Het monster

Hier mogen de one shots die in het donkere steegje thuis horen.
Plaats reactie
Sandraa2
Balpen
Balpen
Contacteer:

Zo, vandaag weer een nieuw verhaaltje geschreven :)
Deze ligt al een tijdje klaar, maar eigenlijk nooit echt verder mee gegaan.
Hierbij dus ook meteen herschreven.

-----------------------------------------------

Als ik op de klok kijk en zie dat het bijna tijd is om te gaan slapen, word ik onrustig. Elke nacht heb ik meer moeite om naar bed te gaan. Ook vanavond heb ik gegild en gehuild, maar papa werd heel boos op mij. Hij wilde me slaan, maar mama hield zijn hand tegen. Ik ging boos op de trap zitten, mijn knuffel tussen mijn armen in. Hij kwam met grote stappen op mij af, pakte meneer konijn af.
'Als je nu niet meteen naar boven gaat jongedame, dan krijg jij je knuffel voorlopig niet meer terug,' riep hij kwaad. Nog steeds bleef ik op de onderste trede zitten, mijn tranen woest afvegend aan mijn net nieuwe kleding. Na een aantal minuten kwam hij weer boos terug, zijn hoofd was ondertussen al rood aangelopen. Hij trok mij aan mijn arm omhoog, en ik ging nog harder blèren. Stompend heb ik geprobeerd papa tegen te houden, maar het werd alleen maar erger. Mijn tanden wilde ik niet poetsen, heb de tandenborstel boos weggegooid Mijn pyjama wilde ik ook niet aan doen, uiteindelijk raakte hij in de knoop. Het enige wat ik wilde was bij hun in bed liggen. Maar dat mocht niet. Papa en mama zeggen dat ik een grote meid word, en dat ik in mijn eigen bed moet slapen.
En nu lig ik hier in bed te luisteren. Papa zegt dat het de wind is, maar ik weet wel beter. Als een schaduw op de muur zie ik het door mijn kamer gaan.
Over elke muur kan het lopen, zodat het mij alleen maar banger maakt.

De volgende avond is het weer zo ver. Het is weer bedtijd. Krijsend en gillend doe ik mijn best om te ontsnappen aan de ijzeren greep van mijn vader. Hij knijpt me steeds harder, het begint pijn te doen. Mijn mama roept tegen hem dat hij mijn arm los moet laten. Wanneer hij zijn hand terug trekt, zie ik de gele afdrukken van zijn vingers in mijn arm. Dit alles maakt niet uit. Ik moet nog steeds naar bed. Weer ga ik onderaan de trap zitten en wordt papa nog bozer. Weer pakt hij mijn knuffel af en begint tegen me schreeuwen. Hij loopt weg en ik hoor hoe de deur achter hem hard dicht slaat. Mijn tranen drogen niet op, ze blijven maar komen. Mama komt naast me zitten op de trap. Ze zegt even helemaal niets tegen me. Een tijdje zitten we daar samen zwijgend. Mama staat op en tilt me op. Weer word ik de trap opgetild, en weer moet ik mijn tanden poetsen. Mama ziet dat ik dat niet wil en komt naast me staan. Ze kijkt me aan en zegt: 'Als jij je tanden niet poetst zullen je grote mensen tanden nooit door komen. En dan zul je voor altijd een klein kind blijven'.
Heel snel poets ik toch mijn tanden, en mama lacht lief naar me. Ze doet mijn pyjama aan. Ik wil wel tegenstribbelen, maar mama is veel aardiger tegen mij. Daarom doe ik ook aardig terug tegen haar.
Wanneer ze het verhaaltje heeft voorgelezen, zeg ik tegen haar met een zachte stem: 'Maar mama, er zit echt iets onder mijn bed. Het maakt mij bang en wil maar niet weg gaan'.
'Het gaat vanzelf weg lieverd, geloof me maar. Als je er echt last van hebt vanavond, zal ik morgenavond bij jou komen liggen tot je slaapt. Dat beloof ik, oké?'
Ik kan niet meer doen dan knikken, en ik kijk in haar mooie ogen. Ze doet het licht uit en laat mijn deur op een kiertje. Ik hoor hoe ze treden afloopt en ik draai me om. Luisterend naar de geluiden, probeer ik te slapen. Wanneer ik bijna in slaap val, komen de schaduwen terug. Ik vind het eng en wil me eigenlijk omdraaien om te zien wat er gebeurt in mijn kamer. Maar ik durf me niet om te draaien. Uiteindelijk val ik dan toch in slaap.

