Jacht 2.0

Plaats reactie
Melian
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team
Contacteer:

‘Pas maar op, hoor, deze keer win ik!’ Lachend struikelde Caro over de drempel, een vlaag koude lucht met zich meebrengend. Net op tijd ontweek ze Jesses genadeloze vingers, die op de zwakke plek in haar zij mikten, en liet zich languit op de bank vallen. Ze reikte automatisch naar de afstandsbediening van de tv, terwijl haar tweelingbroer de Playstation aanzette en de controllers uit het laatje griste.
De intro flitste over het scherm. Jesse plofte naast zijn zusje op de bank en gooide één van de controllers in haar schoot. Ze grijnsde, nu al triomfantelijk, maar hij zette een serieuze blik op. Snel klikten ze door het menu – ze wisten precies welk personage ze wilden zijn. Caro koos het edelhert, Jesse de wolf. Met een laatste blik over en weer, die van haar uitdagend en die van hem expres neutraal, drukten ze op START.
Donkergrijze bomen torenden hoog boven hen uit. Met mos begroeide wortels kronkelden over het pad en versperden hen de weg. Caro ging er als eerste vandoor; met samengeknepen ogen van concentratie hamerde ze op de knopjes van haar controller, zodat het blonde personage een sprong over de eerste boomwortels maakte en in het grijze woud verdween. Jesse reageerde onmiddellijk. Zijn spieren verstrakten, op het scherm zette de donkerharige man de achtervolging in. Gebroken takken knapten onder zijn laarzen.
Caro had genoeg energie verzameld en begon te joggen, te rennen; ze sprintte tussen de bomen door. Een kleine glimlach groeide in haar mondhoek, ze was zeker van haar zaak. Deze keer ging zij winnen.
Jesse versnelde ook. Zijn passen werden zwaarder; zijn laarzen trapten mos en bladeren dieper de donkere aarde in. Een geconcentreerde frons plooide zijn voorhoofd. Hij boog zich dieper over de controller, hoefde niet naar zijn vingers te kijken om te weten welke knopjes hij indrukte. Naast hem perste Caro haar lippen op elkaar en blies sissend haar adem uit. Het sprinten had haar uitgeput – ze moest stil blijven staan.
‘Ha!’ Jesse schoot overeind. Zijn personage bewoog vlug naar voren. ‘Nu heb ik je!’
‘Dat denk je maar,’ fluisterde Caro met een ondertoon van leedvermaak. Ze leunde voorover, greep de controller wat steviger beet. De donkerharige man strekte een hand uit. Caro kneep haar ogen tot spleetjes.
Toen zette ze af.
In één krachtige sprong zeilde ze over het struikgewas. Aan de andere kant kwamen vier hoeven daverend neer en grind spatte op. Een flits roodbruine vacht verdween tussen de bemoste stammen.

Caro giechelde triomfantelijk. ‘Zie je wel!’
‘Ah, shit!’ Jesse wierp een blik op zijn eigen stats en zag het transformatiebalkje rood oplichten. Dat had hij helemaal gemist, maar het was nog niet te laat. Zonder aarzelen drukte hij het knopje in. ‘Ik krijg je nog wel!’
Met een grauw dook hij naar voren. De scherpe takken van de struiken rukten aan zijn grijze pels; onder zijn poten schoten mos en donkere bladeren voorbij. Nu liet hij een spoor van klauwen achter, grijpend naar de hoefafdrukken in de vochtige aarde.
‘Je haalt me lekker toch niet meer in!’ plaagde Caro. Het edelhert koerste met zelfverzekerde sprongen door het grijze woud, sneller nu ze niet langer over de boomwortels struikelde. De wolf raakte steeds verder achter. Jesse knarste met zijn tanden, maar hoe hard hij ook op de knopjes ramde, Caro’s voorsprong werd groter.
Voor haar doemde de kloof op. Het edelhert hield even in, Caro greep de controller nog wat steviger beet. Jesse dook naar voren – een fractie van een seconde te laat. Met een schreeuw zwiepte Caro de controller door de lucht, alsof dat de sprong van haar personage extra vaart zou geven, en het edelhert sloeg aan de andere kant van de kloof met haar hoeven op de rotsen. De vonken vlogen er vanaf en spelden VICTORY op het scherm.
‘Gewonnen!’ joelde Caro. Ze smeet de controller opzij en gooide triomferend haar armen in de lucht. ‘Ik zei het toch!’
‘Je hebt geoefend!’ protesteerde Jesse, maar toen zijn tweelingzus zich lachend bovenop hem stortte en haar vanillegeur in zijn neus drong, gunde hij het haar toch.
Blieje
Typmachine
Typmachine

