In de rij

Hier kun je al je One Shots kwijt die in het genre Romantiek horen. Maak een topic aan en zet ze er allemaal in.
Plaats reactie
P_Westdijk
Typmachine
Typmachine
Contacteer:

De vrouw schatte de afstand van haar tot de kassa op een meter of tien en daar tussen stonden een heleboel mensen met hun boodschappen. Zuchtend keek Amber om zich heen. Ze had er geen hekel aan om naar de supermarkt te gaan, maar het duurde altijd zo lang om er weer uit te komen. Het geluid van een voort geduwd winkelwagentje werd luider en hield vlak achter haar op. De rij van wachtenden was weer een stukje langer geworden.
"O, ik heb weer geluk. Helemaal achteraan de rij."
Deze woorden waren met een opmerkelijke vrolijkheid uitgesproken. Amber keek om. Een man knikte haar glimlachend toe. Het moest een dag of drie geleden zijn dat hij zich had geschoren. Zoiets viel haar onmiddellijk op. Even aarzelde ze. Het lag normaal niet in haar aard om een praatje te beginnen met een haar onbekende man.
"Vind je soms het wachten leuk?"
Hij knikte. Ze constateerde met een bedenkelijk gezicht dat hij er zelfs enthousiast uitzag.
"Probeer altijd ergens iets positiefs in te zien. Elke keer als dat gebeurd besef ik weer dat de vrouwen voor me in de rij staan. Voor een man is dat een heel aantrekkelijke gedachte. In ieder geval voor de hetero's onder ons."
Amber keek met een frons op haar gezicht weer naar voren. Voor haar stonden inderdaad vrouwen met hun vol geladen boodschappenwagentjes. Opnieuw keek ze om.
"Er staan ook mannen tussen", fluisterde ze.
"Ik dacht dat deze voor jou in de rij stonden. Het zal je vast meer zijn overkomen."
Hoofdschuddend keek Amber weer voor zich uit voor ze begon te lachen. De rij van wachtenden schoof weer een halve meter op. Ze schuifelde naar voren toe voor ze zich half omdraaide.
"Niet zoveel mannen, tot zover ik weet."
"Je vergeet de vrouwen."
Ze schudde kort, maar beslist het hoofd.
"Nee, ik vergeet ze niet en ik heb ook geen behoefte aan experimenten."
Er was weer ruimte ontstaan waardoor ze enkele stappen kon zetten.
"Jammer, mijn fantasie begon net op gang te komen."
Amber begon te giechelen, maar drukte al snel de hand voor haar mond. Verscheidene mensen in de rij voor haar hadden al een blik naar achteren geworpen en achter hem luisterden ook mensen mee. Het leek haar beter om weer zachter te gaan praten.
"Beeld je maar niets in", zei ze met een serieus gezicht, "ik val bovendien op een ander type man dan ik in deze rij kan vinden."
Even leek hij teleurgesteld te zijn voor hij een idee kreeg. Ze kon het van zijn gezicht aflezen. De grijns was terug gekeerd en de blauwgrijze ogen glinsterden.
"Je kan me als een tussendoortje beschouwen."
Amber schudde het hoofd en voelde zich rood worden. De grijns op zijn gezicht werd breder alsof het zich voedde met haar ongemak.
"Als ik van rij verander, maak ik dan een grotere kans op je telefoonnummer?"
"Nee en er is slechts één rij."
Ze zag hem even omkijken voor hij naar haar knipoogde.
"Positief blijven denken."
Tot haar verbazing stuurde hij het boodschappenwagentje uit de rij om achter een zwaarlijvige medewerkster van de supermarkt aan te lopen. Nieuwsgierig keek ze hem na.
"De middelste kassa gaat open", hoorde ze de medewerkster roepen.
Onthutst kon Amber slechts toekijken hoe hij zonder enige haast zijn boodschappen op de loopband begon te leggen. Achter hem ontstond enige chaos omdat de rij zich in twee rijen splitste. Ze bleef in de rij staan waar ze al stond, maar kon opeens wel een afstand van vier meter met haar winkelwagentje overbruggen.
"Zo schiet het wel op."
Het had iets besmettelijks om overal iets positiefs in te zien. Zodra het haar beurt was trok de kassière uit de rij er naast haar aandacht door met een bon te zwaaien.
"Ik moest deze aan je geven."
Aarzelend nam ze de bon aan. Er was op de achterkant ervan met een pen een reeks getallen geschreven en er onder een paar woorden.
"Het is volgens mij zijn telefoonnummer."
"Voor als ik me bedenk", las ze hardop.
De kassière keek haar na. Even zag ze de vrouw stilstaan bij de vuilnisbak, maar ze liep door zonder er iets in te gooien.
Laatst gewijzigd door P_Westdijk op 16 okt 2012 19:35, 3 keer totaal gewijzigd.
Writing has laws of perspective,
of light and shade just as painting does, or music.
If you are born knowing them, fine.
If not, learn them.
Then rearrange the rules to suit yourself.
ejell
Toetsenbord
Toetsenbord

