Ik heb de eer om je als eerste welkom te heten, dus: Welkom op OV

we hebben een voorsteldeel waar je jezelf voor kunt stellen:
http://www.onlineverhalen.nl/forum/viewforum.php?f=15
Ow, trouwens, het is niet vreemd als er na 3 uur nog niemand op je verhaal heeft gereageerd, niet iedereen doet het en anderen hebben geen tijd. Ondanks het grote aantal leden is er maar een klein deel actief, jammer genoeg, dus laat je daardoor niet van de wijs brengen

en je intro is een beetje klein om je gehele schrijfstijl op te beoordelen.
Nu over je verhaal, ik heb een paar opmerkingkjes, zeg het maar of je het fijn vindt, anders hou ik meteen op^^
Knielend naast Alina, wetend dat je leven niet lang meer duurt.
Hier dacht ik dat je begon met de ikvorm, maar een zin later spring je over op de derde persoon. Aangezien de rest ook in die vorm geschreven is, zou ik het veranderen in dit:
Knielend naast Alina, wetende dat zijn leven niet lang meer duurt.
Beelden van mooie moment schietend door je hoofd.
hier ook, je=zijn
VErder is het een mooie proloog die wat vaag is, zoals eigenlijk alle goede prologen

en zeker nieuwsgierig maakt^^
‘Kut wekker hou je mond nou even, laat me nou gewoon genieten van mijn slaapje!’ Zegt Lucas met een vermoeide, onverstaanbare stem tegen ze radiowekker.
en ik ga weer eens met mijn goede (kuch, kuch) uitlegskills proberen de regels voor een dialoog uit te leggen --'
eigenlijk is de eerste zin niet afgelopen, het gaat daarna nog verder met 'zegt Lucas met een...'. Omdat de zin nog niet afgelopen is, moet het met ,' z(kleine letter)egt ipv .' Z(hoofdletter)egt. Dit is bij elke keer als de zin niet helemaal is afgelopen, dus bij roept, fluistert, schreeuwt, murmelt, sist etc.
Voorbeelden werken een stuk beter^^
"Laat me nou gewoon genieten van mijn slaapje," zegt Lucas.
Zie je, komma kleine letter. Bij uitroep/vraagtekens moet dat ook, dus:
"Laat me nou gewoon genieten van mijn slaapje!" roept Lucas.
Dus uitroepteken kleine letter. Het uitroepteken vervangt hier in feite de komma.
En dan heb je ook nog variant 3, waarbij de zin wel is afgelopen.
"Laat me nou gewoon genieten van mijn slaapje." Met een diepe zucht draait Lucas zich om.
Hier is het dus . Hoofdletter omdat hier de zin wel stopt na het gesprokene.
Als je het niet snapt, (wat ik heel goed kan begrijpen, ik had er aan t begin ook veel moeite mee), vragen stellen mag altijd^^
Oja en slaapje voor een (bijna) volwassen jongen klinkt wat eh... kinderachtig. Het kan wel bij zijn karakter passen, dat weet ik niet, dan heb ik niets gezegd

En 'ze radiowekker' moet
zijn radiowekker zijn
Lucas slentert naar de badkamer en doet het licht aan. Het licht knippert langzaam en geluidloos aan.
Twee keer 'het licht' vlak na elkaar. Het staat mooier als je er eentje vervangt, of gewoon weglaat en de zin iets ombouwt.
Nadat hij z’n T-shirt en Pyjama broek heeft uitgedaan begint het zichzelf te wassen.
Haha, die vond ik wel heel mooi xD Lucas is plotseling onzijdig geworden, arme het

