Wat gaan we doen?

Deze opdracht loopt van 21 april t/m 5 mei!
Plaats reactie
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

LET OP: DE TRIATLON IS ALLEEN VOOR DEELNEMERS DIE ZICH OPGEGEVEN HEBBEN. Andere leden kunnen de opdrachten voor zichzelf maken maar zet ze aub niet hier online!

Wat gaan we doen?
Deze opdracht draait helemaal om de dialoog. In maximaal tweehonderd woorden is het de bedoeling dat je je karakters naar voren laat komen en dat de lezers de sfeer kunnen proeven. Een klein (verre van perfect) voorbeeldje:

"Meneer, komt deze straat u bekend voor?"
"Ik weet het niet zo goed. Ik denk... Nee, ik weet het niet zo goed meer."
"Hoe was het op uw dagbesteding, meneer Tros?"
"Weet u wel dat ik vijfenveertig jaar bij het spoor heb gewerkt, mevrouw, vijfenveertig jaar."
"Wat zult u een fijne baan gehad hebben. En volgens mij heb ik uw huis gevonden."
"Zou kunnen, maar ik herken het niet hoor. Volgens mij zijn we verhuisd laatst, daarom is dat."

Hoe gaan we het doen?
Iedereen opent zijn eigen thread in dit subforum en plaatst zijn of haar fragmentje in. Vervolgens kan iedereen er zijn positieve en negatieve kritiek in kwijt. Vanaf zondag de 21e van april kun je je fragmentje kwijt en tot en met 5 mei kan er gereageerd worden. Het is de bedoeling dat je IEDER ander verhaal beoordeeld zodat iedereen veel feedback krijgt. Maak het jezelf makkelijk en spreidt het wat uit door de weken.
LET OP: Er zijn dus geen aparte deadlines voor schrijven en beoordelen! Zorg dus dat je op tijd je stukje online zet zodat anderen de tijd hebben om te reageren. Heb je een keer wat minder inspiratie? Begin dan met beoordelen. Heb je een keer inspiratie te over? Kijk vast een opdrachtje vooruit.

Hoe geef ik eigenlijk kritiek?
Voor sommigen zal dit niet makkelijk zijn. Voor wat tips kun je kijken op deze schrijfles. Ben niet bang om je mening te geven maar onderbouw altijd waarom je iets vind. Een simpel 'prima gedaan' volstaat dus niet! Waarom vind je iets goed, bleef je ergens haperen? Waarom denk je dat dat was? Het hoeven geen volledige filosofische vraagstukken te worden natuurlijk maar probeer een niveau dieper te gaan dan 'niet voor mij, dit stukje'.

Als er nog vragen zijn over opdracht 1 kun je die hieronder kwijt. Succes allemaal!
Blieje
Typmachine
Typmachine

Even een vraag tussendoor:

Moet het duidelijk worden wie de personen zijn die tegen elkaar praten? Dus stel ik zet een paar zinnen neer, moet ik er dan op de een of andere manier bij vermelden dat het bijvoorbeeld om Jan en Piet, of een klein meisje en een moeder gaat of hoef ik daar geen hints voor te geven? Snap je wat ik bedoel? Dat er namen bij vermeld moeten worden of wat voor personen het zijn (zoals ik al zei, moeder en kind) of maakt dat niks uit?

Hoop dat het een beetje duidelijk is waar ik heen wil, ik ben wat dat betreft niet zo'n held in dingen uitleggen :$

Groetjes Blieje :)
Het laatste contact is altijd het zwaarste.
Silk
Balpen
Balpen

*%#@§ Ik denk dat iemand ongeveer hetzelfde idee heeft als ik. ;) :)
Blieje
Typmachine
Typmachine

Silk schreef:*%#@§ Ik denk dat iemand ongeveer hetzelfde idee heeft als ik. ;) :)
Haha, nee hoor, ik heb nog totaal geen ideeën, ik vraag me alleen af of er bepaalde voorwaarden zijn, bijvoorbeeld wat ik net vroeg. :D
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Zover ik het begrepen heb, mag je ALLEEN gesproken tekst gebruiken.
Suppose you toss a coin enough times
Suppose one day, it lands on its edge
Blieje
Typmachine
Typmachine

Dus dan mag de lezer in feite zelf raden wat voor personen er met elkaar praten?
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Nee, de uitdaging is dus om dat uit je dialoog te laten blijken.

Óf je doet dat expres om je lezer die vrije gedachtengang te laten behouden.

