Bloedband

Tranentrekkers en ernstige verhalen. Lees en laat je meeslepen in de drama van anderen.
Plaats reactie
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Nee, niet geheel op z'n nederlands: zie het gedeelte van 'band' in de titel als de engelse variant, verwijzend naar een groep muzikanten :)

Maar: eerst even een nette introductie! Ik ben al een tijdje bezig met dit verhaal, dat (moet) gaan (gaat) over de opkomst, het verval en uiteindelijk de ondergang van een band en haar leden. Ik heb veel ideeën voor dit verhaal liggen en wil er graag aan verder, maar de motivatie ontbreekt me soms wat, dus hopelijk kan ik mezelf er toe zetten er regelmatiger aan te schrijven door het hier te posten en te proberen het bij te houden. En als mensen het leuk vinden om te lezen is dat natuurlijk helemaal mooi meegenomen :)

Het is nu nog niet echt 16+, maar dat wordt het later wel, dus ik zet het icoontje er alvast op. Het gaat trouwens om muzikanten van een metalband, maar laat dat je niet tegenhouden als je een godsgruwelijke hekel hebt aan metal of liever naar Jan Smit luistert. Afgezien van wat rondvliegende bandnamen gaat het vooral om de ontwikkeling van de personages en de perikelen rondom en binnen de band.

Goed, een eerste poging dan maar!

_________________________________________________________________________________

1.

Het gebeurde zo vaak. Cole had er ook al vaak over gelezen en gehoord. Muziek was een magisch iets, een therapeutisch iets, een psychologisch iets. Muziek was, meer dan alles, een uitlaatklep voor mensen. Voor luisteraars, maar nog meer voor muzikanten, voor hun positieve emoties, maar vooral voor negatieve. Het had hem altijd aannemelijk geleken, hij had er nooit zo bij stilgestaan. Hij realiseerde zich pas hoe heftig het was toen het in zijn eigen leven gebeurde. Toen pas drong het tot hem door dat het wel eens levens kon gaan kosten. Van dat dat zou gebeuren, had hij die dag nog geen idee.
Het begon allemaal op een nog zorgeloze dag in de muziekwinkel.
‘Hé Cole, moet je dit zien.’
Cole keek op van de bak met kleurige basplectra. Zijn beste vriend David stond aan de andere kant van de lobby, naast de kassa. Hij wenkte en keek naar het bord met advertenties en oproepen. Zijn wijsvinger was gericht op een uitgetypt a4-tje.
Cole liet de bonte verzameling plectra in zijn handen weer in de bak vallen.
‘Wat is er?’ vroeg hij.
David tikte tegen de advertentie zonder zijn ogen er van af te wenden.
‘”Jonge platenmaatschappij Darkpath records zoekt muzikanten voor nieuwe nu-metalband”,’ las hij voor.
Cole liep naar hem toe en wierp ongeïnteresseerd een blik op zijn horloge. ‘O. En dus?’
David schoof wat opzij zodat Cole naast hem kon komen staan en liet zijn vingers langs de regels glijden.
‘Nieuw platenlabel… blablabla…’ las hij verder. ‘… opgericht door… allemaal niet belangrijk, muzikanten… aha, hier.’ Hij trok de advertentie half van het prikbord af en gebaarde naar Cole dat hij mee moest lezen.
‘”Mannelijke vocalisten (ook grunt), lead/rhythm gitaristen, bassisten, toetsenisten en last not but least drummers voor extreme nu-metalband met DM invloeden. Songwriters ook welkom.” Wat is DM?’
‘Weet ik niet. Death Metal, denk ik.’
‘O ja. Eh, even kijken… “podiumervaring geen vereiste-“’
