~ Proloog ~
'De eerste zin van een verhaal bepaalt of het wordt gelezen.'Ergerlijk gepiep van iets wat naast mijn bed stond was het eerste wat ik hoorde toen ik voorzichtig mijn ogen open deed.
ik denk dat je hier bedoelde te zeggen: Ontevreden keek ik naar het mollige en lelijke meisje die te zien was in de spiegel.Ontevreden keek ik naar het mollige en lelijke meisje die te zien was in mijn spiegelbeeld.
het werkwoord knagen is hier denk ik niet helemaal op zijn plaats, dat associeer ik in ieder geval eerder met 'aan je geweten knagen'.Een onvolmaakt gevoel knaagde in mijn maag, alsof er iets brak in mij.
Je switched hier even weg uit de ik-persoon.Wat had ik gedaan, waarom ik het niet verdiende om mooi te zijn? Waarom hadden haar ouders niet een beetje meer hun best gedaan om er iets leuks van te maken? Waarom kreeg ik nooit eens wat aandacht van een jongen?
Zelfde situatie, je switched weer even weg.Geen wonder dat niemand haar leuk vond, logisch dat ze nog nooit een jongen had gehad. Welke idioot wilde nu naast haar lopen, hand in hand? Wie wilde nu nog langer met haar praten? Bang om gezien te worden met mij.
wat = twee keer dat. Ik weet niet hoe je zo'n woordje noemt, maar zulke woorden moeten volgens mij altijd met een 'd' beginnen. Verder zou ik achter 'stond' een komma plaatsen, de zin is nu wel heel erg lang. Eventueel achter 'hoorde' kan ook nog een komma volgens mij.Ergerlijk gepiep van iets wat naast mijn bed stond was het eerste wat ik hoorde toen ik voorzichtig mijn ogen open deed.
wat = dat (:het akelige gepiep, wat mijn wekker veroorzaakte,
Het meisje dat te zien was.Ontevreden keek ik naar het mollige en lelijke meisje die te zien was in mijn spiegelbeeld.
'dat dat' zou ik veranderen in 'dat het'Ik voelde een brok in mijn keel opkomen toen ik besefte dat dat mismaakte meisje die ik afkeurend aangaapte ik zelf was.
Ik zou tussen 'aan' en 'zodat' een komma plaatsen.Moedigde ik mijzelf zachtjes aan zodat verder niemand in het huis het kon horen.
Volgens mij wissel je hier van perspectief. 'Ze' moet naar mijn idee 'We' zijn.Ze waren kort geleden verhuisd en aangezien de zomervakantie net was afgelopen moest ik er nu toch echt aan geloven dat ik een nieuwe start ging maken.
gratenpakhuis bedoel je denk ik?gratenpakheus