De gift

Schiet in een stuip of grinnik achter je pc. Hier kun je alles kwijt wat met humor te maken heeft.
Plaats reactie
P_Westdijk
Typmachine
Typmachine
Contacteer:

"Kom mee."
Het klonk al dringend genoeg uit de mond van de vrouw, maar de kracht waarmee ze hem vast greep benadrukte dat nog eens. Verbaasd wierp de man een snelle blik naar achteren terwijl hij ook begon te rennen, zonder te weten waarom hij het deed. De haveloze, ongeschoren man stond nog steeds op dezelfde plaats waar hij hem eerder had zien staan, maar deze zwaaide met een gebalde vuist in hun richting.
Nog geen minuut er voor had Eric zijn verloofde vol medelijden naar de zwerver zien kijken. Het was een categorie mensen waar hij zich nooit om bekommerde. Zoals je van haar kon verwachten wilde ze iets voor hem doen.
Hij kon de zwerver ook nog allerlei verwensingen horen brullen en vroeg zich af wat er aan de hand was. Hij keek weer voor zich. Alle gedachten die door Eric heen gingen maakten even plaats voor de grijze lantaarnpaal vlak voor hem. Hij kon het obstakel nog net ontwijken. Om de hoek zag hij Marina hijgend en transpirerend tegen een muur leunen.
"Wat was dat nou?"
"Ik gaf hem wat geld", verklaarde ze.
Eric keek haar doordringend aan. De frons op zijn voorhoofd zou pas verdwijnen als hij de details had vernomen.
"Was het te weinig?", vroeg Eric ongelovig.
Hij zag haar het hoofd schudden. Haar kort geknipte, blonde lokken dansten met elke beweging mee.
"De beker die hij vast hield..."
Eric knikte. Hij had de fel gekleurde beker in de handen van de zwerver ook gezien.
"Ik had niet gezien dat er koffie in zat."
Hij haalde niet begrijpend zijn schouders op voor het plotseling tot hem door drong. Marina knikte zodra hij begon te lachen en ze werd boos toen hij niet meer op hield.
Laatst gewijzigd door P_Westdijk op 23 dec 2012 07:52, 3 keer totaal gewijzigd.
Writing has laws of perspective,
of light and shade just as painting does, or music.
If you are born knowing them, fine.
If not, learn them.
Then rearrange the rules to suit yourself.
-Maaike-
Computer
Computer

Oh wat erg :O Wil je zo'n man helpen, doe je het zo fout :P
Ik zag het einde niet aankomen, dat terwijl het zo kort is.

Goed geschreven!
- Never give up on anything, because miracles happen every day -

My head is a jungle...
P_Westdijk
Typmachine
Typmachine
Contacteer:

-Maaike- schreef:Oh wat erg :O Wil je zo'n man helpen, doe je het zo fout :P
Suiker was misschien beter geweest. :P Tenzij het natuurlijk een diabetes is.
-Maaike- schreef:Ik zag het einde niet aankomen, dat terwijl het zo kort is.
Je maakt me nu wel nieuwsgierig naar wat je dacht dat er ging komen.

Je bent wel heel actief geweest bij mijn verhalen. Bedankt voor al je reacties tot zover. Heb je ze nu allemaal gelezen?
If not, learn them.
-Maaike-
Computer
Computer

Ik dacht dat ie boos was geworden omdat ze niet genoeg had gegeven ofzo. Of dat hij dronken was en de bedoeling niet snapte :P

Nee, ik heb ze nog niet allemaal gelezen, maar ik vorder gestaag :angel
- Never give up on anything, because miracles happen every day -

My head is a jungle...
justme
Balpen
Balpen

whahahahahah, wat grappig bedacht!
  • everybody`s story is unique
P_Westdijk
Typmachine
Typmachine
Contacteer:

Bedankt voor het achterlaten van een reactie en ik ben blij dat het je heeft geamuseerd.
If not, learn them.
MarquiseCarabas
Balpen
Balpen
Contacteer:

Spelfoutje in het begin: verbaast -> verbaasd.

De zin met de lantaarnpaal is erg grappig en het einde ook! Je verwacht grote rampen en dan is het zoiets gewoons. De eerste helft leest wel wat rommelig, als je wil kijk ik er nog eens naar als ik achter mijn pc zit en er uitgebreider iets over kan zeggen.
Afbeelding
P_Westdijk
Typmachine
Typmachine
Contacteer:

Ik heb het meteen aangepast.
MarquiseCarabas schreef:als je wil kijk ik er nog eens naar
Ik zal hier zeker geen nee tegen zeggen. Het verhaal kan er immers alleen maar beter van worden en het is bovendien leerzaam.

Bedankt voor je reactie en ik kijk uit naar de volgende. :)
If not, learn them.
ejell
Toetsenbord
Toetsenbord

HAHAHAH
Je moet er maar op komen! Geniaal! :')
When the power of love overcomes the love of power.
MarquiseCarabas
Balpen
Balpen
Contacteer:

Bij deze!

Een deel van de reden dat het op mij wat 'rommelig' overkwam, is volgens mij dat het eerste gedeelte geen enters heeft. Dit maakt het wat verwarrend omdat er een flashback in zit. Ik zou voor en na de flashback een enter doen, dus bij 'Nog geen minuut' en bij 'Hij kon de zwerver'. Bij die laatste is het extra belangrijk, omdat het aan de zin zelf niet duidelijk is dat je weer in het heden bent.