‘-maar geen amateurs,’ vulde Cole aan. ‘Jammer Dave, maar wij zijn amateurs. Ik wel, in ieder geval.’ David liet het papier los en keek hem aan.
‘Wat? Nee joh, idioot. Als jij vindt dat je een amateur bent, wat is dan volgens jou een professional? Flea? Paul Gray?’
‘Bijvoorbeeld.’
David schudde zijn hoofd en richtte zich op het papier.
‘Ik doe wel of ik dat niet gehoord heb. Kijk, ze hebben 23 augustus open audities aan de Rembrandtkade 125/126. Zie je, ‘open audities‘. Dat is net zoals met Idols en zo man, dat betekent dat iedere kneus het mag proberen.’
‘En dat betekent ook dat er overal steengoede gasten vandaan komen die al tien jaar podiumervaring hebben. Laat zitten, Dave. Daar gaan wij echt niet doorheen komen met z‘n tweeën.’ Cole pakte zijn pak snaren, kabel en Davids effectenpedaal en zijn snoer bij elkaar. ‘Kom, we gaan afrekenen, dan kunnen we bij mij nog even jammen.’ Hij wilde zich omdraaien en naar de kassa lopen, maar David pakte hem bij zijn arm.
‘Ho, wacht eens even,’ zei hij en hij trok Cole weer naar het mededelingenbord. ’Niks jammen, we jammen al sinds we twaalf zijn, Cole. Laten we er nou eens werk van gaan maken. Laten we er nou eens iets mee gaan dóén.’
Cole trok zijn arm los.
‘Hoe bedoel je?’ vroeg hij tegen beter weten in.
David wees naar de advertentie. ‘Zo. Gewoon naar die audities gaan en spelen tot we een ons wegen. Misschien maken we een kans, misschien niet, maar hoe dan ook moeten we hem niet laten lopen.’
Cole knikte. ‘Ja, en waarschijnlijk wordt dat het tweede en staan we daar voor Piet Snot.’
David haalde zijn schouders op. Aan de uitdrukking op zijn gezicht zag Cole al dat hij te laat was. David had die vlammende vastbeslotenheid in zijn ogen gekregen die vertelde dat zijn idee zich steevast in zijn kop had genesteld. Hij wist nu al dat hij het voor geen goud meer uit zijn hoofd zou krijgen. Cole begreep hem op zich ook wel: David speelde al bijna tien jaar en hij kon niemand meer vinden die hem les kon geven, omdat hij zelf altijd beter was. Hij wilde al jaren in een band, had zelf een paar armzalige pogingen ondernomen die altijd op niets waren uitgelopen, maar ondanks dat ging hij altijd door. Wat er ook gebeurde, David incasseerde de klap, krabbelde overeind en begon weer van voren af aan.
Cole slaakte een zucht.
‘Oké, oké,’ gaf hij zich gewonnen voordat Dave hem met allerhande argumenten zou bestoken. ‘Je hebt gelijk, misschien is het een kans. Maar…’
David keek hem aan, met zijn hoofd lichtjes schuin.
‘Maar wat?’ vroeg hij.
Cole haalde zijn schouders op. ‘Gewoon. Straks is het weer een teleurstelling en daar worden we ook niet vrolijk van.’
David lachte breed. Hij stak zijn armen in de lucht en deed alsof hij poseerde.
‘Disappointment is my middle name, baby,’ zei hij met een stem alsof hij Elvis nadeed.
Cole lachte en gaf hem een stomp.
‘Doe normaal,’ zei hij. ‘Zet lekker jezelf voor lul als ik er niet bij ben. Kom, we gaan naar huis, we hebben het er nog wel over. 23 augustus is nog ver weg .’
Dave schudde zijn hoofd en pakte zijn effectpedaal weer op.
‘Best, schijterd,’ zei hij. ‘Maar voor we weggaan neem ik het telefoonnummer van dat label mee en reken maar dat ik ze ga bellen. Of je het nu leuk vindt of niet.’
‘Leef je uit, Dave.’
Afbeelding
~: Geen loopvogel maar een sloopvogel :~
-Maaike-
Computer
Computer

