Hoe schrijf je een reactie?

Leer hier tips en trics of juist de absolute basis van andere leden of help andere leden hun verhalen te verbeteren!

Moderator: Patrick

Plaats reactie
Saskjezwaard
Computer
Computer

Aanvullingen zijn altijd welkom! ^^

Het schrijven van een reactie

Het krijgen van een reactie is altijd leuk, maar als die alleen maar bestaan uit: ga verder, ik wil meer! wil je na een tijdje ook wel iets meer inhoudelijke reacties. Daar gaat deze les over, welke dingen je erin kunt zetten en welke dingen je beter weg kunt laten. En onthoud, als jijzelf reacties achterlaat, krijg je ze al snel terug!
We kunnen de schrijvers hier op twee manieren indelen, de beginnende schrijvers en de al wat gevorderde.

Beginnende schrijvers

Dit zijn over het algemeen de nieuwe leden. Zij zijn net begonnen met schrijven en kennen alle kleine regeltjes nog niet die bij een verhaal horen.

- Probeer iemand zo goed mogelijk te helpen zich te verbeteren! Dat doe je niet door een lijst aan te dragen met dingen die ie fout doet. Probeer foutjes, zoals geen omgeving beschrijven, met mate aan te voeren. Dan kan de schrijver zich op één of twee dingen richten, in plaats van dat hij opeens overal rekening mee moet houden.
- Soms staat een stuk zoveel met grammaticafouten dat het niet fijn lezen is. Om ze er allemaal uit te halen is een enorm werk voor jezelf en nogal ontmoedigend voor de schrijver. Probeer alleen de paar foutjes eruit te halen die vaker voorkomen, dan help je de schrijver al een heel stuk meer!

Gevorderde schrijvers

- Zeg het als je een stuk minder vindt lopen! Een schrijver vindt het vaak zelf moeilijk om te bepalen of een stuk goed doorloopt of niet en is daarvan afhankelijk van de lezers. Wees niet bang dat ze je vinden zeuren, de meeste schrijvers vinden het juist fijn als je kritisch kijkt! Dan kun je ze soms helpen met puntjes waar ze zelf nog niet eens aan gedacht hadden.
- Zet niet in je reactie: ‘goed zo, ga zo verder!’ Als je niks weet te zeggen in je reactie, kan je de ‘likeknop’ gebruiken, die is voor dat doel aangemaakt. Anders is het een spamreactie
- Als je wel een reactie met inhoud wilt achterlaten, kun je erin zetten welke zinnen je goed vond lopen, welke wat minder, of je een stuk grappig vond, welk personage je minder vond etc. Zo krijgt een schrijver een betere feedback op wat de lezers van hun stuk vonden.

Maar wat bij alle schrijvers geldt, beginnende of gevorderde, ben positief! Zelfs iemand die heel sterk in zijn schoenen staat, kan zich rot gaan voelen doordat iemand alleen maar kritiek op hem heeft, zonder een goed punt te noemen.
Wat ikzelf altijd in gedachten houd, is om af te sluiten met een positief punt, want dan blijft het langer hangen. Maar je kunt het altijd overal neerzetten, zolang je maar positief commentaar levert en het negatieve niet te bot brengt. We willen mensen bemoedigen, niet ontmoedigen.
And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Ik vind dit een goede Post!

~Chris.

Okay, sorry. Moest even (You see what I did there ;-) ).

Wat ik zelf graag doe bij het achterlaten van commentaar: (ook al ben ik hier niet altijd even consistent in)
- Beginnen met een aantal positieve punten
- Kritiek puntjes geven. Vaak is dit een lijstje van quotes waarvan ik denk dat ze op een andere manier geschreven misschien beter tot hun recht komen + spelfoutjes.
- Afsluiten met een algehele observatie van het geheel. Hier geef ik nog even globale 'foutpuntjes' aan, en sluit dan doorgaans af met een bemoedigend stukje in de trant van: 'XX is erg mooi in je verhaal. Ook vind ik dat je met YY een leuke sfeer neerzet. Ga zo door!'

Maar dat is hoe ik het doe :)
In mijn ogen is het in ieder geval belangrijk dat er een gezonde mix tussen positief en wat negatiever commentaar is. Ook als het stukje vol spelfouten zit, probeer dat dan op een vriendelijke manier te zeggen.
bv: 'Het is misschien een idee om je tekst nog een extra keer door een goede spellchecker te halen. Dit kan soms een hoop schelen om die paar spelfoutjes die je over het hoofd hebt gezien eruit te halen, waardoor je verhaal lekkerder wegleest.' Zoiets.

~Chris
Suppose you toss a coin enough times
Suppose one day, it lands on its edge
Rubenorignal
Balpen
Balpen

Goede post!

maar ik vindt de Like knop helemaal niet leuk! ik vindt het te onpersoonlijk. Ik heb veel liever een korte reactie met leuk verhaal ga door! dan Like... ik weet niet ik vind als je alleen maar alles liked dat je gewoon veelste lui bent om te reageren. dat moest ik even kwijt hihi
"Go hard or go home"

Rubenoriginal
Xatham
Banned
Banned

Ik kan die post hierboven wel gaan liken maar dat vind ik ook weer zo'n afbreuk doen aan de situatie.

Hoe dan ook: Ik ben het wel met Ruben eens. Een reactie als 'Ga zo door', hoe kort dan ook, is wel een stuk leuker om te lezen dan te zien dat je verhaal 1x leuk is gevonden.
As the phoenix arises from his ashes...
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Ja dat is ook wel weer zo.

Wat ook scheelt (denk ik) is dat het posten van iets als "leuk verhaal" het verhaal omhoog gooit in de lijst, terwijl het liken van een verhaal dit niet doet.

En het is ook veel persoonlijker om te lezen natuurlijk.

Aan de andere kant denk ik dat de hele reden dat men dit niet wilt natuurlijk niet zozeer is dat je niet meer moet gaan zeggen dat je het leuk vindt, maar meer dat je daarnáást ook wat meer feedback moet gaan geven. Het is dus meer een "ga eens wat meer feedback geven bij je 'vind ik leuk post' " dan een "ga stoppen met 'vind ik leuk post' en ga liken".

Denk ik :p
Suppose you toss a coin enough times
Suppose one day, it lands on its edge
Ginny
Puntenslijper
Puntenslijper

Ik vind goeie post, omdat ik heel veel kan leren met schrijven
hoksy12
Puntenslijper
Puntenslijper

@saskjezwaard

Hé saskia, niet om het één of het ander, maar is het niet wéés positief? ipv ben positief?

Voor de rest vond ik je zinnen erg goed lopen! :P

C.
“Atheism turns out to be too simple. If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning...”
― C.S. Lewis
Plaats reactie

Terug naar “Schrijflessen”