Als het kon, zou ik het anders doen.

Strijk hier neer om te zwijmelen in het maanlicht over de Liefde en Romantiek.
Plaats reactie
Filtstivt
Puntenslijper
Puntenslijper

Een kort verhaaltje.
Als het kon, zou ik het anders doen
Er is niets veranderd. Ik herinner me haar. Ze was niet zomaar een meisje, ze was het meisje. Ik weet nog goed de eerste keer. In het lokaal, voorin de klas, daar zat ze. Ze keek naar me, maar zonder me echt te zien. Ze lachte, niet naar mij, maar haar lach deed de tijd stilstaan. Diep in me raasde een storm. Liefde was het. Ik voelde het. Ik had veel over de liefde gehoord, positief en negatief. De ervaring was overweldigend. Ik wou dat ik hetzelfde voor haar kon doen, wat zij voor mij deed toen ze lachte. Haar aanwezigheid maakte alles mooi. Zelfs als ze er niet was, was ze er.

In mijn gedachten is ze een koningin, een engel. Ze is mijn godin. De kracht van haar schoonheid zo sterk, dat Venus en Aphrodite haar niet hebben kunnen temmen. Iedereen, zelfs de godin Invidia, is jaloers op haar. Alle goden lagen aan haar voeten. Mocht ik me maar tussen de goden schaarsen.

Veel heb ik over haar geschreven. Kasten vol, alleen over jou. Ze is het boek dat iedere boekenkast compleet maakt. Ze is het boek waarin je blijft lezen, het boek waar geen eind aan mag komen. Elke zin die ik schreef, hoopte ik dat je ze zou lezen. Het is mijn eigen schuld dat ik nooit door haar ben opengeslagen. Ik heb haar mijn kaft nooit laten zien.

Nu weet ik het weer, haar naam, Rosalie Roovers. Vernoemd naar een bloem, een roos die bloeit als geen ander. Als ze mij in de hal naderde, stokte mij adem. Ik durfde haar niet aan te kijken. Zo schuw als een vis doken mijn ogen weg. Bang dat één van haar doornen mijn ziel zou openscheuren. Soms liep ik achter haar, in haar schaduw, dichtbij het middelpunt van alle aandacht. Dan kon ik het voelen, de aandacht, die waanzin. Dat gevoel, onbetaalbaar.

Elke les, zes jaar lang, het was geweldig. Ik moet niet klagen. Ik was bevoorrecht. Iedereen wilde bij Rosalie Roover in de klas zitten. Ik had bij scheikunde, toen ik de kans had, langs je moeten gaan zitten. Maanden hadden we met elkaar kunnen praten. Ik wist dat ik je kwijt ging raken. Wat had ik veel tegen je willen zeggen. Die laatste avond dat ik haar zag, was ze gekleed in een vermiljoen rode jurk. Toen wist ik het zeker. Zelfs als ze sterft zal ze dat, zoals een roos, in schoonheid doen.

Rosalie hoefde niet te lopen, ze werd gedragen. Rosalie en ik, het is nooit iets geworden. Ik droeg haar, terwijl ik de pijn van liefde proefde, de smaak bitterzoet. Ik zou haar, zoals vroeger in de klas, willen ruiken. Ik zou haar willen voelen. Ik wil haar rode lippen dicht tegen de mijne. Ze is mijn bloem, mijn roos. Ik zou willen dat je eeuwig bij me bleef!

Ze beheerst mijn leven vanaf die ene dag. Het is nog precies zoals vroeger. Ik zie haar elke dag, zij mij nooit. Als ik aan haar denk, voel ik haar aanwezigheid, ik voel haar liefde, ik voel haar warmte, maar ik zal haar nooit echt voelen. De pijn, de kwelling, het verdriet, waar heb ik de straf aan verdient? Ze is een virus dat je oploopt of je het nu wil of niet. Rosalie Roovers zal eeuwig bij mij zijn. Ze is in mijn gedachten gekropen. Tot mijn dood zal ze mij laten lijden. Als ik het opnieuw kon doen, had ik het anders gedaan. Nee, ik had het anders moeten doen toen ik de kans had. Op het examenfeest had ik de gok moeten wagen. Ik had haar moeten vragen. Ik had haar moeten smeken. Als het kon, zou ik haar nu vragen.

Plots hoor ik een stem ‘Goedemiddag, bent u meneer Nieuwkoop?’
Ik kijk omhoog. Een jonge dokter staat voor me.
‘Ja, dat ben ik.’ Antwoord ik en schud zijn hand.
‘Ik ben Dokter Henré, komt u maar mee.’
Ik kijk voor de laatste maal naar Rosalie en leg haar vervolgens op de stapel met andere magazines. Daar ligt ze dan bovenop de stapel, wachtend op een volgend slachtoffer.
Laatst gewijzigd door Filtstivt op 16 jun 2013 22:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Britt
Puntenslijper
Puntenslijper

Echt heel tof geschreven! :)
Ik laat het verleden achter me, maak een nieuwe start. Vergeet mijn tranen en luister naar mijn hart.
Blieje
Typmachine
Typmachine

Grappig, als ik dit verhaal lees moet ik denken aan het nummer Centerfold van de J. Geils Band. Gaf dat nummer je de inspiratie voor dit verhaal?

Verder nog een paar dingetjes.

Kasten vol, alleen over jouw. Jouw moet jou zijn.

Verder is het best lastig om te lezen dat je eerst de hele tijd over 'haar' schrijft, dan over 'jou' en dan weer over 'haar'. Is best verwarrend in mijn ogen. Denk beter dat je het verhaal in alle opzichten over 'haar' kunt schrijven.

Veel heb ik over je geschreven. Kasten vol, alleen over jouw. Ze is het boek dat iedere boekenkast compleet maakt. Ze is het boek waarin je blijft lezen, het boek waar geen eind aan mag komen. Elke zin die ik schreef, hoopte ik dat je ze zou lezen. Het is mijn eigen schuld dat ik nooit door haar ben opengeslagen. Ik heb haar mijn kaft nooit laten zien.

In deze alinea is het me vooral heel onduidelijk geworden. Rosalie wordt de hele tijd als 'haar' omschreven en nu zie ik iedere keer 'jou' of 'je' en dan denk ik dat die 'je' totaal iemand anders is, snap je?

Dus van dat jou en je kun je beter haar of ze maken. Is wat makkelijker te lezen ;)

Verder vind ik het een mooi verhaal. Hoop dat je wat kunt met wat ik heb gezegd en dat je ook begrijpt wat ik bedoel :)

Groetjes Blieje
Het laatste contact is altijd het zwaarste.
-Maaike-
Computer
Computer

Mooi verhaal, je hebt een hele fijne beeldende schrijfstijl. :)
Zoals Blieje al zei, je wisselt nogal vaak tussen personen - je en ze -, maar het viel me ook op qua tijd. Het ene stukje lijkt in het nu te zijn geschreven en de volgende zin is in de verleden tijd. Dat maakt het af en toe een beetje verwarrend.

Een gekke vraag misschien, maar gaat het verhaal nog verder? :P Het staat geloof ik niet bij de one-shots en wat is er met die stapel slachtoffers...? Je maakt me nieuwsgierig, haha.
- Never give up on anything, because miracles happen every day -

My head is a jungle...
Plaats reactie

Terug naar “Het Romantische Prieel”