Dit is mijn inzending bij de eerste opdracht. Beetje laat, maar een dag of vijf moet genoeg zijn om een van de laatste inzendingen te lezen en becommentarieren toch? 201 woordjes lang. Veel lees plezier toegewenst.
--------------------------------------
“Ik ga, ben pleite”
“Ma-“
“Niets te maren, ik wil weg, jou weg hebben. Ik heb al een onderkomen geregeld. Ik wil hier weg zijn, verdwijnen, weg van de herinneringen”
“..”
“Ik ben er helemaal klaar mee, dat idiote gedoe van jou ben ik he-le-maal spuug- en spuugzat. Ik heb alles gedaan en alles geprobeerd. Zoek het nu maar zelf uit”
“Fuck, fuck, fuck dit Mees. Ik weet dat ik je pijn doe en heb gedaan, maar dat ligt niet aan jou! Het ligt aan mij. Ik weet niet wat er met mij aan de hand is. Tijdje geleden wilde ik alles nog met jou, oud worden, kinderen en nu dit”
“Ja nu dit ja, nu ben ik er klaar mee na maanden het zonder enige vorm van affectie hebben moeten doorstaan, zonder enige blijk van waardering. Ga weg!”
“Maar…, kom op. Ik wil dat het weer goed wordt. Ik voel mij velen malen beter dan tijden terug, ik wéét dat het goed aan het komen is. Geef het alsjeblieft tijd!”
“Nee, ik ben weg. Zoek me niet, bel me niet. Je kunt het nu zelf uitzoeken. Zonder mij kan je misschien jezelf weer vinden. Geen ballast, geen zorgen.”
“..”
“Vaarwel”
----------------------
Heb de dialoog overigens ook uitgewerkt met non verbale zinnen. Wie weet ik het nog ooit onderdeel van een ander verhaal.
Het verleden is het heden
Een leuk dialoog, alleen een paar dingetjes:
Tijdje geleden wilde ik alles nog met jou, oud worden, kinderen en nu dit” = Een tijdje geleden
Zonder mij kan je misschien jezelf weer vinden. = kun je jezelf weer vinden.
En of deze woorden: Fuck, fuck, fuck toe zijn gestaan in de schrijfwereld, is ook nog maar de vraag.
Je bent ook zeker niet te laat!
Groetjes Blieje
Tijdje geleden wilde ik alles nog met jou, oud worden, kinderen en nu dit” = Een tijdje geleden
Zonder mij kan je misschien jezelf weer vinden. = kun je jezelf weer vinden.
En of deze woorden: Fuck, fuck, fuck toe zijn gestaan in de schrijfwereld, is ook nog maar de vraag.