Deze avond doe ik geen moeite, ik weet dat mijn mama mee naar bed gaat. Papa is het hier niet mee eens en doet boos tegen haar. Gelukkig gaat ze alsnog met mij mee. Op haar schouders brengt ze mij naar boven, waardoor alles opeens veel groter lijkt! In de badkamer steek ik mijn tandenborstel naar haar uit, zij doet de tandpasta er op. We trekken samen gekke gezichten in de spiegel. Ze maakt me aan het lachen, ze kan ook zo raar kijken. Samen doen we onze pyjama aan, en doen alsof we in de knoop zitten. Ze vraagt me aan welke kant ik wil slapen, en ik wil graag aan de buitenkant liggen. Mama doet mijn nachtlampje aan, en ik ga naast haar zitten op bed. Ze leest me een verhaaltje voor, net zo vrolijk als ik mijzelf voel. Dan is het tijd om te gaan slapen. Opeens word ik weer bang. Ik ga onder dekens liggen en mama slaat een arm om me heen. Na een tijdje begint ze zachtjes te snurken. Het word langzaam onrustig in mijn kamer, ik kan het voelen. Vannacht is er iets anders aan de hand. Vannacht gaat er iets gebeuren. Ik knijp mijn ogen stijf dicht, maar het lijkt niet te helpen. Het voelt alsof het monster niet alleen is vanavond. Net als dat ik niet alleen in mijn bed lig. Mama schrikt wakker van haar gesnurk, draait zich om en valt weer in slaap. Weg is haar arm over de mijne. Het word opeens koud onder de dekens en ik wil tegen mama aan kruipen. Maar nog voor ik me heb om kunnen draaien voel ik een ijskoude klauw, die pijnlijk in mijn arm knijpt. Ik word onder het dekbed vandaan getrokken, zo onder mijn bed. Het lijkt wel alsof ik het gezicht van papa zie, voordat ik verdwijn.
Laatst gewijzigd door Sandraa2 op 26 mar 2013 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
For sale: Babyshoes, never worn
P_Westdijk
Typmachine
Typmachine
Contacteer:

Een kort verhaal. De manier waarop je het geschreven hebt doet me afvragen of kinderen tot je doelgroep behoren. Ze zullen zich heel goed in kunnen leven. Misschien beter nog dan volwassenen, omdat ik mijn kindertijd toch wel een paar jaar achter me heb gelaten.
Sandraa2 schreef: Wanneer hij zijn hand terug trekt, zie ik de gele afrukken van zijn vingers in mijn arm.
afdrukken.
Sandraa2 schreef: Mama schrikt wakker van haar gesnurk, draait zich om en valt weer in slaap.
Ik vraag me af of je wakker kan worden van je eigen gesnurk.
Sandraa2 schreef: Maar nog voor ik me heb om kunnen draaien vol een ijskoude klauw die pijnlijk in mijn arm knijpt.
Lees deze zin eens hardop aan je zelf voor.
Sandraa2 schreef: Ik word onder het dekbed vandaan getrokken, zo onder mijn bed.
Het eerste woord onder moet volgens mij van zijn.
Sandraa2 schreef: Het lijkt wel alsof ik het gezicht van papa zie, voordat ik verdwijn.
Deze laatste zin werpt een heel ander licht op het verhaal. Het maakte de titel nog toepasselijker.

In het begin ervan geef je heel veel prijs. Het is een keuze die je als schrijver maakt. Persoonlijk vind ik het begin te onthullend. Ik zou het gedeelte van het monster juist later in het verhaal brengen. Eerst een kind die geen zin heeft om naar bed te gaan en ouders die van alles proberen om het kind toch zover te krijgen. Je hebt dan namelijk nog geen enkel idee waarom het kind niet naar bed wil. Als lezer tast je letterlijk in het duister. Pas dan de introductie van schaduwen, bewegingen, etc. Denk er over na, als je het niet bevalt dan gewoon negeren. Het is immers jouw verhaal en dat moet het natuurlijk ook blijven.

Wat voor mij uitgebreider had mogen worden omschrijven is de 'lichamelijke reactie' van het kind. Goed ze huilt, weigert de trap op te gaan, maar op welke wijze? Blijft het kind op de onderste trap zitten met de armpjes over elkaar? Veegt ze de tranen weg met de mouw van haar pyjama of laat ze deze rijkelijk stromen? Hoe ligt het in bed? Trekt ze de deken over haar hoofd. Hoe treffen haar ouders haar elke ochtend aan in bed, of misschien omwikkeld met de deken in de hoek van de slaapkamer. Waar is haar knuffel? Sleept ze deze overal mee naar toe? De mogelijkheden zijn eindeloos.

Het stukje dat ik eruit vond springen en heel veel beelden bij me opriep was toen de moeder besloot mee te gaan naar bed. Heel leuk neergezet.

De laatste zin sprong er ook voor mij uit. De reden daarvoor heb ik er ook bij gezet.

Doe hiermee wat je wilt en veel schrijfplezier op deze site.
Writing has laws of perspective,
of light and shade just as painting does, or music.
If you are born knowing them, fine.
If not, learn them.
Then rearrange the rules to suit yourself.
Sandraa2
Balpen
Balpen
Contacteer:

Bedankt voor je leuke reactie, hier heb ik zeker wat aan en ik ga hem denk morgen herschrijven met jou adviezen in mijn achterhoofd!
CasBuijs
Balpen
Balpen

Ooo Die laatste zin O.o Die maakt het verhaal echt tien keer zo geweldig :O
"In the face of disaster lies the opportunity for renewal."
Sandraa2
Balpen
Balpen
Contacteer:

Dankje CasBuijs :D
Sandraa2
Balpen
Balpen
Contacteer:

Zo ik heb hem herschreven, hopelijk is het gelukt :)
P_Westdijk
Typmachine
Typmachine
Contacteer:

Ik vind het verhaal nu veel beter tot zijn recht komen. Mooi gedaan. Het is nu ook meer op een wijze geschreven dat meteen beelden bij de lezer oproept. :super
Writing has laws of perspective,
of light and shade just as painting does, or music.
If you are born knowing them, fine.
If not, learn them.
Then rearrange the rules to suit yourself.
Sandraa2
Balpen
Balpen
Contacteer:

Dankje voor je goede advies. Ik zal het in mijn achterhoofd houden bij mijn volgende verhalen ^^
Plaats reactie

Terug naar “Horror en Griezel One-Shots”