Spookschip

Plaats reactie
MarquiseCarabas
Balpen
Balpen
Contacteer:

Versie 2

Nieuwe versie, zelfs ietsje korter:

Het is alweer dichterbij. In de stromende regen is dat het enige wat ik met zekerheid kan zeggen over het schip dat ons al sinds zonsopgang volgt. Er zijn geen kleuren te zien, geen vlag, geen enkel herkenningsteken. Als ik niet beter wist, zou ik bijna zeggen dat het doorzichtig was, zoals de grauwe zeilen af en toe lijken op te gaan in het watergordijn. Alsof het schip zelf op de grens van deze en een andere werkelijkheid vaart… Niet mijn woorden, natuurlijk, maar die van mijn eerste stuurman Braddock. Het is hem geraden dat hij ze verder voor zich houdt. Het laatste wat we kunnen gebruiken is paniek door spookverhalen.
Mijn blik schiet slechts even over het rustige dek, waar een handvol drijfnatte bemanningsleden aan het werk is. Als ik terug kijk is de achtervolger verdwenen, opnieuw verzwolgen door de regen. Maar ik weet dat het schip er nog is. Dat het de volgende keer weer dichterbij zal zijn. En dat als het niet snel duidelijke kleuren toont, we ons moeten voorbereiden op het ergste: piraten.
Water druipt in mijn ogen. Ik trek mijn regenkap verder naar voren en houd de bootsman staande. ‘Zorg dat de kanonnen gereed worden gemaakt.’ De kale man aarzelt een moment voor hij salueert en zich omdraait. Ook hij heeft de zenuwen al te pakken.
‘Uw kanonnen zullen niets uithalen tegen een verschijning als dat,’ klinkt het met een onmiskenbaar Afrikaans accent. Als ik me met een ruk omdraai, staat de zwarte man me doodleuk aan te staren met zijn felwitte lach. Alsof er niets aan de hand is. Zijn handen zijn gelukkig nog gebonden, maar zijn woorden waren over het hele dek verstaanbaar. Ik zou er niet op moeten reageren. De angstige blikken om me heen laten me echter geen keus.
‘Integendeel,’ zeg ik zo kalm mogelijk, een strenge blik naar de meest bang kijkende mannen. ‘Piraten zijn even gevoelig voor zwaar staal als iedereen. Kan iemand me vertellen wat de gevangene aan dek -’
Braddock tikt me op mijn arm. Zijn benauwde gezichtsuitdrukking maakt dat ik vergeet hem zijn plaats te wijzen. Een trillende arm wijst naar bakboord.
Het is alweer dichterbij. De grauwe zeilen lijken te trillen, te flikkeren, op een manier die niet helemaal bij deze wereld past. Ik grijp mijn verrekijker en zie langzaam bewegende gedaanten. Grijze gedaanten, met grijze regenkappen en bleke gezichten, of… Eén van hen richt zich op. Onder de kap zie ik niets dan wit.
De letters op de boeg zijn groot genoeg om ondanks de regen te kunnen lezen. Royal Sovereign. Een beroemd schip. Een beroemde, fatale schipbreuk.
Ik schuif mijn kijker met een klap dicht. ‘Zet extra zeilen bij, en vlug!’ roep ik naar Braddock. Ik geloof niet in spoken, en liever laat ik dit onmogelijke schip ons niet inhalen om daar verandering in te brengen.
De zwarte gevangene grijnst me onbewogen toe. Ik bedenk me nog iets waar ik niet in geloof: de primitieve magie van zijn volk, waarmee ze geesten kunnen oproepen. ‘Breng hem naar beneden!’ beveel ik de dichtstbijzijnde man die nog helder uit zijn ogen kijkt.
Maar zijn onruststokerij is niet meer nodig. Mannen in het want staren naar de nu constant aanwezige verschijning. Wie ik er op aanspreek, werkt koortsachtig en ongecoördineerd. We hijsen de kluivers, maar te langzaam. Te laat. De Sovereign heeft ons klem tegen de door regen verborgen kust. De spookachtige bemanning is nu met het blote oog te zien.
‘Kapitein!’ De stem dringt met moeite tot me door. ‘Kanonnen zijn klaar! Orders?’
Ja. Kanonnen. De bootsman staat voor me. Pas na een paar tellen schud ik mijn hoofd om mijn gedachten vrij te maken. De regenkap glijdt van mijn hoofd. Het water spoelt de betovering weg. ‘Vuren!’ antwoord ik. ‘En voorbereiden op entering!’ We mogen dan verdoemd zijn, dat is nog geen reden om zonder gevecht neer te gaan. Ook al zullen alle kogels dwars door-
De kanonnen bulderen. Een kogel scheurt een gat in een grauw zeil. Een ander slaat een stuk grijze reling aan flarden. Ik merk dat ik met open mond sta te staren.
Het is te laat voor een tweede salvo. Spookgedaanten slingeren over de kloof tussen de twee schepen, strijdkreten schreeuwend door de dunne witte stof die hun gezichten bedekt. Reling raakt solide reling even later en ik zie de subtiele patronen die in het grijs van het zeil zijn geweven om samen met de regen het zicht te bedriegen.
Ik trek mijn pistool en vecht voor mijn leven.