Je bent ook zeker niet te laat!
Groetjes Blieje

Het laatste contact is altijd het zwaarste.
Als ik soms een dialoog van bepaalde schrijvers lees (niet hier op de site) dan erger ik me soms nog al aan het altijd perfecte Nederlands wat hun karakters spreken. Als ik namelijk met vrienden/kennissen/bekenden praat wordt er vrijwel nooit perfect Nederlands gesproken.
Ik ben daarbij een Rotterdammer dus moeten veranderd vrijwel altijd naar motte en gebruiken wij bijna altijd ken in plaats van kun of kan onder het mom van als kennen kunnen kan ^^
Ik weet niet hoe de precieze regels zijn over het schrijven van dialogen en of zo ook in perfect ABN moeten maar persoonlijk vind ik de absentie van perfect Nederlands in een dialoog één van de dingen die een dialoog tot leven kan wekken.
Weet niet of Masterbreel een bepaald dialect in gedachten had toen hij het stukje schreef of het dialoog opschreef vanuit hoe hij zou praten/reageren in zo'n situatie maar als dat zo is kan het denk ik onmogelijk fout zijn. Maar ik herhaal maar even ik ken de regels niet op dit gebied.
Ik ben daarbij een Rotterdammer dus moeten veranderd vrijwel altijd naar motte en gebruiken wij bijna altijd ken in plaats van kun of kan onder het mom van als kennen kunnen kan ^^
Ik weet niet hoe de precieze regels zijn over het schrijven van dialogen en of zo ook in perfect ABN moeten maar persoonlijk vind ik de absentie van perfect Nederlands in een dialoog één van de dingen die een dialoog tot leven kan wekken.
Weet niet of Masterbreel een bepaald dialect in gedachten had toen hij het stukje schreef of het dialoog opschreef vanuit hoe hij zou praten/reageren in zo'n situatie maar als dat zo is kan het denk ik onmogelijk fout zijn. Maar ik herhaal maar even ik ken de regels niet op dit gebied.
My ego is to big for a conversation so thats the reason I write because writing is the best way to talk without being interrupted.
Glenovic heeft wel een punt, denk ik. Ik struikelde ook een beetje over het taalgebruik, vooral omdat het zo'n mix is van formeel en informeel.
Ook vergeet je na een aantal zinnen een punt te zetten (bijvoorbeeld de eerste) en conventie is dat je drie puntjes neerzet, niet twee, om een pauze aan te geven.
Je hebt een hele duidelijke situatie gecreëerd, de relatie tussen de twee personages lijkt me vrij duidelijk en het is een goed afgerond geheel. Dat zit allemaal goed. Ik vind het geheel alleen niet zo 'pakkend'. Het blijft vrij vlak, waarschijnlijk ook omdat het een vaak gebruikt en daardoor enigszins cliché conflict is, en doordat de ene eigenlijk de hele tijd aan het monologen is en de ander er nauwelijks tegenin gaat, zit er ook weinig dynamiek in. Dat is jammer. Ik denk dat je er wat meer van had kunnen maken als je bijvoorbeeld met kortere zinnen had gewerkt, of meer conflict had gecreëerd tussen de twee personages.
Overigens vind ik dat 'fuck, fuck, fuck' moet kunnen in een dialoog. Zie mijn pleidooi voor spreektaal in ElLeNs topic. :P
Liefs,
Melian
Dit, bijvoorbeeld. "Ja, nu dit, ja!" - dat is heel informeel, zo'n uitroep die je een mens hoort zeggen. Dan komt "na maanden het zonder enige vorm van affectie hebben moeten doorstaan", en zo'n zinsconstructie is veel te ingewikkeld. Er mist al een 'te' in je geschreven dialoog, laat staan dat mensen zo'n zin echt uit hun strot krijgen.masterbreel schreef:“Ja nu dit ja, nu ben ik er klaar mee na maanden het zonder enige vorm van affectie hebben moeten doorstaan, zonder enige blijk van waardering. Ga weg!”
Ook vergeet je na een aantal zinnen een punt te zetten (bijvoorbeeld de eerste) en conventie is dat je drie puntjes neerzet, niet twee, om een pauze aan te geven.
Je hebt een hele duidelijke situatie gecreëerd, de relatie tussen de twee personages lijkt me vrij duidelijk en het is een goed afgerond geheel. Dat zit allemaal goed. Ik vind het geheel alleen niet zo 'pakkend'. Het blijft vrij vlak, waarschijnlijk ook omdat het een vaak gebruikt en daardoor enigszins cliché conflict is, en doordat de ene eigenlijk de hele tijd aan het monologen is en de ander er nauwelijks tegenin gaat, zit er ook weinig dynamiek in. Dat is jammer. Ik denk dat je er wat meer van had kunnen maken als je bijvoorbeeld met kortere zinnen had gewerkt, of meer conflict had gecreëerd tussen de twee personages.
Overigens vind ik dat 'fuck, fuck, fuck' moet kunnen in een dialoog. Zie mijn pleidooi voor spreektaal in ElLeNs topic. :P
Liefs,
Melian
Alles is toegestaan in de schrijfwereld.
Afhankelijk van het moment en de reden van het doen natuurlijk. xd Maar ik struikel eerlijk gezegd ook een beetje over het spreken... Het lijkt me zo... onecht?
Ik heb niets tegen het algemene Nederlands in dialogen; als er een enorm overheersend accent is moet dat natuurlijk wel tot uiting komen, maar als echt elke dialoog helemaal is zoals we hier in Brugge spreken... :p
Nja. Zou het eigenlijk niet beter '... Niets te "maar"-en..." zijn? Nu, ja. Kan aan mij liggen...
De achterliggende situatie komt er inderdaad heel duidelijk in voor. ^^ Wat een hele verbetering voor mij zou zijn misschien. Hahaha... ha... ;-;
Demon out.

