Beste forummers (<-- is dat een woord?),
ik ben al een poosje bezig met de opzet en inmiddels de verdere uitwerking van een (voor mijn doen vrij groots opgezet) fantasy-verhaal.
Ik heb dat nog nooit eerder gedaan en ik vroeg me het volgende af: zijn er bepaalde regels waaraan ik me in dat genre dien te houden? Daar heb ik namelijk weleens van gehoord. Ik loop nu bijvoorbeeld hier tegenaan: een dwerg, of wellicht meerdere dwergen spelen een bepaalde sleutelrol in mijn verhaal. Ik weet niet precies hoe oud dwergen kunnen worden volgens de mythologie, daarnaast is het ook zo dat er in meerdere mythologieën dwergen voorkomen die er iets anders uitzien en ook andere eigenschappen hebben. Mag ik het ook zelf verzinnen?
In het geval van niet, zou ik graag een informatiebron aangereikt krijgen waar ik dergelijke dingen aan de weet kan komen.
Alvast bedankt!
Eigenlijk een vraag...
- Saskjezwaard
- Computer
- Berichten: 4449
- Lid geworden op: 28 aug 2010 21:56
- Locatie: in bed
Dat is het fijne en gelijk ook het lastige aan fantasy, je mag alles zelf verzinnen. Dus als je dwergen maar 20 jaar wil laten worden of voor mijn part 2000 jaar, alles mag, het is jouw feestje
Tenminste, ik heb nog nooit van bepaalde richtlijnen gehoord en zou het persoonlijk ook heel vreemd vinden. Hoe kan je origineel zijn als je je aan dat soort richtlijnen moet houden?

Tenminste, ik heb nog nooit van bepaalde richtlijnen gehoord en zou het persoonlijk ook heel vreemd vinden. Hoe kan je origineel zijn als je je aan dat soort richtlijnen moet houden?
And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
-
- Toetsenbord
- Berichten: 2110
- Lid geworden op: 19 jun 2012 01:37
Het hangt er voornamelijk van af hoe je het brengt.
Er bestaat al heel veel mythologie, en veel mensen putten daaruit hun inspiratie.
Als je een verhaal hebt dat zich afspeelt in de echte wereld en fantasiekarakters gebruikt die uit de bestaande mythologie komen, dan moet je wel consistent omgaan met de beschikbare verhalen.
- Een voorbeeld hiervan is de film Trollhunter. In deze film komen trollen voor die precies zo zijn vormgegeven zoals de Noorse mythologie het dicteert. Hier wordt de mythologie dus direct toegepast in het verhaal, er wordt dus aan de bestaande regels uit de mythe gehouden.
- Een ander voorbeeld is de serie Stargate SG-1. Hier heb je een aantal buitenaardse rassen die lang geleden op aarde waren en daardoor onze wereld hebben beïnvloed. Zo heb je een ras dat de egyptische mythologie heeft aangestuurd, en een ras dat hetzelfde heeft gedaan met de noorse mythologie. Zelfs Atlantis is een echte stad onder water. Hier zie je dat wederom bestaande mythologie wordt gebruikt. Echter, in dit geval zijn een aantal dingen veranderd: Het waren geen echte goden, ze leefden niet op aarde, enz. enz. Een aantal basiseigenschappen zijn wel behouden, zoals de namen en onderlinge posities/relaties.
Een geheel andere kant kun je opgaan wanneer je bijvoorbeeld een ras bedenkt als de dwergen. Dit is een al veelvoudig gebruikt ras, en er zijn zeker een aantal cliches waar het dwergenras eigenlijk altijd aan voldoet: ze zijn kleiner dan mensen, ze leven vaak ondergronds en hebben vaak een baard. Ook is het meestal zo dat dwergen moeilijk relaties aangaan met anderen (zelfs in disney: de zeven dwergen van sneeuwwitje wonen als kluizenaars).
Dit is wat de lezer vaak verwacht wanneer hij iets leest over dwergen. Je hebt echter alle vrijheid om dit anders te doen, zolang je je maar aan 1 kernregel houdt: de regels van je eigen wereld.
Net als dat onze (echte) wereld haar regels heeft, moet de jouwe dat ook hebben. Als je op de aarde iets omhoog gooit, dan zorgt de zwaartekracht dat het weer naar beneden komt. Dit is één van de vele regels van de echte wereld. Ook is een regel van onze wereld dat mensen niet uit zichzelf kunnen vliegen en magie niet echt is.