Hee, weer een leuke One Shot hoor! Altijd leuk om te zien hoe jij van een vrij dagelijkse gebeurtenis een toch boeiend verhaal kan maken (:

Ik heb wel een paar puntjes, maar dat is allemaal meer de verzorging dan inhoudelijk (:
P_Westdijk schreef: "Er staan ook mannen tussen" fluisterde ze.
Moet tussen 'tussen' en " geen komma? Dus dan wordt het "Er staan ook mannen tussen," fluisterde ze.

Hier twee keer hetzelfde, wat me opviel.
"Beeld je maar niets in", zei ze met een serieus gezicht
"De middelste kassa gaat open", hoorde ze de medewerkster roepen.
Je doet de komma na de aanhalingstekens, maar ik heb geleerd dat die ervoor moet... Maar dat kan ook aan mij liggen, want ik weet de precieze regels niet helemaal. Maar meestal in de boeken/verhalen die ik lees gaat 'woord - komma - aanhalingsteken'. (:

Zodra het haar beurt was trok de kassière uit de rij er naast haar aandacht door met een bon te zwaaien.
Het is cassière, niet met een k. Tenminste, dat zeggen mijn hoofd en Google allebei... :P

Kortom, het was weer een typische, leuke One Shot om te lezen en ik kijk nu al uit naar de volgende :3
When the power of love overcomes the love of power.
P_Westdijk
Typmachine
Typmachine
Contacteer:

Dit zijn de reacties waar ik altijd gespannen op wacht zodra ik een verhaal of deel ervan heb ingestuurd. Bedankt daarvoor en nu ga ik proberen het meeste ervan te weerleggen. :)

Je eerste punt van aandacht is correct. Ik heb er over heen gelezen en dit wordt aangepast.

De regels over aanhalingstekens waren voor mijn gevoel op school achtergebleven, omdat ik me er niets meer van wist te herinneren toen ik met schrijven begon. :) Tot mijn verbazing deden de auteurs het in boeken op verschillende wijzen.

Sindsdien probeer ik De kleine schrijfgids van Mariët Hermans aan te houden.

De combinatie van aanhalingstekens en andere leestekens levert dikwijls problemen op. De volgende zinnen geven de meest voorkomende combinaties weer:

Hij zei: "Dat is goed."
Hij vroeg: "Is dat goed?"
Zei hij: "Dat is goed."?
Zei hij: "Is dat goed?"
"Dat is toch niet goed", zei hij.
"Dat is toch niet goed!", riep hij
"Is dat echt niet goed?", vroeg hij.
"Dat", zei hij, "is echt niet goed."
"Is dat", vroeg hij, "helemaal goed?"
"Uiteraard," zei hij, "dat is goed."

Bij onderbroken citaten, zoals in de laatste drie voorbeeldzinnen, is het belangrijk na te gaan hoe de zin zou zijn zonder de onderbreking. Normaalgesproken komt de komma bij een onderbroken citaat na het aanhalingsteken ("Dat", zei hij, "is echt niet goed."). De zin is immers: Dat is echt niet goed. Maar als het citaat na een komma wordt afgebroken, komt er geen komma na het aanhalingsteken ("Uiteraard," zei hij, "dat is goed."). De volledige zin is namelijk: Uiteraard, dat is goed.