Dit is echt totaal anders dan ik tot nu toe van je heb gelezen :P na alle vampierverhalen is dat best grappig. Maar je stijl herken ik er wel in ;)

Ben benieuwd hoe de auditie hen zal vergaan. Ga zo door!
- Never give up on anything, because miracles happen every day -

My head is a jungle...
Elice*
Balpen
Balpen

Hey Jeetje

Ongetwijfeld een zeer boeiend begin. Ik vind het betreffende onderwerp zeer veelbelovend klinken. Muziek en het wilde bandleven. Het maakt mij heel nieuwsgierig hoe deze jongens het op hun auditie zouden doen.

Mij heb je te pakken met dit verhaal. Meer graag. :app:
het aller mooiste geschenkt,
Is het gebaar.
Jeetje
Typmachine
Typmachine

Dank jullie wel meiden! Ik was al bijna vergeten dat ik hiermee was beginnen te posten maar ik doe er nog een stukje bij!

De eerste week na de vondst van de advertentie in de muziekwinkel, sprak Dave opvallend weinig over de autdities. Pas een week later kwam het onderwerp weer ter sprake, toen Cole aan het werk was in de garage.
In eerste instantie had Cole er niet eens meer aan gedacht. Het hele gedoe met label was hem al gauw weer ontschoten. In het begin dacht hij er nog wel eens aan, maar naarmate de tijd vorderde, kreeg hij genoeg andere dingen aan zijn hoofd die zijn aandacht volledig opeisten.
Cole had het druk die maand, drukker dan hij het ooit had gehad in een vakantieperiode. Vorig jaar was hij halverwege zijn tweede jaar halsoverkop met zijn studie bouwkunde gestopt. Zomaar. Ineens had hij de geest gekregen. Op een avond had hij een boek opengeslagen om een tentamen voor te bereiden en de eerste zin die hij las had hem plotseling glashelder duidelijk gemaakt dat hij zich niet zijn hele leven bezig wilde houden met wat zijn opleiding hem probeerde te leren. Het was een goede opleiding en de afronding ervan zou hem zekerheid bieden, maar hij had zich plotseling gerealiseerd dat die manier van zekerheid hem niet gelukkig zou maken. Hij had alles stopgezet en had zich plompverloren laten uitschrijven.
Sindsdien had hij bij een garage gewerkt om zijn helft van de huur van het appartementje dat hij met David huurde te kunnen betalen. Dat was al druk genoeg, maar ook werd het zo langzamerhand tijd dat hij zich weer ging oriënteren, dat hij ging kijken wat hij nu verder wilde. Hij was al drieëntwintig en het enige wat hij had was een HAVO- en vervolg VWO-diploma en een muzikaal talent waar hij verder weinig mee kon, dus op de één of andere manier moest hij door. Hij moest ervoor gaan zitten en andere opleidingen gaan bekijken, boeken inkijken, meelopen met eerstejaars en uitzoeken wat hij wilde met de rest van zijn leven. Hij wist precies wat hij moest doen, maar ergens zag hij er tegenop. Diep in zijn hart was hij alleen bang dat de volgende stap die hij voor zijn toekomst zou zetten weer een verkeerde zou zijn. Weer een teleurstelling, weer een illusie armer.
Misschien was dat ook de reden dat hij geprobeerd had Davids enthousiasme over de advertentie voor de band een beetje in te tomen. Hij was bang dat hij in zijn enthousiasme meegesleept zou worden en vervolgens ook teleurgesteld werd. Dave had onbegrensd vertrouwen in zijn eigen talent en in de kracht van muziek, maar Cole had dat minder. Waarschijnlijk had hij vroeger thuis te vaak te horen gekregen dat er geen droog brood te verdienen viel in de muziekbusiness. Hij achtte de kans dat ze allebei of dat zelfs één van hen zich door de selectie zou spelen dan ook klein. Dave was een goede gitarist, maar zouden ongetwijfeld nog veel meer goede gitaristen komen die al veel meer ervaring hadden met nummers schrijven en in een band spelen. Hij vermoedde dat de keus in dat geval niet op hem of David zou vallen.
Dave, echter, optimistisch als altijd, dacht daar totaal anders over. Zoals meestal als wanneer het op muziek aankwam, was het hem ondanks Cole’s protest dan ook niet lang gelukt om zichzelf in bedwang te houden. Cole zo’n drie dagen na hun bezoek aan de muziekwinkel aan het werk in de garage toen hij gebeld werd. Hij lag net met zijn neus onder een oude Volvo toen hij zijn telefoon af hoorde gaan.
‘Cole!’ hoorde hij zijn baas roepen. ‘Je telefoon!’
Cole legde een moersleutel naast zich neer en rolde onder de auto vandaan. Hij ging rechtop zitten, wat een raar gevoel in zijn rug gaf na de hele ochtend onder auto’s te hebben gelegen, en zocht zijn telefoon in zijn sweater die ergens naast de Volvo op de grond lag. Hij zag dat het David was en vroeg zich af wat er aan de hand was. Meestal was het geen goed teken dat Dave hem midden op de dag belde, omdat ze elkaar ‘s avonds toch altijd weer zagen. De laatste keer dat hij Cole midden op de dag had gebeld, was dat geweest om te melden dat hij eten had geprobeerd op te warmen en daarbij vergeten was de vork van het bord weg te halen. Of Cole een nieuwe magnetron mee wilde nemen als hij van zijn werk kwam.
‘Cole,’ zei Cole toen hij opnam, zich alvast geestelijk voorbereidend op een half weeksalaris wat op zou gaan aan een ander apparaat wat David vernield had.
‘Hé!’ zei Dave, en tot Cole’s opluchting klonk hij niet schuldbewust of in levensgevaar. ‘Je raadt nooit wat ik vandaag gedaan heb.’
Cole pakte zijn sweater van de grond en veegde zijn gezicht er aan af.
‘Gaat het over de wasmachine, de ijskast, de televisie of een ander apparaat wat kapot kan?’
‘Nee.’
‘Dan zal ik het inderdaad niet raden, dus zeg het maar.’
‘Ik heb die platenmaatschappij gebeld over de audities. Je weet wel, die van die advertentie in de muziekzaak.’
Afbeelding
~: Geen loopvogel maar een sloopvogel :~
Melian
Tipp-Ex team
Tipp-Ex team
Contacteer:

Jeetje schreef:‘Hé!’ zei Dave, en tot Cole’s opluchting klonk hij niet schuldbewust of in levensgevaar.
Hier schoot ik in de lach. xD

Ja, ik lees mee! Ik doe mijn best in elk geval, want mijn internet is wat wispelturig en mijn dagindeling nog meer, maar goed. :)
Je personages zijn meteen een schot in de roos, ik vind ze heerlijk samen en je schrijft weer van die waanzinnig goede dialogen! Om je vingers bij af te likken. Ondanks dat ik het vermoeden heb dat ze die auditie gaan halen - anders heb je geen verhaal, denk ik, hehe - weet je het toch nog spannend te maken door Coles pessimisme, dus kom maar op met de rest!

Liefs,
Melian
Elice*
Balpen
Balpen

Nogmaals een goed stuk: ijzersterke karakters ook :app:

Ik vind Cole en David's vriendschap zeer amuserend en ben nog steeds benieuwd naar de auditie.

Hopelijk volgt er binnenkort weer een stukje @.@
het aller mooiste geschenkt,
Is het gebaar.
Plaats reactie

Terug naar “Het Dramatheater”