Voor altijd de mijne

Hier mogen de one shots die in het donkere steegje thuis horen.
Plaats reactie
Sandraa2
Balpen
Balpen
Contacteer:

Weer een nieuw verhaaltje geschreven :)
Ik hoop dat jullie mij misschien wat advies kunnen geven.
Dit is namelijk de eerste keer geloof ik dat ik over iets schrijf wat niet bestaat :)

--------------------------------------------------------------------------

Hij is van mij. Dat is de eerste gedachte die door mijn hoofd schiet wanneer de nieuwe jongen onze klas binnen stapt. Hij draagt zijn baseball petje andersom, in zijn linkeroor glimt een gouden ringetje en zijn kleding is een maat te groot. Zijn gympen strikt hij niet, waardoor ze heel erg groot lijken. Door het petje heb ik zijn haar nog niet kunnen zien.
In de pauze halen mijn vriendinnen mij over om hem mee uit te vragen. Ik weet dat ik de knapste ben in mijn klas, en het gaat me geen moeite kosten. Ik bedenk me even wat ik ga zeggen, en stap dan vol zelfvertrouwen op hem af. Hij staat alleen in een hoekje, hij heeft nog niet echt veel contact met onze klas. Ik schraap mijn keel en hij kijkt op. Zijn ogen zijn geelachtig, een heel vreemde kleur.
'Hoi, mijn naam is Liset. Jij bent Caleb toch?'
Hij knikt en zegt: 'Ja dat klopt, en ik wist ook al dat jij Liset heet. Ik weet de namen van iedereen uit de klas.'
'Ik ben blij dat te horen. Heb je zin om vanavond wat te gaan drinken met mij?', vraag ik zonder omweg.
Even kijkt Caleb me verbaast aan, maar dan verschijnt een glimlach om zijn lippen. Wat is hij toch ontzettend knap!
'Als je wilt kan ik je om zeven uur ophalen?', antwoordt hij.
'Is goed, tijdens wiskunde zal ik je mijn adres geven. Ik neem aan dat je dan naast me komt zitten?'
'Je adres heb ik al, maar ik kom graag naast je zitten.'
Ik glimlach zoetjes naar hem en draai me om richting mijn vriendinnen.

De rest van de schooldag vliegt voorbij, maar ik loop niet op een roze wolk. Ik ben ook helemaal niet verliefd op hem. Ik wil gewoon weten hoe ver ik kan gaan met hem. Hoever ik kan gaan voordat ik zijn grens bereik en hij mij tegenhoudt. Alsof hij dat durft bij het leukste meisje van de klas.
Op mijn gemak fiets ik naar huis, ik heb weinig haast. Op school heb ik gezien dat ik er nog goed uitzie en hoef dus alleen maar een ander shirt aan. Een lach siert mijn gezicht als ik aan het shirt denk. Het is een simpel ding met veel inkijk. Ik hoef maar over de tafel te buigen en je ziet mijn beha al. Eens kijken hoe hij daarop reageert.