Maar, niet mijn wedstrijd, dus tijgerlelie moet daar nog uitsluitsel over geven ;-)
Blieje
Typmachine
Typmachine

Okee, ben benieuwd! In ieder geval alvast bedankt voor je antwoorden! :D
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Het is de bedoeling dat je een zo levendig mogelijk gesprek op papier zet. Dat betekend in de meeste gevallen dat je de relatie tussen de personen wat zult moeten uitdiepen maar je hoeft het niet uit te spellen als dat niet nodig is. Je mag ons best een beetje laten raden wat er aan de hand is!
Mijn kleine voorbeeldstukje bijvoorbeeld gaat over een man die ik eens heb rond gereden met zware dementie. Ik ga dan niet opschrijven, 'goh meneer, jammer van uw dementie.' maar dat probeer ik uit het gesprek te laten blijken (weet niet of iemand dat geraden had?)
Zoals in jouw geval, met een klein meisje en een moeder, een klein meisje heeft totaal ander taalgebruik dan een moeder. En Jan is waarschijnlijk een ander mens dan Piet, hoe beïnvloedt dat hun taalgebruik? Is eentje misschien wat grofgebekter? Of is eentje erg passief terwijl de ander vol opschepperij zit? Ondanks dat je waarschijnlijk niet alle facetten van je karakters in 200 woorden krijgt is het wel leuk te proberen om 'echte' mensen te beschrijven.

Helpt dat een beetje?
Blieje
Typmachine
Typmachine

Ja, dat helpt wel, maar ik vraag me af of je dan ook in het dialoog een keer de naam van de persoon neer moet zetten, bijvoorbeeld:

"Hij past niet!"
"Ja, maar dat kan niet, die heb ik gisteren nog aan gehad, en we hebben dezelfde maat!"
"Toch past het niet, Jan!"

Snap je wat ik bedoel? Of mag je de namen gewoon weglaten?
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Laat ik helemaal aan jou over! Namen mag, moet niet. Het gaat erom dat je een levendig gesprek op papier kunt zetten zonder de eindeloze beschrijvingen eromheen.
Blieje
Typmachine
Typmachine

Okee, en dus in dat gesprek ook duidelijk maken wat voor personen het zijn zonder al te veel details dus, als ik het goed begrijp.

Dan ga ik eens even mijn breintje laten werken! :sweet

Groetjes Blieje :D

In ieder geval erg bedankt voor de informatie!
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Aaaah echt elke keer als ik de naam van dit topic zie:

WHAT SHALL WE DO WITH THE DRUNKEN SAILOR?
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Blieje schreef:Okee, en dus in dat gesprek ook duidelijk maken wat voor personen het zijn zonder al te veel details dus, als ik het goed begrijp.

Dan ga ik eens even mijn breintje laten werken! :sweet

Groetjes Blieje :D

In ieder geval erg bedankt voor de informatie!
Succes Blieje!
Je mag zoveel details gebruiken als je wilt van mij, zolang een van de hoofdpersonen het maar zegt en je je een beetje aan de woordenlimiet houdt. Daarom vind ik deze opdracht zo'n leuke uitdaging voor de triatlon. Je hebt niet de vrijheid om alles uit te leggen rond het gesprek (Jan keek boos; zei ze liefjes; knipoogde hij verleidelijk; vrolijk lachend zei ze; enzenzenzenz), je hebt maar weinig woorden en je karakters moeten nog een beetje tot leven komen ook. Een ware uitdaging dacht ik zo!

Staar je niet blind op wat je denkt dat ik bedoel met de precieze inhoud. Zolang het een gesprek is waarbij je niks buiten de " en de " zet heb je je aan de opdracht gehouden ;) De uitdaging is natuurlijk om er ook nog een aantrekkelijk stukje tekst van te maken!

@Christian Damen: :lol: :app: :lol:
Blieje
Typmachine
Typmachine

Hmmm, okee, ik zal eens kijken wat ik ervan kan maken! :D

Zeer bedankt nogmaals! :super
MeTheWriter
Balpen
Balpen

Dus even voor de duidelijkheid, je stuk voor opdracht 1 van die Triathlon moet je hier in doen? En dan dus met die regels die bij dat eerste stuk stonden??

Sorry, ben niet zo snugger bezig...

Xxx me
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Nee, je maakt in dit subforum (dus waar dit topic staat), een nieuw topic aan met daarin jouw inzending. Dan gaat iedereen in dat topic op jouw inzending reageren. etc
MeTheWriter
Balpen
Balpen

Owh oké thnx Christian Damen
Blieje
Typmachine
Typmachine

Ik ben nu misschien wel niet echt helder meer, komt misschien doordat ik zo perfectionistisch ben, maar goed. Toch valt me wat op, iets dat ik een beetje dubbel vind.

[/quote]
Je hebt niet de vrijheid om alles uit te leggen rond het gesprek (Jan keek boos; zei ze liefjes; knipoogde hij verleidelijk; vrolijk lachend zei ze; enzenzenzenz), je hebt maar weinig woorden en je karakters moeten nog een beetje tot leven komen ook. Een ware uitdaging dacht ik zo!