het=hij
En je hoeft niet elke handeling precies te beschrijven, als je zegt dat Lucas gaat douchen snapt iedereen wel dat hij zijn kleren uitdoet en een handoek en washandje pakt etc. Nu valt het mee omdat het een klein stukje is, maar als je elke handeling precies blijft beschrijven, kan het misschien saai worden.
En een tip om het netter en overzichtelijker te maken, als een nieuw iemand iets zegt (zoals bv hier bij Lucas' moeder) moet dat op een nieuwe regel. Dan wordt het duidelijk wie wat zegt en dat er iemand anders iets zegt =)
Lucas staat nu zo’n 5 meter van de ingang vandaan als er opeens een meisje tegen hem aanloopt.
Getallen onder de 10 moeten voluit geschreven worden, boven de 10 mag, maar staat wel netter als dat gebeurt. NAtuurlijk hoeven enorme getallen niet, behalve als het mooi te schrijven is, zoals een miljoen ofzo
‘Dit beeld, dit meisje, dit postuur… Ik heb dit al eerder gezien. Dit alles lijkt opnieuw afgespeeld te worden.’
Omdat je ook je gesproken zinnen in enkele aanhalingstekens zet, is het me niet altijd duidelijk wanneer iemand nu iets zegt of denkt. Je kunt de aanhalingstekens gewoon weglaten en zijn gedachten in de hij-vorm zetten. Omdat je al vanuit Lucas' oogpunt schrijft, is het al duidelijk dat het zijn gedachten zijn. EEn andere optie is om het schuin te zetten zodat je weet dat het gedachten zijn, een andere optie is om enkele aanhalingstekens voor gedachten en dubbele voor gesproken zinnen te gebruiken, maar daar ben ik niet zo'n fan van omdat het er niet erg duidelijker op wordt. Kies maar wat je het fijnst vindt
Vraagt ze op een minachtige toon.
minachtige=minachtende
een vraagje, schrijf je dit in word? Want dan wordt het als het goed is onderstreept dat het niet de juiste spelling is. Als je het nog niet doet, is het echt aan te raden om het wel te doen, oa voor de spelling en zodat je het kunt opslaan, als je het wel doet, vergeet wat ik hier heb gezegd
Haar Krullend bruin haar begint nu langzaam voor haar mooie blauwen ogen te schuiven.
Haar
krullend
e bruin
e haar begint nu langzaam voor haar mooie blauw
e ogen te schuiven.
‘Kan je misschien wel van me afblijven. Zoek het zelf maar uit.’ Roept ze boos en loopt met een boze manier weg van Lucas.
Persoonlijk vind ik dit een beetje overdreven reactie. Miss dat het een reden heeft omdat ze chagrijnig is, maar ik zie weinig mensen die meteen bij een kleine aanraking meteen zo uit hun slof schieten, zeker bij iemand die ze niet kennen.
Ik heb hierboven ergens gezegd dat sommige stukken minder alle handelingen moet beschrijven, maar nu ga ik het lekker ingewikkeld maken en zeggen dat sommige stukken ook wat meer beschrijving mogen hebben

Bijvoorbeeld, hoe ziet zijn moeder eruit, hoe ziet de keuken eruit? Wat doet Lucas aan, praat hij nog even met zijn moeder, hoe gaat hij naar school? Op school als je nieuw bent, lijkt het me dat je je schoolgebouw goed gaat bekijken, dus hoe ziet het schoolgebouw eruit, hoe is het anders dan bij zijn vorige school, hoe voelt Lucas zich?
Dit zijn maar een paar voorbeelden hoe je het uitgebreider kunt maken, het hoeft niet allemaal natuurlijk en ik weet zeker dat je zelf ook wat uitbreidingen kunt verzinnen. Beginnende schrijvers vergeten nogal eens de omgeving en wat er allemaal daarin gebeurt. Na een paar keer oefenen en het er proberen in te zetten, zal het al heel snel beter worden. Er zitten nu een paar mooie zinnen bij als je echt gedetailleerd gaat schrijven, zoals het uiterlijk van het meisje, als je die gedetailleerde schrijfstijl (natuurlijk niet gaan overdrijven of forceren^^) in je hele verhaal blijft houden, wordt het echt heel mooi en sterk! Nu ga je nml nogal snel, in pak m beet 20 zinnen wordt Lucas wakker, doucht hij en is hij op school waar hij een nieuw meisje ontmoet. Als je in dat tempo doorgaat is je plot al binnen een paar a4tjes voorbij en dat zou jammer zijn, omdat je dan moeilijker de spanning kan opbouwen en dat dan je hoofdpersonen moeilijker inleefbaar zijn.
Pfoe, tis een langer commentaar geworden dan ik had verwacht

laat je daardoor niet van je verhaal afhouden, het is voor een groot deel van die kleine regeltjes die niet iedereen weet. Ik weet zeker dat je verhaal heel leuk en sterk gaat worden, die potentie zit er zeker in! Kijk maar wat je met mijn tips doet, en veel succes en plezier met verder schrijven