De droomwandelaar

Stap naar binnen en beland in werelden waar alles kan. Het zal je fantasie prikkelen.
Plaats reactie
nhbrook
Nieuw
Nieuw

Hoi allemaal! Ik plaats elke dag een hoofstuk van mijn boek 'De droomwandelaar' en zou graag willen weten wat jullie ervan vinden! Alvast bedankt!

De Droomwandelaar

Deel 1.

1. Helena

Ik bevindt mij in een prachtige wereld. Er staan honderden bomen met roze gekleurde bladeren in een groene vlakte die oneindig door lijkt te lopen. De schoonheid is mooier dan ik ooit zou kunnen bevatten. Ik frons, ik zou nooit hierover dromen. Waarom nu wel? Ik sluit mijn open en beeld me in dat de bomen verdwijnen en dat alleen nog het gras te zien is. Ik open mijn ogen en zie dat de bomen met een enorme tegenstand weg schemeren. Iets werkt mij tegen. De aanwezigheid van de ander is nu groter en als ik voor mij uit kijk zie ik dat er nog een boom staat. Deze boom is,ondanks dat hij ver wegstaat, overduidelijk groter en mooier dan de andere. Ik schudt mijn hoofd. Het is onmogelijk dat de boom er nog staat. Dit zou absoluut niet mogen gebeuren. Sinds wanneer kan ik mijn eigen wereld niet beheersen? Ik knars gefrustreerd met mijn tanden over elkaar en besluit ik om de aanwezigheid van de ander op te zoeken. Ik sluit mijn ogen en door mijn wilskracht verplaats ik me naar de grote boom. Als ik mijn ogen weer open torent de boom hoog boven mij uit. Langs de boom zie ik een jongen zitten. "wie ben jij?" Hij kijkt verrast op. "Jij kan mij zien?" Het is meer een retorische vraag dan wat dan ook. "Is dat niet overduidelijk? Zou ik tegen jou praten als ik je niet kon zien?" vraag ik een klein beetje met spot. De jongen kijkt mij onderzoekend aan. "Wat doe jij hier?" Hij hoort hier niet te zijn en het jaagt mij angst aan. Nog nooit eerder heb ik een situatie hier niet kunnen beïnvloeden en nu is hier iemand die zich nestelt in mijn dromen. Ik voel hoe zijn energie om mij heen vloeit en mij probeert te beïnvloeden. Ik schudt het gevoel van mij af en duw zijn energie terug. Op zijn gezicht is de verrassing te lezen als hij omver wordt geblazen door de kracht. Ik herhaal mijn vraag. "Ik droomsprong." Droomsprong? Wat is dat in godennaam? "Wat?" De jongen ziet er eerlijk uit, maar als hij in mijn wereld kan komen kan hij ook vast goed liegen. De jongen fronst nu en zegt:" Droomspringen, jeweetwel, van de ene droom naar de andere droom springen." Nee, ik heb geen idee waar hij het overheeft. "Jij bent toch een van ons?" Een van ons? Nee, dat ben ik absoluut niet. "Waar heb jij het over?" vraag ik verbijsterd aan hem.

Zijn lach galmt over de groene weide heen en terwijl hij lacht ontspringen er verschillende bloemen uit de grond. Het komt overduidelijk door hem. "Hou daarmee op!" roep ik boos. Ik stomp een keer kwaad met mijn voeten en hij houdt op. Op zijn gezicht ligt een grijns die ik het liefste er af zou vegen. Maar ik ben bang. Ik ben nog nooit iemand of iets tegen gekomen die macht heeft over mijn droomwereld. "Ik wil dat je hier weggaat. " zeg ik streng. Zijn grijns verdwijnt en er trekt een sombere blik over zijn gezicht. "Je hebt geen idee wat je bent." Zijn woorden lijken uit zijn mond te struikelen. "Het maakt mij niet uit. Zolang jij maar gaat." "Wat is je naam?" vraagt hij, maar ik geef hem geen antwoord. Ik kijk hem recht aan in zijn diepblauwe ogen en zeg:" Jij vertrekt nu." Het is alsof ik magische woorden zeg, want hij verdwijnt in een luttele seconde. Insluit mijn ogen en voel zijn aanwezigheid niet langer. Om mij heen breekt de droom zich langzaam af net zolang totdat er niets meer over blijft.
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Hallo nhbrook!

Welkom op OV (jaja, ik mag dit nu ook zeggen nu ik een weekje lid ben xD). Hier: http://onlineverhalen.nl/forum/viewforum.php?f=15 kun je je voorstellen op het forum, ik raad je aan dit te doen om je bekend te maken aan de forumgebruikers (mij beviel het goed).
Hoi allemaal! Ik plaats elke dag een hoofstuk van mijn boek 'De droomwandelaar' en zou graag willen weten wat jullie ervan vinden! Alvast bedankt!
Je zegt dat je iedere dag een hoofdstuk zult plaatsen. Kan ik hieruit opmaken dat je het boek al af hebt? Zo ja, zou ik mogen vragen hoeveel woorden het heeft en hoeveel hoofdstukken (dat vind ik altijd leuk om te weten:) )

Nu over jouw eerste hoofdstuk:
Allereerst mijn algemene mening. Ik ben zelf een groots fan van verhalen die zich (deels) in de geest van mensen/droomwerelden afspelen. Je kunt daar zulke leuke dingen mee! Ik ben dan ook erg benieuwd wat je hier verder over gaat schrijven.