Versie 1

Aaaah 79 woorden te lang :o Maar inkorten lukt me even niet en ik wil niet langer wachten met posten. Hoop dat het niet erg is!

Het is alweer dichterbij. In de stromende regen is dat het enige wat ik met zekerheid kan zeggen over het schip dat ons al sinds zonsopgang volgt. Er zijn geen kleuren te zien, geen vlag, geen enkel herkenningsteken. Als ik niet beter wist, zou ik bijna zeggen dat het doorzichtig was, zoals de grauwe zeilen af en toe lijken op te gaan in het watergordijn. Alsof het schip zelf op de grens van deze en een andere werkelijkheid vaart… Niet mijn woorden, natuurlijk, maar die van mijn eerste stuurman Braddock. Het is hem geraden dat hij ze verder voor zich houdt. Het laatste wat we kunnen gebruiken is paniek door spookverhalen.
Mijn blik schiet slechts even over het rustige dek, waar een handvol drijfnatte bemanningsleden aan het werk is. Als ik terug kijk is de achtervolger verdwenen, opnieuw verzwolgen door de regen. Maar ik weet dat het schip er nog is. Dat het de volgende keer weer dichterbij zal zijn. En dat als het niet snel duidelijke kleuren toont, we ons moeten voorbereiden op het ergste: piraten.
Water druipt in mijn ogen. Ik trek mijn regenkap verder naar voren en houd de bootsman staande. ‘Zorg dat de kanonnen gereed worden gemaakt.’ Ik moet mijn stem verheffen om me verstaanbaar te maken. De kale man aarzelt een moment voor hij salueert en zich omdraait. Ook hij heeft de zenuwen al te pakken.
‘Uw kanonnen zullen niets uithalen tegen een verschijning als dat,’ klinkt het onverwacht achter me. Het zware Afrikaanse accent is onmiskenbaar. Als ik me om mijn as draai staat de zwarte man me doodleuk aan te staren met zijn felwitte lach. Alsof er niets aan de hand is. Zijn handen zijn gelukkig nog gebonden, maar zijn luide woorden waren over het hele dek verstaanbaar. Ik zou er niet op moeten reageren. De angstige blikken van bemanningsleden om me heen laten me echter geen keus.
‘Integendeel,’ zeg ik zo kalm mogelijk, een strenge blik naar de meest bang kijkende mannen. ‘Ook piraten zijn even gevoelig voor zwaar staal als iedereen. Kan iemand me vertellen wat de gevangene aan dek -’
Ik word onderbroken door een wanhopige kreet uit het kraaiennest. ‘Kapitein! Ze hebben geen gezichten!’
Alle aanwezige blikken richten zich naar bakboord. Het is alweer dichterbij. De grauwe zeilen lijken te trillen, te flikkeren, op een manier die niet helemaal bij deze wereld past. Ik grijp mijn verrekijker en richt op de reling. Langzaam bewegende figuren met grijze regenkappen en bleke gezichten, of… Eén van hen richt zich op. Onder de kap zie ik niets dan wit.
De letters op de boeg zijn groot genoeg om ondanks de regen te kunnen lezen. Royal Sovereign. Een beroemd schip. Beroemd vooral vanwege haar verdwijning van enkele jaren geleden: een schipbreuk zonder overlevenden.
Ik schuif mijn kijker met een klap dicht. ‘Braddock!’ roep ik. ‘Zet extra zeilen bij, en vlug!’ Ik geloof niet in spoken, en liever laat ik dit onmogelijke schip ons niet inhalen om daar verandering in te brengen. De zwarte gevangene grijnst me onbewogen toe. Ik bedenk me nog iets waar ik niet in geloof: de primitieve magie van zijn volk, waarmee ze geesten kunnen oproepen.
‘Breng hem naar beneden!’ beveel ik de dichtstbijzijnde man die ik het toevertrouw.
Maar zijn onruststokerij is niet meer nodig. Wie niet om de haverklap naar de nu constant aanwezige verschijning staart, werkt koortsachtig en ongecoördineerd. We hijsen de kluivers, maar te langzaam. Te laat. De Sovereign heeft ons klem tegen de door de regen verborgen kust. Vanaf het achterdek tuur ik naar de naderende dreiging. De spookachtige bemanning is nu met het blote oog te zien.
‘Kapitein!’ De stem dringt met moeite tot me door. ‘Kanonnen zijn klaar! Orders?’
Ja. Kanonnen. De bootsman staat voor me. Pas na een paar tellen schud ik mijn hoofd om mijn gedachten vrij te maken. De regenkap glijdt van mijn hoofd en het water spoelt de betovering weg. ‘Vuren!’ antwoord ik. ‘En voorbereiden op entering!’ We mogen dan verdoemd zijn, dat is nog geen reden om zonder gevecht neer te gaan. Ook al zullen alle kogels dwars door-
De kanonnen bulderen. Een kogel scheurt een gat in een grauw zeil. Een ander slaat een stuk grijze reling aan flarden. Ik merk dat ik met open mond sta te staren.
Het is te laat voor een tweede salvo. Spookgedaanten slingeren over de kloof tussen de twee schepen, strijdkreten schreeuwend door de dunne witte stof die hun gezichten bedekt. Reling raakt solide reling even later en ik zie de subtiele patronen die in het grijs van het zeil zijn geweven om samen met de regen het zicht te bedriegen.
Ik trek mijn pistool en vecht voor mijn leven.
Laatst gewijzigd door MarquiseCarabas op 23 mei 2013 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

