Bestaande of verzonnen plaatsen?

Reageer hier op de discussies, of start je eigen onderwerp.
Plaats reactie
CorruptedNature
Puntenslijper
Puntenslijper

Een goede dag! :D

Ik schrijf een verhaal en dat vindt, uiteraard, ergens plaats. Ik vind het echter moeilijk te beslissen of ik het moet laten plaatsvinden in een écht land, met herkenbare steden, herkenningspunten e.d., of dat ik een land en stad moet verzinnen, waar de lezer dan wellicht geen enkele inbeelding van kan maken.

Het verhaal zelf is behoorlijk sciencefiction-achtig en ik wil niet alle credibility verliezen zeg maar :mrgreen:

Tips plx? :angel

Overigens: mijn excuses als dit elders te vinden is, ik vond niets!
Schrijven is het leiden van lijden.
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Het belangrijkste is dat alles goed in elkaar steekt.

Zeker als je een sf verhaal schrijft, zal je wereld niet precies de echte wereld zijn zoals hij is. Wat dat betreft zal je dus sowieso niet een echt bestaande situatie schetsen.

Het hangt denk ik heel erg af hoe je je sf wilt incorporeren. Wil je zoals veel mainstream sf je verhaal laten afspelen in de toekomstige aarde? Dan kun je prima de echte wereld pakken, met misschien kleine aanpassingen die de tijd heeft veroorzaakt.
Ga je eerder richting X-men/Heroes? Dan kom je uit op de echte wereld, met als verschil dat mensen speciale krachten hebben.

Het maken van een eigen wereld/plaats kan natuurlijk wel heel leuk zijn, maar vergt erg veel tijd om het goed te doen, dus moet je kijken of je dit het waard vind.

Het hangt zeg maar heel erg af van je precieze verhaal, dus ik kan niet meer er over zeggen, tenzij je een omschrijving hebt van je verhaal ;)
Suppose you toss a coin enough times
Suppose one day, it lands on its edge
CorruptedNature
Puntenslijper
Puntenslijper

Mijn verhaal gaat over de vondst van oude blauwdrukken voor de bouw van enorme ruimteschepen die zijn achtergelaten op aarde door menig alien.. Ik vind het lastig om meer specifieke informatie te geven omdat ik nog niet heel ver ben, maar ik merk dat ik bij gebrek aan omgeving toch sneller vast kwam te lopen dan ik dacht.

Desalniettemin heb ik wel wat aan jouw tips! Het speelt zich sowieso af op de aarde, en als ik dan toch die kant op ga kan ik net zo goed echte landen erin verwerken. :)

ik ga het proberen en wie weet, als ik het publiceer-waardig vind, kun je het eens lezen. :)

Edit: ik kom er net achter dat het al op deze site staat. Het heet de Stenen letters. ik kwam er net achter dat het al meer dan een jaar oud is, ik heb het heel lang laten versloffen en moet er ook bijzetten dat de verhaallijn inmiddels alweer anders ligt..
masterbreel
Vulpen
Vulpen

Wat je zou kunnen doen is een stuk aarde nemen (bijv west europa) en daar de steden als het ware opnieuw op intekenen, zodat je een 'lay of the land' krijgt.

Als je personages in steden rondlopen, kan je ook van een aantal steden een plattegrond uittekenen, dit kan je doen op basis van een bestaande stad (bijv, je zet de Eiffeltoren in je toekomst Parijs). Dit kan vrij veel tijd kosten, maar wel erg leuk zijn omdat het zo jouw wereld is, daarnaast kan je nog andere verhalen op je wereld schrijven (achtergrond verhalen, of gewoon hele nieuwe die parallel lopen aan je huidige. Zorg wel dat je landmarks of uberhaupt de opbouw van je wereld functioneel is, of tenminste een reden. Zo was Lady Liberty op Rhode Island een gift van de Fransen aan de Amerikanen. Niets staat je in de weg bijv een groot mega glazen gebouw neer te zetten, waarvan de reden kan zijn dat het een architecten wedstrijd was om de skyline op te leuken.

Ik zie het al helemaal voor me:P :roll:
CorruptedNature
Puntenslijper
Puntenslijper

Dat is inderdaad wel een goed idee. :)

Ik heb inmiddels besloten dat het in Schotland afspeelt, alleen wel honderden jaren in de toekomst, dus het land ziet er anders uit (heel de wereld ziet er anders uit). Wel kan ik op die manier de 'karakter eigenschappen' van Schotland gebruiken. Die komen natuurlijk ook terug in namen en achternamen, wat ook gunstig is.

Ik heb nu in twee dagen bijna vijf pagina's vol gekregen, een ware overwinning voor me ^^
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Nu ben ik uiteraard schieuwnierig naar deze vijf pagina's ;-)
Suppose you toss a coin enough times
Suppose one day, it lands on its edge
Plaats reactie

Terug naar “Discussie topic”