Ik wist ergens ver in mijn achterhoofd dat er ook wedstrijden waren maar heb ze nooit kunnen vinden.
Eindelijk heb ik ze dan gevonden en dan krijg ik meteen zo'n moeilijk onderwerp op mijn bord. Pff.. het was wel zwaar hoor. Maar Jippie de hippie, het verhaal is dan werkelijk tot zijn einde gekomen.
*Zucht diep*
Dit sprookje heeft 2 woorden meer dan het langste verhaal wat hier staat, dat betekent dat ik mijn zelfverzonnen sprookje wel erg lang heb gemaakt (sorry!)
Voordat jullie het gaan lezen wil ik eerst zeggen wat volgens mijn gedachten sprookjes zijn anders snappen jullie het verhaal misschien niet
Volgens mijn gedachten zijn sprookjes verhalen waar een moraal achter zit. Met dat in mijn achterhoofd heb ik dit verhaal namelijk geschreven.
Veel leesplezier!
___________________________________________________________________________________
Hart vol groen
'Lisa kom jij eens hier en speel eens een muziekstukje op de harp.'
Lisa loopt naar de harp toe die in het muzieklokaal staat. Ze gaat rustig zitten maar van binnen is ze nerveus, het is voor het eerst dat ze voor de klas een stukje op de harp gaat spelen. Meerdere kinderen in haar klas kunnen op de harp spelen, vele van hen zijn uitmuntend goed waardoor de verwachtingen hoog zijn. Lisa trekt de harp naar zich toe. De klas valt helemaal stil, allemaal gespannen. Allemaal nieuwsgierig wat Lisa gaat spelen.
De eerste paar snaren die ze aanraakt voelen onwennig aan haar vingers. Door de nerveusheid raakt ze een verkeerde snaar. Er komt wat gegiechel uit de klas maar Lisa blijft doorspelen. De noten geven een magische sfeer in de klas, ieder die in die klas zou zitten zou kippenvel hebben. De tranen lopen bij sommige na enkele noten al over de wangen.
'Ik ga jullie een Fairy Tale vertellen', zegt Lisa. Ze blijft rustig doorspelen. Elke noot, elk geluid dat Lisa in de klas brengt zorgt ervoor dat alle leerlingen in de klas een magische wereld betreden. Stuk voor stuk krijgt elke leerling alleen door de muziek al een twinkeling in de ogen. Lisa weet dat ze nu moet beginnen met het vertellen van het verhaal.
'Ik neem jullie mee naar een wereld, een streek waar ieder van jullie wel zou willen wonen. De bloemen groeien er goed, het gras is op alle plekken waar het groeit groener dan jullie kunnen voorstellen. Deze streek wordt bestuurt door de jongste graaf, de kleinste maar wel de meest gerespecteerde. Deze graaf is geboren op een dak van een wolkenkrabber. Deze wolkenkrabber staat op dit moment in New York. Deze jonge man werd geboren in 2350 jaar na Christus en wordt aangewezen tot graaf op elfjarige leeftijd.'
Lisa kijkt even op van de harp terwijl ze aan het vertellen is. De leerlingen zitten daar rustig, ze zwijmelen allemaal langzaam weg. Hun gedachten staan alleen maar bij het verhaal.
'Deze jongen draagt de naam Ezi. Zijn land wordt bedreigt, de omliggende streken willen ook zo'n mooi gebied hebben. Hun gedachten wil alleen maar het mooiste, het grootste en het beste. Zij luisteren niet naar wat het hart zegt.'
Lisa stopt met het bespelen van de harp. Haar vingers raken de laatste snaren aan, een laatste noot. Het magische geluid van de harp galmt nog langzaam na in het lokaal. Lisa neemt diep adem en daarna legt ze haar vingers weer op de snaren van de harp. Ze begint weer met het bespelen van de harp. Nadat ze weer enkele noten heeft gespeeld gaat ze weer verder met het vertellen van het verhaal.