Leuk! :super

Maar is het niet de bedoeling dat de hoofdpersonen elkaar achtervolgen in plaats van dat ze dat via een spel doen? Of maakt dat allemaal niks uit?
Het laatste contact is altijd het zwaarste.
masterbreel
Vulpen
Vulpen

Haha wat een leuke herinterpetatie van je vorige verhaal. Ik moet zeggen, een echte achtervolging, maar dan op het tv scherm. Goed uitgevoerd en je zoomt mooi in op het feit dat als mensen spelletjes spelen ze inderdaad de gekste dingen doen (overheen buigen, knijpen, meebewegen,..).

Echter, het bevind zich op een scherm. Het is allemaal virtueel, er staat niets op het spel. Dat haalt veel van de spanning weg. Kan het mij boeien wie van de twee die race wint?

Kortom: goed aan de opdracht gehouden. Een echte achtervolging en op basis van je vorige opdracht. De spanning is echter minder doordat het vanaf het begin af aan duidelijk is dat het om een virtuele achtervolging gaat in en spel.
Melian
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team
Contacteer:

@ Blieje: de hoofdpersonen achtervolgen elkaar ook? Weliswaar virtueel, maar toch. ;)

@ masterbreel: ik moet eerlijk zeggen, ik ging hier ook niet voor de spanning. Mijn eerste prioriteit was de genrewisseling. Dank je voor de positieve woorden! :)
Demon
Typmachine
Typmachine

Originele interpretatie, maar het zit me dwars dat je een spel gebruikt dat ik ofwel niet ken, ofwel niet bestaat, terwijl je wel een bestaande gameconsole gebruikt. Misschien dat wat compenseren door de console niet te vernoemen, of al dan niet een niet bestaande te gebruiken? Tenzij het natuurlijk een parallel universum is met andere games. :P Of sciencefiction, natuurlijk. ^^
Maar dat was het wel. Ik vind het leuk gedaan en op foutjes heb ik niet gelet. Ik vind het wel wat nutteloos dat wat er op het scherm gebeurt cursief staat, maar dat is natuurlijk naar eigen smaak. ^^
Melian
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team
Contacteer:

Ik heb absoluut nul verstand van spelcomputers, dus ik heb er eigenlijk random één gekozen. :P Alleen maar 'gameconsole' staat in mijn ogen zo leeg; kan aan mij liggen. Overigens zijn de schuingedrukte stukken niet per se wat er op het scherm gebeurt, maar de zinnen die letterlijk uit 2A komen.
Demon
Typmachine
Typmachine

Oh, haha. xd Ik wist alleen nog de main van het andere verhaal. En heb de zinnen niet gelezen. Sorry. ;-;
Blieje
Typmachine
Typmachine

Grappig, wij hebben hetzelfde probleem bij deze opdracht, Melian! :lol: Schrijven over iets waar je totaal geen verstand van hebt! :app: :app: :app:
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Jesses
Als de klank van een naam op een klinker eindigt, moet je dan niet Jesse's schrijven? (Ik formuleer dit als een vraag want weet het niet 100% zeker:P )

Ze reikte automatisch naar de afstandsbediening
automatisch staat hier een beetje raar naar mijn gevoel, alsof ze een machine is :P Ik zou er eerder iets als: 'zoals gewoonlijk' of 'uit automatisme' neerzetten.

Na je eerste alinea deed ik GROM! Dit begint heeel erg te lijken op mijn 2C opdracht :P (ik denk dat je tzt wel herkent wat ik bedoel:P )
Wat me opvalt is dat je drie tussenzinnen in 1 alinea hebt gepropt. Zoals iedereen vind ik een goede tussenzin zo nu en dan charmant en een fijne afwisseling, maar door de grote hoeveelheid in zon kort stukje kwam het nu over alsof je jezelf de hele tijd liep te onderbreken. Misschien 1 of 2 tussenzinnen andere volgorde geven, dat geeft wat meer een doorlopend gevoel aan de tekst.

Donkergrijze bomen torenden hoog boven hen uit.
Omdat ik al zie dat je schuingedrukte stukjes gaat gebruiken om het spel te beschrijven, zou ik hier een keuze maken: óf dit ook schuingedrukt, omdat ze al in het spel zitten, of de 'hen' vervangen door 'de karakters' of iets in die trant. Komt de consistentie ten goede denk ik, de volgende drie zinnen heb je het namelijk wel over 'de personages' ;-)

ghehe, transformatiebalkje, grappig woord :P

Met een schreeuw zwiepte Caro de controller door de lucht, alsof dat de sprong van haar personage extra vaart zou geven,
Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat dit echt uitmaakt! Oke, niet zover ik weet, maar ik weet nog dat ik vroeger zon joystick had voor Lego Racers en dat je dan helemaal naar links en naar rechts mee zat te bewegen als je een bocht door ging. Aaaahhh, the memories!