klinkt het onverwacht achter me

onverwachts? volgens mij?

Als ik me om mijn as draai

daarbij denk ik altijd aan een echt rondje draaien, gewoon omdraaien zou beter in de sfeer passen vind ik

maar zijn luide woorden waren over het hele dek verstaanbaar.

daarnet moest de kapitein zijn stem verheffen om zich verstaanbaar te maken tegenover zn bootsman die naast hem staat, maar als de afrikaan luid iets zegt hoort het hele schip het? ITS MAGIC! :D

Ook piraten zijn even gevoelig voor zwaar staal als iedereen.

dubbele vergelijking. óf ook gebruiken, of even als, niet allebei

Ik grijp mijn verrekijker en richt op de reling.

na even twijfelen heb ik toch liever dat je óf verwijst naar de verrekijker die je richt, óf het hebt over je blik richten. richt slaat nu namelijk terug op het onderwerp: ik.

een schipbreuk zonder overlevenden.

als iets verdwijnt kun je niet weten of het een schipsbreuk was, of dat het is gestolen, of w/e ;-)

Ik bedenk me nog iets waar ik niet in geloof: de primitieve magie van zijn volk, waarmee ze geesten kunnen oproepen.

ha! told you! its magic! :D

Het verhaal is leuk, maar ik vond er geen enkele spanning in zitten. Misschien omdat er te veel om heen gebeurt, misschien omdat je beschrijvingen van de personages de beschrijvingen van de achtervolging te boven gaan. Misschien omdat je meer focust op het mystieke, het mysterieuze, van de verschijning, dan op de achtervolging zelf.
Maar leuk verhaal goed geschreven!
Suppose you toss a coin enough times
Suppose one day, it lands on its edge
CasBuijs
Balpen
Balpen