Het is een dun en overzichtelijk geschreven boekje.

Volgens taaladvies.net is zowel caissière als kassière is correct. Voor het inzenden had ik het opgezocht.

Bedankt voor je reactie. Het houdt me scherp en komt mijn verhalen altijd te goede.
If not, learn them.
artikel
Computer
Computer

Ooh, wat een originaliteit, echt leuk bedacht. Ook mooi uitgewerkt en erg makkelijk om weg te lezen. Er gebeurt niet veel in het verhaal maar het voelt alsof er heel veel gebeurt, en dat allemaal terwijl ze in de rij voor de kassa staat. Leuk gedaan!
It's okey to be afraid!
Ellie Goulding
P_Westdijk
Typmachine
Typmachine
Contacteer:

Bedankt voor het achterlaten van een reactie. Het is af en toe best lastig om iets te bedenken, maar er zijn dagen bij waarop het moeiteloos gaat.
If not, learn them.
-Maaike-
Computer
Computer

Wat een heerlijk verhaal! Waren er maar meer van die positieve spontane mensen in de supermarkt :D

Echt heel leuk geschreven, de situatie en het gesprek. Vooral die man met z'n niet zo stille hints :P
- Never give up on anything, because miracles happen every day -

My head is a jungle...
P_Westdijk
Typmachine
Typmachine
Contacteer:

-Maaike- schreef:Waren er maar meer van die positieve spontane mensen in de supermarkt
Zolang ze dan maar achter mij in de rij staan. :P Een positieve benadering levert vaak heel veel op en kost vrijwel niets.

Bedankt voor je reactie. Op hoeveel verhalen van mijn pen heb je nu al gereageerd?
If not, learn them.
-Maaike-
Computer
Computer

Als ik goed geteld heb, heb ik op 18 verhalen gereageerd. En moet ik er nog 20 lezen, mits je er geen bij schrijft natuurlijk :P
(De verhalen van OV heb ik wel allemaal gelezen, maar niet op alles gereageerd, dus ook niet allemaal meegeteld)
- Never give up on anything, because miracles happen every day -

My head is a jungle...
P_Westdijk
Typmachine
Typmachine
Contacteer:

Nou maak je mij ook nieuwsgierig naar hoeveel creatieve materie er hier van mij op 8 oktober 2012 te vinden is.

1 De roker
2 Mistige zijweg
3 Gezinsgeluk
4 Of ik spijt heb? Alleen van de consequenties
5 Aan deze deur geen gezeur
6 Spreekuur
7 De hotelkamer
8 De geest heeft de geest gegeven
9 Een doodskist van papier
10 Een half gevuld glas
11 Merlijne
12 Het graf
13 Verbroken stilte
14 Parttime mensenhater
15 Rollenspel
16 De apotheker
17 Goed zonder gelood
18 De brandweerman
19 Havenstraat nr 97
20 Telefoongesprek
21 Als... dan...
22 De herfst (wedstrijd 19)
23 Scout cruiser Draco
24 Writer's Block
25 Onweer
26 Ken je me werkelijk
27 Postduif
28 De uitgesproken leugen en de papieren waarheid
29 Het magazijn
30 Testpaar
31 Bekende onbekende
32 Een afgetaste kennismaking
33 Het strand
34 De spin
35 De Tormen
36 Gedoemde relatie
37 Een ongebruikte bruidsjurk
38 Samaritaan
39 Stil contact
40 Original Vengeance
41 GSM
42 De sauna
43 Ik wil je
44 Gebroken hart
45 Ook engelen sterven
46 Genoeg ziel voor beiden
47 Alizee
48 Zij, die mijn leven omgooide
49 De gift
50 Zonder kruiden smaakt het flauw
51 In de rij
52 Verplicht gedicht
53 Getuige van de dood

:shock: :D Hmmn, volgens mij heb ik er een paar niet ingezonden. :lol: Veel leesplezier.

Ook na deze datum is natuurlijk het insturen door gegaan. Net als deze rij. :P

54 Onbekende bekende
55 Vakantie
56 Collega
If not, learn them.
Plaats reactie

Terug naar “Romantische One Shots”