2 Partners,1 Lastige zaak & 1 Keuze.
Welkom!
Bij mijn verhaal. Na mijn andere waargebeurde verhaal,had ik ineens inspiratie voor een politie verhaal. Niet waargebeurd,denk ik

Hoofdstuk 1
´Hier ben ik chef,waarom moest ik komen?´ vraag ik en ga op de stoel tegenover hem zitten.
´Van der steen,je werkt nu alweer een tijdje alleen...en ik vraag me af of het niet beter is dat je weer een partner krijgt´,begon de chef te praten. Mijn gedachten gaan meteen weer naar mijn vorige partner. Tamara Ceelen. Lang de tijd heb ik niet om erover na te denken.
´Lijkt u dat iets van der steen?´
´Om eerlijk te zijn,bevalt het alleen werken me prima.´
´Ik weet dat u nog met de dood van u vorige partner zit,maar je moet verder Rick.´
´Dat doe ik ook,maar ik werk liever alleen´, zeg ik en wil opstaan maar de chef houdt me tegen.
´Rick...is het misschien iets om met de psycholoog hier te praten?´
´Nee chef ik red me prima maar toch bedankt. En ik werk liever alleen´,blijf ik volhouden. De chef zucht. Ik blijf hem strak aankijken. Misschien iets brutaal,maarja zo sta ik hier toch al bekend.
´We praten hier later over verder,ik ben het er niet mee eens meneer van der Steen.´
´Dat is goed,dan ga ik nu maar weer aan het werk,de zaak is bijna opgelost chef. Dus ook alleen ben ik net zo goed als dat ik voorheen was´,zeg ik op een spottend toontje.
De chef glimlacht en knikt als teken dat ik zijn kantoor mag verlaten.
´Rick! Ik heb nog nieuws voor je!´, hoor ik een bekende stem roepen. Ik draai me om en kijk in het stralende gezicht van Mathilde.
´Vertel het eens Mathilde.´
´Drie keer raden wie er bekend heeft en nu in verhoorkamer 3 zit?´
´Johnny van der Burcht?´ vraag ik vol ongeloof.
´Jazeker,hij wacht op je´, zegt Mathilde en gaat weer achter haar computer zitten.
Ik ga eerst wat koffie halen en loop dan op een rustig tempo naar verhoorkamer 3. En inderdaad. Daar zit Johnny van der Burcht. Een knaap van 17 jaar dat verdacht wordt van een verkrachting van een meisje van 13. Ik ga naar binnen en ga tegenover hem zitten.
´Zo Johnny wat brengt jou hier?´
´Ik beken. Ik heb haar verkracht. En...en...´ Johnny barst in huilen uit. Ik gebaar naar de andere politieagent of hij even wat drinken voor hem wil halen.
´Waarom heb je het gedaan Johnny?´
´Ik...ik...da-dacht...dat ze het...zelf-zelf wilde...´
´Blijkbaar niet anders had ze geen aangifte gedaan´, zeg ik iets te koeltjes. De andere politieagent komt naar me toe.
´Van der Steen,de chef wil u nu meteen spreken.´
Ik zucht.
´Johnny,we praten morgen verder,voor nu moet je een nachtje hier blijven,en zal iemand ervoor zorgen dat je ouders ingelicht worden. Bedankt voor je bekentenis´, zeg ik en gebaar naar de agent dat hij hem mee kan nemen. Ik loop naar het kantoor,en klop op de deur. Geen antwoord. Dan maar gewoon de deur open maken.
´Chef u wil me weer spreken?´
De chef zat met zijn rug naar me toe,peinzend naar het raam te kijken. Hij draait zich langzaam om.
´Je nieuwe partner komt morgen aan uit Engeland.´
´Chef...uit Engeland?´
´Ja...Emily Houston. Ze is daar geboren en is toen naar Nederland verhuisd. En toen heeft ze weer in Engeland gestudeerd voor recherche´, zegt de chef.
Ik zucht. De chef tegenspreken is niet slim. En het is het proberen waard.
´Het is het proberen waard´, zeg ik.
´Mooi,heb je nog nieuws?´
´Johnny van der Burcht heeft bekend het dertien jarige meisje verkracht te hebben. Hij slaapt vannacht een nachtje hier,en we lichten zijn ouders in. En voor het meisje gaan we morgen psychologische hulp regelen.´
´Goedzo Rick,mooi opgelost´,zegt de chef goedkeurend.
´Danku chef,ik stuur even het rapport op naar de arts,en dan ga ik naar huis.´
´Is goed Rick,je hebt weer goed werk geleverd.´
Ik knik en verlaat zijn kantoor. Snel verzend ik de verklaring van het meisje naar haar arts toe,en rijdt dan snel naar huis. Daar word ik vrolijk begroet door mijn hond. Ik kook wat eten voor mezelf,en hang nog wat voor de tv. Om 22.00 uur ben ik al bekaf van het harde werken,en duik ik mijn nest in. Morgen weer een dag.
Hoofdstuk 2
Om 6.30 uur sta ik op. Geef de hond te eten,en spring gauw onder de douche. Daarna ontbijt ik zelf. Nog even snel de hond uitlaten en dan klaar om weer naar het werk te gaan.