Het is dan natuurlijk geen enkel probleem als in jouw verhaal de zwaartekracht onderhevig is aan de bui waar de aarde in is, mensen kunnen vliegen en de vuurballen in het rond vliegen. Je moet er echter heel goed op letten dat je regels voor jouw wereld opstelt waar al jouw karakters zich aan moeten houden.
Bijvoorbeeld in mijn fantasie-wereld: het gebruik van magische krachten kost je magische energie. Iedereen heeft een beperkte hoeveelheid energie in zich, en als het op is is het op. Wanneer je eet/ademt/slaapt herstel je weer een beetje, en kun je weer met vuurballen gaan gooien. Zolang de karakters zich dus houden aan de regels van de wereld is het geen probleem wat je doet.
Uiteraard zijn uitzonderingen op de regel gewoon toegestaan: Een raket kan in de echte wereld los breken van de zwaartekracht van de aarde, de goden in mijn fantasie-wereld hebben onbeperkte macht over magie.
Al met al is mijn stukje een beetje lang geworden zie ik :p
SUMMARY:
Er zijn geen echte regels voor je fantasie-wereld, behalve de regels die jij zelf bedenkt. Zolang jouw wereld zich consistent gedraagt naar die regels zou het allemaal mooi uit moeten komen.
Er bestaat al heel veel mythologie, en veel mensen putten daaruit hun inspiratie.
Als je een verhaal hebt dat zich afspeelt in de echte wereld en fantasiekarakters gebruikt die uit de bestaande mythologie komen, dan moet je wel consistent omgaan met de beschikbare verhalen.
- Een voorbeeld hiervan is de film Trollhunter. In deze film komen trollen voor die precies zo zijn vormgegeven zoals de Noorse mythologie het dicteert. Hier wordt de mythologie dus direct toegepast in het verhaal, er wordt dus aan de bestaande regels uit de mythe gehouden.
- Een ander voorbeeld is de serie Stargate SG-1. Hier heb je een aantal buitenaardse rassen die lang geleden op aarde waren en daardoor onze wereld hebben beïnvloed. Zo heb je een ras dat de egyptische mythologie heeft aangestuurd, en een ras dat hetzelfde heeft gedaan met de noorse mythologie. Zelfs Atlantis is een echte stad onder water. Hier zie je dat wederom bestaande mythologie wordt gebruikt. Echter, in dit geval zijn een aantal dingen veranderd: Het waren geen echte goden, ze leefden niet op aarde, enz. enz. Een aantal basiseigenschappen zijn wel behouden, zoals de namen en onderlinge posities/relaties.
Een geheel andere kant kun je opgaan wanneer je bijvoorbeeld een ras bedenkt als de dwergen. Dit is een al veelvoudig gebruikt ras, en er zijn zeker een aantal cliches waar het dwergenras eigenlijk altijd aan voldoet: ze zijn kleiner dan mensen, ze leven vaak ondergronds en hebben vaak een baard. Ook is het meestal zo dat dwergen moeilijk relaties aangaan met anderen (zelfs in disney: de zeven dwergen van sneeuwwitje wonen als kluizenaars).
Dit is wat de lezer vaak verwacht wanneer hij iets leest over dwergen. Je hebt echter alle vrijheid om dit anders te doen, zolang je je maar aan 1 kernregel houdt: de regels van je eigen wereld.
Net als dat onze (echte) wereld haar regels heeft, moet de jouwe dat ook hebben. Als je op de aarde iets omhoog gooit, dan zorgt de zwaartekracht dat het weer naar beneden komt. Dit is één van de vele regels van de echte wereld. Ook is een regel van onze wereld dat mensen niet uit zichzelf kunnen vliegen en magie niet echt is.
Het is dan natuurlijk geen enkel probleem als in jouw verhaal de zwaartekracht onderhevig is aan de bui waar de aarde in is, mensen kunnen vliegen en de vuurballen in het rond vliegen. Je moet er echter heel goed op letten dat je regels voor jouw wereld opstelt waar al jouw karakters zich aan moeten houden.
Bijvoorbeeld in mijn fantasie-wereld: het gebruik van magische krachten kost je magische energie. Iedereen heeft een beperkte hoeveelheid energie in zich, en als het op is is het op. Wanneer je eet/ademt/slaapt herstel je weer een beetje, en kun je weer met vuurballen gaan gooien. Zolang de karakters zich dus houden aan de regels van de wereld is het geen probleem wat je doet.
Uiteraard zijn uitzonderingen op de regel gewoon toegestaan: Een raket kan in de echte wereld los breken van de zwaartekracht van de aarde, de goden in mijn fantasie-wereld hebben onbeperkte macht over magie.