Staar je niet blind op wat je denkt dat ik bedoel met de precieze inhoud. Zolang het een gesprek is waarbij je niks buiten de " en de " zet heb je je aan de opdracht gehouden ;) De uitdaging is natuurlijk om er ook nog een aantrekkelijk stukje tekst van te maken![/quote]

En dan lees ik dit:

Een klein (verre van perfect) voorbeeldje:

"Weet u wel dat ik vijfenveertig jaar bij het spoor heb gewerkt, mevrouw, vijfenveertig jaar."
"Wat zult u een fijne baan gehad hebben. En volgens mij heb ik uw huis gevonden."
"Zou kunnen, maar ik herken het niet hoor. Volgens mij zijn we verhuisd laatst, daarom is dat."

Dus in feite vraag ik me nou af wat nou de bedoeling precies is. Meende dat ik het snapte, maar toen ik het goed doorlas zat ik nog te twijfelen. Want jouw voorbeeld is in feite niet goed, maar dan staat er dit opeens: Je hebt niet de vrijheid om alles uit te leggen rond het gesprek (Jan keek boos; zei ze liefjes; knipoogde hij verleidelijk; vrolijk lachend zei ze; enzenzenzenz)

Hoe moet ik dan een dialoog maken? :unsure (sorry voor de overlast)
ElLeN.
Puntenslijper
Puntenslijper

Misschien is het beter om te wachten tot de eerste deelnemers hun dialogen gepost hebben? Dan kunnen de personen die niet meteen begrijpen wat de bedoeling is zien wat mag en niet en wel mag.
Ik denk dat de 'jury' van deze triatlon wel zullen zeggen wat mag en niet mag zodra de dialogen er eenmaal staan.
Zo krijg je een duidelijk beeld van wat er verwacht wordt?

Het is maar een voorstel hoor ;-)
Blieje
Typmachine
Typmachine

Dan doe ik dat wel, maar goed, snap jij wel wat de bedoeling is? Ik vind het een beetje dubbel uitgelegd namelijk ;)
ElLeN.
Puntenslijper
Puntenslijper

Ik heb mijn dialoog al af en ik heb toch het gevoel dat hij goed is als ik kijk naar de uitleg.
Als je wilt kan ik hem wel naar je doorsturen, zodat je een idee hebt van hoe het er ongeveer uit ziet?
Natuurlijk weet ik ook niet of wat ik heb gedaan juist is, maar ik denk het wel. =)
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Blieje schreef:Ik ben nu misschien wel niet echt helder meer, komt misschien doordat ik zo perfectionistisch ben, maar goed. Toch valt me wat op, iets dat ik een beetje dubbel vind.
Sorry Blieje maar ik snap echt niet waar je een probleem mee hebt? Je hebt de opdracht om in 200 woorden een gesprek uit te werken waarbij je alles buiten de " en de " weglaat. Zoals je in mijn voorbeeld leest is het een gesprek dat had kunnen plaatsen vinden (en ik heb dit gesprek daadwerkelijk gevoerd een paar jaar geleden). Maar er staat niets aan omschrijvingen buiten aanhalingstekens.

Dus NIET
Marietje zei: "Hallo, Piet, leuke hoed."
"Dank je, Marietje," zei Piet die verlegen naar beneden keek.

Dus WEL
"Hallo, Piet, leuke hoed."
"Dank je, Marietje."
"Ach, wat schattig, je moet blozen van een complimentje! Het staat je echt goed hoor"

Ik heb geen idee hoe ik dit duidelijker moet uitleggen... Als het nog niet duidelijk is raad ik je aan het advies van ElLeN op te volgen en te wachten tot anderen die het wel gesnapt hebben te volgen.
Blieje
Typmachine
Typmachine

Het probleem was, ik zat met een paar dingen in de knoop:

Ik dacht, zo moet het dus niet:

En toen stond er:
Je hebt niet de vrijheid om alles uit te leggen rond het gesprek (Jan keek boos; zei ze liefjes; knipoogde hij verleidelijk; vrolijk lachend zei ze; enzenzenzenz)

Dus toen dacht ik, als dat eerste voorbeeld dus verre van perfect is moet je er dus bij zetten dat iemand iets zegt.
Maar toen las ik die tweede zin. En toen dacht ik, dan mag je er dus niet bij zetten als iemand wat zegt.

Toen wist ik het even niet meer.

Maar nu begint het me te dagen, gewoon werkwoorden en zo weglaten....
Sorry dat ik het niet meteen begreep, ik schaam me kapot.... :$ :$ :$ :$ :$

Maar goed, nu ik helderheid heb kan ik langzaam iets gaan verzinnen.