'Ezi zit aan zijn bureau. Hij denkt na over hoe hij oorlog kan vermeiden, hij wil niet dat zijn land kapot wordt gemaakt door de vijanden. Hij wordt er emotioneel van dat zijn land, zijn eigen land, zou verwoest worden als hij zich niet overgeeft, als hij niet zijn taak als graaf opzegt en ermee stopt. Er wordt op de houten deur van de kamer geklopt. Niet veel daarna stapt een oudere man met lange grijze haren de studeerkamer binnen. Ezi kijkt op. De man maakt een diepe buiging en legt een rolletje papiertje op het bureau van Ezi. Als Ezi het rolletje heeft gepakt loopt de man de kamer uit. De deur sluit zachtjes achter hem. Het is een plechtig bericht, dat kan hij zien aan de grote rode strik die om het rolletje papier heen is vastgemaakt. Voorzichtig trekt hij het lintje los, beetje bang voor datgene wat op het papiertje zou staan. Ezi heeft nu het rolletje papier uitgerold en begint het te lezen.'
Lisa begint op de harp een spannend muziekje te spelen. Ze past elke keer de noten en de hoogte aan naar hoe het verhaal staat. De klas is nog steeds helemaal stil, het lijken net dode mensen met hun ogen open die je maar blijven aanstaren.
'
“Geachte Graaf Ezi,
Ik, Graaf Herod, weet dat u erg gesteld bent op uw groene grond.
Daarom wil ik u graag een voorstel doen:
Als u trouwt met mijn dochter zullen wij uw streek niet aanvallen.
Echter regeren wij, ik en mijn familie, mee over de streek.”
Ezi legt het rolletje opzij. Ik wil niet met zijn dochter trouwen, denkt hij. De kleine jongen staat op van zijn stoel en loopt naar het raam dat uitkijkt op zijn rijk. Zijn gedachten laat hij los, die worden meegenomen met het zachte briesje die de kamer binnen komt. De bomen buiten waaien zachtjes op de lentewind. De vogeltjes fluiten met z'n allen in koor. De boeren staan in de verte op hun akker het graan te oogsten. Alles ziet er nu nog zo vredig uit, niemand lijkt bang voor de oorlog die gaat komen.
Ezi loopt terug naar zijn stoel bij het bureau en gaat er weer op zitten. Zijn gedachten zijn weer bij de oorlog die misschien wel komen gaat. Drie jaar geleden heeft dit land ook al oorlog gehad, toen was deze streek het meest welvarend. De auto's die hier reden reden toen al op water, de vliegtuigen die hier vlogen hadden groene energie, alles in deze streek was goed georganiseerd. De oorlog die toen uitbrak was tussen alle zestien streken van dit eiland. Van elke streek bleef niets meer over. Alles werd met de grond gelijkgemaakt. De gebouwen, de planten maar ook de mensen waren bijna allemaal verdwenen. Na die oorlog is Ezi aangewezen als graaf omdat zijn andere familieleden waren vermoord. Het land moest weer gaan leven zoals men vroeger deed in de 17de eeuw.
Ezi twijfelt of hij misschien wel moet gaan trouwen met de dochter van Graaf Herod. Zo red ik wel mensenlevens, mijn rijk is dan ook nog helemaal in zijn staat, denkt Ezi.'
Lisa zit niet helemaal meer lekker op de stoel dus gaat ze even iets anders zitten. Door de beweging die ze maakt moet ze snel met één van haar handen de pony die voor haar ogen is geschoven achter haar oor doen. Doordat ze dat snel probeert speelt ze enkele noten niet en de andere hand speelt paar keer een verkeerde noot. De gezichten van haar medeleerlingen gaan nu beetje angstig staan. Lisa heeft haar pony weer achter haar oor zitten en gaat snel weer verder met het muziekstuk. De volgende paar noten waren weer perfect gespeeld. De leerlingen zwijmelen weer allemaal weg.
'Na paar dagen twijfelen neemt Ezi de beslissing om toch maar met de dochter te gaan trouwen. Hij loopt nu naar de stallen die bij het kasteel horen. Daar gearriveerd komt Ezi de stalknecht tegen.
'U gaat een ritje maken mijnheer?', vraagt de stalknecht terwijl hij een diepe buiging maakt.
