En daar ben ik ook weer! Heb dit forum een tijdlang helemaal niet meer in de gaten gehouden, dus ik had jouw posts compleet gemist. Oeps. :')
Ik vind het heel dapper van Isa dat ze het Roan uiteindelijk toch maar vertelt, ook al is het rationeel gezien misschien niet het beste om te zeggen. Realistisch ook, want zulke dingen moeten je nou eenmaal van het hart. Mensen zijn niet rationeel. En ik vind die tweestrijd in Isa's gedachten ook heel goed weergegeven, dat ze heimwee heeft en tegelijkertijd ook weer niet weg wil. (Ugh, ik heb daar ervaring mee...) Nu ben ik voornamelijk benieuwd hoe Roan gaat reageren. :D
Net als mijn voorgangers wil ik nog wel een paar foutjes aanstippen, ik hoop dat je daar inmiddels nog geen pukkels van krijgt. xD
Uit het voorlaatste stuk:
Chantalx schreef:Morgen zou ze om twaalf uur uit haar hut vertrekken om vervolgens met het vliegtuig van 2 uur terug te vliegen naar Nederland.
Cijfers onder de twintig voluit schrijven. ;)
Chantalx schreef:Wat was er gebeurd met haar besluit om niets te veranderen wat betreft haar vriendschap met Roan? Waar was haar gezonde verstand terwijl ze zei: ‘Ja, ik ga met je mee.’
Deze zin heeft Marit ook al geciteerd, omdat het een beetje moeilijk is met het vraagteken. Als je dat probleem wilt vermijden, kan je de zin misschien beter opsplitsen. Bijvoorbeeld:
Waar was haar gezonde verstand? Waarom zei ze ja? Dat is maar een voorbeeld, natuurlijk. En het hoeft ook helemaal niet, want de zin staat er op zich prima, maar zonder vraagteken leest het misschien raar en het zwakt de uitsmijter ook een beetje af. Door al die vraagtekens te herhalen wordt het effect van Isa's "Oh nee, wat doe ik nu!" sterker.
Uit het laatste stuk:
Chantalx schreef:Nadat ze het terras waren afgelopen had hij voorgesteld om een stukje over het strand te gaan lopen. De schoenen hadden ze achtergelaten, zodat ze voetafdrukken in het vochtige zand achterlieten.
Het beeld dat je met die laatste zin probeert te creëren, is heel erg mooi. Daarom vind ik het eigenlijk jammer dat je hier steeds dezelfde woorden gebruikt. Afgelopen - lopen en achtergelaten - achterlieten. Dat haalt de flow een beetje uit het stuk en dat is zonde, want zoals ik al zei, dat beeld van die voetafdrukken in het zand is juist zo goed gemaakt! Probeer eens wat synoniemen uit, dat maakt je beschrijving meteen een stuk spannender. ;)
Chantalx schreef:Roan’s blik was nog steeds gericht op het zand.
Roan's = Roans. Met een apostrof ertussen is Engelse spelling, in het Nederlands komt er alleen een apostrof achter een klinker, dus een a, i, o, u en y. Niet achter een e, omdat die meestal als stomme e wordt uitgesproken (zoals in de naam Diede, bijvoorbeeld). Uitzondering daarop is als een naam eindigt op een é, zoals bijvoorbeeld Esmé, dan komt er wel een apostrof... Maar ik zal je niet verder in verwarring brengen. Achter medeklinkers sowieso nooit een apostrof. :)
En dat was het weer van mij! Ik vind je schrijfstijl nog steeds heel goed weglezen en je hebt met die laatste zin fijn veel spanning gecreëerd, nu willen we natuurlijk allemaal weten wat Roan gaat antwoorden. Dus kom maar op :D
Liefs,
Melian