Dit is een begin maar ik weet niet meer verder dan dat.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Emma en Melle zijn al tien jaar beste vrienden, maar Emma en Melle zijn smoorverliefd op elkaar en ze weten niet dat ze op elkaar verliefd zijn. Emma is negentien jaar, ze is gek op paarden en op Mele, maar Melle weet het nog niet van Emma gevoelens voor hem. Melle is twintig jaar, hij is gek op computergames en op Emma, maar Emma weet het nog niet wat Melle voelt.
Emma bots tegen Melle ‘Sorry, Melle ik moet je in vier ogen spreken.’ Emma. ‘Hallo Emma, oke.’ Melle ‘We zijn al tien jaar vrienden van elkaar, ik ben al twee jaar smoorverliefd op je.’ Emma ‘Ik moet gaan.’ Melle. Melle schrijf een brief naar Emma over hem gevoel voor haar.
Beste Emma,
Ik ben ook al twee jaar smoorverliefd op jou.
Ik durfde het niet gewoon tegen te zegen, want
je had vanmorgen al dat je ook op me verliefd ben.
Wil je verkering met hebben?
Gr. Melle
Emma kreeg een brief van Melle. Emma heeft het brief al gelezen voordat Melle weg gaat. “Melle ik wil je met’ Emma
Emma en Melle
Ja, sorry, maar eigenlijk is het niet echt goed; misschien is dat wel wat relatief, aangezien je stukje behoorlijk kort is... Ik zal eerst wat grammaticaal verbeteren.
Ik zie dit nogal vaak bij verschillende mensen, eigenlijk... Die verdraaide komma's, waar er eigenlijk een punt of een ander leesteken hoort. Het stukje is kort, dus zal ik ze allemaal even vervangen. ;p
Ik ben Femke en ik ben dertien jaar. Ik ben bijna altijd zo vrolijk en vriendelijk tegen iedereen. Ik heb een beste vriending; ze heet Tori, is elf jaar en is er altijd voor mij en mijn vrienden. Ik heb een vriend; hij heet Ruben, is twaalf jaar en heeft heel veel fantasie. Ik heb nog een andere vriend; hij heet Damian en is elf jaar.
Femke, Damian, Ruven en Tori zitten op dezelfde school. De school heet High School USA en licht in Los Angeles.
"Zeis" = zij is - dat denk ik toch.
"Ze is altijd voor me" = ze is er altijd voor me - tenzij ze altijd voor je staat.
"Damain" = Damian - de eerste keer heb je het verkeerd geschreven.
"Los Angels" = Los Angeles
Daarnaast schrijf je cijfers en getallen het best voluit;
11 = elf
12 = twaalf
13 = dertien
Bij grotere getallen kun je ongeveer een schatting maken...
Maar dit vind je ook allemaal in de schrijflessen; ik raad je aan om die eerst door te nemen.
Ik raad ik je aan om voordat je aan het verhaal begint de plot al eens een beetje uitstippelt. Dat is veel handiger.
Ook klinkt het verhaal niet zo goed; je moet niet elke zin hetzelfde laten beginnen, en je zou best wat meer over je vrienden kunnen vertellen (Wat denk jij over ze?). Het is belangrijk dat je bij alles een mening hebt als je in de ik-vorm schrijft.
Lees dus eerst maar even door de schrijflessen... Veel succes!
Ik zie dit nogal vaak bij verschillende mensen, eigenlijk... Die verdraaide komma's, waar er eigenlijk een punt of een ander leesteken hoort. Het stukje is kort, dus zal ik ze allemaal even vervangen. ;p
Ik ben Femke en ik ben dertien jaar. Ik ben bijna altijd zo vrolijk en vriendelijk tegen iedereen. Ik heb een beste vriending; ze heet Tori, is elf jaar en is er altijd voor mij en mijn vrienden. Ik heb een vriend; hij heet Ruben, is twaalf jaar en heeft heel veel fantasie. Ik heb nog een andere vriend; hij heet Damian en is elf jaar.
Femke, Damian, Ruven en Tori zitten op dezelfde school. De school heet High School USA en licht in Los Angeles.
"Zeis" = zij is - dat denk ik toch.