Je gebruikt een aantal zinnen zonder onderwerp en gezegde. Het zijn eigenlijk bijzinnen, die je losgekoppeld hebt van de zin waar ze bij horen. Een voorbeeld is:
Verbaasd wierp de man een snelle blik naar achteren terwijl hij ook begon te rennen. Zonder te weten waarom hij het deed.
Persoonlijk zou ik hier geen punt, maar een komma tussen zetten. Het hoeft niet per se, soms kunnen 'incomplete' zinnen juist goed werken, bijvoorbeeld omdat je ze net wat meer nadruk wil geven. Maar over het algemeen leest een volledige zin soepeler weg.
Nog geen minuut er voor had Eric zijn verloofde vol medelijden naar de zwerver zien kijken. Een categorie mensen waar hij zich nooit om bekommerde.
Nog zo een. Deze zijn minder makkelijk aan elkaar te plakken, omdat 'categorie mensen' niet direct terugverwijst naar 'de zwerver' (maar naar zwervers in het algemeen). Je kunt de tweede alsnog een onderwerp geven. 'Het was een categorie mensen...' bijvoorbeeld.
Marina zag een frons op zijn voorhoofd verschijnen.
Deze valt me nu pas op. Het hele stuk is geschreven vanuit het perspectief van Eric, en hier wissel je ineens voor één zin naar Marina. Niet doen! Waarschijnlijk wilde je de zin interessanter maken dan alleen 'Eric fronste', maar daar zijn vast wel andere manieren voor te vinden.

Waarschuwing, vanaf hier gaat het dicht naar muggenzifterij! Negeer gerust :)
De haveloos geklede en ongeschoren man stond nog steeds op dezelfde plaats waar hij hem eerder had zien staan (...)
Gevoelsmatig zijn dit teveel bijvoeglijk naamwoorden. Volgens mij komt dat vooral door de manier waarop ze in de zin staan. Het kan korter: 'De haveloze, ongeschoren man...' Leest net wat sneller weg.
Alle gedachten die door Eric heen gingen over wat er nu eigenlijk aan de hand was (...)
Ik weet waar zijn gedachten over gaan, daarvoor heb je me net een flashback gegeven. Ik zou zelf het onderstreepte deel gewoon weghalen. Dan gaat meteen de zin wat soepeler lopen, waardoor de lantaarnpaal beter aankomt :)
Als je de informatie er toch in wil hebben, past het misschien beter twee zinnen eerder: '(...) verwensingen horen brullen, en vroeg zich af wat er nu eigenlijk aan de hand was.'

Ten slotte nog wat leestekengezeur:

Een komma hoort binnen de aanhalingstekens. Als er al een ander leesteken is, vervalt de komma. Dus:
"Ik gaf hem wat geld," verklaarde ze.
En:
"Was het te weinig?" vroeg Eric ongelovig.
Let op: dit geldt alleen wanneer de komma een punt vervangt. Een situatie waar een komma buiten de aanhalingstekens komt, is:
"Niet op het gras lopen", stond er op het bordje.
Tenzij er natuurlijk wél een komma op het bordje staat :)

Oef, dat werd toch nog meer dan ik had gedacht. Ik hoop dat je er iets aan hebt!
Afbeelding
P_Westdijk
Typmachine
Typmachine
Contacteer:

Bedankt voor je reactie, ejell.

Bedankt voor alle tijd die je in deze reactie hebt gestoken, MarquiseCarabas. :super Een paar dingen vielen me pas op nu je me er op wees en hadden voorkomen kunnen worden als ik beter had opgelet. Andere dingen die je aankaartte zou ik echter nooit op zijn gekomen en waren bijzonder leerzaam voor me.
MarquiseCarabas schreef:Ten slotte nog wat leestekengezeur
Het is geen gezeur. Het zijn de details. :) Alleen probeer ik De kleine schrijfgids van Mariët Hermans bij het schrijven te hanteren. Al gebeurd het schrijven vooral instinctief.

Hieronder de meest voorkomende combinaties uit dit boekje.
Hij zei: "Dat is goed."
Hij vroeg: "Is dat goed?"
Zei hij: "Dat is goed."?
Zei hij: "Is dat goed?"
"Dat is toch niet goed", zei hij.
"Dat is toch niet goed!", riep hij.
"Is dat echt niet goed?", vroeg hij.
"Dat", zei hij, "is echt niet goed."
"Is dat", vroeg hij, "helemaal goed?"
"Uiteraard," zei hij, "dat is goed.
If not, learn them.
MarquiseCarabas
Balpen
Balpen
Contacteer:

Ik gebruik leestekens zoals ik ze altijd tegen kom, en dat is met de komma binnen de aanhalingstekens. Ik heb even op internet gezocht en deze pagina legt uit hoe het zit:
http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advie ... leestekens

Daar wordt inderdaad jouw methode als 'juist' genoemd, maar op het eind vermelden ze dat in de meeste fictie de komma wél eerst komt. Er zijn dus geen vaste regels voor, maar uitgevers zijn eigenwijs en doen het anders dan schrijfgidsen :P
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “De Comedy Club”