Ik ben het grotendeels met Christian eens, al moet ik zeggen dat ik het verhaal in het begin wel degelijk spannend vond. De dreiging die op het schip heerste vond ik erg onheilspellend. Het feit dat je weet dat iets bereid is door weer en wind achter het schip aan te zitten vind helpt daar erg mee. Er zijn wel dingen waarvan ik vond dat ze beter konden, met name de onthulling van hun achtervolgers. Een matroos ziet onmiddelijk dat de leden van het andere schip 'geen gezichten' hebben, maar het zou spannender zijn als de kapitein zelf plotseling één van de crewleden in de ogen (of het tekort eraan) kijkt. Verder vind ik het een zeer goed geschreven stuk :)
"In the face of disaster lies the opportunity for renewal."
MarquiseCarabas
Balpen
Balpen
Contacteer:

Ik heb voor de schepen gekozen als uitdaging, omdat het me erg lastig leek om daarmee een spannende achtervolging te schrijven. Ik denk dat ik gelijk had, want het lukte me maar niet om actie stukjes te bedenken :P En het verhaal was waarschijnlijk te ingewikkeld waardoor ik al teveel woorden kwijt was aan dat uitleggen.

@Chris: Sommige van de dingen die je noemt waren al twijfelpuntjes. Zoals de dubbele vergelijking en de schipbreuk. Het stukje over stemmen verheffen was me nog niet opgevallen, goed punt!

@Cas: Goede suggestie. Ik heb het op deze manier gedaan omdat het door de kapitein te onderbreken een plotseling omslagpunt is in het verhaal, het moment waarop iedereen (zelfs de sceptische kapitein) ervan overtuigd raakt dat het een spookschip is. Het is niet logisch als hij tijdens zijn speech zelf naar het schip kijkt (aangezien het nog op verrekijker-afstand is) maar misschien is daar wel iets op te verzinnen waardoor hij het net een paar tellen vóór de uitkijk ziet...

Ik heb wel zin in de volgende opdracht. Dan plaats ik het in een genre met snellere en meer wendbare vervoermiddelen.
Of zou dat het probleem niet zijn? Ik ben benieuwd wat jullie daarover denken.
Afbeelding
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Ik vind de schepen júist leuk. De snelheid stoort me ook absoluut niet, die is ook niet nodig voor een spannend stuk vind ik.
Maar ben benieuwd hoe de volgende achtervolging gaat worden, al zie ik al Captain Harlock perikelen voor me ;-)
MarquiseCarabas
Balpen
Balpen
Contacteer:

Maar je zegt wel dat de spanning ontbreekt. Wat zou ik daar in dit verhaal dan aan kunnen doen? Of bedoel je dat dat niet nodig is?
Afbeelding
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Ik zeg niet dat het ontbreekt ;-) ik zeg dat het er niet in zit. Persoonlijk mis ik het niet zo, maar een van de elementen van de opdracht was spanning, daarom maak ik hier specifiek een opmerking over.
Melian
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team
Contacteer:

Het hele idee van de piraten is goed bedacht, ik vind het ook leuk dat je er aan het eind achterkomt dat het helemaal geen spookschip ís. Dat geeft er net weer een extra draai aan.

Wat de spanning betreft, die miste bij mij ook een beetje, hoewel ik het aan het begin nog wel heel boeiend vond en erin gezogen werd. Ik denk dat het helpt als je je zinnen korter maakt, als de acties sneller op elkaar volgen. Sommige zinnen weghalen kan daar helpen, bijvoorbeeld:
MarquiseCarabas schreef:Kan iemand me vertellen wat de gevangene aan dek -’
Ik word onderbroken door een wanhopige kreet uit het kraaiennest. ‘Kapitein! Ze hebben geen gezichten!’
Die zin is in principe overbodig en als je die weghaalt, dan komt er direct meer vaart in de dialoog.
Zo zijn er nog een aantal stukjes waar ik zou zeggen: schrap een paar bijvoeglijk naamwoorden. In een actiescène zijn die onhandig, want ze halen de vaart uit je stuk. Bovendien schrijf je in de ik-figuur: hoeveel details denk je dat de kapitein nog meekrijgt terwijl hij bezig is een piratenschip te ontwijken en ondertussen probeert zijn bemanning gerust te stellen? :)

