ruggegraatje gaan. Daarna de ingewanden en de zwemblaas eruit, en de schubben er af schrappen. Je zat dan tot je haar onder de schubben, en je stonk de rest van de dag naar slootvis.
Mijn moeder goot een beetje melk op een schoteltje, haalde de vissen door de melk en daarna door een stukgeknepen beschuit. En dan in de hete pan. Wanneer ze in de koekepan lagen te sudderen, kwam er een speciale geur vanaf.Sommige van mijn familie vonden het stinken. Ik niet. Het was de geur van mijn gebakken vis. Als ze dan kromgetrokken uit de pan op je boterham lagen zaten mijn zussen met hun neus dichtgeknepen te eten Alleen mijn moeder nam als blijk van solidaritiet ook wel eens een of twee gebakken voornen.Of misschien was het zuinigheid, maar dat zullen we nooit weten.
Toen ik later met betere spullen paling ging vangen, waren er meer afnemers.Maar schoonmaken deed niemand . Want zo'n kronkelende, glibberige paling is een heel gedoe.
Vissen is dan ook een mannensport. Je vraagt niet aan een leuke vriendin, of ze mee gaat vissen. Natuurlijk wel aan je vrienden. Er zijn wel vrouwen die vissen, maar het loopt nooit goed af. Een van mijn zussen durfde de vis die ze had gevangen niet van het haakje te halen. Dan zat ze je de halve middag achterna met haar hengeltje met een voorntje eraan. Een andere zus ,de jongste, die toen al in een rolstoel zat, en het ook eens wilde proberen, reed toen ze op wilde halen met haar rolstoel de kant af zo de sloot in.Gelukkig werd ze op tijd gered, maar voor haar was het vissen meteen voorgoed voorbij.
Na een heel lange tijd slootvissen kwam het zeevissen. Dat is weer eens iets heel anders. Als je het wil vergelijken is het slootvissen een beetje de N.C.R.V.kalender, en het zeevissen meer een Firestone kalender. Echt iets voor de grote jongens.
Je koopt ook een grote hengel, met een grote molen en een onderlijn met grote haken. Daar doe je grote zeepieren aan en dan vang je grote kabeljauwen. Denk je.
Maar dan ga je met een vriend naar Hoek van Holland, naar de noorderpier van de Nieuwe Waterweg. Goed aangekleed want het is vreselijk koud, thuis al , en brood en koffie mee, want we gaan er veel uitslingeren vandaag. Na een uurtje nog geen beet gehad, maar het tij is nog niet goed. Je vangt namelijk pas de echte groten bij opkomend water.
Na een stuk of drie onderlijnen te zijn kwijtgeraakt, want het barst daar van de rotzooi op de bodem en de stroom is nog behoorlijk snel omdat het tij nog steeds uit is, word het eindelijk toch hoog water. Je gooit zo ver mogelijk in, want daar zitten ze. Maar ze hebben alleen geen honger vandaag.
In middels ben je zover van de kou versteend dat je geen wurm meer aan de haak kan rijgen. Helemaal moedeloos wordt je als de boel in de klit raakt en je vingers niet meer mee willen doen.
Ook de koffie is koud geworden, en je handen stinken zo naar wurm dat je ook de boterhammetjes niet meer lust En je moet vreselijk nodig, maar door drie broeken heen kan je door die kou niks meer vinden. We pakken de boel maar weer in en rijden naar de bewoonde wereld.
Ergens in Hoek van Holland is er een viszaak waar ze heerlijke lekkerbekjes bakken.
Ja, de vis wordt duur betaald.
J++
Loutju
Erelid
Erelid
Contacteer:

Haha de goede oude tijd, toen de meiden nog niet konden vissen he ;) Leuk geschreven weer J++! :D
Eztherz
Erelid
Erelid
Contacteer:

Leuk. :)
Sommige dingen zijn niet met woorden te beschrijven.
Wel met gevoelens.
Sebas
Erelid
Erelid
Contacteer:

Echt weer een top verhaal :)
Plaats reactie

Terug naar “Nergens Anders Passende One Shots”