"Ze is altijd voor me" = ze is er altijd voor me - tenzij ze altijd voor je staat.
"Damain" = Damian - de eerste keer heb je het verkeerd geschreven.
"Los Angels" = Los Angeles
Daarnaast schrijf je cijfers en getallen het best voluit;
11 = elf
12 = twaalf
13 = dertien
Bij grotere getallen kun je ongeveer een schatting maken...
Maar dit vind je ook allemaal in de schrijflessen; ik raad je aan om die eerst door te nemen.
Ik raad ik je aan om voordat je aan het verhaal begint de plot al eens een beetje uitstippelt. Dat is veel handiger.
Ook klinkt het verhaal niet zo goed; je moet niet elke zin hetzelfde laten beginnen, en je zou best wat meer over je vrienden kunnen vertellen (Wat denk jij over ze?). Het is belangrijk dat je bij alles een mening hebt als je in de ik-vorm schrijft.
Lees dus eerst maar even door de schrijflessen... Veel succes!
♪
Ik wil heel even wat zeggen over de bovenstaande ' feedback' . Ik vind het een beetje bot als ik eerlijk mag zijn. Zeggen dat een verhaal ' eigenlijk niet echt goed is' en dat ' het verhaal niet zo goed klinkt' vind ik niet helemaal netjes. Je weet niet hoe oud deze persoon is (net gekeken in het voorstelforum, 14 jaar dus redelijk jong) en wat zijn/haar ervaring is met schrijven. Voortaan zou ik eerst kijken wat voor iemand je voor je hebt, en daaraan de toon van je bericht wat aanpassen. Wat nettere feedback zou overigens bestaan uit iets positiefs, en wat tips. Niet meteen beginnen met zeggen dat het niet goed genoeg is.
Leuk dat je bent begonnen met schrijven!
Ik ben het er wel mee eens dat de schrijver misschien wat lesjes door zou kunnen lezen, gewoon omdat dat handig is! Het geschreven stukje is tot nu toe zo kort, dat ik er nog niet echt wat over kan zeggen, dus ik ben benieuwd naar een vervolgje! Succes
Leuk dat je bent begonnen met schrijven!
Ik ben het er wel mee eens dat de schrijver misschien wat lesjes door zou kunnen lezen, gewoon omdat dat handig is! Het geschreven stukje is tot nu toe zo kort, dat ik er nog niet echt wat over kan zeggen, dus ik ben benieuwd naar een vervolgje! Succes

Ik ben het hier wel voor een deeltje mee eens. Het had iets zachter gekunnen. Maar ik geloof dat iedereen zijn reacties op een eigen manier geeft, en hij geeft het nog altijd beleefd aan wat hij er niet goed aan vind. Het had écht bot geweest als hij gewoon simpelweg had gezegd: 'Dit is slecht'. Zonder aangeven wat.Anne V schreef:Ik wil heel even wat zeggen over de bovenstaande ' feedback' . Ik vind het een beetje bot als ik eerlijk mag zijn.
Oké, ik stop met preken xD Het is niet mijn bedoeling mensen hier te berispen op reacties, juist een reactie die ik even kwijt wilde daarop ^^ negeren staat u vrij

Oke ontopic: @Ginny, Het is een vrij kort berichtje, dus véél kan ik er niet over zeggen. Ik vind het allereerst zeer goed dat je wilt gaan schrijven, het is een nuttige bezigheid! (ja, niet iedereen is het daar mee eens als ik dat zeg, maar het is wél zo). Je merkt aan je schrijven dat je nog een beginnend schrijver bent. Dat is niet erg. Haha, als ik aan mijn eigen eerste verhaal denk, zak ik nog altijd door de grond, voor de keren dat ik het terug lees tenminste ^^
Goed, het is dus totaal niet de bedoeling je af te kraken, enkel negatieve commentaar te geven en al die dingen. Van mijn part negeer je ons helemaal en doe je gewoon je eigen ding. Alles staat vrij ^^
Ik geloof dat Demon je op alle basispuntjes al een beetje heeft gewezen. Voor de rest lijkt het mij handig als je even deze schrijflessen doorneemt:
http://onlineverhalen.nl/forum/viewtopi ... =87&t=7323 – de beginnersles – die raad ik ten zeerste aan ^^
http://onlineverhalen.nl/forum/viewtopi ... =87&t=7224 - de dialoog.
http://onlineverhalen.nl/forum/viewtopi ... =87&t=7191 – schrijftempo en spanningsopbouw
http://onlineverhalen.nl/forum/viewtopi ... 87&t=15057 – beschrijvingen
Goed, een hele lange reactie, ik hoop dus dat je er iets aan hebt!