'Ik wil graag mijn standaard paard', zegt Ezi. De stalknecht loopt naar de stal waar Blyz, het paard van Graaf Ezi, staat. De stalknecht pakt het paard uit de stal en zadelt hem op.
Alles is nu klaar voor de reis naar het land van Graaf Herod. Ezi zit op zijn paard, eten heeft hij in de tassen zitten, pijl en boog hangen aan zijn rug. Ezi rijdt met het paard stapvoets de poort van het kasteel uit.
Ezi rijdt door de groene velden heen. Daarna komt hij bij de akkers van de boeren. De boeren zien dat hun graaf langst komt en ieder van hen maakt een diepe buiging, Ezi zwaait naar de boeren. Het paard rijdt nog steeds stapvoets. Langzaam trekt ook dit landschap weg en komt Ezi nu in het bos. Hij versnelt het paard. Het paard galoppeert snel door het bos heen.
Ezi arriveert bij de grens van zijn rijk en het rijk van Herod, de berg Hyzaok. Het verschil tussen deze twee rijken is meteen te zien, het lijkt op het verschil tussen zwart en wit, tussen donker en licht. Ezi's rijk is veel groener, veel mooier. Het kasteel van Graaf Herod is duidelijk te zien omdat het het enige kleurrijke is in heel het rijk. Het huis ligt niet ver van de berg vandaan.
Ezi rijdt de berg af, steeds verder het rijk van Herod in. Na een uur of twee rijdt Ezi de binnenplaats op van het kasteel van Herod. Ezi wordt ontvangen door de graaf zelf.
'Welkom in mijn rijk', zegt Herod met een wat luchtige glimlach.
'Dankjewel', zegt Ezi.
Herod en Ezi lopen nu het kasteel in.'
Lisa's handen beginnen moe te worden van het lange muziekstuk dat ze speelt. Ze stopt weer met het bespelen van de harp zodat ze even haar handen kan laten rusten, ook kan ze haar stem dan nog sparen voor de laatste stukjes van het sprookje. Na een hele korte pauze legt Lisa weer haar handen op de snaren van de harp en begint ze weer het magische stuk verder te spelen. Alle leerlingen zitten nog steeds rustig en ze bewegen niet veel.
'Ezi en Herod zitten in de eetkamer. Tegenover Ezi zit een elegante, slanke, adembenemend meisje. Het meisje is de toekomstige echtgenote van Ezi. Ze heet Yza, ze is de dochter van Herod en zij is even oud als Ezi, alle twee zijn ze nu veertien. Een bediende komt de kamer binnen met drie borden waar vis op ligt.
Tijdens het eten gaan de gesprekken alleen maar over het huwelijk wat morgen al zou gaan plaatsvinden tussen Ezi en Yza. Ezi is nog een beetje spraakzaam maar Yza zegt niet veel. Dat ook zij tegen het huwelijk is is duidelijk te zien.
Het eten viel erg tegen vergeleken het eten wat Ezi normaal is gewend maar Ezi vindt het erg onbeleefd om het niet op te eten, dus alles wat hij voorgeschoteld krijgt eet hij met lange tanden op.
Het huwelijk was groots aangepakt, alle hoogstaande mensen uit beide rijken waren aanwezig, ook familieleden van Yza, van Ezi waren er geen familieleden want niemand was nog in levende lijven.'
Lisa ziet dat sommige leerlingen verveeld raken, de twinkeling in hun ogen is minder geworden en soms komt er een gaap uit hun mond. Lisa begint zich een beetje te schamen omdat ze nu het gevoel heeft dat ze het niet goed doet. Lisa probeert de aandacht van iedereen weer te pakken te krijgen door een apart muziekstukje te spelen wat niet helemaal past bij het verhaal. De aandacht van de verveelde leerlingen raakt weer gefocust op Lisa en de twinkeling in hun ogen is weer terug gekomen.
'Het is drie weken geleden dat Ezi en Yza zijn getrouwd. De liefde is nu echt tussen hun ontstaan, ze houden nu echt van elkaar en zijn blij dat ze getrouwd zijn.
