Schrijven onder invloed

Reageer hier op de discussies, of start je eigen onderwerp.
Plaats reactie
djstayla
Puntenslijper
Puntenslijper

Dan zal ik ook even een discussie starten :idea:

Ik ben namelijk niet vies van een jointje op ze tijd, en ik merk dat je dan (soms) ook op de vreemdste ideeen komt om in een bestaand of nieuw verhaal te verwerken :lol:

Zijn er mensen hier die ook onder invloed verhalen verzinnen of bedenken, en zo ja, onder invloed van wat?

Voor de mensen die dit niet doen, wat is jullie mening over dit onderwerp.

:P
Saskjezwaard
Computer
Computer

Ik doe het zelf niet, ik heb geen drugs of drank nodig om de raarste dingen te verzinnen haha xD maar ik herinnerde me dat iemand zei dat ze makkelijker schreef met een glas wijn achter de kiezen, maar goed, dat was voor school :P
Tja, ik ben daar heel simpel in: doe wat je niet laten kunt. Volgens mij kunnen daar best hele mooie verhalen uitkomen, maar er kan ook één of andere grote warboel naar buiten rollen. Het ligt er maar net aan wat voor jou het beste werkt, en als dat een jointje is, ga je gang. Het gaat uiteindelijk allemaal om het resultaat^^
And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
ashleykoolen
Balpen
Balpen

@ Saskjezwaar, mooi gesproken (:
never give up, there is no such thing as an ending. just a new beginning.
Classy Cat
Typmachine
Typmachine

Haha, ik heb wel eens geprobeerd te schrijven toen ik wat op had. :p Maar niet dat ik dan ineens de raarste dingen verzin, of zo.
Het beeldscherm en het toetsenbord zien er een beetje wazig uit dan, meer niet. o.o

Ik heb vorig jaar trouwens ook een x een proefwerk verknalt, toen ik in een tussenuur wat was wezen drinken met mijn klasgenootjes. Oh, wat was dat erg! ;(

Oh ja, en wat mijn mening er verder over is?
Ik blow zelf eigenlijk nooit, dus ik zou niet weten of je er meer inspiratie van zou krijgen. :p
Kan er me zelf eigenlijk ook weinig bij voorstellen.
Ik verzin de meeste dingen gewoon op random momenten. Kan zijn als ik in de trein zit, maar ook gewoon als ik met mensen aan het chillen ben.

x
Silk
Balpen
Balpen

In Belgie zijn drugs behalve alcohol en sigaretten/sigaren illegaal, hoewel er een gedoogbeleid is voor kleine hoeveelheden van bepaalde soft drugs. Desondanks hou ik er niet van, ik lust zelf geen wijn of bier, en hou er niet van als in mijn omgeving gerookt wordt (ook niet door anderen dus).
Ervaring met drugs heb ik niet maar ik zou er ook niet mee beginnen, en al helemaal niet "om inspiratie op te doen voor een verhaal" waar je verder niks aan hebt.
JodieJJ
Ex-staflid
Ex-staflid

Ervaring met drugs heb ik niet maar ik zou er ook niet mee beginnen, en al helemaal niet "om inspiratie op te doen voor een verhaal" waar je verder niks aan hebt.
Probeer in eendiscussie ik te gebruiken, vooral omdat je feiten gebruikt.
Regenboog of regenboog, waarom ben je krom?
Anders heette je regenstreep en dat klinkt zo stom
xIMISSYOU
Ex-staflid
Ex-staflid

Ik doe het zelf niet, maar ik heb zoiets, 'jouw leven als je dat wel wilt doen', er kunnen altijd leuke dingen uit komen.
Ik ben ook niet tegen blowen ofzo, alhoewel ik niet wil dat een van mijn vriendinnen er verslaafd aan zou worden, ligt misschien aan mijn eigen principes, maar het blijven je vriendinnen en ik wil hen niet zo graag aan de drugs zien, voor hun eigen bestwil. Maar goed.
Voor de rest mogen mensen doen en laten wat ze willen, ik ben niet de persoon om te gaan zeggen wat ze wel en niet moeten doen.
~*~
love isn't blind - it sees more, not less.
But because it sees more, it's willing to see less
~*~

Nano: 6670/50 000
Tesserell
Vulpen
Vulpen

Van blowen ga ik wel gek doen, maar verhalen komen er niet van :P Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor alcohol. Maar ik kan me voorstellen dat het een inspiratiebron kan zijn.
幻想是美麗的,現實是殘酷的。
Fantasie is mooi, de werkelijkheid is wreed.
ashleykoolen
Balpen
Balpen

Ik ga daar echt niet gek van doen. Ik wordt alleen moe en slaap dan ontzettend lekker. Ik weet dan niet wat voor verhalen er komen als jullie paddo's hebben gebruikt of dergelijke. haha
never give up, there is no such thing as an ending. just a new beginning.
Ruka
Typmachine
Typmachine