Ik vind het wel een goed idee en je schrijfstijl leest heel prettig, dus daar een compliment voor!
Liefs,
Melian
ROMEH
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Ojee. Alle foutjes zijn er al uitgehaald. Weinig voor mij over. Maar goed... ik vind het op zich een leuk verhaaltje, misschien een beetje cliché. --> Flying Dutchman. Het deed me meteen aan Pirates of the Caribbean denken. Ik zou zelf nog meer spanning in het verhaal brengen, door de angst te beschrijven of de paniek op het dek.
“When you play the game of thrones, you win or you die.”
masterbreel
Vulpen
Vulpen

Ik vind dit stuk een uitstekende proloog voor een groter verhaal. De spanning mis ik ook een beetje, al kan ik mij doch weer redelijk de spanning die de bemanning voelt indenken, wat het toch weer spannender maakt.

Ik ben niet echt fan van dit genre (Pirates vind ik dan ook weinig aan), maar je zou kunnen overwegen dit verhaal uit te schrijven, het biedt denk ik veel kansen
MarquiseCarabas
Balpen
Balpen
Contacteer:

Ik heb een nieuwe versie in de eerste post gezet! Ik was nog niet helemaal klaar met sleutelen, maar word net geroepen voor het eten. Later dus meer reactie op de laatste commentaren! De veranderingen zijn vrij subtiel, ik ben benieuwd of het verbeterd is.
Afbeelding
Demon
Typmachine
Typmachine

Ik vind het wel leuk. ^^ Weer eens een andere interpretatie van achtervolgingen. Alleen je scheepstermen. :p Daar weet ik dus niets over. Maar ik begrijp het in zijn context wel hoor. xd Er is natuurlijk wel een zekere spanning die meespeelt, maar die valt volkomen weg als je weet dat het gewoon piraten zijn (al zijn ze natuurlijk ook gevaarlijk). Dat was het wel zo'n beetje. :D
MarquiseCarabas
Balpen
Balpen
Contacteer:

@Demon: Ik twijfelde nog over sommige termen, vooral de kluivers, want volgens mij is dat de meest ondoorzichtige term. Maar mooi dat het in de context duidelijk is, daar gaat het uiteindelijk om! Waren er nog meer waar je over struikelde?

Jammer dat je de spanning vindt wegvallen bij het einde. Mijn beeld is dat ze echt wel in een hele nare situatie zitten. De piraten hebben het heel slim zo gespeeld dat het schip slecht voorbereid is en iedereen staat te trillen op zijn benen; ze zijn zwaar in het voordeel, heel anders dan als ze op een normale manier waren komen aanvaren. Maar je hebt natuurlijk gelijk dat een spookschip enger is.

@Masterbreel: Ik zie niet voor me hoe een groot verhaal in elkaar zou zitten dat hiermee begint; het is voor mij echt een los, afgerond verhaaltje zo. Maar wel een die ik misschien nog iets verder wil uitwerken; ik denk eraan om een iets langere versie te maken (buiten de triathlon om dus) waarin ik meer tijd neem om de spanning en de paniek aan dek op te bouwen. Want volgens mij is dat wel nodig, maar lukt het me simpelweg niet in 700 woorden.

@Romeh: Tja, spookschepen zijn nu eenmaal een bekend thema in legenden :) Ik hoop dat ik er met het eind toch nog een leuke draai aan heb gegeven. In de nieuwe versie (zie eerste post) heb ik al iets meer geprobeerd om de paniek aan dek concreter te maken, misschien kijk ik er nog een keer naar om het nog meer te maken, maar het is lastig als ik ook in de buurt van de woordenlimiet wil blijven.