En daar is de vanillegeur weer ^^ In je vorige stukje had ik er een hoop op aan te merken, hier is het helemaal prima. Enige wat ik me afvraag is waar de geur vandaan komt :P door het woordje 'haar', wordt er geïmpliceerd dat het niet iets is dat ze heeft gegeten maar gewoon haar geur. Zou ze een bepaald cremetje gebruiken dat naar vanille ruikt, of is dat haar natuurlijke geur? Interesting... :)

Dat ze zijn tweelingzus is, vond ik een beetje... onnodig. Ik las er de eerste keer zelfs overheen, vooral omdat er voor mij niet echt aanwijzingen waren in de rest van het stukje dat deze relatie er was. Maar ik ga er van uit dat dit terugslaat op de onderlinge relatie van het stuk in 2A, en dan is het eigenlijk een fijne verduidelijking. Als ik het op die manier lees, legt dit stuk ook alles uit wat ik in de vorige miste.

Algeheel een goed, leuk stuk. Niet echt spannend natuurlijk (masterbreel gaf dat ook al aan), maar wel een duidelijke, leuke achtervolging.

Ik snap het probleem met de spelconsole niet echt. Als dit verhaal nou een halfjaar in de toekomst speelt, en dan is dat spel toevallig wel uitgebracht? Ik vind het juist 'rustgevend' dat er een bekend en herkenbaar iets wordt gebruikt, in plaats van een generieke term waar ik me dan niets bij kan voorstellen. Ik lees nu dat ik het dus volledig met melian eens ben XD

Schuingedrukte stukken voor de 2A stukken die nu op het scherm gebeuren vind ik juist goed. Zoals ik eerder al aangaf, is er een duidelijk verschil tussen wat er in de kamer en in het spel gebeurt (daarom wil ik dat ene veranderd zien :P ). Door het spel schuingedrukt te verhalen, blijft er een duidelijk scheidslijn tussen de twee 'werelden', waardoor je er snel overheen kan lezen zonder in de war te raken van de 'perspectiefwisselingen'.

Bliepje, ik denk niet dat Melian hier schrijft over iets waar ze totaal geen verstand van heeft, dat klinkt een beetje onaardig xD (of dat ligt aan mij, in dat geval mijn excuses voor míjn onaardigheid :) ) Juist de elementen die masterbreel al aangaf, het meebewegen met het spel, het interactief bezig zijn en opgaan in de fantasiewereld waarin ze spelen, is wat een spel een goed spel maakt. Dat is goed opgemerkt en leuk verwerkt in het verhaal. Dat je niks weet van spelconsoles heeft daar vrij weinig invloed op :P daar draait het verhaal ook helemaal niet om ^^

Het enige waar ik nog een beetje over in dubio ben, is welk genre ik dit onder moet plaatsen. Ik zou het bijna onder Alledaagse Komedie gooien, maar ben niet zeker. Waar had je het zelf onder gedacht?
Suppose you toss a coin enough times
Suppose one day, it lands on its edge
Blieje
Typmachine
Typmachine

Dit is wat Melian schreef, Christian:

Ik heb absoluut nul verstand van spelcomputers, dus ik heb er eigenlijk random één gekozen.

Dus in mijn ogen komt dat over dat ze er dus totaal geen verstand van heeft. En dat heb ik juist weer met die Vikingen, ook totaal geen verstand van. Het is zeker niet onaardig bedoeld, iedereen heeft wel ergens verstand van en weet weer totaal niks van iets anders. Dat is niet meer dan normaal, toch? ;)
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Dan zal het aan mij liggen ^^ Sorry :)
Blieje
Typmachine
Typmachine

Geeft niet, iedereen interpreteert dingen op zijn of haar eigen manier. :D
ROMEH
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team