Het is bijna zeven uur en ik zie een auto die voor ons huis stil gaat staan. Ik neem een paar laatste trekjes van mijn sigaret, zodat hij nog even op me moet wachten. Ik gooi de sigaret in de asbak en open de deur. Een frisse avondlucht komt me tegemoet en ik trek mijn jasje wat strakker dicht.
De auto ziet er niet duur uit van de buitenkant. Het merk herken ik niet.
Caleb stapt uit en heeft weinig gedaan aan zichzelf. Hetzelfde shirt en dezelfde broek als vanmiddag op school. Ook het petje zit nog precies hetzelfde. Hij weet waarschijnlijk zelf ook heel goed dat hij knap is. Nonchalant geeft hij me drie zoenen op mijn wangen. Hij neemt niet de moeite om de deur voor mij te openen. Hij stapt gewoon de auto weer in.
'Waar wil je naar toe gaan?', vraagt hij me, wanneer ik naast hem ga zitten. Ik kijk hem een beetje schuin aan en zeg: 'Een aantal klasgenoten gaan vanavond wat drinken op het kerkhof, en glaasje draaien. Ik heb daar wel zin in. En jij?'
Ik probeer zijn reactie te peilen, maar hij geeft geen krimp.
'Is goed, dat kunnen we wel doen. Altijd leuk om te weten wat er aan de andere kant speelt,' grinnikt hij.
Hij heeft een rare glans in zijn ogen wanneer hij de auto start en richting het kerkhof rijdt. We hadden net zo goed kunnen gaan lopen, het is praktisch achter mijn huis.
Hij remt af voor de grote hekken en zet de motor uit. Hij stapt uit en uit de kofferbak haalt hij een grote tas. Aan het getik hoor ik dat het flessen zijn. Ik hoop maar dat hij er voorzichtig mee is. We lopen richting de hekken en hij opent ze een klein beetje. De scharnieren piepen.
Het schemert en het wordt snel donkerder, waardoor ik weinig zie. Verderop hoor ik wat stemmen. Het gelach van één van mijn vriendinnen herken ik. Het galmt over het kerkhof, en echoot na.
Hij stapt achteruit om mij voor te laten gaan. Slijmbal. Vol zelfvertrouwen loop ik door de hekken en ik hoor hoe Caleb achter me aan komt. Opeens slaat hij een arm om mijn middel, alsof ik zijn vriendin ben. Ik wil me lostrekken, maar hij houdt me stevig beet. Hij loopt met stevige pas door, maar we gaan niet richting de stemmen. Ik word een beetje boos, we hadden tenslotte afgesproken om naar hun toe te gaan! Ik hou hem tegen en zeg: 'Caleb, we lopen van de stemmen af. En ik ben niet je vriendin dus je mag ook best loslaten.'
Hij kijkt me even aan en terwijl zijn greep verstrakt om mijn middel. We staan tussen de grafstenen, de meeste zijn scheef en verzakt.
'We hoeven toch niet naar die vrienden van je. Je weet dat je de leukste van de klas bent, en ik de leukste jongen. We hebben hun niet nodig voor een leuke avond. Dit is ook de reden waarom je wél mijn vriendin zou moeten zijn. Voor eeuwig.'
Door de vreemde manier waarop hij dat zei, krijg ik een koude rilling. Caleb trekt zijn jasje uit en houdt hem voor mijn neus.
'Hier, ik wil niet dat mijn vriendin het koud heeft.'
'Caleb, heel aardig van je, maar ik ben niet je vriendin. Je hebt me nog niet eens gevraagd.'
'Ik hoef je niet te vragen, ik weet al dat het goed is. Waarom stap je anders op mij af op het schoolplein?'
Even ben ik met stomheid geslagen. Hij denkt toch niet dat ik hem leuk vind? Ik luister of ik het gelach van mijn vriendin nog kan horen, maar het stil om ons heen. Caleb gaat opeens op de grond zitten, en trekt mij ook mee naar de grond. Ik gebruik zijn jasje om er op te gaan zitten. Het is erger dat mijn broek vies wordt dan zijn jas. Ik voel me niet helemaal op mijn gemak. Hij pakt de tas en haalt er een aantal flessen drank uit. Het zijn stuk voor stuk mijn lievelingsdrankjes. Ik draai ongemakkelijk heen en weer en vraag: 'Hoe weet je dat ik dit allemaal lekker vind?'
'Ik weet gewoon heel snel dingen van mensen Liset, soms iets te snel. Niet zo wijs om dat truitje aan te doen trouwens, het kan 's nachts nog wel eens koud worden'.
Heel even voel ik hoe mijn keel wordt dichtgeknepen, alle lucht lijkt uit mijn longen te ontsnappen.
'Hoe.. Hoe weet je dat van shirt?' Ik hoor hoe mijn stem trilt.
'Ik weet dat je die aan hebt getrokken om te zien of je me kan uitdagen. Ja, je kan me uitdagen. Maar ik denk dat ik jou beter kan uitdagen.
'Caleb, ik heb hier geen zin meer in. Ik wil dat je me naar huis brengt, nu. Je bent een freak en ik heb me heel erg vergist in jou. En nog iets, ik vind je niet leuk!' Mijn stem slaat over en ik wil opstaan. Snel slaat hij zijn arm om me heen. Ik kan niet weg schuiven, hij is te sterk. Hij buigt zijn hoofd naar mij toe en ik pers mijn lippen hard op elkaar. In plaats van me te zoenen, gaat hij met zijn mond richting mijn nek. Ik zie twee lange hoektanden glinsteren en ik gil, zo hard als ik kan. Hij drukt zijn hand op mijn mond en duwt me achterover. Caleb gaat boven op me liggen, ik kan me niet bewegen. Zijn zurige adem dringt door in mijn neusgaten en ik voel hoe zijn hoektanden in mijn nek zet. Met mijn laatste kracht probeer ik hem van me af te duwen, maar hij is te zwaar. Hij komt een klein stukje omhoog en zegt tegen me: 'Dit is het dan. Nu ben je voor altijd de mijne.'
Laatst gewijzigd door Sandraa2 op 06 apr 2013 21:17, 2 keer totaal gewijzigd.
For sale: Babyshoes, never worn
ThemagicalTouch
Puntenslijper
Puntenslijper

