Wijde wereld

Reizen naar verre landen en vreemde beschavingen. Is de reis belangrijk of juist de bestemming? Laat je meeslepen met de heldhaftige personages.
Plaats reactie
Love
Puntenslijper
Puntenslijper
Contacteer:

Let er niet op als af en toe dingen niet helemaal goed zijn geschreven, ik ben pas dertien, maar liever wel gewoon hetzelfde commentaar geven als bij ieder ander mens!

~~~

Ik liep over de drukke haven, niemand ging opzij, de boot vertrok bijna dus ik begon luid joelend te rennen. ''Aan de kant'' ''Opzij!'' ''Passagier achter u!'' Ze lichtte het anker al en maakten de loopbrug al los, ''wacht! Ik moet er nog op!'' Ik kon nog net op de boot springen, daar stond ik dan, in de beroemdste boot op het moment; ''De walvis''. Over een week zal mijn levensdroom uitkomen, eindelijk zal ik meer van de wereld zien, ik schrok op van een bemanningslid dat achter me stond, ''Uw naam meneer'' Ik draaide me om en zei:''Joran de Haan'' de meneer keek op de lijst en legde me uit waar de kamer was, ik zocht, maar de boot was zo groot dat ik al snel verdwaalt was, ik had het geluk dat dit zo'n grote luxe boot was. Overal stond bemanning, ik vroeg hun gewoon om hulp. Na twintig minuten zoeken, had ik mijn kamer gevonden, tussen alle andere armoedzaaiers. Nadat ik al mijn koffers had uitgepakt viel ik meteen in slaap. Een lange diepe slaap.

Na uren dromen werd ik wakker van de honger, het was al zeven uur dus ik kon ook gaan eten, het was een heerlijk maal, alles wat je je kon bedenken was er, Gewoon bloemkool met aardappels en gehaktballen of een stukje brood met kaviaar en mosselen, en het leukste was, je mocht nemen zoveel jou wilde nemen, ik vroeg me af hoe luxe het dan was voor de mensen uit de eerste klasse, die kregen het zeker bedient, hoeveel luxer dan dit kon het zijn? Ik zal erachter komen, het maakte niet uit hoe! Toen ik klaar was met het heerlijke eten ging ik meteen kijken, voordat het afgelopen was, door een raampje de de deur zag ik het, een stuk of tien mensen aan een tafel, net als bij ons, -het enige verschil was dat ze daar kletsten, hoewel ze niet erg gelukkig leken, maar dat kon ook zijn omdat ze gewoon heel deftig waren- en er waren ook van ieder soort bestek drie vormen, een kleine, een middelmatige en een grote. Was dat het verschil tussen eerste en tweede klasse? Nee het grootste verschil was de prijs. Ik besloot weer terug te gaan naar mijn kamer, onderweg kwam ik nog allemaal dingen tegen, morgen! Dacht ik, morgen! Eenmaal in mijn kamer maakte ik me meteen klaar om te slapen, en ik sliep ook voordat je kip kan zeggen.

~~~

zelf vond ik dit stukje:

en ik sliep ook voordat je kip kan zeggen.

ook een beetje raar maar om twee keer in één zin meteen te schrijven vond ik ook niet mooi. Heeft iemand tips voor dat stukje?
Pray for a broken heart
artikel
Computer
Computer

Zeker leuk om te lezen. Ook is het makkelijk om alles te begrijpen door de duidelijke taalgebruik. En zoals je zelf ook al zei, die zin met "voordat je kip kan zeggen" is erg raar, maar ik hou wel van raar. Het verhaal is begrijpelijk maar misschien kan je iets meer in details treden, daar heb ik ook moeite mee hoor. Hiermee bedoel ik dat je over de omgeving en de personages kan vertellen hoe het/ze eruit zien, dat zorgt ervoor dat het verhaal meestal nog leuker wordt. Je moet dan ook weer niet te veel details gebruiken, wat ikzelf meestal wel doe, want dan wordt het verhaal saaier.
Tevens vergeet je nog wel zo nu en dan een leesteken, het zorgt er niet meteen voor dat ik (de lezer) het niet meer begrijp maar soms wil het dan wel raar overkomen. Als je zelf de tekst nog één keer hardop voorleest voordat je het post dan kom je er zelf meestal ook al snel achter welke zinnen raar lopen en waar nog een leesteken moet.