Aaaaaaaah. Echt super leuk gedaan, écht geweldig! Het grappige is, dat ik dit idee ook eerst had voor 'Gruwelijke hartstocht', maar ik vond dat het te dichtbij bij mijn normale schrijfstijl lag, dus had ik het niet gedaan. Ik vind het echt heel leuk hoe je de zuster-broederband beschrijft! En hoe je details uit je vorige verhaal toch laat terugkomen! De vanille geur, de zinnen, alles. Echt top! :D
“When you play the game of thrones, you win or you die.”
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Oh ik zie ineens dat je in je eerste alinea al had staan dat ze een tweeling zijn xD Heb er echt volledig overheen gelezen, hmmm. Ben wel benieuwd naar het belang van deze relatie, komt die nog terug in deel 2C? Of kun je hem anders nader toelichten, vind het wel intrigerend dat ze tweeling zijn ;-)
Melian
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team
Contacteer:

Christian Damen schreef:Jesses
Als de klank van een naam op een klinker eindigt, moet je dan niet Jesse's schrijven? (Ik formuleer dit als een vraag want weet het niet 100% zeker:P
Nope, want dit is een stomme e. Die regel geldt alleen voor é, a, i, o, u en y.
Christian Damen schreef:Donkergrijze bomen torenden hoog boven hen uit.
Omdat ik al zie dat je schuingedrukte stukjes gaat gebruiken om het spel te beschrijven, zou ik hier een keuze maken: óf dit ook schuingedrukt, omdat ze al in het spel zitten, of de 'hen' vervangen door 'de karakters' of iets in die trant. Komt de consistentie ten goede denk ik, de volgende drie zinnen heb je het namelijk wel over 'de personages' ;-)
Ik weet niet of dit inconsistent is, omdat ik in het hele stuk de personages in het spel en de tweeling op de bank door elkaar gebruik. Ze zitten zo erg in het spel, zijn zo geconcentreerd, dat ze bijna verwisselbaar zijn. Zoiets. Helpt dat?
Christian Damen schreef: Door het spel schuingedrukt te verhalen, blijft er een duidelijk scheidslijn tussen de twee 'werelden', waardoor je er snel overheen kan lezen zonder in de war te raken van de 'perspectiefwisselingen'.
Oh, ja. Als ik nu lees wat ik hierboven heb getypt is het eigenlijk onlogisch dat ik die dingen schuin heb gedrukt. xD Maar wat ik met dat schuingedrukte wilde bereiken is alleen maar dat de lezer beseft dat die zinnen letterlijk uit 2A komen. Misschien moet ik daar dan nog eens naar kijken, want zo klopt het niet met elkaar.
Christian Damen schreef:Het enige waar ik nog een beetje over in dubio ben, is welk genre ik dit onder moet plaatsen. Ik zou het bijna onder Alledaagse Komedie gooien, maar ben niet zeker. Waar had je het zelf onder gedacht?
Alledaags lijkt me prima. :P Ik had het gewoon onder realisme gegooid, as opposed to fantasy.
Christian Damen schreef:Dat je niks weet van spelconsoles heeft daar vrij weinig invloed op :P daar draait het verhaal ook helemaal niet om ^^
Blieje schreef:Dus in mijn ogen komt dat over dat ze er dus totaal geen verstand van heeft. En dat heb ik juist weer met die Vikingen, ook totaal geen verstand van.
Ik denk dat Christian bedoelt dat mijn verhaal niet echt over spelconsoles gaat, het is niet het thema van dit stuk, terwijl in Bliejes geval de Vikingen echt een centrale positie innemen en vaker terugkomen dan in deze scène de Playstation. Overigens had ik het niet als onaardig bedoeld opgevat. :)

@ ROMEH: dankjewel! :D
Christian Damen schreef:Oh ik zie ineens dat je in je eerste alinea al had staan dat ze een tweeling zijn xD Heb er echt volledig overheen gelezen, hmmm. Ben wel benieuwd naar het belang van deze relatie, komt die nog terug in deel 2C? Of kun je hem anders nader toelichten, vind het wel intrigerend dat ze tweeling zijn ;-)
Het komt wel nog terug, dus ik ga hier nog niet teveel over zeggen, maar ik ben blij dat je het intrigerend vindt! :)

Sorry voor de late reactie overigens, ik was in het weekend op Pinkpop, dus ik had geen internet. :D
Blieje
Typmachine
Typmachine

Ik ben blij dat je mijn reactie niet als onaardig hebt gezien, Melian! :app: :app: :app: Want hij was goed bedoeld :D
Christian Damen
Toetsenbord
Toetsenbord

Achja, ik las Jessé, teveel engelse troep gezien/gelezen lately xD

Het schuingedrukte kom je verder wel uit denk ik zo :) En dat bedoelde ik inderdaad, over spelcomputer/vikingen ;)
Plaats reactie

Terug naar “Opdracht 2B”