Zoals de titel al zegt ; is een proloog nodig? Is het een must?
is het handig om te doen? en wat moet daar precies in staan?
Vele vragen, hoop dat iemand mij deze kan beantwoorden!

En ik had daar niet eens overnagedacht!Christian Damen schreef:Wauw, ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden! Dat is precies wat ik in mijn hoofd heb zitten over prologen :p
Aansluitend vraagje; is de titel van een proloog altijd 'proloog', of kan een proloog ook gewoon een titel krijgen? Bijvoorbeeld een boek waarin de proloog 'Het amulet' heet, en het eerste hoofdstuk dat daarna komt ook gewoon een naam heeft. Of is het eigenlijk de conventie om een proloog altijd 'proloog' als titel te geven?
Tijgerlelie schreef:Ik wilde even toevoegen dat een goede proloog schrijven een van de allermoeilijkste dingen van het schrijverschap is. Ik heb me er helaas laatst ook aan gewaagd en meestal bedenk ik me later dat ik het toch liever in het verhaal verwerkBij de meeste boeken moet ik bekennen dat ik het oversla. Meestal is het zo vaag geleuter dat ik er niets aan heb of zo cliché dat het het boek van te voren al verpest voor me of het is stiekem helemaal geen proloog.
Robert Jordan (Rad des Tijds serie) doet het altijd, als ik het me goed herinner. Meestal om een kleine blik in het leven van een van de tegenpartijen te geven. Ze zetten vaak de stemming voor het boek en geven weer waar dat deel op gaat focussen (soms in meer of mindere mate en meestal kom je daar pas halverwege achter)Dus, als je eens wilt lezen hoe het, naar mijn idee, wel moet, pak eens een boek van Jordan op.
Zeker doen! Deel 1 denk je nog even: Ja hallo, weer een LOTR aftreksel? En dan komen de volgende vijftieneneenhalve verrukkelijke boeken. Kan niet wachten tot het laatste deel uit komt begin volgend jaar al is de schrijver inmiddels helaas overleden. Gelukkig is degene die het overgenomen heeft ook fantastisch.Mila schreef:Ik ga binnenkort maar eens een boek oppakken van Robert Joran! Nog nooit wat van gelezen