Ik heb niets tegen het algemene Nederlands in dialogen; als er een enorm overheersend accent is moet dat natuurlijk wel tot uiting komen, maar als echt elke dialoog helemaal is zoals we hier in Brugge spreken... :p
Nja. Zou het eigenlijk niet beter '... Niets te "maar"-en..." zijn? Nu, ja. Kan aan mij liggen...
De achterliggende situatie komt er inderdaad heel duidelijk in voor. ^^ Wat een hele verbetering voor mij zou zijn misschien. Hahaha... ha... ;-;
Demon out.
♪
-
- Toetsenbord
Dat de rest allemaal supersnel hadden gepost, betekent niet dat jij nu laat bent hoor ;-)
Goed, ik sluit me voornamelijk aan bij de rest:
- Mix van informeel en formeel taalgebruik stoort bij het lezen.
- Interpunctiedingetjes, zoals al aangegeven door Melian.
- De conversatie zelf is duidelijk, maar cliche en vlak.
Zelf vind ik 'Fuck, fuck, fuck dit Mees.' heel vreemd, maar niet door het gebruik van het woord 'fuck', maar door het gebruik van het woord 'dit':
Als ik het uitspreek krijg ik het idee dat je hiermee gewoon 'fuck dit, Mees' bedoelde, in plaats van de zin met twee extra fucks. Ik zou óf twee fucks weghalen, of 'dit' weghalen. En een komma voor Mees zetten ;-)
Nog even over spreektaal in dialogen: het kán wel (ik gebruik zelf liever vol ABN aangezien het toch het geschreven woord is, en daardoor sowieso al anders dan hoe je het daadwerkelijk zou uitspreken in een dialoog), maar heel belangrijk is dan gewoon dat het karakter één spreekstijl aanhoudt. En dat doe je nu niet.
Goed, ik sluit me voornamelijk aan bij de rest:
- Mix van informeel en formeel taalgebruik stoort bij het lezen.
- Interpunctiedingetjes, zoals al aangegeven door Melian.
- De conversatie zelf is duidelijk, maar cliche en vlak.
Zelf vind ik 'Fuck, fuck, fuck dit Mees.' heel vreemd, maar niet door het gebruik van het woord 'fuck', maar door het gebruik van het woord 'dit':
Als ik het uitspreek krijg ik het idee dat je hiermee gewoon 'fuck dit, Mees' bedoelde, in plaats van de zin met twee extra fucks. Ik zou óf twee fucks weghalen, of 'dit' weghalen. En een komma voor Mees zetten ;-)
Nog even over spreektaal in dialogen: het kán wel (ik gebruik zelf liever vol ABN aangezien het toch het geschreven woord is, en daardoor sowieso al anders dan hoe je het daadwerkelijk zou uitspreken in een dialoog), maar heel belangrijk is dan gewoon dat het karakter één spreekstijl aanhoudt. En dat doe je nu niet.
Suppose you toss a coin enough times
Suppose one day, it lands on its edge
Suppose one day, it lands on its edge
-
- Vulpen
Maar de HP spreekt niet (volledig) uit emotie, gezien dat de HP (mannelijke) zijn tas al eeft gepakt en een slaapplek heeft geregeld toont dat dit 'met voorbedachte rade' is. Zo een conversatie tolt dan natuurlijk ook in je hoofd.
Ik mix overigens spreektaal met ABN, omdat ik dat zelf ook doe. Ik doe mijn best om 'normaal' NL te praten en niet het woord 'hun' als ondererp in mijn (gesproken) zinnen te plaatsen bijvoorbeeld. Zodoende heb ik het liefst dat mijn karakters ook normaal NL praten, tenzij dit om willen van het karakter niet zou moeten.
Ik mix overigens spreektaal met ABN, omdat ik dat zelf ook doe. Ik doe mijn best om 'normaal' NL te praten en niet het woord 'hun' als ondererp in mijn (gesproken) zinnen te plaatsen bijvoorbeeld. Zodoende heb ik het liefst dat mijn karakters ook normaal NL praten, tenzij dit om willen van het karakter niet zou moeten.
Ik vind het een leuk stuk, zelf had ik totaal geen problemen met het taalgebruik. Zolang het leesbaar is, maakt het mij niet zo veel uit hoe iets wordt verwoord in een verhaal. Ik vind het wel een beetje jammer dat de gebeurtenissen rondom het verhaal een beetje vaag zijn, waardoor het een beetje cliché wordt. Maar tweehonderd woorden is misschien ook een beetje weinig om een uitgebreid verhaal te schrijven. Al met al vind ik het zeker een goed geschreven verhaal 

"In the face of disaster lies the opportunity for renewal."
De situatie is heel erg duidelijk, maar ik vind het niet erg realistisch. Vooraleer twee mensen uit elkaar gaan, gaat er meestal een heel proces aan vooraf en dan ga je niet echt ruziemaken tegen de ander op het moment van vertrek lijkt me (oftewel, de eerste zin komt me te schreeuwerig over, alsof we net een ruzie binnenvallen waarin je misschien ook kunt zeggen dat je weggaat, maar dan is het niet "met voorbedachte rade" en heb je dus nog niks geregeld).
Grammatica-opmerkingen zijn al gegeven dus verder geen commentaar.
Grammatica-opmerkingen zijn al gegeven dus verder geen commentaar.
-
- Vulpen
Volgens mij heeft nog niet iedereen input geleverd 