Herod komt de studeerkamer van Ezi binnenlopen. Ezi kijkt langs Yza, die op het bureau zit, naar Herod. Achter Herod komen drie wachters de kamer binnen lopen. Yza draait zich nu ook om en schrikt van de drie wachters.
'Wat is er', vraagt Ezi aan Herod. Yza komt met haar gezicht dichter bij die van Ezi en ze geeft hem een dikke kus op zijn mond. Daarna spring Yza het bureau af en loopt langs de wachters de kamer uit.
'Hij is het', zegt Herod en hij wijst naar Ezi. De drie wachters komen in actie, ze lopen naar Ezi toe en pakken hem stevig vast. Ezi kijkt geschrokken als hij de kamer wordt uitgesleept door de wachters. Hij wordt de trap in de toren opgedragen, totdat ze helemaal boven komen bij een deur.
Ezi zit al een tijdje in de torenkamer als de zware houten deur open gaat. Herod komt de kamer binnen lopen, achter hem loopt Yza. Yza kijkt angstig en Herod kijkt kwaad. Herod duwt de deur weer dicht en loopt naar Ezi toe. Yza blijft bij de deur staan.
Het blijft een tijdje stil in de kamer. De sfeer wordt ongemakkelijk. De gezichtsuitdrukking van Herod gaat ernstiger staan. Yza kijkt bezorgd. Ezi weet niet wat er gaande is maar hij zit nog steeds vastgebonden aan de stoel.
'Ik verban je naar Gadeon, de gevaarlijkste streek van het eiland, omdat je mijn paard hebt vermoord. Waarom, waarom? Mijn familie is altijd goed voor je geweest', zegt Herod.'
Lisa probeert snel een einde aan het verhaal te maken omdat haar inspiratie bijna op is. Haar handen blijven nog steeds harp spelen, alles gaat nu vanzelf. Lisa denkt niet meer na bij welke noot ze speelt, ze is alleen bezig met het verhaal en tegelijkertijd komen de muzieknoten vanzelf. Alle leerlingen keken geschrokken toen ze hoorden dat Ezi verbannen wordt naar een gevaarlijke streek.
'Ezi zit vastgebonden achterop een paard. Herod zit voor hem op het paard. Ze galopperen door weilanden, door bossen en over heuvels heen. In de verte ziet Ezi het duistere rijk Gadeon. Zijn haren in zijn nek gaan ervan overeind staan.
Het paard is nu net gestopt en Herod stapt ervan af. Hij tilt Ezi van het paard, maakt de touwen los en stapt zelf het paard weer op.
'Niemand zal er ooit achter komen dat ik zelf mijn vertrouwde paard heb vermoord. Ik hoop dat de vreselijke mensen hier jou snel mogen vermoorden. Het rijk is dan eindelijk van mij, van mij!'
Herod rijdt snel weg. Ezi staat alleen in het donkere bos, hij kijkt paar keer goed om zich heen. Ezi zegt zachtjes paar kleine zinnetjes die zijn ouders, toen ze nog leefde, altijd tegen hem zeiden als hij bang was.'
Lisa neemt heel diep adem en gaat verder met het vertellen van het verhaal.
'De rivieren stromen, de wind waait, de zee zorgt voor eb en vloed voor jou. De sterren, de maan en de zon schijnen voor jou. De bomen, de struiken, de bloemen en de grassprietjes groeien voor jou. Wees niet bang voor datgene wat je niet kent. Leer het kennen en weet wat het voor jou kan betekenen. Ezi herhaalt paar keer langzaam deze zinnetjes. Wat hem altijd opvalt is dat er iets in die zinnetjes niet correct is, de maan schijnt niet.
Ezi loopt wat rond in het bos en komt bij een oud kasteel dat begroeid is met klimop. De ramen van het kasteel zijn kapot, de voordeur staat wagenwijd open.
Ezi loopt naar de deur en zit dat er naast de deur een rivier, een wind vlaag, de zee, paar sterren, de maan en de zon zijn getekend. Ezi raakt de tekening van de rivier aan en begint weer met praten.
'De rivieren stromen voor jou', zegt Ezi en hij beweegt zijn vinger naar de tekening van de wind.