Ik hoop dat je wat met deze kritiek kan en;

Veel succes met het verder schrijven van het verhaal :P!
It's okey to be afraid!
Ellie Goulding
Demon
Typmachine
Typmachine

Uit dit stukje tekst kan ik het verhaal niet echt afleiden, maar je maakt wel wat fouten wat leestekens betreft.
Sorry hiervoor, maar het is echt te veel - voor een lui persoon als ik - om allemaal op te sommen. Je zult het zelf wel leren, hoor...

Love schreef:Ik liep over de drukke haven, niemand ging opzij, de boot vertrok bijna dus ik begon luid joelend te rennen.
Deze zin klopt bijvoorbeeld al niet; je kunt namelijk niet zomaar alles aan elkaar plakken door komma's te gebruiken.
("Ik liep over de drukke haven; overal waar ik keek liepen mensen, maar niemand ging opzij. Waarom zouden ze mij dan ook doorlaten? Hun schepen zouden waarschijnlijk gauw uitvaren... net als het mijne! Ik begon snel en joelend door de menigte te rennen..." is misschien beter.
Bij het ik-personage is het belangrijk dat je ook je gedachten erin verwerkt, maar dat is nu niet zo belangrijk.) Als je je eigen zinnen(die trouwens goed zijn.) behouden wil, probeer dan iets als: "Ik liep over de drukke haven, maar niemand ging opzij. Mijn boot vertrok bijna; dus begon ik luid joelend te rennen."

Je doet dit eigenlijk nogal vaak; let er dus op. Je kunt deze zinnen er waarschijnlijk zelf wel uit halen.
Love
Puntenslijper
Puntenslijper
Contacteer:

Bedankt voor het commentaar! Ik zal er voortaan op letten de leestekens wat beter te gebruiken, maar ik heb daarover nog niet alles op school gehad (ik ga nu naar de 2de)

~~

De volgende dag werd ik wakker en dacht: Aan het werk boertje, ik keek uit het raam en zag dat overal water was, behalve in het verste puntje waar ik kon kijken, daar zag ik -als ik weleenswaar door mijn verrekijker keek- een vuurtoren. Ineens wist ik het weer! Ik was op wereldreis, ik ga eindelijk meer van de wereld zien! Meteen was ik weer vrolijk. Later die dag ging ik op het dakzwembad zonnebaden, daar viel ik alweer in slaap, de bootreis was dan ook best vermoeiend door al dat geschommel. Toen ik wakker werd gebeurde er weer zoiets, maar ditmaal had ik het al door voordat iemand het door zou kunnen hebben. Ik moest duidelijk heel erg wennen aan de andere omgeving. Ik had dan ook twintig jaar het dorp niet verlaten.
Pray for a broken heart
artikel
Computer
Computer

In de 2de krijg je nog veel over leestekens en dergelijke dus dan leer je het vast wel :D

Nu over je verhaal; Het verhaal is wel leuk maar je gaat nu opeens heel veel laten gebeuren in een klein stukje. Toen ik het las dacht ik: "daar gebeurt veel". Tevens maak je weer hele lange zinnen en probeer je ze met komma's aan elkaar te plakken. Wat je ook kan doen is vaker een punt gebruiken en dan de zin iets aanpassen zodat het makkelijker weg te lezen is. Dat betekent niet dat je alleen maar punten moet gaan gebruiken maar je moet ook niet te veel komma's gaan gebruiken.
Verder kan ik niet veel vertellen over het stukje zelf want het is maar een klein stukje :P
It's okey to be afraid!
Ellie Goulding
justme
Balpen
Balpen

Leuk verhaal, maar soms gaat het wel heel snel, heb ik zelf ook last bij mijn verhalen. :P Geweldig onderwerp en je kunt er goed over schrijven, heb je zelf wel eens op een boot gezeten?
Ik ben benieuwd naar het volgende stukje, iets langer misschien? :P
  • everybody`s story is unique
Plaats reactie

Terug naar “Het Avonturen Pad”