Hier onder geef ik een aantal puntjes die mij opvielen in jouw verhaal. Dit is slechts advies, het is jóuw verhaal en jij bepaalt dus wat er mee gebeurd en wat goed is en wat niet.
Ik open mijn ogen en zie dat de bomen met een enorme tegenstand weg schemeren.
Ik kan me hier niks bij voorstellen, misschien kun je de metafoor die je hier gebruikt op een andere manier opschrijven?
De aanwezigheid van de ander is nu groter en als ik voor mij uit kijk zie ik dat er nog een boom staat
Je begint hier ineens over 'de aanwezigheid van de ander'. Je slaat terug op het 'iets' dat je tegenwerkt, maar voor mij was dit niet meteen duidelijk. Ik denk dat het duidelijker zou zijn als je iets in de trant van '... Iets werkt mij tegen, een andere aanwezigheid. Deze aanwezigheid is groter...' Je moet zelf maar even kijken wat je daarmee wilt, het is jouw schrijfstijl natuurlijk waar je je aan moet houden ;-)
Ik schudt mijn hoofd.
-dt fout, het moet zijn: 'Ik schud'.
Ik knars gefrustreerd met mijn tanden over elkaar en besluit ik om de aanwezigheid van de ander op te zoeken.
Ik denk dat je dit bedoelde: 'Ik knars gefrustreerd met mijn tanden over elkaar en (ik) besluit om de aanwezigheid van de ander op te zoeken.'
Of je de 'ik' tussen haakjes er in wilt hebben laat ik aan jou over. In mijn stijl laat ik het weg, een vriend van mij die in hetzelfde genre schrijft als ik zet het er juist in. Kies hierin je eigen stijl :)
"wie ben jij?"
"Wie ben jij?" <- hoofdletter aan begin van de zin.
vraag ik een klein beetje met spot.
Ik zou hier zelf neerzetten: 'vraag ik met lichte spot.', maar je moet zelf kijken of je dat wel wilt.
Ik schudt het gevoel van mij af en duw zijn energie terug.
-dt fout, ik schud
Ik herhaal mijn vraag. "Ik droomsprong."
Je vervangt hier de tekst "Jij kan mij zien?" die jouw ik-persoon zegt met 'ik herhaal mijn vraag'. Ik moest zelf even teruglezen wat die vraag ook alweer was, omdat het een flink aantal zinnen eerder stond. Misschien wil je de vraag hier toch nog herhalen.
Wat is dat in godennaam?
Is hier een speciale reden dat je 'in godennaam' gebruikt in plaats van het gebruikelijke 'in godsnaam'? Zo ja, vooral laten staan!
Nee, ik heb geen idee waar hij het overheeft.
overheeft -> over heeft [spatie mist]

No twee algemene puntjes:
Let op je -dt fouten, en haal je tekst door een spellingscontrole-iets. Je zult er niet alle foutjes mee kunnen vinden, maar de meest basale typefouten haal je hier makkelijk mee weg. Toen ik mijn eigen werk door de spellingschecker gooide haalde ik er vaak 10-20 foutjes per hoofdstuk uit.

Zet gerust enters neer bij een conversatie wanneer de persoon die spreekt veranderd, bv:
"Je hebt geen idee wat je bent." Zijn woorden lijken uit zijn mond te struikelen.
"Het maakt mij niet uit. Zolang jij maar gaat."
"Wat is je naam?" vraagt hij, maar ik geef hem geen antwoord.

Zover mijn tips. Ik ben benieuwd hoe het verhaal van de droomwandelaar zich zal ontwikkelen!
Succes met schrijven!

~Chris
Suppose you toss a coin enough times
Suppose one day, it lands on its edge
nhbrook
Nieuw
Nieuw

Hoi Chris!

Het boek is nog niet af, maar ik heb al iets van 23 hoofdstukken. Ik ben erg blij met jouw tips, ik ga daar zeker iets mee doen! Dat de spelling en sommige woorden (bijv. Godennaam) verkeerd zijn komt doordat ik op de iPad typ en die regelmatig woorden aanpast. Sommige zijn gewoon mijn eigen stomme schuld, haha!

Ik hoop dat je mijn verhaal blijft volgen en het leuk vind!

Veel lees plezier!
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Hey nbrook,

Net je eerste stuk doorgelezen en het verhaal an sich begint prima. Ik ben wel benieuwd naar je hoofdpersoon en zijn wereld. Wat ik jammer vind is dat er ontzettend veel taal- en zinsbouwfouten in staan. Woorden die niet bij elkaar passen (zoals schoonheid mooier dan, met voeten stompen) en andere slordigheidsfoutjes. Ik zou dit stuk nog eens kritisch bekijken en verbeteren als ik jou was. Bij de volgende stukken die je plaatst zou ik dat van te voren doen. Het is een stuk leuker voor iedereen als we ons kunnen concentreren op het verhaal ipv allerlei kleine dingetjes. Christian heeft er al een heleboel uitgehaald.

Dan is iedere dag een hoofdstuk plaatsen wel veel hoor voor op een forum! Je moet iedereen wel de tijd geven bij te lezen ;)

Groetjes, Tijgerlelie
Plaats reactie

Terug naar “De Poort naar een Andere Wereld”