Wat een mooi verhaal! Hier en daar een typfoutje en een woord vergeten denk ik, maar dat kan je wel verhelpen als je hem de volgende keer goed proefleest. Verder is dit een goed verhaal!
Sandraa2
Balpen
Balpen
Contacteer:

Nog steeds woorden vergeten? Ik heb drie keer nagelezen x)
Dat gaan we dan nog maar is doen, bedankt :D!
Shanna
Potlood
Potlood
Contacteer:

Hm, ik ben iets minder enthousiast, maar nog aan het bedenken waar het door komt.
Ik mis een beetje het meeslepende, wordt hier niet in meegenomen vanaf de eerste regel. Vooral het beginstukje komt op mij wat passief over. Het kan realistischer, alsof Liset echt tegen je praat. Als je je eerste zinnen leest kun je ook zien dat het passief geschreven is. Probeer het eens actiever te maken?
Dus niet: Vorige week is er namelijk een nieuwe jongen bij mij in de klas gekomen, maar: 'Sinds vorige week is er een nieuwe jongen in de klas', oid. Door het gebruik van een voltooid deelwoord wordt een zin altijd passiever.

Tot zover mijn bijdrage, ik ga er nog even over nadenken... :-)
“Writing is a socially acceptable form of schizophrenia.” -- E. L. Doctorow
Sandraa2
Balpen
Balpen
Contacteer:

Klopt inderdaad. Ik ben ook niet echt blij met het eerste stukje, maar ik krijg het er niet uit.
Heb het al een aantal keer herschreven, maar het lukt niet :(
Shanna
Potlood
Potlood
Contacteer:

Hulp nodig? Dan wil ik mijn gedachten er wel even over laten gaan en kijken waar ik mee kom?
Shanna
Potlood
Potlood
Contacteer:

Oh! Ik weet het al. Begin eens met een actie in plaats van vertellend beginnen?
Laat het zíen aan je lezer.
Sandraa2
Balpen
Balpen
Contacteer:

Hmm, ik ga het is even omgooien dan!
Shanna
Potlood
Potlood
Contacteer:

Ok, dan zie ik het wel verschijnen. Zag nog wat meer foutjes staan, maar daar had ThemagicalTouch je ook al op gewezen.
Sandraa2
Balpen
Balpen
Contacteer:

Zo, wat zeg je hiervan?
Ik zie de foutjes niet :$
Shanna
Potlood
Potlood
Contacteer:

Een stuk beter, wat mij betreft!

Hij is van mij. Dat is de eerste gedachte die door mijn hoofd schiet wanneer de nieuwe jongen onze klas binnen stapt. Hij draagt zijn baseball petje andersom, in zijn linkeroor glimt een gouden ringetje en zijn kleding is allemaal net een maat te groot. Zijn gympen strikt hij niet, waardoor ze heel erg groot lijken. Zijn haar heb ik nog niet gezien, door dat petje.

Je laatste zin zou ik nog omgooien. Maak het actiever: Zijn haar kan ik door het petje niet zien. Klaar, simpel houden.