Misschien van Alcohol wel, maar drugs... Nee, dan hoef ik daar niet aan te denken ofzo T-T
Cinderella's glass shoe was the perfect size.... so why did it slip off as she ran?- It must have been to attract the attention of Prince Charming.. I don't see any other explanation

- Komatsu Nana/Hachi
P_Westdijk
Typmachine
Typmachine
Contacteer:

djstayla schreef:Zijn er mensen hier die ook onder invloed verhalen verzinnen of bedenken, en zo ja, onder invloed van wat?
De beste verhalen schrijf ik onder invloed van emoties. Het verhaal met de titel: Of ik spijt heb? Alleen van de consequenties, is een duidelijk voorbeeld van een negatieve emotie die ik op mijn werk heb ervaren. Klantvriendelijkheid heeft ook zijn grenzen en deze vrouw slaagde erin mijn grenzen te overschrijden. Een halfuur na thuiskomst was het verhaal af. Daarna kon ik deze minder goede ervaring heel makkelijk van me afzetten. Het veranderde zelfs in een positieve ervaring omdat ik er een verhaal aan over heb gehouden waar zij zich zelf nooit in zal herkennen, maar ik mijn fantasie heb kunnen gebruiken. In de dagen erna nog wel aandacht aan spelling en zins opbouw besteed, maar het verhaal zelf onderging geen enkele verandering.

Voor de rest heb ik eigenlijk geen mening over het gebruik van drugs, drank etc om je creativiteit te bevorderen. Als je er behoefte aan hebt en ik ondervind er persoonlijk geen last/hinder van dan mag je zoveel gebruiken als je zelf wilt, maar zorg dan alsjeblieft wel voor een verhaal dat je na het lezen ervan ook bij blijft.
Writing has laws of perspective,
of light and shade just as painting does, or music.
If you are born knowing them, fine.
If not, learn them.
Then rearrange the rules to suit yourself.
Patrick
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Ik iemand die motion graphics als beroep doet. Dus logo intro's en alles met animaties e.d. Hij zegt dat hij het nodig heeft om high te zijn om op de gekste ideeën te komen. Zelf ben ik liever nuchter als ik iets verzin :p Die "geniale" momenten komen meestal in de douche of in de trein.
Why are you so frightened? Have you no faith?
Silena
Balpen
Balpen

Ik ben zelf echt heel erg tegen drugs. En ik weet dat zeker omdat ik in het verleden genoeg heb uitgeprobeerd. Ik vond het altijd al niks, maar ik vind niet dat je iets kan beoordelen/veroordelen voordat je het zelf echt kent/gezien hebt/etc.

Als iemand denkt beter te kunnen schrijven of functioneren door het gebruik van drugs, komt dat op mij heel raar over. Al die fantasie, gevoelens, ideeën die zitten al in je. En die kun je er ook wel uit krijgen zonder alcohol of drugs. Je moet dan alleen wat dieper graven. Want als je voor simpele dingen al drugs gaat gebruiken, wat gebeurd er dan als je voor moeilijke dingen staat?

Ik gebruik dus totaal geen drugs (afgezien van een alcoholisch drankje van tijd tot tijd) en ik heb daar ook totaal geen behoefte aan. Zeker niet om inspiratie/fantasie op te wekken bij mezelf. Wat iemand anders doet moet die persoon zelf weten, maar ik ben er heel erg tegen. Zeker als het mensen in mijn vrienden/familiekring betreft. Zo erg zelfs, dat als iemand echt overmatig drugs gebruikt, ik er niks meer mee te maken wil hebben. Ik ga niet toekijken hoe iemand zichzelf de grond in werkt.

Natuurlijk komen er gekke, rare en soms zelfs hele goede ideeën in je op als je onder invloed bent. Maar zoals ik al zei; die ideeën komen niet met de alcohol of de drugs. Die zitten in je, die zijn er al en die moeten alleen nog omhoog komen.
  • Er zijn geen problemen, er zijn mensen.
VeBu
Puntenslijper
Puntenslijper

Goedenacht allemaal. Gezien het laatste verhaal wat ik, terwijl ik dit schrijf, zo'n 5 minuten geleden heb gepost, denk ik wel, dat er goede ideeën kunnen komen van schrijven onder invloed van alcohol. Ik heb ooit eens gelezen dat een dronken persoon zegt, wat een nuchter persoon denkt; dit ben ik dan ook eens met Silena, de ideeën zitten in je, maar moeten alleen nog eruit komen.

Verder heb ik op zich niets tegen schrijven onder invloed, ieder zijn/haar eigen manier. Het varieert per persoon, dat zeker.
Oh, the days long ago when the crowds came around to hear the piano ring out with sound!
But the crowds have all gone and the symphony's through, and the piano cries out:
let me once play for you!
mena1998
Typmachine
Typmachine
Locatie: Heelal, Melkweg, Aarde, Europa, Nederland, (Provincie) Groningen, Oude Pekela

Ik heb er ook niet echt wat op tegen, maar ik zou er niet aan beginnen.
Nou dat is ook niet helemaal waar. Bijna elke dag gebruik ik drugs. Het is een medicijn maar het wordt gezien als drugs (Ritalin).
Maar ik vind dat niet tellen.