Al met al is mijn stukje een beetje lang geworden zie ik :p
SUMMARY:
Er zijn geen echte regels voor je fantasie-wereld, behalve de regels die jij zelf bedenkt. Zolang jouw wereld zich consistent gedraagt naar die regels zou het allemaal mooi uit moeten komen.
Suppose you toss a coin enough times
Suppose one day, it lands on its edge
Suppose one day, it lands on its edge
- Artemiss
- Tipp-Ex team
- Berichten: 890
- Lid geworden op: 01 jul 2008 14:29
- Locatie: Ergens in de Randstad
Ja, mijn dwergen voldoen inderdaad aan alle clichés. Maar als ik ervoor kies dat ze gemiddeld zo'n 500 jaar oud worden, is dat dus geen probleem, begrijp ik.
Binnen de regels van mijn wereld blijven gaat haast bijna vanzelf, want ik verzin de 'regels' al schrijvende... Allebei erg bedankt! Ik kom er wel uit.
Binnen de regels van mijn wereld blijven gaat haast bijna vanzelf, want ik verzin de 'regels' al schrijvende... Allebei erg bedankt! Ik kom er wel uit.
Alles draait om jou en mij en wij, we draaien overal omheen...
-Herman van Veen
-Herman van Veen
Als je kijkt naar hoe bijvoorbeeld Tolkien zijn dwerg maakte zie dat er veel clichés in zitten ook al was hij één van de eerste.
Tolkien's dwergen werden rond de 250 jaar oud. Ze werden pas naar tientallen jaren volwassen (een dwerg van 30 was een jonkie). De laatste tien jaar echter verouderde ze erg snel de tijd van een mans gedurende 40 tot 80 gebeurd bij dwergen in die laatste tien jaar. Er zijn natuurlijk uitzonderingen zo was Daín II Ironfoot nog sterk genoeg om slag te leveren met oosterlingen ten tijde van de oorlog om de ring nabij Minas Tirith en Dwalin, personage uit de hobbit, werd 340 jaar. Verder was de dwerg een typische dwerg. Hij had een baard, leefde ondergrond, werkte in de mijn, was klein, en wantrouwig. Verder waren Tolkiens dwergen zeer koppig en hebzucht was één van hun belangrijkste kenmerken. een ander cliche was dat ze grote ambachtslieden waren.
Zelfs als je regels verzint waaraan jouw dwergen zich moeten houden wil het niet zeggen dat ze dat allemaal moeten doen. Neem Daín en Dwalin van Tolkien. Maar zoals altijd hoef je het wiel niet telkens opnieuw uit te vinden een dwerg blijft een dwerg. Een herkenbaar kenmerk helpt je lezer om zich te herkennen in jouw dwerg zolang het maar geen rechtstreekse kopie wordt ^^
In ieder geval wat ik wou zeggen; niet iedere dwerg hoeft gebonden te zijn aan de regels die je opstelt.
Met vriendelijke groet,
Glenn IJntema.
Tolkien's dwergen werden rond de 250 jaar oud. Ze werden pas naar tientallen jaren volwassen (een dwerg van 30 was een jonkie). De laatste tien jaar echter verouderde ze erg snel de tijd van een mans gedurende 40 tot 80 gebeurd bij dwergen in die laatste tien jaar. Er zijn natuurlijk uitzonderingen zo was Daín II Ironfoot nog sterk genoeg om slag te leveren met oosterlingen ten tijde van de oorlog om de ring nabij Minas Tirith en Dwalin, personage uit de hobbit, werd 340 jaar. Verder was de dwerg een typische dwerg. Hij had een baard, leefde ondergrond, werkte in de mijn, was klein, en wantrouwig. Verder waren Tolkiens dwergen zeer koppig en hebzucht was één van hun belangrijkste kenmerken. een ander cliche was dat ze grote ambachtslieden waren.
Zelfs als je regels verzint waaraan jouw dwergen zich moeten houden wil het niet zeggen dat ze dat allemaal moeten doen. Neem Daín en Dwalin van Tolkien. Maar zoals altijd hoef je het wiel niet telkens opnieuw uit te vinden een dwerg blijft een dwerg. Een herkenbaar kenmerk helpt je lezer om zich te herkennen in jouw dwerg zolang het maar geen rechtstreekse kopie wordt ^^
In ieder geval wat ik wou zeggen; niet iedere dwerg hoeft gebonden te zijn aan de regels die je opstelt.
Met vriendelijke groet,
Glenn IJntema.
My ego is to big for a conversation so thats the reason I write because writing is the best way to talk without being interrupted.