Foutjes/opmerkingen:
Hij draagt zijn baseball petje andersom, in zijn linkeroor glimt een gouden ringetje en zijn kleding is allemaal net een maat te groot.
... allemaal net een maat te groot... wat mij betreft te omslachtig. Zeg waar 't op staat. Het is een maat te groot, klaar. ;-)
en het zal me geen moeite moeten kosten
Passief. Zullen impliceert dat iets misschien wel, misschien niet gebeurt. Ze is toch zo zeker van zichzelf? Kortom: het gaat me geen moeite kosten. Of: ik weet zeker dat het een peuleschil is. (Ik roep maar wat variaties). Probeer te voorkomen om zoveel werkwoorden in één zin te gebruiken (zullen, moeten, kosten). Daarmee schrijf je passief en dat leest altijd lastiger. Met actief schrijven betrek je de lezer sneller bij je verhaal.
Ik schraap mijn keel en hij kijkt omhoog.
Is zij groter? Of kijkt hij op?
Zijn ogen zijn geelachtig, een hele vreemde kleur.
Heel vreemde kleur. Hele geeft aan dat iets ook een half kan zijn. Dat kan niet als het op een vreemde kleur aankomt... ;-)
Hij knikt en zegt: 'Ja dat klopt, en ik wist ook al dat jij Liset heet. Ik weet de namen van iedereen uit de klas'.
Punt hoort binnen de '
'Als je wilt kan ik je om zeven uur ophalen?', antwoord hij scherp.
Hij is derde persoon enkelvoud. Het moet dus 'antwoordt' zijn. En waarom antwoordt hij scherp? Ik zie de aanleiding daarvoor niet.
'Je adres heb ik al, maar ik kom graag naast je zitten'.
Punt binnen '
Pas daar besef ik dat hij zei dat hij mijn adres al had. Ik vertel het aan mijn vriendinnen maar niet over wat hij zei van mijn adres.
'Pas daar' vind ik erg lelijk en doet ook niet erg correct aan. Je laatste zin vind ik niet mooi. 'Maar' is een voegwoord en om die reden is het plaatsen van een komma gebruikelijk. 'over wat hij zei van mijn adres' klinkt wederom erg omslachtig.
De rest van de schooldag vliegt voorbij, maar ik loop niet op een roze wolk. Ik ben ook helemaal niet verliefd op hem. Ik wil gewoon weten hoe ver ik kan gaan met hem. Hoever ik kan gaan voordat ik zijn grens bereik en hij mij tegen houdt. Als hij dat zal durven bij het leukste meisje van de klas.
Waarom gebruik je dit niet om wat meer informatie over je hoofdpersonage te geven? Het is mij wat te 'kaal'.
Tegen houdt moet aan elkaar: tegenhouden is het hele werkwoord.
Als hij dat zal durven bij het leukste meisje van de klas -> wederom passief (zal durven) en wederom het gebruik van zullen.
Zoals ik al verwacht had, staat hij om vijf over zeven voor de deur te toeteren.
Als je iets verwacht, zou ik 't of van te voren in je verhaal incalculeren (laat haar bv nadenken over hoe hij is) of leg het hierna uit. Het feit dat hij al staat te toeteren, geeft voor mij aan dat hij een erg ongeduldig typetje is. Zo komt hij me op school en later op 't kerkhof niet over. Heb je goed nagedacht over je personages? Ik vind ze wat vlak overkomen. Juist in een kort verhaal vind ik dat je karakter moet staan als een huis. En waarom vijf over zeven als ze om zeven uur hebben afgesproken? Ook dit kun je gebruiken om je personages uit te diepen.
De auto ziet er niet duur uit van de buitenkant. Het merk herken ik niet. Niet dat ik iets heb met auto's, helemaal niet. Zolang dat ding maar blijft rijden en me brengt waar ik moet zijn.
Dit vind ik persoonlijk wat geblaat :o als je het koppelt aan je personage kan je hier wel wat mee. Nu probeer je diepte te creëren in je personage, maar wat mij betreft komt het niet aan.
Caleb stapt uit en ik zie dat hij weinig moeite heeft gedaan aan zichzelf.
Omslachtig omschreven. En wederom passief (heeft gedaan). Leg het uit, laat het je lezer zien, voelen.
Als een heer houdt hij de deur voor me open en zo sierlijk mogelijk stap ik in
Klopt wat mij betreft niet met zijn personage. In het begin van het verhaal komt hij nonchalant over, gezien zijn kleding en houding, evenals het feit dat hij niks aan zijn uiterlijk heeft gedaan. Het beeld van een echte heer die de deur openhoudt voor een dame past hier in mijn ogen niet bij.
'Waar wil je naar toe gaan', vraagt hij me.
Het is een vraag: waar is je vraagteken?
Ik probeer zijn reactie te peilen maar hij geeft geen krimp.
Maar als voegwoord, dus een komma.
Hij houdt stil voor de grote hekken en zet de motor af.
'Houdt stil' vind ik meer spreektaal. Waarom niet 'remt af'. En de motor zou ik uitzetten.
Uit de kofferbak haalt hij een grote tas, waar geloof ik drank in zit. Ik hoor in ieder geval flessen tegen elkaar aan tikken.
Zou ik anders omschrijven. Nogmaals: laat het je lezer voor zich zien. Nu concludeer je eerst dat er drank in zit en dan leg je uit waarom je dat concludeert.
Waarom niet: "Uit de kofferbak haalt hij een grote tas. Het getik van glazen flessen die elkaar raken vult de stilte om ons heen. Ik bijt op mijn lip, hopelijk blijft de drank heel." (Ik geef maar een voorbeeld).
Probeer je lezer er meer in mee te trekken.
Ik hoor wat stemmen verderop, maar ik zie al bijna niets meer. Het is ondertussen aan het schemeren en het gaat nu snel donker worden.
Omdraaien en actiever maken.
"Het schemert en het wordt snel donkerder, waardoor ik weinig zie. Verderop hoor ik wat stemmen."
Hij stapt achteruit om mij voor te laten gaan. Slijmbal.
Als hij de deur open doet is hij een echte heer, nu ineens een slijmbal? Dat past niet bij elkaar.
Bedenk wederom hoe je je personage wil laten overkomen.
Ik wil me lostrekken, maar hij houdt me stevig beet. Hij loopt met een stevige stap door, maar we gaan niet richting de stemmen. Ik wil mijn angst niet laten kennen, en zeg zo neutraal mogelijk: 'Caleb, we lopen van de stemmen af hoor. En ik ben niet je vriendin dus je mag ook best loslaten'.
'stevige stap' -> pas lijkt me mooier.
'ik wil mijn angst niet laten kennen' -> ik wil me niet laten kennen, of ik wil mijn angst niet tonen. Nu haal je 't door elkaar. Maar sinds wanneer is deze stoere meid ineens bang geworden? Dat gaat wel erg snel. Kortom: of wat tussen schrijven, of aanpassen. En je punt binnen je '
We hoeven toch niet naar die vrienden van je. Je weet dat je de leukste van de klas bent, en ik de leukste jongen. Dus je zou wel mijn vriendin moeten zijn. Voor eeuwig'.
Punt binnen '
Vanaf hier laat ik dit gedeelte maar zitten, dat kan je zelf wel vinden als je 't naleest. :P
Caleb, heel aardig van je, maar ik ben niet je vriendin. Ten eerste heb je niets gevraagd en ten tweede heb ik geen antwoord gegeven'.
Als hij niks vraagt, kan zij niet antwoorden. Dat 'ten tweede' is imo dus niet aan de orde.
Je hoeft ook niets te zeggen, ik weet al dat het goed is. Waarom stap je anders op mij af op het schoolplein? Ik heb sporters gezien die misschien iets knapper zijn dan mij'.
Misschien iets minder knap? Zeg, is deze vent nou zeker van zichzelf of niet?
Ik probeer te luisteren of ik mijn vrienden nog kan horen, maar het stil om ons heen.
Probeer je te luisteren, of luister je? ;-)
En hoe weet je hier ineens dat het je vrienden zijn, terwijl je aan het begin van het kerkhof het alleen over stemmen hebt? Dan had ze daar al een bepaalde stem (of meerdere) moeten herkennen.
Het is erger dat mijn broek vies word dan zijn jas.
wordt
Heel even voel ik hoe mijn keel word dichtgeknepen
wordt
Je weet dat ik de eerste stap zal nemen naar onze eerste kus
Hoe moet zij dat weten?
'Caleb, je maakt me bang. Ik wil dat je me naar huis brengt. Je bent een freak en ik heb me heel erg vergist in jou. En nog iets, ik vind je niet leuk!' Mijn stem slaat over en ik word steeds angstiger.
Die conclusie gaat wederom erg snel. Schrijf er wat tussen en laat je lezer voelen hoe ze de conclusie trekt en banger wordt voor ze tegen hem praat.
Ik kan niet weg schuiven van hem, hij is te sterk. Hij buigt zijn hoofd hoofd richting mij en ik pers mijn lippen hard op elkaar.
'van hem' lijkt me overbodig, iedereen snapt hier dat zij bij hem weg wil.
'richting mij' niet zo mooi. Naar mij toe is mooier.