'De wind waait voor jou.' Ezi gaat ze steeds verder totdat hij alle plaatjes heeft gehad. De plaatjes heeft hij nu allemaal aangeraakt maar de plaatjes van de bomen, de struiken, de bloemen en de grassprietjes zijn er niet. Naast de tekeningen staat een handafdruk. Ezi legt zijn hand er zachtjes in. Zijn hand ligt er nu helemaal in en Ezi voelt een prikje, alsof een klein spinnetje hem gebeten heeft. Hij wordt duizelig en zakt door zijn knieën heen om te gaan zitten op de grond. Zijn ogen gaan dicht en Ezi ziet het kasteel in zijn rijk weer voor zich, zijn gedachten maken een close-up naar de voordeur. Het is een grote, donker bruine deur. Naast de deur staan.... Daar staan de laatste vier tekeningetjes van het verhaaltje, een boom, een struik, een bloem en een grassprietje, ook is bij deze deur een handafdruk te vinden. Weer een close-up, deze keer richting de handafdruk. In de handafdruk staat een kleine zittende vos getekend, het wapen van Ezi's familie.
De ogen van Ezi gaan weer open en Ezi kijkt snel naar de handafdruk waar hij daarnet zijn hand heeft ingelegd. Tot zijn schrik staat ook in deze handafdruk een vos getekend, dat betekent dat deze streek, Gadeon, ook tot de familie van Ezi behoort.'
Lisa stopt met praten en het bespelen van de harp. Ze zet de harp weer op zijn plek en ze staat op van de stoel. Ze loopt een stukje weg van de harp. Lisa kijkt de klas rond en ziet dat alle leerlingen nog in de magische wereld verkeren. Ze begint zachtjes te lachen, dit gebeurt nou altijd als ze op de harp speelt en er een verhaal bij vertelt. Lisa gaat weer zitten op de stoel en vertelt het laatste stuk van het verhaal maar deze keer zonder muziek van de harp.
'Maanden later is Gadeon even groen en welvarend als het oude rijk van Ezi. Het oude rijk is nu helemaal dor en één van de gevaarlijkste streken van het land. Alle oude inwoners zijn nu vertrokken naar Gadeon om weer hun oude graaf te dienen.
Ezi is nog steeds verloofd met Yza. Ze wonen samen in het kasteel. Herod heeft nu de macht over het oude rijk van Ezi, maar veel is er in dat rijk niet meer te halen.
Ezi geeft nog altijd om de mensen, de natuur en natuurlijk ook van Yza. Ezi is erachter gekomen dat de omgeving zo wordt hoe je ermee omgaat, hoe je er echt van houdt.
Het hart van Ezi is goed waardoor het land ook goed is. Goed is vertaalt naar een kleur groen. Ieder mens heeft een rood hart maar Ezi niet, nee Ezi heeft een groen hard. Een hart vol groen!'
Lisa stopt met praten. Ze ziet dat de meeste leerlingen weer bij zinnen zijn en ze maakt een diepe buiging. Er komt een daverend applaus. Iedereen staat op van zijn stoel en de leerlingen beginnen te schreeuwen hoe geweldig het wel niet was. Lisa voelt dat ze een beetje rood aanloopt, ze is dus echt zo goed als iedereen zegt. Geef de moed nooit op ook als je denkt dat het niet goed gaat, denkt Lisa bij zichzelf.
De vader slaat het sprookjesboek dicht.
'Ga nu maar lekker slapen mijn kleine jongen.' Het kleine jongetje gaat liggen op zijn bed en kijkt zijn vader vragend aan.
'Wat is er', vraagt de vader aan zijn zoon.
'Wat is het moraal van dit verhaal?'
'Nou mijn kleine jongen, in dit verhaal zitten wel twee moralen. De eerste is dat je altijd in jezelf moet geloven en moet blijven doorvechten totdat je datgene bereikt wat je wilde. Het tweede moraal is dat de omgeving wordt gevormd door je hart. Jouw hart zorgt ervoor dat de omgeving om je heen eruitziet hoe jouw hart het wil.'
'Dankuwel, slaap lekker.'
'Jij ook mijn kleine boy.'