Dubbele List
Ik ga jullie vervelen met een verhaal over een jong meisje, Lorena Rosewood, dat de aandacht trekt van Mr. M, een roekeloze piraat. In een poging Mr. M in een val te laten lopen, raakt Lorena verstrikt in zijn val en ze kan met geen mogelijkheid meer terug.---
- 1 -
Een ruit barstte en spatte in duizend stukken uiteen. Vlammen sloegen uit de ramen terwijl mannen spullen uit het brandende huis sleepten.“We gaan,” klonk een donkere stem vanuit de schaduw. “Pak de spullen. We gaan.”
De mannen pakten de zakken vol goud, zilver en geplunderde spullen uit het huis. Terwijl de eigenaar van de stem naar het brandende huis stond te kijken, verdwenen ze in de nacht om de buit naar het schip te brengen.
De man die het bevel had gegeven om te vertrekken, stapte vanuit de schaduw van de huizen in het licht van de vlammen. Hij had een penceel in zijn hand, die droop van de zwarte verf.
Even glimlachte de man. “Ik voel misschien wel een heel klein beetje spijt voor de mensen die in dit huis woonden. Het was zo mooi ingericht...” mompelde hij zacht terwijl hij een glad stuk afgebroken steen zocht.
Toen hij dat had gevonden, merkte hij er met een sierlijk gebaar zijn initialen op. De man pakte een vuile doek van de grond, maakte de penceel zorgvuldig schoon en draaide zich toen om, om in de nacht te verdwijnen, zijn merkteken achterlatend, om ergens anders weer toe te slaan.
---
De stad was stil in de vroege ochtend. Zelfs de vogels waren nog niet wakker en alles was nog donker. Toch brandde er in het huis van burgemeester Rosewood al licht. Vier mensen zaten om een tafel en praatten ernstig met elkaar. “Het is al de vierde keer in deze maand, en hij is nog steeds niet gepakt. Er moet iets gebeuren voor de stad leeggeroofd wordt,” zei de jongeman.
“Hij verschijnt alleen ’s nachts,” zei iemand anders. “We moeten stadswachten op pad sturen.”
“Denk je dat dat iets zal helpen?” Burgemeester Jacoby Rosewood stond op en liep nerveus naar het venster. “Hij gaat professioneel te werk, een stadswacht zal hem echt niet tegenhouden.”
“Wat moeten we dan? Hem zijn gang laten gaan?” zei de jongeman, Nicholas Spencer. Hij ging overeind zitten en wreef zijn handen in elkaar.
“Nee. We moeten hem insluiten. In een val laten lopen,” zei Jacoby Rosewood. “Dat is de enige manier waarop je zo’n persoon kunt pakken.”
“Hij loopt niet in een val. Ze hebben het in steden verderop ook al geprobeerd,” zei Nicholas Spencer. “Het haalde niets uit.”
“Misschien moet je hem niet in de val laten lopen, maar eerst zijn strategieën proberen te achterhalen, pap. Dat maakt het werken een stuk makkelijker,” klonk plotseling een lichte, melodieuze stem. “Zodra je zijn strategieën weet, weet je waar hij toe kan slaan.” Een jonge vrouw met lang, blond haar opende de deur van de kamer en kwam met een dienblad met vier bekers zoete wijn binnen. “Ik ben op alle plaatsen geweest waar hij toegeslagen heeft.” Ze zette het dienblad op de tafel, deelde de bekers uit en haalde toen een platte steen tevoorschijn. Op die steen was een sierlijke letter M geschilderd.
“Wat is dat?” vroeg Spencer nieuwsgierig, toen Lorena Rosewood het voorwerp op tafel legde.
“Deze letter heb ik op elke plaats gevonden. Hij laat zijn merkteken achter, zodat men weet dat híj het was, en niet iemand anders.” Lorena bleef staan, legde haar slanke handen op de tafel en keek de mannen aan. Ze hield er geen rekening mee dat ze haar vader niet lastig mocht vallen in zijn vergaderingen. Hij leek het dit keer ook niet erg te vinden.
“En wat kun je ermee?” vroeg Jacoby aan zijn dochter.
“Maak een situatie na. Meerdere keren. Zodra hij merkt dat iemand hem nadoet, komt hij terug om uit te zoeken hoe het zit.” Ze flapte het er ineens uit, het was het eerste waar ze aan dacht.
“Uw dochter weet waar ze over praat, Rosewood,” grijnsde Spencer. Zijn ogen schitterden terwijl hij Lorena in zich opnam.
“Zoals altijd,” glimlachte Jacoby. Hij stond op. “Hoe had je het in gedachten?”
“Zoals ik zei... Maak een situatie precies na. Neem alle details in je op. Hij plundert het huis, steekt het dan in brand en laat op een plat voorwerp dat in het zicht ligt zijn merkteken achter. Naast die plek ligt altijd een witte doek.”
“Ik vraag me af of hij ook op zee opereert,” dacht Spencer hardop.
“We hebben nog geen bericht daarvan gekregen. Misschien...” Jacoby dacht hardop na. “Misschien zorgt hij dat er geen bericht aan kán komen.”
Een rilling gleed over Lorena’s rug en ze leunde tegen de muur. “Bedoelt u dat hij...”
“Ja. Daar ben ik bang voor. Er is een schip dat al twee dagen terug had moeten zijn, maar de havenmeester heeft niets meer van het schip gehoord sinds het is vertrokken. Geruchten gaan van plunderingen op zee...”
Lorena kreeg het ijskoud. Bij de branden waren geen slachtoffers gevallen, zou dat in dit geval wel zo zijn?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik zou graag een eerlijke feedback ontvangen. :3 Ik ben al een heel stuk verder in het verhaal, ik zit er op dit moment helemaal in, en ik zou graag jullie mening willen horen. ;p Ook vind ik het leuk om te horen wat jullie van de personages vinden, hoe ze doen en wat ze zeggen enzovoort. (:
Feedback Saskia toegepast, ik heb wel een stukje weggehaald omdat het stuk anders wel veel langer werd. ;p