Zo, de zeur is klaar. Hoop dat je het waardeert, doe het niet om je af te kraken, maar om je vooruit te helpen. De eindredacteur in mij stak zijn kop op.
Succes!
Sandraa2
Balpen
Balpen
Contacteer:

Ik ga het thuis allemaal bekijken en verwerken! Bedankt voor je opmerkingen en ik ga er zeker wat mee doen :D
Shanna
Potlood
Potlood
Contacteer:

Haha succes! Hoop dat je er wat aan hebt. Ben een beetje uit de bocht gevlogen, maar toen ik eenmaal bezig was dacht ik: dan maar alles waar mijn oog op valt ;-)
Sandraa2
Balpen
Balpen
Contacteer:

Zo, ik heb ook meteen nog wat andere dingen aangepast die me een beetje stoorden.
Ik begrijp wat je bedoeld met de zinnen passief maken, en ik ga daar zeker op letten.
Ook van de interpunctie volgorde van .' wist ik niet.

Heel erg bedankt dat je hier de tijd voor hebt genomen en ik heb daarop mijn best gedaan om het zo goed mogelijk aan te passen en vlotter te laten lopen!
Shanna
Potlood
Potlood
Contacteer:

Beter zo, tof dat je het zo oppakt! Feedback krijgen is niet altijd makkelijk.
Succes, als je nog eens wat wil weten stuur maar een pb.
Plaats reactie

Terug naar “Horror en Griezel One-Shots”