(tijd geleden dat er wat gepost is...)
Shit happens, just flush it and move on!
Mila
Puntenslijper
Puntenslijper

Ik heb zelf een tijd lang geblowed en ik kan daarom begrijpen dat je hier inspiratie uit kan halen. Je bent gewoon volledig met je gedachten bij 1 onderwerp. 1 activiteit.
Daarbij is het risico wel, dat je lui/moe kan worden haha :lol:

Ik kan bijvoorbeeld inspiratie vinden in een glaasje whisky. Het is dan niet de bedoeling dat ik dronken achter mijn pc zit. In combinatie met goede muziek werkt het prima.
Dit doe ik natuurlijk niet elke keer als ik wil gaan schrijven.

Ik moedig het niet aan maar als er hier mensen zijn die het gebruiken spreek ik het ook niet tegen.
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Ik doe zelf niet aan drugs, maar mijn stelregel is 'Live and let live.' Zolang ik er zelf geen last van heb (in de breedste zin van het woord) moeten mensen zelf weten wat zij doen.

Ik kan wel genieten van een lekker glas witbier bij het eten, of een aantal biertjes bij een feestje/in de kroeg, maar ik heb nog nooit 'de inspiratie' gehad om te gaan schrijven wanneer ik iets op had. Dat komt meestal op random momenten, wanneer ik er echt voor ga zitten, óf wanneer ik in bed lig en nog niet in slaap val. Helaas komen de beste ideeën wanneer ik in bed lig, dus dan moet ik er weer uit om even snel wat op mijn nachtkastje-noteblock te schrijven om vervolgens weer terug in bed te duiken :p
Suppose you toss a coin enough times
Suppose one day, it lands on its edge
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

In Amerika was eens een interessant onderzoek naar LSD, als ik mij niet vergis ergens in de jaren 70. Dat is in eerste instantie gefabriceerd om de geest naar een hoger niveau te tillen en mensen 'out of the box' te laten denken. Ze hebben deze drugs onder gecontroleerde omstandigheden met een duidelijk doel getest op een groepje wetenschappers (als ik mij niet vergis natuur/wiskundigen). In ieder geval zaten ze allemaal vast op een bepaald deel van hun onderzoek. Ze kregen een lage dosis van de drugs en gingen aan het brainstormen. Het had veelbelovende resultaten. Door de (slechte) toepassingen in de psychiatrie en daarna de recreatieve verslaafden kwamen alle psychedelica in een kwaad daglicht. Nu wordt er weer voorzichtig onderzoek gedaan naar de positieve effecten die ze kunnen hebben.

Goed, nu mijn mening. Ik denk dat, onder de juiste omstandigheden, bepaalde drugs een positief effect kunnen hebben. Maar wiet is een ontspanner, geen psychedelicum. De enige reden waarom ik kan bedenken dat het werkt is omdat het drempels wegneemt die iemand zichzelf oplicht in nuchtere staat. Ik weet dat zelf niet want ik heb zelf alleen alcohol gehad en dat maakt me eerder traag van begrip dan creatief :P De meest creatieve dingen komen nog vanuit m'n vakgebied en vanuit allerlei culturen en mijn wonderlijke brein wat besluit alles uit verband te trekken :P
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

In Amerika was eens een interessant onderzoek naar LSD, als ik mij niet vergis ergens in de jaren 70. Dat is in eerste instantie gefabriceerd om de geest naar een hoger niveau te tillen en mensen 'out of the box' te laten denken. Ze hebben deze drugs onder gecontroleerde omstandigheden met een duidelijk doel getest op een groepje wetenschappers (als ik mij niet vergis natuur/wiskundigen). In ieder geval zaten ze allemaal vast op een bepaald deel van hun onderzoek. Ze kregen een lage dosis van de drugs en gingen aan het brainstormen. Het had veelbelovende resultaten. Door de (slechte) toepassingen in de psychiatrie en daarna de recreatieve verslaafden kwamen alle psychedelica in een kwaad daglicht. Nu wordt er weer voorzichtig onderzoek gedaan naar de positieve effecten die ze kunnen hebben.
Een veelgehoorde roddel is dat Lewis Carroll (Alice in Wonderland) zijn verhalen ook onder invloed van allerlei geestverruimende middelen schreef. Als je het oorspronkelijke verhaal goed bekijkt zou dat best nog wel eens mogelijk kunnen zijn. ;-)
Suppose you toss a coin enough times
Suppose one day, it lands on its edge
Plaats reactie

Terug naar “Discussie topic”