´Bink waar heb je mijn riem gelaten jongen?´ vraag ik. Bink speelt altijd met mijn pistolenriem,alleen dan zonder de pistolen eraan. Bink kwispelt en rent naar zijn mand,en geeft mij de riem aan. Snel poets ik hem schoon met een handdoek en doe hem om. Daarna doe ik mijn pistolen eraan en rijd ik naar mijn werk.
´Goedemorgen Rick!´ begroet Mathilde mij. Ik geef een knikje ter begroeting.
´Rick,heb jij vandaag nog tijd om Johnny te verhoren?´
´Nog een keer? Nou als hij in de kamer zit,roep me dan maar´,zeg ik en ga achter mijn computer zitten.
´Oh en de arts belde nog,je bent een paar dingen vergeten te melden in je rapport. Of je daar even opnieuw naar wil kijken en dan het nodige nog wil toevoegen. Hij heeft je gemaild met wat er mist.´
Ik kijk haar raar aan en klik op mijn computer het rapport aan.
De politie arts heeft geconstateerd dat er geen sperma in het meisje zelf is gekomen. Wel is de kans op een SOA uitermate groot doordat het een groepsverkrachting was. Daar zal ze op getest moeten worden. Haar thuis situatie is naar eigen zeggen goed,dus het onderwerp wordt bespreekbaar gemaakt. Via ons wordt voor psychologische hulp gezorgd. Mochten er nog vragen of onduidelijkheden zijn,kunt u mij altijd bellen.
´Wat mist hij dan Mathilde?´ vraag ik en Mathilde komt achter me staan en leest het rapport aandachtig door.
´Leeftijd,of ze al eerder geslachtsgemeenschap heeft gehad en je bent vergeten de verklaring van het meisje erbij te voegen´,zegt ze en geeft me een knipoog.
´Mmm...dan zal ik dat even snel doen,en maar opnieuw verzenden.´
´Lijkt me een slim plan´,zegt Mathilde en gaat weer achter de balie zitten. Snel doe ik wat mij gevraagd wordt,en verzendt het rapport opnieuw met mijn excuses erin.
´Van der Steen´,roept de chef mij en wenkt dat ik moet komen.
´Wat is er chef?´vraag ik.
´Je partner is gearriveerd,dus kom binnen.´
Ik zucht en stap het kantoor binnen. Daar staat een blonde meid,met een slank figuur. Ze heeft haar haren op een losse knot,en ze heeft groene aansprekende ogen. In haar hand heeft ze de pistolenriem. Ik stap op haar af en steek mijn hand uit.
´Rick van der Steen´,zeg ik en ik schud haar de hand.
´Emily Houston´,stelt ze zichzelf voor.
´Goed ik laat jullie even alleen om kennis te maken,Emily begint morgen met werken Rick,dus vanaf dan werken jullie samen. En zullen jullie dus ook voortaan samen een zaak krijgen´,zegt de chef en hij verlaat zijn kantoor. We kijken een paar minuten elkaar zwijgend in de ogen aan.
´Nou...Rick...voordat je denkt dat ik geen Nederlands kan,zoals je hoort kan ik dat
wel´,zegt Emily met een glimlach.
´Ik hoor het,hoe jong ben je eigenlijk?´
´27,en hoe oud ben jij eigenlijk?´
Ik glimlach. Haar pit bevalt me wel.
´10 jaartjes ouder,37.´
´Vrouw,kinderen?´ vraagt Emily verder.
´Nee,mijn vorige relatie is stuk gelopen omdat ik het te druk heb hiero.´
´Oke...jammer zeg. Ik had een vriend. Maar die maakte het uit toen ik bekend had weer terug te gaan naar Nederland.´
´Mannen zijn slecht in omgaan met de waarheid´,zeg ik.
´Ik merk het,maar ik heb beloofd om mijn moeder te gaan helpen met de tuin...dus vindt je het heel erg als ik nu ga?´
´Nee hoor,beloofd is beloofd.´
´Oke,nou tot morgen dan Rick´,zegt ze en loopt het kantoor uit.
´Tot morgen Emily´,zeg ik,geen idee of ze het gehoord heeft. Ik loop ook het kantoor uit,maar de chef houdt me tegen. We lopen samen weer het kantoortje in.
´En?´ vraagt de chef verwachtingsvol.
´Ik denk dat het moet lukken´,zeg ik.
´Mooi. Rick,morgen wordt je verwacht bij de politie arts.´
´Gaat het over dat rapport? Dat heb ik opnieuw verzonden,en nu goed.´
´Nee,gewoon de jaarlijkse controle.´
´Sinds wanneer is er een jaarlijkse controle?´ vraag ik.
´Doe me een plezier en ga gewoon Rick.´
´Zal ik doen chef.´
´Mooi,hoe loopt de zedenzaak?´
´Ik ga zo nog Johnny verhoren,en als het goed is zorgt Mathilde voor psychologische hulp voor het meisje,en dat de ouders ingelicht worden.´
´En dan is de zaak gesloten?´ vraag de chef verder.
´Ja,dan gaan ze alle 4 nog voor de rechter,maar zodra Johnny zijn bekentenis heeft afgelegd,is het voor ons klaar.´
´Mooi,ga hem maar verhoren´,zegt de chef en gebaart dat ik zijn kantoor moet verlaten.