@Melian: Ik heb in de nieuwe versie ook een aantal zinnen iets korter gemaakt of weggehaald. Hopelijk is het al iets beter! Volgens mij is het punt ook dat de daadwerkelijke actie heel kort is, de eerste helft van het verhaal is eigenlijk nog rustige inleiding (ook al is de achtervolging technisch gezien al aan de gang). En in het rustigere gedeelte passen de lange zinnen en bijvoeglijk naamwoorden juist wel beter. Hoe dan ook, bedankt voor je commentaar :)

@Cas: Ik heb je suggestie gebruikt, nu wordt het niet geroepen maar ziet de kapitein het zelf :)
Afbeelding
Melian
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team
Contacteer:

Oh, maar ik heb nooit iets gezegd over het begin? Ik vind het begin juist heel erg sterk, ik werd direct het verhaal in gezogen. Daarom vond ik het jammer dat het wat afzwakt in het midden. Mijn opmerking over de lange zinnen en bijvoeglijk naamwoorden ging niet over het begin. :)
Overigens vind ik het júist leuk dat het geen spookschip blijkt te zijn. Anders was het wel heel erg Pirates-of-the-Caribbean-achtig geweest, ik vond het een originele wending.

In de tweede versie zit al meer vaart, naar mijn idee. Goed gedaan :)
MarquiseCarabas
Balpen
Balpen
Contacteer:

Dat dacht ik al, dat dat niet over het begin ging :) Maar voor mijn gevoel is het verhaal net iets te complex, waardoor ik de daadwerkelijke actie korter moest maken dan ik eigenlijk wilde. Blij dat het met de verbeterde versie toch al iets gelukt is met dezelfde lengte :)
Afbeelding
Blieje
Typmachine
Typmachine

Dit vind ik een mooie zin:

De letters op de boeg zijn groot genoeg om ondanks de regen te kunnen lezen. Royal Sovereign. Een beroemd schip. Een beroemde, fatale schipbreuk.

Zo krijg je gelijk de gedachten van hee het schip vaart terwijl het wel een flinke schipbreuk heeft geleden. Dan weet je onbewust al dat er iets niet klopt.

Leuk gedaan! :super
Het laatste contact is altijd het zwaarste.
Saskjezwaard
Computer
Computer

Grammarkip in tha house! Okee, ik geef mezelf een fout beeld van een kip met gouden tanden, een te grote zonnebril en een bling-bling-ketting om zijn nek :') dat was dan weer net niet de bedoeling xD
Leuk trouwens om te zien hoe iedereen de opdracht zo enorm anders heeft uitgewerkt. Ook deze versie was weer errug leuk om te lezen^^ maar eerst zinnen eruit pikken voordat we verder gaan met de complimentjes :p
Het is hem geraden dat hij ze verder voor zich houdt.
Elke keer als ik deze zin lees krijg ik een grijns op mijn gezicht xD goede zin om meteen het karakter van the captain duidelijk te maken. Top :p
Mijn blik schiet slechts even over het rustige dek, waar een handvol drijfnatte bemanningsleden aan het werk is.
Ik struikelde bij het eerste keer lezen over de 'slechts'. Ik verwachtte er eigenlijk een 'maar' aan het einde van de zin, dat captain slechts even wegkijkt, maar in die korte tijd het schip opnieuw verdwenen is.
En dat als het niet snel duidelijke kleuren toont, we ons moeten voorbereiden op het ergste: piraten.
Een smaak-zinnetje :p ik vind het meer indruk krijgen als je piraten los zet. Dan is het: bam, in your face!
Water druipt in mijn ogen. Ik trek mijn regenkap verder naar voren en houd de bootsman staande.
Hmm, weer smaak :p hier heb ik het idee dat de eerste zin en de eerste helft van de tweede zin niets toevoegt. Je komt er later niet op terug... toch? Voordat ik rare dingen ga zeggen xD maar ik vind hier de eerste helft van de tweede zin niet echt te koppelen aan de tweede helft van de tweede zin (er moet toch een manier zijn om dit makkelijker uit te leggen --' ). Maar er is dus geen verband tussen regenkap naar voren trekken en de bootsman staande houden. Leest beetje vreemd :p
Zijn handen zijn gelukkig nog gebonden, maar zijn woorden waren over het hele dek verstaanbaar.
Ook hier klopt het verbindwoord niet helemaal :p er zit geen tegenstrijdigheid in de zin. Want nu zeg je eigenlijk dat de verstaanbaarheid van zijn woorden gekoppeld is aan zijn vastgebonden handen :p
‘Integendeel,’ zeg ik zo kalm mogelijk, een strenge blik naar de meest bang kijkende mannen. ‘Piraten zijn even gevoelig voor zwaar staal als iedereen. Kan iemand me vertellen wat de gevangene aan dek -’
Hier vind ik de overgang van de gevangene aanspreken naar de bemanning toespreken niet echt soepel. Maar dat is weer smaak ;p
Braddock tikt me op mijn arm. Zijn benauwde gezichtsuitdrukking maakt dat ik vergeet hem zijn plaats te wijzen. Een trillende arm wijst naar bakboord.
arm...nieuwe zin... arm :p en meestal vind ik het wel leuk, zo'n zinsconstructie als je laatste zin, maar nu kreeg ik opeens een beeld van een trillende arm op een stokje xD zeker omdat je het eerst over hem hebt, en daarna onpersoonlijk over zijn arm.
Ik geloof niet in spoken, en liever laat ik dit onmogelijke schip ons niet inhalen om daar verandering in te brengen.
Leuke zin, maar moeilijk weg te lezen. Ik heb ook de hele tijd het gevoel dat ie net niet klopt, maar weet eigenlijk niet of dat gevoel knopt xD
Maar zijn onruststokerij is niet meer nodig.
Hmm, door de zin hiervoor lijkt het alsof je naar de dichtstbijzijnde man die nog helder uit zijn ogen kijkt, wijst :p
Wie ik er op aanspreek, werkt koortsachtig en ongecoördineerd.
Vind ook een vreemde zin :p 'Wie ik er op aanspreek, gaat koortsachtig en ongecoördineerd weer aan het werk.' Is dat wat je ermee bedoelde? Ik kan 'm anders niet uitleggen