Heel erg bedankt en nogmaals veel excuses!!!! :$ :$ :$ :$

Groetjes Blieje :super
Blieje
Typmachine
Typmachine

ElLeN. schreef:Ik heb mijn dialoog al af en ik heb toch het gevoel dat hij goed is als ik kijk naar de uitleg.
Als je wilt kan ik hem wel naar je doorsturen, zodat je een idee hebt van hoe het er ongeveer uit ziet?
Natuurlijk weet ik ook niet of wat ik heb gedaan juist is, maar ik denk het wel. =)
Lief van je, Ellen. En ik heb het idee dat ik de uitleg nu eindelijk eens begrepen heb :angel :angel :angel :angel :angel

Super bedankt dat je me alsnog wilt helpen, maar het is jouw verhaal en t is niet zo leuk als ik het al eerder lees, toch?

:super
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Blieje schreef: Dus toen dacht ik, als dat eerste voorbeeld dus verre van perfect is moet je er dus bij zetten dat iemand iets zegt.
Hahaha, you were overthinking it!

Het is verre van perfect omdat ik even snel iets opgeschreven heb zonder goed over mijn karakters na te denken en het te perfectioneren. Niet omdat ik allerlei dingen heb weggelaten/toegevoegd die eigenlijk wel/niet de bedoeling zijn :P Ik zou nooit een voorbeeld geven die zich niet exact aan de regels van de opdracht houdt.

Ben blij dat je het nu gesnapt hebt, succes met schrijven!
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Treinreisjes van 2,5 uur zijn handig voor schrijven :P Nu nog dagje wachten tot ik m kan posten :P
200 woorden is wel weinig zeg xD Maar wel fijn dat ik daardoor niet té veel moet lezen van de anderen samen :p (tikt snel aan zo)
MarquiseCarabas
Balpen
Balpen
Contacteer:

Gereageerd, wil ik de mijne afmaken en posten, moet ik net weg. Flauw :P Vanavond dan maar. Ik zit al tegen de 200 woorden maar moet nog even kijken of ik dingen wil veranderen/weglaten/toevoegen. Lekker aan het muggenziften :P
Afbeelding
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

MarquiseCarabas schreef:Gereageerd, wil ik de mijne afmaken en posten, moet ik net weg. Flauw :P Vanavond dan maar. Ik zit al tegen de 200 woorden maar moet nog even kijken of ik dingen wil veranderen/weglaten/toevoegen. Lekker aan het muggenziften :P
Tsssss, nog niet eens op de mijne gereageerd ;-) En ik had hem nog wel heel trots als eerste gepost :P
MarquiseCarabas
Balpen
Balpen
Contacteer:

Dan kijk je scheef, want ik heb er echt op gereageerd voordat ik bovenstaande post neerzette ;)
Afbeelding
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Ik kijk ONTZETTEND scheef :O
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Goed fanatiek begin :) I like it!
Silk
Balpen
Balpen

Ik zie dat bijna iedereen intussen zijn post heeft aangepast. Is het de bedoeling dat we onze dialoog herwerken of moet hij in "originele staat" blijven?
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Ik heb mijn originele laten staan, en daaronder de aangepaste versie gezet.
Blieje
Typmachine
Typmachine

Mag dat dan op die manier? Als dat zo is en ik had dat geweten had ik dat ook zo gedaan, maar nu ben ik mijn originele versie kwijt omdat ik die juist helemaal heb aangepast. :lol: :lol: :lol:
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Het leukst en makkelijkst is denk ik als je je nieuwe versie in dezelfde post zet als de oude maar dan even duidelijk erbij zetten welke nieuw en oud is. Dan kunnen we goed zien wat er verbeterd is!
Blieje
Typmachine
Typmachine

Heb het aangepast, heb de originele versie nog ergens teruggevonden! Dus nu staan beide versies in mijn topic! Veel plezier met lezen en vergelijken (voor degene die dat nog wil :lol: :lol: :lol: )
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Willen we allemaal! Er is tenslotte op het eind wat te vergeven voor het meest verbeterde lid, moeten we wel kunnen zien wat je verbeterd hebt natuurlijk :)
Tijgerlelie
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Nog een paar dagen de tijd voor opdracht 1 beste mensen! De meesten van jullie zijn fantastisch bezig en er staan erg leuke stukjes online. Hartstikke tof!

Kijk nog even goed welke stukjes je nog niet van commentaar voorzien hebt, een dezer dagen zet ik ook vast het idee voor de volgende opdracht en een subforum ervoor online zodat jullie vast kunnen broeden op de volgende scène.

(Om Christian even voor te zijn, de mensen die nog niet erg actief geweest zijn hebben een PM ter aanmoediging gekregen.)
Plaats reactie

Terug naar “Opdracht 1”