Nog veel succes bij het schrijven!
groetjs
~*~
love isn't blind - it sees more, not less.
But because it sees more, it's willing to see less
~*~
love isn't blind - it sees more, not less.
But because it sees more, it's willing to see less
~*~
Nano: 6670/50 000
Wel, ik ben ook nog maar vijftien, en een redelijk beginnend schrijver, maar goed, ja, het is waar dat ik nogal bot ben, etc. Ik heb me al vaak voor mijn karakter moeten verontschuldigen. Dus hierbij doe ik het nogmaals. Sorry voor mijn karakter.Anne V schreef:net gekeken in het voorstelforum, 14 jaar dus redelijk jong)...
Maar goed ik zie dat je je post verandert hebt;
Goed, dus ik zal wat aardiger antwoorden?
In de eerste alinea, heb je wat kleine foutjes gemaakt. In de eerste zin schrijf je 'tien' voluit, wat goed is, maar dan begin je '19' en '20' te schrijven.
Ik ga nu wat quotes gebruiken. .-.
Je hebt 'Melle" verkeerd gespeld.Ginny schreef: , ze is gek op paarden en op Mele...
Hier heb je 'Emma gevoelens' geschreven. Emma moet bezittelijk zijn; Emma's gevoelens.Ginny schreef:, maar Melle weet het nog niet van Emma gevoelens voor hem.
Daarnaast vind ik de zin niet zo vlot klinken; misschien dat 'maar Melle weet nog niets over Emma's gevoelens voor hem', of zo, beter klinkt. Maar natuurlijk schrijf jij zoals je wilt, zolang het maar correct is natuurlijk. :p
Ik denk dat 'maar Emma weet nog niet wat' beter is.Ginny schreef:maar Emma weet het nog niet wat...
En volgens mij is er wat mis met de dialoog, hier...
Ik zal eerst even wat typfouten en wat andere dingen verbeteren.
Ik heb wat dingen onderstreept, vooral de namen na de aanhalingen; die zijn volkomen overbodig in de dialoog, je kan natuurlijk wel iets zeggen alsEmma botst tegen Melle. ‘Sorry, Melle ik moet je onder vier ogen spreken.’
(Onder vier ogen of tussen vier muren) Emma.
‘Hallo Emma... oké.’ Melle
‘We zijn al tien jaar goed bevriend en ik ben al twee jaar smoorverliefd op je.’ Emma
‘Ik moet gaan.’ Melle.
Melle schrijft een brief naar Emma over zijn gevoelens voor haar.
Beste Emma,
Ik ben ook al twee jaar smoorverliefd op jou.
Ik durfde het gewoon niet tegen je (te) zeggen, want
Je had vanmorgen al gezegd dat je ook op me verliefd bent.
Wil je verkering met me hebben?
Groetjes, Melle
Emma kreeg een brief van Melle. Emma heeft de brief al gelezen voordat Melle weg gaat.
'Melle ik wil je met’ Emma
" 'Sorry, Melle, ik moet je onder vier ogen spreken,' zegt Emma. "
Ook is het beter dat je steeds van regel wisselt, als een andere persoon spreekt. Kijk nog maar eens goed naar die schrijfles.
Ik raad aan om de brief anders in een cursief lettertype te zetten; dat maakt het wat duidelijker.
De onderstreepte want... Ik weet gewoon niet wat die daar doet... ;p
En ik weet niets over verliefdheid en zo, maar kan je dat dan echt twee jaar lang verborgen houden, zonder dat eentonige gevoel te verliezen? Nu, ik weet het niet; jij weet daar misschien meer over dan ik...
Sorry, als ik weer eens te bot geweest ben. D: Ik ben een vreselijk persoon.
♪