- Saskjezwaard
- Computer
Sorry dat ik zo laat reageer, was van de week op vakantie en heb nu eigenlijk pas weer zin om lekker kritisch te zijn 
Ik heb even je dialoog hardop voorgelezen, omdat je zo het beste hoort of het goed klinkt of niet, en struikel daarbij al meteen over de eerste zin :p
“Ik ga, ben pleite”
Ik kan me niet helemaal voorstellen dat iemand zoiets zo snel achter elkaar zegt. Dialoog is dan wel natuurlijk karaktergebonden, maar het moet wel uitspreekbaar blijven :p en dat gevoel heb ik hier niet helemaal.
De rest van de zinnen is op zich wel realistisch, vooral omdat het met emotie gesproken is en dan ben je wat minder zorgvuldig formulerend. Dus dat las goed voor :p Daardoor viel ik, net zoals de rest blijkbaar, over deze zin:
“Ja nu dit ja, nu ben ik er klaar mee na maanden het zonder enige vorm van affectie hebben moeten doorstaan, zonder enige blijk van waardering.
Probeer dat maar eens uit te spreken xD god, dan moet je even geen adem meer halen haha :p deze zin is niet helemaal realistisch. Ook door affectie, maar hij is best lang :p dus als je 'm ophakt en de affectie weghaalt denk ik dat je een groot deel van mix van formeel/informeel kwijt bent. Of ik moet nog een vreemde zin tegenkomen xD
Oh, en om übergrammarkip te zijn (a)
“..”
Het is drie puntjes ghehehe xD ik schaam me af en toe voor mezelf :')
Verder geen zin gevonden waar ik over struikelde! Het las lekker voor, ook doordat je accenten en streepjes neerzette voor de nadruk. Af en toe had ik wel het gevoel dat een uitroepteken het sterker neer zou zetten, maar met uitroeptekens moet voorzichtig gedaan worden :p ik hou bij ruzie van uitroeptekens, maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen daarvan houdt xD

Ik heb even je dialoog hardop voorgelezen, omdat je zo het beste hoort of het goed klinkt of niet, en struikel daarbij al meteen over de eerste zin :p
“Ik ga, ben pleite”
Ik kan me niet helemaal voorstellen dat iemand zoiets zo snel achter elkaar zegt. Dialoog is dan wel natuurlijk karaktergebonden, maar het moet wel uitspreekbaar blijven :p en dat gevoel heb ik hier niet helemaal.
De rest van de zinnen is op zich wel realistisch, vooral omdat het met emotie gesproken is en dan ben je wat minder zorgvuldig formulerend. Dus dat las goed voor :p Daardoor viel ik, net zoals de rest blijkbaar, over deze zin:
“Ja nu dit ja, nu ben ik er klaar mee na maanden het zonder enige vorm van affectie hebben moeten doorstaan, zonder enige blijk van waardering.
Probeer dat maar eens uit te spreken xD god, dan moet je even geen adem meer halen haha :p deze zin is niet helemaal realistisch. Ook door affectie, maar hij is best lang :p dus als je 'm ophakt en de affectie weghaalt denk ik dat je een groot deel van mix van formeel/informeel kwijt bent. Of ik moet nog een vreemde zin tegenkomen xD
Oh, en om übergrammarkip te zijn (a)
“..”
Het is drie puntjes ghehehe xD ik schaam me af en toe voor mezelf :')
Verder geen zin gevonden waar ik over struikelde! Het las lekker voor, ook doordat je accenten en streepjes neerzette voor de nadruk. Af en toe had ik wel het gevoel dat een uitroepteken het sterker neer zou zetten, maar met uitroeptekens moet voorzichtig gedaan worden :p ik hou bij ruzie van uitroeptekens, maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen daarvan houdt xD
And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
"Fuck" moet inderdaad kunnen in een verhaal! Ik bedoel, dat zeggen heel veel mensen tegenwoordig, maar zo vaak achter elkaar? Ik weet niet. Verder ziet de dialoog er goed uit! Misschien dat er nog een heel verhaal achter zit, maar het is een beetje cliché.
Ook vind ik het er erg overzichtelijk uitzien!
Ook vind ik het er erg overzichtelijk uitzien!

“When you play the game of thrones, you win or you die.”