Zo, dat waren alle kleine miezerpuntjes waar ik op kon zeuren :p bij al die regen kreeg ik het beeld van de vliegende hollander in de efteling. Ooit in geweest? Dan wordt het karretje omhoog getakeld langs een watergordijn heen. Leuke attractie^^
Maar ik vond het een top verhaal! Je hebt de kapitein een duidelijk karakter mee gegeven. Ook leuk dat hij, ondanks zijn tegenwerkingen, stiekem toch is gaan geloven dat het een spookschip is. Die verbazing was mooi om te lezen :p
Ondanks dat er niet echt een spanning van achtervolging in zat, was het spannend door het mysterie van het schip. Wel een spookschip, of niet, of wel? :p goed gedaan!
And by the way, everything in life is writable about if you have the outgoing guts to do it, and the imagination to improvise. The worst enemy to creativity is self-doubt ― Sylvia Plath
MarquiseCarabas
Balpen
Balpen
Contacteer:

Dankjewel! Ik ben volgens mij goed in zinnen die net niet helemaal goed naar elkaar verwijzen :P

Zijn handen zijn gelukkig nog gebonden, maar zijn woorden waren over het hele dek verstaanbaar.
Dat is inderdaad wel een rare. Ergens klopt hij wel, als je het vastgebonden zijn ziet als een manier om te voorkomen dat hij schade zal aanrichten. Wat hij dan vervolgens toch doet met zijn woorden. Maar dat zit er inderdaad niet letterlijk genoeg in om de zin logisch te maken.

Hier vind ik de overgang van de gevangene aanspreken naar de bemanning toespreken niet echt soepel. Maar dat is weer smaak ;p
Hij zegt alles tegen de bemanning + gevangene, eigenlijk.

Armen: ja, goed punt :P Denk dat die laatste 'vinger' moet zijn', of inderdaad hemzelf weer het onderwerp maken.

Wie ik er op aanspreek, werkt koortsachtig en ongecoördineerd.
Ik bedoelde inderdaad dat ze dan weer aan het werk gaan :P Misschien hier en daar iets te zuinig geweest vanwege de woordenlimiet xD

Vliegende hollander, ja leuk :D
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Opdracht 2”